Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ali satt vid tipstelefonen den dag polisen ska ha tagit emot ettusen tipssamtal. Han torde i efterhand inte kunnat erinra sig detaljer i enskilda tips?
Jag håller med om att det låter som att det kan ha tillkommit mer information än det som framkommer i referatet. Spelade man in samtalen? Kan tipsmottagarna ha skrivit referaten i efterhand?
Tror att du kan vara något på spåren här. I och med den oerhört höga tipsvolymen i början kanske man förlitade sig på stödanteckningar och/eller inspelningar vid den inledande kontakten över telefon, för att sedan ”skriva rent” tipsen som prydliga spaningsuppslag.
Det kan vara dessa stödanteckningar eller inspelningar som PU grävt fram och som sedan kommit PH till del.
Om SE sa i första förhöret att han passerade dörrarna i skottögonblicket är jag nästan beredd att tro på det. Det klaffar tidsmässigt med en LJ-observation från mordplatsen och erbjuder en prydlig förklaring på varför han bara hör ett skott. En koll på klockan precis när han kom ut också så att han missar att se något väsentligt i inledningsskedet.
Fauzzi har jag inga problem med. SE behöver inte ha gått precis i linje med OP ur hans synvinkel. Fauzzi kan ha nämnt SE i förbifarten utan att det kom med i det korthuggna Håkan Ström-referatet. Fauzzis första förhör gjordes för övrigt vid personligt besök och kan ha spelats in. På det bandet kan ett SE-alibi finnas.