Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Jag har inte missat ditt lilla bisarra inlägg här, men är lite förundrades då du borde veta bättre.
Att beskriva brottsoffret på ett sätt som gör att hen kan identifieras kan fortfarande betraktas som ett utpekande, även om namn eller andra direkta identifierare inte används.
Detta gäller både i juridiska och etiska diskussioner, samt på plattformar som Flashback.
Flashbacks regler:
Flashback förbjuder publicering av uppgifter som gör det möjligt att identifiera privatpersoner i pågående eller avslutade rättsfall, inklusive beskrivningar som kan kopplas till någon specifik person.
Detta omfattar:
- Fysiska kännetecken
- Relationer eller kopplingar till andra personer
- Specifika detaljer om bostad, arbetsplats eller annan unik information
Även om du inte nämner namn kan en beskrivning som gör det möjligt för andra att förstå vem brottsoffret är bryta mot både lag och Flashbacks regler.
För att diskutera rättsfall korrekt och utan risk för uthängning:
1. Undvik att inkludera detaljer som gör det möjligt att identifiera individer.
2. Diskutera istället sakfrågor och principiella aspekter av fallet, som rättssäkerhet eller rättspraxis.
Flashback är tydligt i sin policy om att publicera information som kan identifiera privatpersoner, oavsett om de är brottsoffer, tilltalade eller vittnen, är inte tillåtet.
Men dessa regler kanske inte gäller i denna tråd då du uppenbarligen sympatiserar med en Dömd i TR våltäcktman.
Givetvis gäller Flashback regler. Du citerar regel 1.12 Integritetskänsliga uppgifter.
Det är inte jag som bestämmer över Flashbacks regelverk. En viktig faktor när Admin som gör det sätter upp regler är att förhålla sig till svensk lag. I vilken mån det tvång att följa den som finns då överensstämmer med vad Admin själv anser om frågan får denne svara själv på.
Som jag skrev och du citerade innebär lagen att rättssäkerheten ställs åt sidan och att rättvisa inte skipas i våldtäktsmål där det förutsätts att det finns ett offer som skall skyddas och en förövare som skall pekas ut med namn. Vid en rättvis rättegång står den som anklagar någon för ett brott för detta med sitt namn och kan granskas av allmänhet och journalister.
Som moderator uppmanar jag användare här att följa reglerna, men i det här fallet ogillar jag dem personligen och som vanlig användare.
Det är fel enligt viss lag och Flashback regler att sprida brottsoffrets namn i många fall, men det är inget som helst moraliskt fel och lagen är dessutom lögnaktig och logiskt inkoherent.