2024-12-05, 13:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Gofile filen verkar ha tagits bort sedan förra veckan.
Kanske någon kan ladda upp den igen.

Tyvärr men jag tänker inte sitta och chatta i tråden om saker som känns irrelevanta.

Så du tycker att en av de viktigaste bitarna i lagen (samtyckesfrågan) är irrelevevant !!!!!!!

Häpnadsväckande!!!!!!!
Citera
2024-12-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tänker du att ett inledande ja i en sexuell situation sen kan övergå till ett nej? D.v.s. från samtycke till inte samtycke?
knäpp fråga. det är väl självklart att de kan det.
Citera
2024-12-05, 14:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
knäpp fråga. det är väl självklart att de kan det.

Då är det väl lika självklart att det kan gå åt andra hållet, eller hur?
Citera
2024-12-05, 14:33
Medlem
Citat:
Då är det väl lika självklart att det kan gå åt andra hållet, eller hur?
Sjuk fråga. vadå att du börjar våldta och sen vill offret. tror inte det nej
Citera
2024-12-05, 14:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Så enligt dig kan ett inledande nej i en sexuell situation inte ändras till ett ja?
Citera
2024-12-05, 14:42
Avslutad
Det var länge sedan jag såg en tråd med så kolossalt mycket svammel och varje gång jag ser dom trådarna är det oftast när det begåtts sexualbrott mot kvinnor av en man med högre social status än kvinnan som blivit utsatt.

Vad jag läst här låter det som en utmärkt ide att låsa in vv (det är en förkortning för våldtäkts-viking) helst som i Norges "förvar" på obestämd tid.

Det som står ut här är att han trygg i sig själv gett sig på en jämnlike och inbillat sig att han återigen undkommer lagens korta förstumpade arm. Han gjorde som vanligt men kåt & colad tänkte han inte längre än kuken räckte.

Han förstod inte i stunden att det var fel. Varför skulle det vara det? Sen när linorna blev tunnare och gryningen började skynas och han börjat inse att det ju faktiskt var en kursare(! Nästan en jämnlike !) han förlustar sig på denna gången gav han sig i kast med damage-control.

Lär garanterat finnas gott om offer i de lägre sociala klasserna som insett (eller blivit uppmanade) att det inte är någon mening att anmäla en sådan upphöjd och perfekt person.
Citera
2024-12-05, 14:53
Medlem
Citat:
Så enligt dig kan ett inledande nej i en sexuell situation inte ändras till ett ja?
Du kan inte börja våldta någon och sedan säga att det inte räknas.
Citera
2024-12-05, 15:40
Medlem
Citat:

Det kan mycket väl ske. Varför skulle det inte kunna ske?

Huruvida det sedan är en våldtäkt eller inte blir säkert en delikat fråga för en domstol. Jag väljer att inte ha någon bestämd uppfattning i den generella frågan eftersom jag är övertygad om att jag skulle kunna ha olika uppfattning i olika specifika fall.

I det här fallet råder det dock ingen som helst tvekan om att det inte är frågan om någon våldtäkt. Kvinnan ljuger värre än en häst travar.
Citera
2024-12-05, 15:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock
Det var länge sedan jag såg en tråd med så kolossalt mycket svammel och varje gång jag ser dom trådarna är det oftast när det begåtts sexualbrott mot kvinnor av en man med högre social status än kvinnan som blivit utsatt.

Vad jag läst här låter det som en utmärkt ide att låsa in vv (det är en förkortning för våldtäkts-viking) helst som i Norges "förvar" på obestämd tid.

Det som står ut här är att han trygg i sig själv gett sig på en jämnlike och inbillat sig att han återigen undkommer lagens korta förstumpade arm. Han gjorde som vanligt men kåt & colad tänkte han inte längre än kuken räckte.

Han förstod inte i stunden att det var fel. Varför skulle det vara det? Sen när linorna blev tunnare och gryningen började skynas och han börjat inse att det ju faktiskt var en kursare(! Nästan en jämnlike !) han förlustar sig på denna gången gav han sig i kast med damage-control.

Lär garanterat finnas gott om offer i de lägre sociala klasserna som insett (eller blivit uppmanade) att det inte är någon mening att anmäla en sådan upphöjd och perfekt person.

Jag antar att det är på grund av MÄs språk i sin konversation med sin kompis som du drar slutsatsen att hon är från en lägre social klass. Man kan lätt tro det när man läser den.
Citera
2024-12-05, 16:04
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag har inte missat ditt lilla bisarra inlägg här, men är lite förundrades då du borde veta bättre.

Att beskriva brottsoffret på ett sätt som gör att hen kan identifieras kan fortfarande betraktas som ett utpekande, även om namn eller andra direkta identifierare inte används.
Detta gäller både i juridiska och etiska diskussioner, samt på plattformar som Flashback.

Flashbacks regler:
Flashback förbjuder publicering av uppgifter som gör det möjligt att identifiera privatpersoner i pågående eller avslutade rättsfall, inklusive beskrivningar som kan kopplas till någon specifik person.
Detta omfattar:
- Fysiska kännetecken
- Relationer eller kopplingar till andra personer
- Specifika detaljer om bostad, arbetsplats eller annan unik information

Även om du inte nämner namn kan en beskrivning som gör det möjligt för andra att förstå vem brottsoffret är bryta mot både lag och Flashbacks regler.

För att diskutera rättsfall korrekt och utan risk för uthängning:
1. Undvik att inkludera detaljer som gör det möjligt att identifiera individer.
2. Diskutera istället sakfrågor och principiella aspekter av fallet, som rättssäkerhet eller rättspraxis.

Flashback är tydligt i sin policy om att publicera information som kan identifiera privatpersoner, oavsett om de är brottsoffer, tilltalade eller vittnen, är inte tillåtet.

Men dessa regler kanske inte gäller i denna tråd då du uppenbarligen sympatiserar med en Dömd i TR våltäcktman.

Givetvis gäller Flashback regler. Du citerar regel 1.12 Integritetskänsliga uppgifter.

Det är inte jag som bestämmer över Flashbacks regelverk. En viktig faktor när Admin som gör det sätter upp regler är att förhålla sig till svensk lag. I vilken mån det tvång att följa den som finns då överensstämmer med vad Admin själv anser om frågan får denne svara själv på.

Som jag skrev och du citerade innebär lagen att rättssäkerheten ställs åt sidan och att rättvisa inte skipas i våldtäktsmål där det förutsätts att det finns ett offer som skall skyddas och en förövare som skall pekas ut med namn. Vid en rättvis rättegång står den som anklagar någon för ett brott för detta med sitt namn och kan granskas av allmänhet och journalister.

Som moderator uppmanar jag användare här att följa reglerna, men i det här fallet ogillar jag dem personligen och som vanlig användare.

Det är fel enligt viss lag och Flashback regler att sprida brottsoffrets namn i många fall, men det är inget som helst moraliskt fel och lagen är dessutom lögnaktig och logiskt inkoherent.
Citera
2024-12-05, 16:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evendock

Nu hittar du på helt fritt och antyder att det skulle finnas något som säger att den tilltalade begått tidigare övergrepp. Det är både svammel och av allt att döma fullt medvetna illasinnade lögner.

Din typ av lögnare och desinformatörer som ofelbart dyker upp i liknande diskussioner med bisarra moraliska omdömen understryker återigen vilken kapacitet människor av olika slag har att ljuga och vinkla verkligheten efter sin egen inbillning och sjukliga förhållande till världen och andra människor.
Citera
2024-12-05, 16:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Det är inte det juridiska systemet som är absurt orättvist, det är flashback som är absurt orättvist eftersom det är här på flashback som det inte är tillåtet att granska målsäganden, i domstolen går det alldeles utmärkt att göra det.

Däremot är det helt ok att sprida allt möjligt påhitt och förtal om målsäganden här på flashback, vilket man inte får göra i domstolen. Mycket mer absurt kan det inte bli.

Hon ljuger från början till slut om sin ovilja under natten. Hon hade rent bokstavligt kunnat slänga ut honom ur sin lägenhet med huvudet före precis vilket ögonblick som helst när hon kände för det, om hon känt för det. Men det gjorde hon inte. Hon trodde att hon var speciell. Hon trodde att hon skulle bli hans flickvän. Hon trodde att hon skulle förföra och få denna fuckboy på fall och att han skulle vara hennes för alltid. Så när han drog det första han gjorde på morgonen och skrev på mess att de inte skulle prata om natten, ja, då körde hon plan B istället.

Min huvudpoäng är att om domstolen redan innan dom faller hemlighåller namnet på målsäganden, medan de inte gör det med namnet på den tilltalade så innebär det i sig en värdering där man ser målsägande som ett offer och följaktligen logiskt sett den tilltalade som en förövare så har man på det sättet redan tagit ställning till det som rättegången skall fastställa, nämligen om det i lagens mening öht föreligger ett offer. Konsekvenserna av sekretessen är sedan vidare än så med en sänkt ribba att anmäla och driva till domstol och svårigheter att granska målsägandens handel och vandel, vilket är fullt medvetet av lagen och åsidosätter rättvisa och rättssäkerhet.

Rättegångar om sexbrott är sedan länge nu viktade och vinklade till målsägandens fördel och den tilltalades nackdel och detta med målsägandens sekretessbelagda namn är ett av de tydligaste exemplen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in