Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-20, 05:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tänkte precis föreslå detta. Lägg till ett slarvigt polisarbete och en nervös SE.
Nervöst polisarbete är inget vidare.

Tänk vad fort SE kunde ha avfärdats om man diskat av honom redan från början.

Nu blev det en nervös åklagare som fick läsa högt ur den osannolika boken och lägga ned utredningen istället.
Citera
2025-01-20, 08:13
Medlem
Ni som håller SE som gärningsman, tror ni han agerade helt och hållet på egen hand eller hade han hjälp av någon, några?
Hjälpen skulle till exempel kunna bestå av mordvapen eller information osv.
Citera
2025-01-20, 10:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man får beakta att SE var kallad till ett förhör och att han själv då skulle klä på sig samma kläder som på mordnatten är mycket begärt tycker jag.

Att SE hade lagt kepsen hemma på hyllan kan väl bero på vårvädret? Jag påminner mig att yngre kvinnor brukade "frysa in våren" i korta kjolar förr i tiden. Kanske SE var av liknade slag och "frös in flinten" på vårkanten?

Plånkan och husnycklarna fick följa med till förhöret i den vanliga handledsväskan.

Självklart tycker SE-parnassen här i tråden att det är "jättemisstänkt" att SE klädde sig i kläder lämpade för årstiden inför sitt förhör.

Själv lägger jag ingen värdering i SEs klädval i april.

Framför allt var det väl polisens uppgift att åtminstone läsa innantill och stämma av med hans förhör, där det stod keps. Han sa till och med i samma förhör den 25 april att han bar keps. Så då blir det ju lite märkligt att säga så om han vid samma förhörstillfälle medvetet försökte trolla bort kepsen vid fotograferingen. Den ”finten” var JA dock snabb med att korrigera.

Sedan har vi ju möjligheten att han som 30-talist automatiskt tog av sig kepsen redan när han kom in i polishuset. Först ska han till receptionen, sedan vänta lite, sedan bli kallad till förhörsrummet och så vidare. Det blir en hel del tid att glömma att ta på kepsen igen. Alla andra vittnen fotograferades ju utomhus medan han var ensam om att fotas inomhus.

Summa summarum tycker jag att det blir lite för vagt för att hålla kepsen emot honom. Om han plötsligt hade sagt i förhöret 25 april att han inte bar keps hade det varit en sak, men nu upprepade han ju att han faktiskt bar keps. Om Kling och Klang sedan inte noterade en sådan uppenbar avvikelse när det blev dags för fotografering vid samma förhörstillfälle får det stå för dem.
Citera
2025-01-20, 10:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ni som håller SE som gärningsman, tror ni han agerade helt och hållet på egen hand eller hade han hjälp av någon, några?
Hjälpen skulle till exempel kunna bestå av mordvapen eller information osv.

Jag tror fläckvis på SE som GM, så klart. Men inte överdrivet så att jag får stegrande puls. Personligen tror jag inte alls att han var ensam, det faller lite på sin egen rimlighet. Var SE ensam GM var han en långt mer störd och komplex person än vad som framkommit under alla år. Varken nära/kära, bekanta eller kollegor vittnar om att han var en så udda, skruvad och skev figur. Tesen om SE som ensam GM bygger i stort på att att han var Sveavägens Clint Eastwood, Charles Bronson eller Lee Van Cleef, som gick beväpnad med en stor tung revolver av värsta sort till och från arbetet fem dagar i veckan. Han stod alltså över lagen, led av Napoleonkomplex. Dessutom lär han då ha varit villig att äventyra allt, iom detta, arbete, bostad, vänner, osv. Varit beredd att hamna i finkan. SE må ha varit unik i flera hänseenden, men riktigt så unik tvivlar jag å det grövsta på att han var.

Däremot, är det långt ifrån orimligt, att han faktiskt ingick i en mindre gruppering. Med betoning på mindre, där SE var ett hjul. Gruppen kan ha varit av viss underrättelsekaraktär, som vår man i piketen förordar. Det kan dock ha varit mindre komplicerat. Han kan ha ingått i en mindre grupp av privatpersoner (läs landsförrädarspåret), tillsammans med några bekanta (eller flyktiga sådana), som fläckvis hade span på (eller letade efter) OP. Det skulle kunna förklara SEs överdrivna övertider.

Svårt att greppa, och få bukt med vad en person är kapabel till, fullt ut. En på ytan from, skojfrisk och ömsint person kan ha ett smärre monster inombords, ett monster som är svårväckt, men som under särskilda omständigheter och triggers kan begå vansinnesdåd. Om detta vittnar vi många många ggr årligen både i Sverige och utrikes. Vi vet fortfarande lite om SEs psyke.

Inte omöjligt att han bistod mordet i någon form den aktuella kvällen. Inte heller omöjligt att han erhöll ett vapen under kvällen. Inte omöjligt att han fick löpande information om OPs rörelser under kvällen, därför kunde han "pricka" in OP i närheten av arbetsplatsen, för att slutligen "pricka" honom i korsningen. Det är min femöresanalys.
Senast redigerad av pojkpingis 2025-01-20 kl. 10:50.
Citera
2025-01-20, 11:21
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du ser alltså ett byte av plagg på GM-SE som en konstig handling?

Trots att HO minns blå jacka som är trekvartslång och Engström själv påstår att han hade en rock !

Detta gör det ju möjligt att han har både plaggen på Skandia!

Om GM-SE tänkte skjuta Palme vid Grand så är ju heller inte ett dugg konstigt att han skulle byta plagg innan han stämplar ut !

Nu när han isåfall avbröt försöket vid Grand så ville han oavsett åka hem i den finare rocken så att byta plagg är inte så märkligt väl ? Nu tänkte ju Engström bara åka hem !

Jag försökte ge en förklaring på om Grandmannen är GM att många på brottsplatsen faktiskt ser en Rock och en GM utan glasögon....

Engströms avbrytna försök och att han återvänder till Skandia och har två olika plagg är ju en förklaring...

Det blir ett väldigt hoppande och pysslande i försöken att få ihop en klädbytande GM-SE vid Grand.

Exempelvis. HO ska ge stöd åt saken, men han har ju aldrig sett SE ombytt till mördarskrud. Och då justeras HO:s insats i sammanhanget till att istället påvisa att SE förvarande en täckjacka eller blått plagg på arbetsplatsen. Och därefter påstås SE ha bytt mordkvällsrock när han i april ivrigt poserar. Men då faller ju förväxlingen och speglandet.

Det dras i varenda tåt man får syn på.

Är SE GM, så är inte Grandmannen GM. Och är någon Grandman GM, så bar vederbörande samma skrud hela vägen (glasögon kan dock tas på och av).
Citera
2025-01-20, 11:34
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Det där går i vågor...

Folk som är insatta i Palmemordet är en flock får som vill känna sig smarta...

Att välja CA är ett tryggt val på en punkt...

Även om CA inte är bekräftad på någon punkt så är det ett mkt säkert kort att dra då man slipper ha fel....

Vad menar jag med det ?

Jo eftersom det finns så lite att följa upp angående CA så kan man inte motbevisa att han inte kan vara GM utan man kan bara påstå lätt att han KAN vara GM...

Jag själv landar i exakt samma sak ang CA....Jo såklart kan han vara GM om hans vapen är rätt...!

Ja, det finns här en väsentlig skillnad mellan GM-SE å ena sidan och individer av typen GMP-objekt som inte kan avföras å andra.

Skillnaden är att idén om SE som GM är "falsifierbar" i mycket högre grad än andra typer av ensamma GM. Den går förmodligen att vederlägga om den är falsk. Av skälet att SE är känt på plats och agerar i och interagerar med förloppet på platsen.

GMP-objekt utgår inte från platsen, utan är mer abstrakta idéer. Ett nät som fångar in individer som är intressanta som just sådana. Och några av dessa av olika skäl intressanta och tänkbara GM-individer har visat sig sakna alibi, hade eller kunde sannolikt ha haft tillgång till vapen och saknade inte anledning till att befinna sig i området. Detta återstår sedan mest att begrunda.

Att hypotesen GM-SE i och med detta blir mer sårbar, ses ibland som "orättvist". Det menar jag är en felsyn. Att idén tvingas blotta strupen på ett tydligare sätt än många andra ska ses som en av dess fördelar. Om den består proven, vill säga. Förespråkare begår dock våld på denna fördel genom att göra idén omöjlig att "falsifiera", genom att svara på varje invändning med hjälphypotes på hjälphypotes (=krångel) för att rädda den.

Jag menar dock att idén inte består provet särskilt väl. Eller, snarare, det verkar inte gå att formulera en sådan som håller ihop hela vägen utan att ta till ett upplag krångel.

Apropå att vederlägga GM-SE med tidsstudier. Ja, SE har sannolikt alibi inne i receptionen eller på väg ut därifrån (inte minst han själv verkar vara av den uppfattningen och agerar utifrån det). Jag vågar dock inte hävda detta med någon bestämdhet. Samma sak gäller att han sannolikt befann sig på mordplatsen efter skotten. Saken kan hållas öppen i kraft av olika "kan inte uteslutas".
Citera
2025-01-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det blir ett väldigt hoppande och pysslande i försöken att få ihop en klädbytande GM-SE vid Grand.

Exempelvis. HO ska ge stöd åt saken, men han har ju aldrig sett SE ombytt till mördarskrud. Och då justeras HO:s insats i sammanhanget till att istället påvisa att SE förvarande en täckjacka eller blått plagg på arbetsplatsen. Och därefter påstås SE ha bytt mordkvällsrock när han i april ivrigt poserar. Men då faller ju förväxlingen och speglandet.

Är SE GM, så är inte Grandmannen GM. Och är någon Grandman GM, så bar vederbörande samma skrud hela vägen (glasögon kan dock tas på och av).

Fanns sannolikt flera olika män kring Grand på mordkvällen. Var SE mannen som Anneli K och Margareta S såg kl 23:07, hade han gott om tid att gå tillbaka till Skandiahuset kl 23:08 och sedan utföra mordet kl 23:21 dvs 13 minuter senare vid Dekorima.
Citera
2025-01-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Så om Engström som GM hade skjutit utanför Grand och sen sprungit tillbaka till Skandia och stämplat ut så hade han gjort det i mordkläderna ?

Han hade enligt dig inte bytt om till rock för att maskera sig något..?
Citera
2025-01-20, 14:08
Medlem
Citat:
Så om Engström som GM hade skjutit utanför Grand och sen sprungit tillbaka till Skandia och stämplat ut så hade han gjort det i mordkläderna ?

Han hade enligt dig inte bytt om till rock för att maskera sig något..?

Tror det va frugan.
Citera
2025-01-20, 15:06
Medlem
SE småspringer, kollar på klockan, hör en smällare, anländer vid Palmes fötter 5-6 sekunder senare.

Ett flertal vittnen nämner en viss tid mellan skotten.. Låt oss säga två sekunder.

Sen säger ett flertal vittnen att gm dröjer kvar lite innan han springer iväg. Låt oss vara snälla och säga 2-3 sekunder där också.

Då är det altså gått 5 sekunder från första skottet tills gm springer in i gränden. Minimum.

Så då Engström anländer Palme, 5-6 sekunder efter första skottet, är altså gm i princip fortfarande där..

Men någon gm märkte SE inget till. Faktiskt.

Sånt som händer. 🤷🏿‍♂️
Citera
2025-01-20, 15:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
SE småspringer, kollar på klockan, hör en smällare, anländer vid Palmes fötter 5-6 sekunder senare.

Ett flertal vittnen nämner en viss tid mellan skotten.. Låt oss säga två sekunder.

Sen säger ett flertal vittnen att gm dröjer kvar lite innan han springer iväg. Låt oss vara snälla och säga 2-3 sekunder där också.

Då är det altså gått 5 sekunder från första skottet tills gm springer in i gränden. Minimum.

Så då Engström anländer Palme, 5-6 sekunder efter första skottet, är altså gm i princip fortfarande där..

Men någon gm märkte SE inget till. Faktiskt.

Sånt som händer. 🤷🏿‍♂️
Jag tror att han tog upp tidtabellen ur rock- eller jackfickan och kollade om det verkligen var 23.32 T-tåget gick, och missade därför GM. Klockan visste han ju vad den var, den hade han ju nyss kollat fast uppenbarligen glömt till dagen efter eftersom han var tvungen att höra sig för om utstämplingstiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-01-20 kl. 15:55.
Citera
2025-01-20, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror att han tog upp tidtabellen upp ur rock- eller jackfickan och kollade om det verkligen var 23.32 T-tåget gick. Klockan visste han ju vad den var, den hade han ju nyss kollat fast uppenbarligen glömt till dagen efter eftersom han var tvungen att höra sig för om utstämplingstiden.

Jag är 100% säker på att han ljuger. Finns inte en chans att han kan ha missat gm om hans historia stämmer. Det går inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in