Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Givetvis gäller Flashback regler. Du citerar regel 1.12 Integritetskänsliga uppgifter.
Det är inte jag som bestämmer över Flashbacks regelverk. En viktig faktor när Admin som gör det sätter upp regler är att förhålla sig till svensk lag. I vilken mån det tvång att följa den som finns då överensstämmer med vad Admin själv anser om frågan får denne svara själv på.
Som jag skrev och du citerade innebär lagen att rättssäkerheten ställs åt sidan och att rättvisa inte skipas i våldtäktsmål där det förutsätts att det finns ett offer som skall skyddas och en förövare som skall pekas ut med namn. Vid en rättvis rättegång står den som anklagar någon för ett brott för detta med sitt namn och kan granskas av allmänhet och journalister.
Som moderator uppmanar jag användare här att följa reglerna, men i det här fallet ogillar jag dem personligen och som vanlig användare.
Det är fel enligt viss lag och Flashback regler att sprida brottsoffrets namn i många fall, men det är inget som helst moraliskt fel och lagen är dessutom lögnaktig och logiskt inkoherent.
Det är intressant att du hävdar att Flashbacks regler och svensk lag underminerar rättssäkerheten i våldtäktsmål.
Dock är detta påstående felaktigt av flera skäl.
Regel 1.12 om integritetskänsliga uppgifter är inte en attack mot rättvisa, utan en åtgärd för att förhindra uthängningar som kan leda till förtal eller skada på privatpersoners liv, innan domstolen har fattat sitt beslut.
Det är en tillämpning av principen om att skydda individers rättigheter tills skuld är fastställd.
Detta ligger helt i linje med rättssäkerheten, där "oskyldig tills motsatsen bevisats" är grundläggande.
Du hävdar att lagen är 'lögnaktig och logiskt inkoherent'. Det är en stark åsikt, men utan juridiskt stöd.
Skyddet för brottsoffers anonymitet är en etablerad rättslig princip som erkänns både i svensk lag och internationella konventioner, som Europakonventionen.
Anonymiteten syftar till att undvika sekundär viktimisering och uppmuntra brottsoffer att våga anmäla brott, särskilt i känsliga fall som våldtäkter.
Du verkar argumentera för att rättvisa enbart uppnås genom att offentliggöra namn och låta 'allmänhet och journalister granska'.
Men rättvisa handlar inte om att uppvigla till en offentlig häxjakt, utan om att låta en opartisk domstol fatta beslut baserat på fakta och rättspraxis.
Ditt förslag riskerar att urholka rättssäkerheten genom att göra rättegångar till spektakel, där förutfattade meningar kan påverka processen.
Flashbacks regler är utformade för att skapa en plattform där känsliga ämnen kan diskuteras utan att privatpersoner skadas.
Oavsett om du personligen ogillar reglerna, är de nödvändiga för att upprätthålla diskussionsklimatet och förhindra att forumet används för olagliga eller omoraliska syften.
Att kalla lagen 'lögnaktig' är en åsikt du självklart får ha, men det är varken juridiskt eller etiskt hållbart som grund för att bryta mot reglerna.
Om du ogillar reglerna är det fullt möjligt att föreslå en förändring, men tills dess måste du, precis som alla andra, förhålla dig till dem.
Alternativet är att diskussionen riskerar att degenerera till en plattform för uthängningar och potentiella rättsövergrepp, något varken Flashback (som jag uppfattar det) eller svensk rätt kan tolerera.
Du har visat dig negativ till samtyckeslagen som infördes 2018 i andra inlägg.
Den nya samtyckeslagen gör att fokus läggs på om båda parter verkligen ville delta i en sexuell handling.
Det räcker inte längre att det saknas våld eller hot om det inte finns ett tydligt samtycke är det ett brott.
Skyddar den som inte kan säga nej, tex om en person är berusad, drogad eller av annan anledning inte kan uttrycka sin vilja.
Tydlig signal om ansvar alla är skyldiga att försäkra sig om att sex sker frivilligt,
inte bara anta det.
Sverige följer nu internationella rekommendationer om att definiera våldtäkt utifrån brist på samtycke, vilket stärker rättsskyddet.
Lagen tydliggör att respekt och frivillighet är grundläggande för sexuella relationer, vilket bidrar till att förändra normer och minska övergrepp.
Att du har personliga åsikter angående samtyckeslagen innebär inte att 1.12 ska åsidosättas i denna tråd.
Hurvida din inställning till våldtäcktsmannen och att Domen i TR är enligt dig är felaktig tycker jag att du ska hålla dig till dessa frågor än att uppmuntra till att utelämna uppgifter som identifierar brottsoffret.