Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Ett alternativ kan vara Shein som inte har någon lägre gräns men man får fri frakt och rabatter över 300kr, har beställt tillsammans med någon för det mesta och fått fri frakt m.m.
samma skit, temu, wish och shien.
alla är +-15%
jag väljer att inte inkludera ebay, alibaba och dx.com som är minst lika stora då jag misstänker att de inte har tagit del av den deal som tullverket verkar ha gett de ovannämnda (temu, wish och shien.) Nu när jag jag gör lite efterforskning på hur denna deal är utformad får jag ingen klartext eller regeringsmotion i hur eller vad. Utan mer en enda kommentar och ett enda citat angående kinapaket genom tullverket och postnord:
Citat:
De frågor du ställer faller innanför affärskritisk information och det kommenterar vi inte, säger Anders Porelius, presschef på Postnord, till Ehandel.
https://www.ehandel.se/speditorerna-vagrar-prata-om-temu-affarskritisk-information
edit: undrar inte om det är fler än jag som blir intresserad av att utnyttje de hemliga systemen. det finns enorma pengar att tjäna, och det finns ingen svensk som tjänar valuta på detta, enbart temu shien och company. (Med att tjäna valuta menar jag givetvis mer än de i flera nedstigande led (mellanhänder) (återförsäljning och dropshipping)
edit2: min fritidssyssla var att beställa skrot ifrån afrika/indien och kina innan reglerna om moms och tull införskaffades 2018 som då var 25% moms av varuvärdet + 75kr administreringsavgift.
om någon har modern information uppmanas och uppskattas en quote på inlägget.
edit3: Jag har varit väldigt latent när det gäller utomeuropeiska försändelser då jag blev straffad av denna sanktion, när denna moms och administrationssaktion blev klubbad(2018) hade jag ~20 försändelser under olika fraktskeden på väg till sverige. Det blev helt klart en förlust för mig då enbart ett par paket vart värt att hämta ut genom personliga överväganden genom värde/kostnad.