Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-15, 07:14
Medlem
Någon som har handlat ifrån dom? Är dom legitima? Eller kommer det fler avgifter så som tull
https://www.temu.com/
Citera
2023-04-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoone1
Någon som har handlat ifrån dom? Är dom legitima? Eller kommer det fler avgifter så som tull
https://www.temu.com/

Dom fraktar inte till Sverige ännu
Citera
2023-04-24, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sn0rungen
Okej, men såg dom är anslutna till Klarna
Citera
2023-05-26, 23:45
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sn0rungen
Råkade av en händelse snubbla in på sidan ikväll, som just nu verkar ha en grand opening för just Sverige.
Ingen aning vad som gäller tullavgifterna, men jag killgissar på att dom inte har samarbete med postnord, och att det därför kommer komma en avgift på minst 75kr per paket, vilket ju är lite jobbigt eftersom sakerna inte fraktas tillsammans.

Mycket grejer är man ju intresserad av just för att det är CP-billigt, men när man kan överraskas med en eventuell hanteringsavgift á 75kr * 20 paket känns det ju lite olustigt att lägga en beställning.

Kontaktade supporten för att fråga, och hon påstod att:
"EU legislation dictates if shipping and handling are taxable or not. In EU, we will collect tax on shipping and handling where applicable." samt "The prices on our website for goods sold are displayed in EUR and inclusive of VAT." och hon försäkrade att jag kan beställa utan att oroa mig för att det kommer komma några ytterligare avgifter. Men postnords hanteringsavgift är väl ett lite unikt case för oss i Sverige, som jag utgår från att en random Kines i supperten inte har en aning om och hon skiter givetvis fullständigt om min 500kr order slutar på 2000kr, när prylarna väl dyker upp.

Någon som sitter på info?
Citera
2023-05-28, 16:23
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Kontaktade supporten för att fråga, och hon påstod att:
"EU legislation dictates if shipping and handling are taxable or not. In EU, we will collect tax on shipping and handling where applicable." samt "The prices on our website for goods sold are displayed in EUR and inclusive of VAT." och hon försäkrade att jag kan beställa utan att oroa mig för att det kommer komma några ytterligare avgifter. Men postnords hanteringsavgift är väl ett lite unikt case för oss i Sverige, som jag utgår från att en random Kines i supperten inte har en aning om och hon skiter givetvis fullständigt om min 500kr order slutar på 2000kr, när prylarna väl dyker upp.

Någon som sitter på info?

Många Kinasidor har lärt sig de nya EU reglerna nu eller fixat importen själva via bolag i EU.
Man kan ju inte vara 100% innan man testar dem dock. Men det supporten säger är det som gäller för marknadsplatser som säljer till EU sedan några år.
Citera
2023-05-28, 20:58
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Många Kinasidor har lärt sig de nya EU reglerna nu eller fixat importen själva via bolag i EU.
Man kan ju inte vara 100% innan man testar dem dock. Men det supporten säger är det som gäller för marknadsplatser som säljer till EU sedan några år.
Jo, men Postnords haneringsavgift på 75-150kr per paket är väl unikt för Sverige/Postnord och inte en EU regel? Var väl egentligen bara ett sätt för Postnord att kunna slå mynt av den extrema mängden kinapaket som böorjade komma in till Sverige. Något som jag antar att är lätt att missa, när Sverige är en liten skit i sammanhanget export till hela EU, tänker jag.

Är det import via ett bolag i EU är det ju inga problem, men det kunde inte supporten svara på eftersom det är en marknadsplats likt Amazon och dylika sidor, där varje säljare har sina egna lösningar för transport.
Citera
2023-05-29, 14:53
Medlem
Jag tar smällen för alla och beställde precis lite skit, så får vi se hur det går!
Citera
2023-05-29, 15:22
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Jo, men Postnords haneringsavgift på 75-150kr per paket är väl unikt för Sverige/Postnord och inte en EU regel? Var väl egentligen bara ett sätt för Postnord att kunna slå mynt av den extrema mängden kinapaket som böorjade komma in till Sverige. Något som jag antar att är lätt att missa, när Sverige är en liten skit i sammanhanget export till hela EU, tänker jag.

Är det import via ett bolag i EU är det ju inga problem, men det kunde inte supporten svara på eftersom det är en marknadsplats likt Amazon och dylika sidor, där varje säljare har sina egna lösningar för transport.

Hanteringsavgiften för moms har alltid funnits, skillnaden är hur ofta det krävts extra hantering tidigare. Staten blev supersura när det avslöjades att Postnord sket i att kontrollera alla brev för moms när alla Wishpaket slog rekordmängder för några år sedan. Postnord hade varit nöjda med att inte behöva göra kontrollen och ta ut hanteringsavgift för det. Postnord fick en politisk örfil och fick krav att göra det i framtiden, vilket ledde till katastrof hos Postnord som tydligen gjorde det mesta manuellt och var tvungna att köpa in nya maskiner och anställa massa folk för att hantera alla brev från Kina. Detta fick finansieras av hanteringsavgiften som nu togs ut enligt statens mandat från första kronan.

Det EU-reglerna gjorde var att hela EU fick ett nytt sätt att hantera EU-momsen på där momsen dras av marknadsplatsen direkt och är baserat på mottagarlandets moms på produkten isf att lita på att privatpersoner betalar in momsen i efterhand. Som du påpekar är det alltså säljarna på marknadsplatsen som väljer hur de skickar sina försändelser och gör de fel och inte använder e-tjänsten för EU-importmoms så vet inte Postnord om momsen är betald och får därmed ta ut en hanteringsavgift för att göra det själva. Kommer försändelsen förregistrerad i momssystemet eller har hanterats i annat EU-land och skickas som EU-post, så kommer ingen extra hantering (och ingen momsfaktura) krävas och går igenom.

Första året efter de nya EU-reglerna hade Kineserna stora problem att göra rätt, antingen att de inte visste hur eller om de fortsatte skicka som de alltid gjort. Men genom att mottagarna har reklamerat de försändelser som blir dubbelmomsade och fått extra avgifter så har de flesta Kinasäljarna lärt sig (pengaförluster motiverar ändringar) hur man gör eller börjat använda fraktbolag som gör det åt dem. Nu två är efter de nya reglerna är det ovanligt att det blir fel, men det händer.

Då Temu verkar vara en marknadsplats med externa säljare så kommer de förmodligen ta din sida och säljarna blir överkörda om de gör fel.

TLDR: Från och med 2 år sedan är det säljarnas fel om du får en momshanteringsavgift och du kan reklamera/göra chargeback på kreditkort vilket drabbar dem hårt om de gör fel. Det har minskat antalet momshanteringsavgifter som tas ut då Postnord inte behöver hantera dessa försändelser mer än normalt. Postnord vill inte göra momshanteringen men tar betalt för att täcka sina kostnader om det krävs och inte för att "tjäna" pengar om det blir fel.
Citera
2023-05-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnAlla
Jag tar smällen för alla och beställde precis lite skit, så får vi se hur det går!
Kungligt! Du får hålla oss uppdaterade 😎
Citera
2023-05-30, 20:24
Medlem
zonedisks avatar
La också en order nu, så får det väl bära eller brista.
Citera
2023-05-31, 06:12
Medlem
Jag kan informera om att jag lade två produkter i varukorgen, från två olika säljare, men de skickades i ett samlat paket. Så det bådar ju gott för PostNords deklarationsavgift.
Citera
2023-05-31, 10:36
Medlem
eltonkebabs avatar
Postnords avgift är bara något man betalar när sidan man beställer från inte har betalat in moms i förväg. Den har inte varit aktuell på typ ett år nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in