Citat:
Ursprungligen postat av
Forsvarsadvokat
Dessa fall är mycket knepiga. Vi har en balansgång där vi vill få fast våldtäktsmän och samtidigt inte fälla oskyldiga. Jag säger inte att jag sitter på något svar om saker och ting, men jag tror oskyldiga döms numera.
För bara sisådär 20-30 år sedan var dessa ärenden för bedrövliga. Då var det uppenbara våldtäkter som hade skett och där förövare gick fria. Grova gruppvåldtäkter, där målsägande blivit illa skadade. Pendeln behövde vända, det var nödvändigt. Dock är detta mycket svåra ärenden. Där ord i regel står mot ord.
I detta fallet finns det dock
teknisk bevisning innan våldtäkten gällande att målsägande inte ville ha den dömde hos sig. Och
Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version om hur blåmärken har uppkommit. Något som den dömde försöker tona ner/slingra sig ur och endast svarar kortfattat kring på direkt ledande frågor från förhörsledaren. Han lämnar även två olika versioner av hur hennes kläder kom av (nattlinne och trosor) vid samma förhör. Han ljuger uppenbarligen. Och vad mer ljuger han om då, våldtäkt? Efter våldtäkten (och när målsägande fått ut den dömde ur sitt hem) kontaktar hon sina vänner. Och i synnerhet den första vännen som kom hem till henne beskriver en uppenbart traumatiserad målsägande. Det finns alltså även
stödbevisning i form av vittnesmål om hur målsägande var efter våldtäkten.
Därtill finns det även ett meddelande som den dömde skickade till målsägande samma dag. Ett slags förtäckt hot om att hon nog ville att de skulle hålla tyst om det hela. Inte riktigt ett sådant meddelande man skickar till någon där frivilligt sex förekommit...
Samtidigt hade den dömde pratat om det hela med en vän till sig. Och beskrivit sexet som "inte bra". Dvs.: han hade inte för avsikt att vara tyst om det hela. Så varför skicka meddelandet till målsägande om att hon nog ville att de skulle vara tysta om det hela?
Sammantaget växer bilden fram av att en våldtäkt har skett och att målsägande är mer trovärdig än den dömde. Och hon sa "nej", "nej, jag vill inte", puttade bort honom, knep ihop sina ben. Upprepade gånger. Men han forcerade sig framåt ändå. Gjorde henne rädd. Hon blev rädd att skadas och pga. rädsla lydde hon honom sedan. Våldtäkt: ja.