Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Ni som håller SE som gärningsman, tror ni han agerade helt och hållet på egen hand eller hade han hjälp av någon, några?
Hjälpen skulle till exempel kunna bestå av mordvapen eller information osv.
Jag tror fläckvis på SE som GM, så klart. Men inte överdrivet så att jag får stegrande puls. Personligen tror jag inte alls att han var ensam, det faller lite på sin egen rimlighet. Var SE ensam GM var han en långt mer störd och komplex person än vad som framkommit under alla år. Varken nära/kära, bekanta eller kollegor vittnar om att han var en så udda, skruvad och skev figur. Tesen om SE som ensam GM bygger i stort på att att han var Sveavägens Clint Eastwood, Charles Bronson eller Lee Van Cleef, som gick beväpnad med en stor tung revolver av värsta sort till och från arbetet fem dagar i veckan. Han stod alltså över lagen, led av Napoleonkomplex. Dessutom lär han då ha varit villig att äventyra allt, iom detta, arbete, bostad, vänner, osv. Varit beredd att hamna i finkan. SE må ha varit unik i flera hänseenden, men riktigt så unik tvivlar jag å det grövsta på att han var.
Däremot, är det långt ifrån orimligt, att han faktiskt ingick i en mindre gruppering. Med betoning på mindre, där SE var
ett hjul. Gruppen kan ha varit av viss underrättelsekaraktär, som vår man i piketen förordar. Det kan dock ha varit mindre komplicerat. Han kan ha ingått i en mindre grupp av privatpersoner (läs landsförrädarspåret), tillsammans med några bekanta (eller flyktiga sådana), som fläckvis hade span på (eller letade efter) OP. Det skulle kunna förklara SEs överdrivna övertider.
Svårt att greppa, och få bukt med vad en person är kapabel till, fullt ut. En på ytan from, skojfrisk och ömsint person kan ha ett smärre monster inombords, ett monster som är svårväckt, men som under särskilda omständigheter och triggers kan begå vansinnesdåd. Om detta vittnar vi många
många ggr årligen både i Sverige och utrikes. Vi vet fortfarande lite om SEs psyke.
Inte omöjligt att han bistod mordet i någon form den aktuella kvällen. Inte heller omöjligt att han erhöll ett vapen under kvällen. Inte omöjligt att han fick löpande information om OPs rörelser under kvällen, därför kunde han "pricka" in OP i närheten av arbetsplatsen, för att slutligen "pricka" honom i korsningen. Det är min femöresanalys.