Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det där är något som talar för vittnet SE och emot GM-SE.

Som vittne hade han naturligtvis glasögonen på sig vid mordplatsen. Men som GM är det ytterst tveksamt om han hade dem på sig eftersom inget vittne söder om Grand sett några glasögon.

Så antingen hade GM-SE inga glasögon på krönet men kunde ändå lämna en träffsäker beskrivning av LJ. Eller så hade han glasögon utan att någon såg det. Båda alternativen är osannolika.

Och det här är inte bara min egen åsikt utan Granskningskommissionen utgår från att GM inte bar glasögon under själva dådet. Om han bar dem vid Grand stoppade han undan dem.

Du är fan korkad på riktigt...

Som GM behöver han bara skymta LJ och sen få resten i Media ...
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-20 kl. 11:50.
Citera
2024-12-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
2024, året då palmemordet återvände till sitt normala tillstånd. CA tog åter över som svenska folkets favorit till posten som Olof Palmes mördare. Snacket om SE som Palmes mördare tystnade markant i media och på internet. Det blir allt mer uppenbart att svenska folket inte ser detta mord som löst, att man inte anser ärendet avslutat, att det inte finns nån officiell misstänkt.

Vad man skulle önska i denna tråd 2025:

* Att de som tror SE är GM bättrar på gärningsbeskrivningen och förklaringsmodellerna, en stor anledning till att folk inte tar åt sig SE som GM är flummerier som "speglingen" mm och att man inte försöker hitta trovärdiga förklaringar till luckorna i teorin. Skapa en bättre teori helt enkelt.

* Försök till nytolkningar av vad SE:s vittnesuppgifter har för avsikt om han är GM. Jag tycker tex saker för enkelt tolkas in till att SE hittar på en språngmarsch för att kunna försvara sig mot vittnesmål om han blir igenkänd. Om han är GM så lovar jag att det finns tolkningar av hans uppgifter som alla missat. Saker att hitta.

* Några spekulativa hypoteser och gärningsbeskrivningar om SE som GM i en konspiration.

Vad jag önskar mig av media 2025: gräv i nedläggningen av utredningen. Kräv svar från KP varför pressträffen innehöll ett av de grövsta faktafelen i svensk rättshistoria. Bygger hela nedläggningen på en missuppfattning inom PU...

Något jag funderat på det senaste. Om SE är GM, då visste någon om hans koppling till en revolver. Och det finns också skäl att tro att någon på Skandia kände till denna koppling.

Gott nytt palme-år

Varför måste man skapa en bättre teori för att misstänka honom ?

Då kan man ju vända på det och be dig komma med bättre bevis för att inte misstänka honom !
Citera
2024-12-20, 12:03
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Avståndet från mordplatsen till dörren men använder kvällstid är 62,5 m.... om jag minns rätt.

Vi får dubbelkolla.

https://imgur.com/a/f4WzqMA

Japp 62,5 m

15 m till huslivet från södra annonspelaren stämmer.

Jag har lagt linjalen 1 m utanför huslivet. Så då blir det 16 m.

Tack, bra information och intressant fasadritning med installationer på gatan.

Citat:
Tillbaka till SE.

Kommer han ut när det smäller, går i rask takt, är han framme bland dom första ändå. 10 ungdomar som rusat dit före honom. Bengt Palm på ingång.

Samtalet med LP, språngmarschen osv, var det lögn också?

Det var viktiga saker jämfört om han var nummer 3 eller 11 framme vid mordplatsen.

Jag tror inte att vittnet SE gick i särskilt rask takt, han har inte bråttom om han ska till tunnelbanan (och vet ju ännu inte att han har bråttom till mordplatsen).

Jag vet inte hur mycket folk som hunnit fram till platsen om han anländer när GM försvunnit från krönet och LJ står och kollar mot Sveavägen. Han anger sig själv som en av de "absolut första" på plats.

Citat:
Man skulle hypotetiskt kunna ställa sig frågan hur en korrekt beskrivning av hans färd mot mordplatsen skulle låta om han klev ut exakt när det smäller.

En käpphäst jag har med att han kliver ut då, är att han skymmer sikten för NF momentalt eller längre tidsperiod om han inte går långt ut mot snömodden.
Citera
2024-12-20, 12:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Finns inget som tyder på det. Däremot var han säkert i ett poröst tillstånd i ett par timmar.

Den initiala planen var att lämna runt kl. 20:00, men något höll honom kvar.

Hade han lämnat då, var det säkert T-banan som gällde. Annars bussen?

Hisnande, eller hur ...

Jag avsåg hans allmänna vanor. Han arbetade ju sent regelbundet. Och de gånger han avgick vid 21-tiden, det vill säga "väldigt sent", så cirkulerade han enligt dig på stan några timmar och väntade på att nattbussen skulle börja gå. Eftersom han enligt frun tog nattbussen när han jobbade "väldigt sent" (kl. 21 enligt dig).

Jag tror att han gick för att ta tunnelbanan när han slutade vid 21-tiden och att "väldigt sent" var efter midnatt. Men jag har inte samma kapacitet till källkritik.
Citera
2024-12-20, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Så du tror han ville riskera livstid i fängelse för att ha en bra historia att berätta vid lunchbordet på jobbet? Att beté sig som han gjorde är en farlig lek om man är oskyldig.

Han har ju inget alibi.

Som vanligt innebär det bättre vägledning att föreställa sig förhållandena där och då än att utgå från föreställningar här och nu.

Vittnet SE är alltså en oerhört obeväpnad och oförvitlig tjänsteman och farbror som råkar passera en brottsplats på sin väg hem från arbetsplatsen. Det föresvävar honom givetvis inte en sekund att han på något sätt skulle kunna bli intressant i ärendet.

Det är utgångspunkten när han skarvar lite.

Och, jo, vittnet SE har med all sannolikhet "alibi". Inte för att han har anledning att reflektera över den saken.

Och, nej, han hade inte kunnat bli dömd för något om han var vittne och i livet.
Citera
2024-12-20, 12:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så grafikern SE är dålig på att rita. Väldig dubbelnatur denne SE.

Källa vore nåt att läsa.

Upphovsman till skissen anges ej, men SE sitter med den framför sig med penna i hand.

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-3tW9i1W
Citera
2024-12-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag avsåg hans allmänna vanor. Han arbetade ju sent regelbundet. Och de gånger han avgick vid 21-tiden, det vill säga "väldigt sent", så cirkulerade han enligt dig på stan några timmar och väntade på att nattbussen skulle börja gå. Eftersom han enligt frun tog nattbussen när han jobbade "väldigt sent" (kl. 21 enligt dig).

Jag tror att han gick för att ta tunnelbanan när han slutade vid 21-tiden och att "väldigt sent" var efter midnatt. Men jag har inte samma kapacitet till källkritik.

Tycker du själv att dom "fönsterna" som Engström är ute från Skandia är även dom fönsterna som passar till mordet ?
Citera
2024-12-20, 12:19
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Tror att du kan vara något på spåren här. I och med den oerhört höga tipsvolymen i början kanske man förlitade sig på stödanteckningar och/eller inspelningar vid den inledande kontakten över telefon, för att sedan ”skriva rent” tipsen som prydliga spaningsuppslag.

Det kan vara dessa stödanteckningar eller inspelningar som PU grävt fram och som sedan kommit PH till del.

Ja, anteckningar förs med säkerhet under samtalet. Och därefter skrivs ett sammandrag. Sådana anteckningar torde dock inte sparas (om nu inte tjänstemannen råkar ha kvar gamla block). Det är därför jag tänker mig att man i sådana fall bandade tipssamtalen.

Angående skillnader mellan första samtalet till PU och senare uppgifter, så verkar han 1/3 berätta att han strax efter det att han hört smällen ser någon ligga på marken längre fram på gatan (min tolkning) och att det samlats folk omkring personen. Detta justeras när han flyttat sig till annonspelaren.

Citat:
Om SE sa i första förhöret att han passerade dörrarna i skottögonblicket är jag nästan beredd att tro på det. Det klaffar tidsmässigt med en LJ-observation från mordplatsen och erbjuder en prydlig förklaring på varför han bara hör ett skott. En koll på klockan precis när han kom ut också så att han missar att se något väsentligt i inledningsskedet.

Ja, det passar fint. Och det är därför han stryker väktarsamtalet och har bråttom på gatan trots att han inte har det när han ställer sig 15 meter från händelsen. Även klocktittandet som gör att han missar allt som händer i omgivningen fram till mordplatsen och är intensivt hela vägen dit gör det. Vilket även gäller det att han tittar på uret extra intensivt just när mordet verkställs framför honom.

Citat:
Fauzzi har jag inga problem med. SE behöver inte ha gått precis i linje med OP ur hans synvinkel. Fauzzi kan ha nämnt SE i förbifarten utan att det kom med i det korthuggna Håkan Ström-referatet. Fauzzis första förhör gjordes för övrigt vid personligt besök och kan ha spelats in. På det bandet kan ett SE-alibi finnas.
Citera
2024-12-20, 12:24
Medlem
Citat:
Som vanligt innebär det bättre vägledning att föreställa sig förhållandena där och då än att utgå från föreställningar här och nu.

Vittnet SE är alltså en oerhört obeväpnad och oförvitlig tjänsteman och farbror som råkar passera en brottsplats på sin väg hem från arbetsplatsen. Det föresvävar honom givetvis inte en sekund att han på något sätt skulle kunna bli intressant i ärendet.

Det är utgångspunkten när han skarvar lite.

Och, jo, vittnet SE har med all sannolikhet "alibi". Inte för att han har anledning att reflektera över den saken.

Och, nej, han hade inte kunnat bli dömd för något om han var vittne och i livet.

Men här blir det ändå intressant ..

Du menar ju eg att han inte har en tanke på att bli intressant för utredningen om jag tolkar dig rätt !

Han tvingar ju själv fram att han "överhör" ett vittne som nästan i detalj lämnar ut hans påstådda signalement

Tänk efter ...Varför gör han detta ?
Citera
2024-12-20, 12:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Grejen handlar mest om att Engström att jag tycker att det är märkligt att Engström lämnar brottsplatsen oavsett hur säker han är på att det är Palme..

Ska förtydliga varför :

1 Han är i rätt ålder att ha en "relation" till Palme

2 Han har ett politiskt intresse

3 Det är på mammas gata för SE

Om man jämför med t.ex Glantz som kanske skiter i om det är Palme för honom är det kanske bara är en gubbe på tv ..typ

Vi har nyligen avhandlat detta, så jag hänvisar till detta (FB) Skandiamannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tycker du själv att dom "fönsterna" som Engström är ute från Skandia är även dom fönsterna som passar till mordet ?

Om saken kan förtydligas.
Citera
2024-12-20, 12:31
Medlem
Citat:
Ja, anteckningar förs med säkerhet under samtalet. Och därefter skrivs ett sammandrag. Sådana anteckningar torde dock inte sparas (om nu inte tjänstemannen råkar ha kvar gamla block). Det är därför jag tänker mig att man i sådana fall bandade tipssamtalen.

Angående skillnader mellan första samtalet till PU och senare uppgifter, så verkar han 1/3 berätta att han strax efter det att han hört smällen ser någon ligga på marken längre fram på gatan (min tolkning) och att det samlats folk omkring personen. Detta justeras när han flyttat sig till annonspelaren.

Ja, det passar fint. Och det är därför han stryker väktarsamtalet och har bråttom på gatan trots att han inte har det när han ställer sig 15 meter från händelsen. Även klocktittandet som gör att han missar allt som händer i omgivningen fram till mordplatsen och är intensivt hela vägen dit gör det. Vilket även gäller det att han tittar på uret extra intensivt just när mordet verkställs framför honom.

Den kritik vi får av Engströms berättelse som GM är ni snabba på...

Ni är medvetna om att ni själva lämnar en väldigt krånglig berättelse varför vittnet SE säger som han gör va ?

Ni använder bara att spela viktig som anledning....Som att ni har slagit fast det som fakta !

Trots att han tvingar sig själv att ljuga för att lägga sig 20sek tidigare...

Varför måste Engström ljuga för att vara viktig ?
Citera
2024-12-20, 12:42
Medlem
Citat:
Vi har nyligen avhandlat detta, så jag hänvisar till detta (FB) Skandiamannen.

Om saken kan förtydligas.

Jag menar att det är en tillfällighet som faktiskt ändå måste betraktas...

Han är ju faktiskt ute från Skandia i två luckor ...Den ena luckan är när LOP är på Sveavägen 1 gången ....Andra gången är ju såklart 23:19..

Man kan spekulera om att den första luckan inte är helt 100% men det finns ändå en tillfällighet..

Saken du skrev om på mitt inlägg om varför jag tycker Engström borde vara mkt intresserad av att vara kvar på brottsplatsen är diffus...

Jag förstår inte alls varför du anser att Engström inte behöver vara mer nyfiken än så på brottsplatsen om han just fått reda på att det är Olof Palme....!?

Han har ju växt upp med Palme...troligen haft honom som antagonist både i det privata och lite i politiken...Alltså varit ett hett samtalsämne ! Säkert skojat med vänner att kan inte någon skjuta Palme osv..

Men sen när han väl blir mördad på "hans gata" så lämnar han direkt med tveksamheter om att det är Palme...

Finner du inte det märkligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in