2024-12-23, 06:08
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det var för att momsen inte betalades vid köpet då, numera så betalar du momsen vid köpet när du handlar från dom stora platformarna, och dom betalar in den till skatteverket.

Kan bli strul med PN dock om säljaren inte fyller i den digitala deklarationen korrekt då PN endast läser den och ite vad som står på fraktsedeln (ibland så skriver kinasäljare bara koden att momsen är betald där och det läser inte PN's maskin) dock så brukar det inte vara några problem när det skickas från storlager som tex Temu gör (eller Amazon's "skickas av Amazon").

vilka är de stora platformarna? shien/temu/wish
alibaba?

saknar att köpa ifrån enskilda säjare på ebay, ebay har väl inte gjort denna moms-deal som tex temu?
Citera
2024-12-23, 14:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
vilka är de stora platformarna? shien/temu/wish
alibaba?

saknar att köpa ifrån enskilda säjare på ebay, ebay har väl inte gjort denna moms-deal som tex temu?

Ebay med, men det är risk att säljaren inte fyller i den digitala fraktsedeln rätt och då kräver PN att momsen betalas för att få ut paketet (den dubbla momsen kan man kräva tillbaka av ebay, men PN's avgift kan man inte bli av med).

Alla dom "stora" som riktar sig till EU är med i systemet numera, även om enskilda säljare ibland inte fyller i rätt för Svensk hantering (många andra länder nöjer sig med att numret står skrivet på lappen då dom kollar manuellt innan dom skickar krav, men PN kör sitt eget race).
Citera
2024-12-24, 15:29
Medlem
Awendelas avatar
Citat:

Det är ingen deal, utan en EU-reglering, så det gäller till hela EU. Alla (företag) som skickar något till EU har numera möjligheten att registrera sig för EU-moms och därmed betala importmoms åt kunden. Kolla upp OSS (One Stop Shop) om du vill veta mera. Om det görs korrekt via digital inskickning så kommer de försändelserna passera utan momspåslag när de kommer in i EU. Alla marknadsplatser vilket inkluderar Ebay blir momsansvariga på alla försändelser som går under tullgränsen (150 EUR om jag inte minns fel).
Citera
2024-12-24, 17:56
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
bara köpa det man vill ha sen om man inte kommer upp till 280kr
så lägger man bara till en dyr vara och betalar för allt
sen går du tillbaka och avbryter köpet dyra varan
sen fixar dom med Klarna så det blir rätt

om dom täpper så måste dom avbryta hela köpet

nu har dom täppt igen det
när man avbokar och totala summan hamnar under 280:- så avbryts hela ordern
Citera
2024-12-25, 09:42
Medlem
Citat:
intressant, 2018 genomförde postnord att alla kinapaket fick 75kr administrationsavgift och en 25% momspåslag.

jag antar att inte används längre

Ja, det är som Sereena sa. Det där 75 kronorna (som förresten var 150 om värdet var över en viss summa) var en avgift som posten tog ut för sitt hårda och tidskrävande arbete med att kassera in momsen.

Nu tror jag det är tullen som hanterar det (om momsen inte redan är dragen alltså). Men måste ju betala på nätet innan de ens skickar ut paketet. Har inte snurr på hur avgiften beräknas nu, man har för mig jag betalade 125 sist jag hade nån sån försändelse.
Citera
2024-12-25, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Det är ingen deal, utan en EU-reglering, så det gäller till hela EU. Alla (företag) som skickar något till EU har numera möjligheten att registrera sig för EU-moms och därmed betala importmoms åt kunden. Kolla upp OSS (One Stop Shop) om du vill veta mera. Om det görs korrekt via digital inskickning så kommer de försändelserna passera utan momspåslag när de kommer in i EU. Alla marknadsplatser vilket inkluderar Ebay blir momsansvariga på alla försändelser som går under tullgränsen (150 EUR om jag inte minns fel).

Precis. När det skrevs om det där för att antal år sedan så var det så att det var ganska dyrt för företagen. Minns inte vad kostnaden bestod i, nån avgift för att registrera sig kanske, mjukvara? Ivf kostade det så pass mycket att det inte var rimligt för små företag. Tyvärr. Handlade från flera små sajter, säkert enmansföretag, i UK före BREXIT. Det går inte nu. De drar inte av brittisk VAT heller, varför fattar jag inte, så helt omöjligt att handla där nu.
Citera
2024-12-27, 20:05
Avslutad
hur fungerar reklamation på temu? såg att någon beställt en större grej för ca 400 spänn som var lite trasig (med betoning på lite. dvs. i fullgott användbart skick) och fick 400 spänn tillgodo hos temu och fick behålla grejen, men i deras policy och regler står det att man ska skicka tillbaka grejen innan, men att det också verkar finnas något konstigt "partial refund"-alternativ där man behåller grejen och får en viss del av beloppet tillgodo?

har inte reklamerat något, mest nyfiken på hur det egentligen fungerar. har gjort 3-4 beställningar och det mesta har varit helt okej, men allt kommer ju i tunna plastpåsar, så hajar om en del grejor går sönder under transport.
Citera
2024-12-30, 19:58
Medlem
Det står nåt om att man har rätt till en fri retur per order (kan inkludera flera varor). Jag misstänker att det är det som är undantaget. Sen tror jag inte de tillämpar det där returkravet i praktiken annars heller, om varorna inte är jättedyra. Det lönar sig knappast för dem.
Citera
2025-01-03, 20:35
Medlem
Nu funkade det inte. Hade beställt ett "paket" som inkluderade ett stativ. Stativet skulle vara 120 cm högt. Det var 102 cm. Annars var grejerna OK, inte topkvalitet, men det hade jag inte väntat mig heller. Så jag gjorde som vanligt och reklamerade men fick tji. De ville att jag skulle skicka tillbaks grejerna. Priset jag betalade för kitet var 386:15.

Jag backade ur. Orkar inte hitta nåt att packa det i. Det är inget fel på grejerna och jag kan använde allt, blir bara jobbigt med ett så lågt stativ. Dessutom vill jag behålla de andra grejerna, de var bra.

Intressant var att man erbjöds flera alternativ för returen, PostNord och Schenker tror jag. Returen var gratis och man behövde inte printa nån etikett (ivf inte om man valde PostnNord, läste inte så noga om Schenker). Man får nån QR-kod som de skannar på posten och printar ut en etikett.

Så det är DET "en fri retur per order" betyder!

Rätt bra ändå, tycker jag. Märkligt att jag bara fått pengarna tillbaks tidigare. Åtminstone nåt har varit lite dyrare, men inte över 300 tror jag.
Senast redigerad av filifjonken 2025-01-03 kl. 20:38.
Citera
2025-01-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Nu funkade det inte. Hade beställt ett "paket" som inkluderade ett stativ. Stativet skulle vara 120 cm högt. Det var 102 cm. Annars var grejerna OK, inte topkvalitet, men det hade jag inte väntat mig heller. Så jag gjorde som vanligt och reklamerade men fick tji. De ville att jag skulle skicka tillbaks grejerna. Priset jag betalade för kitet var 386:15.

Jag backade ur. Orkar inte hitta nåt att packa det i. Det är inget fel på grejerna och jag kan använde allt, blir bara jobbigt med ett så lågt stativ. Dessutom vill jag behålla de andra grejerna, de var bra.

Intressant var att man erbjöds flera alternativ för returen, PostNord och Schenker tror jag. Returen var gratis och man behövde inte printa nån etikett (ivf inte om man valde PostnNord, läste inte så noga om Schenker). Man får nån QR-kod som de skannar på posten och printar ut en etikett.

Rätt bra ändå, tycker jag. Märkligt att jag bara fått pengarna tillbaks tidigare. Åtminstone nåt har varit lite dyrare, men inte över 300 tror jag.

Det är inte så märkligt egentligen. Man avgör i varje enskilt fall om hur man gör. Min upplevelse är att man får behålla produkten om det är för att man kan visa på att den tagit skada under frakten, medan om det är mer att man är missnöjd med en hel produkt så vill de gärna ha tillbaka den.
Citera
2025-01-03, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken

Vad bra att man inte behöver betala för retur. Jag reklamerade flera saker från senaste beställningen och det var småpengar så de ville inte ha något tillbaka.

I ditt fall ville de förstas ha stativet tillbaka pga priset men det kan inte ha varit en seriös säljare om man inte angivit rätt höjd på varan. Vad säger andra recensioner, var folk nöjda?
Senast redigerad av Liljor 2025-01-03 kl. 21:01.
Citera
2025-01-04, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är inte så märkligt egentligen. Man avgör i varje enskilt fall om hur man gör. Min upplevelse är att man får behålla produkten om det är för att man kan visa på att den tagit skada under frakten, medan om det är mer att man är missnöjd med en hel produkt så vill de gärna ha tillbaka den.

Nej, så kan det inte vara. Det är bara en av mina returer som varit en skada (troligtvis skadat innan det skickades iväg, men...). De andra har varit antingen för att beskrivningen inte stämt, som nu, eller att grejerna har varit för dåliga, vilket på sätt och vis väl är samma sak.

Dessutom har jag fått meddelandet om att jag inte behöver returnera och fråga om hur jag vill ha pengarna sekunden efter att jag klickat på Submit. Ingen har kollat varken vad jag skrivit eller mina bilder - utom möjligtvis AI.

Jag tror på att det antingen är returfritt under ett visst värde eller att säljarna själva får välja (i förväg) om det vill ha tillbaks skiten eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in