2024-12-20, 23:37
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
jo, det kommer givetvis en brytpunkt där det blir mer och mer ovärt att beställa kinesiskt.

280kr är fortfarande acceptabelt då samma varor i sverige hade kostat minst det dubbla, även borträknat de "skitprodukter" man blir påtvingad för att uppnå minimumorder som man innerst inte är i behov av.
Ett alternativ kan vara Shein som inte har någon lägre gräns men man får fri frakt och rabatter över 300kr, har beställt tillsammans med någon för det mesta och fått fri frakt m.m.
Citera
2024-12-21, 00:08
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ett alternativ kan vara Shein som inte har någon lägre gräns men man får fri frakt och rabatter över 300kr, har beställt tillsammans med någon för det mesta och fått fri frakt m.m.

samma skit, temu, wish och shien.

alla är +-15%

jag väljer att inte inkludera ebay, alibaba och dx.com som är minst lika stora då jag misstänker att de inte har tagit del av den deal som tullverket verkar ha gett de ovannämnda (temu, wish och shien.) Nu när jag jag gör lite efterforskning på hur denna deal är utformad får jag ingen klartext eller regeringsmotion i hur eller vad. Utan mer en enda kommentar och ett enda citat angående kinapaket genom tullverket och postnord:

Citat:
De frågor du ställer faller innanför affärskritisk information och det kommenterar vi inte, säger Anders Porelius, presschef på Postnord, till Ehandel. https://www.ehandel.se/speditorerna-vagrar-prata-om-temu-affarskritisk-information

edit: undrar inte om det är fler än jag som blir intresserad av att utnyttje de hemliga systemen. det finns enorma pengar att tjäna, och det finns ingen svensk som tjänar valuta på detta, enbart temu shien och company. (Med att tjäna valuta menar jag givetvis mer än de i flera nedstigande led (mellanhänder) (återförsäljning och dropshipping)

edit2: min fritidssyssla var att beställa skrot ifrån afrika/indien och kina innan reglerna om moms och tull införskaffades 2018 som då var 25% moms av varuvärdet + 75kr administreringsavgift.

om någon har modern information uppmanas och uppskattas en quote på inlägget.

edit3: Jag har varit väldigt latent när det gäller utomeuropeiska försändelser då jag blev straffad av denna sanktion, när denna moms och administrationssaktion blev klubbad(2018) hade jag ~20 försändelser under olika fraktskeden på väg till sverige. Det blev helt klart en förlust för mig då enbart ett par paket vart värt att hämta ut genom personliga överväganden genom värde/kostnad.
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2024-12-21 kl. 00:37.
Citera
2024-12-21, 10:11
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
jo, det kommer givetvis en brytpunkt där det blir mer och mer ovärt att beställa kinesiskt.

280kr är fortfarande acceptabelt då samma varor i sverige hade kostat minst det dubbla, även borträknat de "skitprodukter" man blir påtvingad för att uppnå minimumorder som man innerst inte är i behov av.

Fast ibland beställer jag för en hundralapp på ali varför kan man inte göra det på temu ? Dom kommer sakta höja gränsen ju mer folk beställer det lovar jag. Och nu läste jag häromdagen att dom ska öppna lager i sverige.
Citera
2024-12-21, 13:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Fast ibland beställer jag för en hundralapp på ali varför kan man inte göra det på temu ? Dom kommer sakta höja gränsen ju mer folk beställer det lovar jag. Och nu läste jag häromdagen att dom ska öppna lager i sverige.

Det blir ohållbart med deras hanteringskostnader om folk kan sitta och beställa för små-växel, det är därför tex Amazon kör med frakt/hanteringsavgift om man beställer för mindre summor.
Senast redigerad av Sereena 2024-12-21 kl. 13:55.
Citera
2024-12-21, 20:10
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur undviker du skatt/tullkostnader ifrån ali?
Citera
2024-12-22, 01:26
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

bara att beställa
har inte betalat det på säkert minst 2år
Citera
2024-12-22, 02:09
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapitalMarkets
Temu är kinesiskt skit, alla som handlar från Temu är verkligen efterblivna

iphone är också kinesiskt skit, alla som har iphone är verkligen efterblivna
Citera
2024-12-22, 03:43
Medlem
Citat:
De drar ockå, precis som Temu, (för det mesta) svensk moms. Den är alltså inräknad i priset. Jag har äntligen fattat det (tack till vem det nu var som inte gav sig ifråga om det!). Mendet är inte lika tydligt angivet som på Temu. Därför behöver inte paketen gå igonom koll när de kommer tilll Sverige.

När du lagt nåt i kundkorgen och klickar upp den, så kolla under totalen, precis ovanför den röda Place order-knappen. Där står det med små grå bokstäver "VAT included (?)". Om du klickar på det lilla frågetecknet får du veta hur stor del som är moms.
Citera
2024-12-22, 04:26
Medlem
Citat:
Moms är redan inräknad i priset ,tull blir det om värdet (prylen+frakt) överstiger 1700 kr.
Det finns undantag ,cyklar och cykel prylar t.ex kan bli dubbelt så dyrt med antidumping straffavgift , så var försiktig ,kolla med tullräknaren om du är osäker!
Citera
2024-12-22, 15:42
Medlem
cosmic_dancers avatar
[quote=swebarb|90451841]
Citat:
när höjde de till 280kr minimumorder?

Edit: efter alla förstagångsbeställningar och kodutnyttjanden så är 280kr minimum i sverige?

Har varit 280kr minsta ett tag ja, vet inte om det kommer ändras ? snart kommer dom kräva 500 som minsta... helt galet

Allt för att folk ska köpa ännu mera skit de inte behöver.
Citera
2024-12-22, 18:59
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Moms är redan inräknad i priset ,tull blir det om värdet (prylen+frakt) överstiger 1700 kr.
Det finns undantag ,cyklar och cykel prylar t.ex kan bli dubbelt så dyrt med antidumping straffavgift , så var försiktig ,kolla med tullräknaren om du är osäker!

intressant, 2018 genomförde postnord att alla kinapaket fick 75kr administrationsavgift och en 25% momspåslag.

jag antar att inte används längre
Citera
2024-12-23, 05:49
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
intressant, 2018 genomförde postnord att alla kinapaket fick 75kr administrationsavgift och en 25% momspåslag.

jag antar att inte används längre

Det var för att momsen inte betalades vid köpet då, numera så betalar du momsen vid köpet när du handlar från dom stora platformarna, och dom betalar in den till skatteverket.

Kan bli strul med PN dock om säljaren inte fyller i den digitala deklarationen korrekt då PN endast läser den och ite vad som står på fraktsedeln (ibland så skriver kinasäljare bara koden att momsen är betald där och det läser inte PN's maskin) dock så brukar det inte vara några problem när det skickas från storlager som tex Temu gör (eller Amazon's "skickas av Amazon").
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in