Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För det år så tjejer brukar uttrycka sig "vända mig om och säga 'nej'".

Inte knuffa bort honom och säga vad fan håller du på med, du ska ut nu.

"Men han bara fortsatte", okej, hon hon bara forsatte bli knullad utan mostånd..

Det är också så man knullar, gå hem till en tjej man frågar, sen när hon sagt ja, så ere klappat o klart. De bara köra då allt annat hon säger sen är ogiltigt. Finns väl ingen chans att hon ångrar sig, plus hennes hem är inte värt nått för hon e bara en tjej.
Citera
2024-01-11, 00:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Låt mig bemöta det du anser som ”vinster”.

Uppmärksamhet: Nej. Ingen vill bli känd som tjejen som blev våldtagen. Uppmärksamhet från VEM? Få tjejer vågar ens berätta för sina närmsta. Ingen skryter om att bli våldtagen, ingen vill bli känd som ”förstörd”, ”hon som var med om en våldtäkt”, ”offret”. Män kanske agerar så, men finns inget att vinna i en kvinnlig gemenskap över att vara den som blivit utsatt för ett övergrepp.

Aldrig livet att man som tjej skulle berätta för en kille att man blivit våldtagen, fel sorts uppmärksamhet, bli sedd som damaged.

Sympati: Av vem? Har du ens läst tråden? Märker ju att majoriteten i tråden bemöter våldtäkten med en blandning av ifrågasättande eller att hon får ”skylla sig själv” som släppte in honom. Nä. Det köper jag inte heller, verken du eller någon annan, inte ens hennes ”woke polare” kommer ge henne någon sympati. Tjejer vill inte prata om våldtäkter. Fatta.

Pengar: Finns inga garantier att man får pengar. Oavsett kan pengarna aldrig läka den kränkning man för alltid kommer behöva leva med.

Källa på att denna lögn är vanlig? Du hittar ju bara på! Falska våldtäktsanklagelser är en minoritet. Absolut att det händer men du får det att låta som om alla våldtäkter som begås är hittepå från offret för att få pengar.

Har du något bevis på att hon är sadist? Nej.
Munchausen patienter ljuger oftast om sjukdomar, inte om våldtäkter. Finns inga bevis på att hon skulle ha Munchausen för den delen heller.

”Också väldigt vanligt att dom börjar ångra sig dagen efter specielt om mannen i fråga inte har hög social ställning”

Absolut att man som tjej kan ångra ett ligg, men vet du vad man gör då? Man går vidare. Det är mycket större chans att en tjej går vidare än att anmäla det som våldtäkt.
Utifrån ditt resonemang så skulle kvinnor anmäla de ligg dom ångrar som våldtäkt men det går inte ihop. Då hade ju alla fått reda på att man legat med personen man ångrar och det motarbetar ju hela syftet, eller hur?

Ett ligg man ångrar håller man hemligt.

Det är dessutom män som rankar lägre när det gäller empati, INTE kvinnor. Med detta vill jag säga att ävenn om man som tjej ångrar ett ligg har man såpass mycket empati för ligget att det aldrig skulle komma på fråga att förstöra dennes liv med en falsk våldtäktsanklagelse. Så gör inte en normalt funtad människa. Att man ångrar ett ligg skulle aldrig motivera en våldtäktsanklagelse, man går vidare och släpper det.

Det är mycket större chans att man råkar ut för att en kille är för på och har sex trots att man inte vill och som tjej bestämmer sig för att ”detta är inte en våldtäkt”. Trots att det i lagens mening är en våldtäkt (då man aldrig gett sitt samtycke) men man orkar inte anmäla för man vet att man kommer råka ut för människor som dig som kommer ifrågasätta en hur mycket som helst och ändå inte tro en även om man har hudavskrapningar i underlivet som talar starkt för våldtäkt.

Är det så du tror att kvinnors vänner beter sig? Att dom dömer en för att man ligger med en loser? Låter mer som att du projicerar utifrån sina egna vänskapsrelationer med män för så beter sig sällan tjejer. En tjej som dömer en berättar man inga känsliga saker för. Det kanske fungerar så i dina relationer med andra män, men så fungerar det inte mellan kvinnor.

Sättet du och andra ifrågasätter våldtäkten och motarbetar offret säger ju sig själv varför det inte finns någon anledning att verken ljuga eller ens berätta. Det är inte värt den tid och energi det tar och det finns inga garantier att mannen döms eller att man får pengar.

Det krävs inte att målsäganden i ett våldtäktsfall ljuger för att våldtäkten inte ägt rum. Det är inte så när två personer beskriver ett skeende olika att den ena personen ljuger och det andra talar sanning. Målsäganden kan ha goda skäl att känna sig illa behandlad och vilja ha upprättelse för det. Det behöver inte innebära motparten våldtagit målsäganden.

Med det sagt så finns det en hel del människor med olika brister på ett kognitivt plan eller svårigheter att riktigt bedöma sina egna handlingar objektivt. Det finns många med narcissistiska drag och utmärkande för vissa av dessa är förmågan att alltid se sig själv som offer och inte ha något emot att hävda det. Samtidigt ser de sig gärna som rättrådiga och sanningsenliga. Även utan starka sådana drag är offerrollen lockande allmänt. Det finns i oss alla en tendens att inte se sitt eget ansvar utan se oss som offer för andras onda handlingar eller oturliga omständigheter.

Jag tror man kan säga mycket mer om frågan men som utgångspunkt anser jag att det är naivt att utgå från att människor behöver konkreta skäl att anklaga andra för att förgått sig mot dem på ena eller andra sättet. Människor ljuger och överdriver och anpassar sin bild av vad som hänt i egenintresse och för att inte behöva konfrontera obehagliga saker om sig själv och unga kvinnor som anser att de utsatts för övergrepp i denna typ av situationer är inget undantag från den generella regeln.
Citera
2024-01-11, 00:29
Medlem
Citat:

Uppmärksamhet: Nej. Ingen vill bli känd som tjejen som blev våldtagen. Uppmärksamhet från VEM? Få tjejer vågar ens berätta för sina närmsta. Ingen skryter om att bli våldtagen, ingen vill bli känd som ”förstörd”, ”hon som var med om en våldtäkt”, ”offret”. Män kanske agerar så, men finns inget att vinna i en kvinnlig gemenskap över att vara den som blivit utsatt för ett övergrepp.

Aldrig livet att man som tjej skulle berätta för en kille att man blivit våldtagen, fel sorts uppmärksamhet, bli sedd som damaged.

Sympati: Av vem? Har du ens läst tråden? Märker ju att majoriteten i tråden bemöter våldtäkten med en blandning av ifrågasättande eller att hon får ”skylla sig själv” som släppte in honom. Nä. Det köper jag inte heller, verken du eller någon annan, inte ens hennes ”woke polare” kommer ge henne någon sympati. Tjejer vill inte prata om våldtäkter. Fatta.

Pengar: Finns inga garantier att man får pengar. Oavsett kan pengarna aldrig läka den kränkning man för alltid kommer behöva leva med.

Källa på att denna lögn är vanlig? Du hittar ju bara på! Falska våldtäktsanklagelser är en minoritet. Absolut att det händer men du får det att låta som om alla våldtäkter som begås är hittepå från offret för att få pengar.

Har du något bevis på att hon är sadist? Nej.
Munchausen patienter ljuger oftast om sjukdomar, inte om våldtäkter. Finns inga bevis på att hon skulle ha Munchausen för den delen heller.

”Också väldigt vanligt att dom börjar ångra sig dagen efter specielt om mannen i fråga inte har hög social ställning”

Absolut att man som tjej kan ångra ett ligg, men vet du vad man gör då? Man går vidare. Det är mycket större chans att en tjej går vidare än att anmäla det som våldtäkt.
Utifrån ditt resonemang så skulle kvinnor anmäla de ligg dom ångrar som våldtäkt men det går inte ihop. Då hade ju alla fått reda på att man legat med personen man ångrar och det motarbetar ju hela syftet, eller hur?

Ett ligg man ångrar håller man hemligt.

Det är dessutom män som rankar lägre när det gäller empati, INTE kvinnor. Med detta vill jag säga att ävenn om man som tjej ångrar ett ligg har man såpass mycket empati för ligget att det aldrig skulle komma på fråga att förstöra dennes liv med en falsk våldtäktsanklagelse. Så gör inte en normalt funtad människa. Att man ångrar ett ligg skulle aldrig motivera en våldtäktsanklagelse, man går vidare och släpper det.

Det är mycket större chans att man råkar ut för att en kille är för på och har sex trots att man inte vill och som tjej bestämmer sig för att ”detta är inte en våldtäkt”. Trots att det i lagens mening är en våldtäkt (då man aldrig gett sitt samtycke) men man orkar inte anmäla för man vet att man kommer råka ut för människor som dig som kommer ifrågasätta en hur mycket som helst och ändå inte tro en även om man har hudavskrapningar i underlivet som talar starkt för våldtäkt.

Är det så du tror att kvinnors vänner beter sig? Att dom dömer en för att man ligger med en loser? Låter mer som att du projicerar utifrån sina egna vänskapsrelationer med män för så beter sig sällan tjejer. En tjej som dömer en berättar man inga känsliga saker för. Det kanske fungerar så i dina relationer med andra män, men så fungerar det inte mellan kvinnor.

Sättet du och andra ifrågasätter våldtäkten och motarbetar offret säger ju sig själv varför det inte finns någon anledning att verken ljuga eller ens berätta. Det är inte värt den tid och energi det tar och det finns inga garantier att mannen döms eller att man får pengar.

Klockrena ord.

Citat:
Ursprungligen postat av IvanDroppa
Jösses vilket ordbajs. Ja kvinnor dömer andra kvinnor väldigt hårt, ja kvinnor är törstiga efter uppmärksamhet, ja kvinnor är törstiga efter pengar. Empati? Hahaha! Kanske till barn, definitivt inte till män.

Uppmärksamheten en kvinna får efter en våldtäkt är en negativ uppmärksamhet. Se den här tråden som sagt och börja inse fakta. Målsägande ifrågasätts och hånas. Tror du hon anmälde våldtäkten för att hon törstar efter den sortens negativa uppmärksamhet?

Jaså, så kvinnor dömer andra kvinnor väldigt hårt? Då är det ju väldigt dumt för en våldtagen kvinna att berätta om våldtäkten för sina väninnor. Risken finns ju då att hon blir "dömd väldigt hårt" och hånad och ifrågasatt som folk gör här i tråden. Fast av sina väninnor...

Jaså, är kvinnor törstiga efter pengar? Då vore det ju bättre att en ung vacker kvinna försöker snärja en rik man då. Och bli en rik hustru. Det lär hon få svårt att göra när hon har ryktet som "den våldtagna/den sargade/den besudlade".

Jodå, visst har kvinnor empati till män. Men inte till män med din dåliga kvinnosyn.

Att göra en våldtäktsanmälan utan att ha blivit våldtagen kräver att personen i fråga är rejält empatistörd. Finns inget i domen som tyder på att målsägande skulle vara empatistörd.
Citera
2024-01-11, 00:29
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
3 år och 3 månader, det blev ett dyrköpt samlag eftersom studiekamraten inte fick ut det hon ville och hade önskat den natten.
Livsfarligt att idka samlag med liten penis och hög promillehalt i kroppen.
Citera
2024-01-11, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det krävs inte att målsäganden i ett våldtäktsfall ljuger för att våldtäkten inte ägt rum. Det är inte så när två personer beskriver ett skeende olika att den ena personen ljuger och det andra talar sanning. Målsäganden kan ha goda skäl att känna sig illa behandlad och vilja ha upprättelse för det. Det behöver inte innebära motparten våldtagit målsäganden.

Med det sagt så finns det en hel del människor med olika brister på ett kognitivt plan eller svårigheter att riktigt bedöma sina egna handlingar objektivt. Det finns många med narcissistiska drag och utmärkande för vissa av dessa är förmågan att alltid se sig själv som offer och inte ha något emot att hävda det. Samtidigt ser de sig gärna som rättrådiga och sanningsenliga. Även utan starka sådana drag är offerrollen lockande allmänt. Det finns i oss alla en tendens att inte se sitt eget ansvar utan se oss som offer för andras onda handlingar eller oturliga omständigheter.

Jag tror man kan säga mycket mer om frågan men som utgångspunkt anser jag att det är naivt att utgå från att människor behöver konkreta skäl att anklaga andra för att förgått sig mot dem på ena eller andra sättet. Människor ljuger och överdriver och anpassar sin bild av vad som hänt i egenintresse och för att inte behöva konfrontera obehagliga saker om sig själv och unga kvinnor som anser att de utsatts för övergrepp i denna typ av situationer är inget undantag från den generella regeln.

Säger en person nej, puttar bort, vänder ryggen åt och kniper igen benen. Så vill den inte ha sex. Om den ändå blir utsatt för sex, så har den all rätt i världen att känna sig som ett offer och se händelsen som en våldtäkt.
Citera
2024-01-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Såklart du gör, eftersom du tolkar allting till hennes fördel.

Men det tycks inte besvära dig nämnvärt, trots att anklagaren undanhåller information som får denne att framstå som icke utsatt? För mig är det en röd flagg som måste följas upp jävligt noga. Vilket inte rätten gjorde.

Ännu en tolkning till hennes fördel. Oväntat.

Jag förstår inte hur du inte kan se det själv: Alla bedömningar går automatiskt till hennes fördel. Du är inte objektiv.

Nej, vem fan är objektiv i denna tråd. knappast du iaf.

Jag ser iaf. till att det blev en fällande dom. Och jag litar (till skillnad från dig) på att Tingsrätten har gjort ett grundligt jobb och bedömning, utifrån de lagverk de har att utgå ifrån.

Medans du och andra sitter och gör ner målsägande och ser på henne som den som begått en brottslig handling. Både i att hon generöst erbjöd sovplats till Vi*king och att hon sedan anmälde honom för våldtäkt när han mot hennes vilja hade sex med henne.
Citera
2024-01-11, 00:40
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Jag har köpstopp tillsvidare så jag kan inte beställa fup:en

Var han fadder för henne eller tvärtom?

Vilken termin var det?

Jag förstår. Skulle tro att den skulle bli rätt hårt maskad ändå. Tråkigt att betala för svarta rutor.

De ingick i samma faddergrupp och ingen av dem var fadder för den andre såvitt jag förstått.

Med tanke på åldrarna skulle jag tro att det var höstterminen första året. Det är i vart fall då som faddergrupperna är mest aktiva.
Citera
2024-01-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Nej BO har ingen skyldighet att redogöra för sitt dåvarande ex över en dejt.

Min poäng är att rätten har dragit en helt felaktig slutsats i domen när de avfärdar GMs uttalande om att BOs möjliga motiv att fara med osanning är att hon har dåligt samvete gentemot expojkvännen.

Rätten skriver i domen att GMs teori om dåligt samvete (lojalitetsskäl) mot expojkvännen är alltför långsökt eftersom BO hade varit på en dejt innan.

När BO uppenbarligen inte velat berätta för expojkvännen om denna dejt så framstår GMs möjliga förklaring som ganska logisk för mig iaf.

Hon har enligt ett vittne haft sex med någon och enligt det andra vittnet varit på dejt med någon, under den tid hon inte var tillsammans med sin dåvarande expojkvän. Om hon nu var rädd att hennes expojkvän skulle må dåligt av att hon dejtade andra/låg med andra. Så är det ju bra märkligt att hon inte anmälde den där andra för våldtäkt eller dejten för våldtäkt (om det nu är så man enligt dig gör för att inte såra en expojkvän). För det gjorde hon ju inte.

Så. Du får nog börja tänka om där. Och tänka som de gör i Tingsrätten. Hon hade faktiskt inga skäl att hitta på en våldtäkt om just Vi*king i förhållande till sin dåvarande expojkvän. Eftersom hon både dejtat och haft sex med andra.

Hon anmälde Vi*king för våldtäkt, med högsta sannolikhet för att hon faktiskt blivit våldtagen av honom.
Citera
2024-01-11, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, det behöver det verkligen inte göra. Man kan också sätta sig med ett glas vin och prata lite skit för att koppla bort tankarna. Är inga som helst problem.

OJ! En tolkning till hennes fördel. Chocken....

Jag har själv flera gånger avstått just fest när jag har haft hjärtesorg. Det där ytligt glättiga som är på fest gör mig i de lägena bara mer ledsen. Vilket kan vara rimligt att säga till sitt ex, om exet tex. frågar varför man inte gick på en fest man var bjuden på. Att då säga "jag är för ledsen över att det är slut mellan oss".

Men att i stillhet tex. ta en fika med någon (som kanske kan ses som en dejt) är inte glättigt. Och kan därav passa sinnesstämningen bättre... Men det behöver man ju inte kasta i ansiktet på sitt ex.

Ja, det är för fan inte målsägande som är den dömde här inte. Du verkar se målsägande som en kriminell buse som man helst ska skriva elakheter om. Betänk några minuter om hennes version är helt korrekt (Tingsrätten går ju på det spåret). Då sitter du här och är hård och kall i dina yttranden mot en ung kvinna som blivit våldtagen i timmar i sitt eget hem i sin egen säng. Skriver om henne som om hon vore en lort.

Så ja, jag tolkar saker till målsägandes fördel. I synnerhet när vissa av er andra i tråden uttrycker er vidrigt om henne. Läser hon eller hennes nära och kära denna tråd, ska de inte bara få se era hån och vidrigheter. Utan även se att det finns de som tolkar henne på bättre sätt.

Den dömde är dömd. Och även fast det är så, så skriver jag inte ens i närheten av så hårda ord om honom, som du och andra gör om målsäganden i tråden. Eftersom han också är en människa och har nära och kära som kan läsa tråden och må dåligt av vad de läser. Skämskudde på dig/de andra som skriver så om målsägande som ni gör.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-11 kl. 00:56.
Citera
2024-01-11, 00:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Jag tolkar ditt svar som att du tycker att det framgår av domen att det inte skett någon våldtäkt. Och det har du givetvis rätt att tycka.
Men det är inte tingsrättens uppfattning.

Fan alltså, du börjar så sakteliga fatta. Inte illa.

Är det dig själv du försöker övertyga om att det inte är tingsrättens uppfattning, eller?

Citat:
Det påstår jag inte. Det är du som läser slarvigt.

Jaha, så nu är det jag som läser slarvigt
Men om jag läser slarvigt, då saknar ju du all form av läsförståelse.

Citat:
Om domen överklagas, och beroende på i vilken del den överklagas, så kommer hovrätten med stor sannolikhet göra en ny prövning av om gärningsbeskrivningen är styrkt bortom rimligt tvivel. (Mer formellt så ska hovrätten ta ställning till ändringsyrkandena i överklagan men vanligtvis gäller den själva gärningen.)

Gärningsbeskrivningen i detta åtal matchar två brott: våldtäkt och oaktsam våldtäkt. Tingsrätten valde att gå på den grövre rubriceringen, alltså våldtäkt.
För våldtäkt krävs att uppsåt kan styrkas. För oaktsam våldtäkt räcker det att styrka grov oaktsamhet om frivillighet hos den andra personen.
Hovrätten kan göra en annan bedömning än tingsrätten på den punkten.

Jag vågar inte gissa hur en eventuell hovrättsdom kommer landa men det finns i vart fall tre möjliga utfall: friande, ändring till oaktsam våldtäkt eller fastställande av tingsrättens dom.

Föreslår att du läser igenom detta prejudikat, åtalspunkt 1, särskilt hur Högsta Domstolen resonerar kring uppsåt och oaktsamhet vad gäller frivillighet.
https://lagen.nu/dom/nja/2019s668

Ja jösses. Det finns så gott som inga likheter med det målet i detta. Läs du istället denna artikel, det räcker faktiskt med första stycket för de som har god läsförståelse.

https://www.domarbloggen.se/vad-mena...tsam-valdtakt/
Citera
2024-01-11, 00:57
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Tack bägge två för sansade och insiktsfulla inlägg som för fram viktiga perspektiv.
Håller med er båda i resonemangen.
Det är väldigt stigmatiserande att vara brottsoffer i sexualbrott, vilket inte minst den hätska och hånfulla stämningen i den här tråden visar.

Jag gissar att det finns två ångerfulla personer som mår dåligt där ute.
Ett brottsoffer som ångrar beslutet att erbjuda sovplats till en kurskamrat.
En gärningsman som ångrar sitt dåliga omdöme kring alkohol och sex.
Bägge tycker nog att deras berättelser är trovärdiga i deras egna huvuden.

Vårt minne påverkas mycket av våra känslor inte minst skam och skuld.
Citera
2024-01-11, 01:07
Medlem
Denna tråd nämns som ett exempel i:
(FB) Samtyckeslagen aka "Prinsesslagen" - ett sexualpolitiskt minfält som måste stoppas!
Jag har läst domen och tycker det är fruktansvärt att en man kan dömas till ett mångårigt fängelsestraff samtidigt som Tingsrätten anser att det inte finns bevis för att en våldtäkt ens har begåtts!

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon har enligt ett vittne haft sex med någon och enligt det andra vittnet varit på dejt med någon, under den tid hon inte var tillsammans med sin dåvarande expojkvän. Om hon nu var rädd att hennes expojkvän skulle må dåligt av att hon dejtade andra/låg med andra. Så är det ju bra märkligt att hon inte anmälde den där andra för våldtäkt eller dejten för våldtäkt (om det nu är så man enligt dig gör för att inte såra en expojkvän). För det gjorde hon ju inte.

Så. Du får nog börja tänka om där. Och tänka som de gör i Tingsrätten. Hon hade faktiskt inga skäl att hitta på en våldtäkt om just Vi*king i förhållande till sin dåvarande expojkvän. Eftersom hon både dejtat och haft sex med andra.

Hon anmälde Vi*king för våldtäkt, med högsta sannolikhet för att hon faktiskt blivit våldtagen av honom.

Du verkar inte alls ha läst domen.
I domen finns ingenting i som ger stöd för att en våldtäkt ska ha ägt rum. V*king döms inte ens för att ha våldtagit BO utan för att ha haft "likgiltighetsuppsåt till våldtäkt". Som du säkert förstår innebär inte ett likgiltighetsuppsåt detsamma som att någonting faktiskt har hänt. Så inte ens tingsrätten anser att en våldtäkt faktiskt har ägt rum utan dömer V*king för att de anser att han, baserat på BO & BOs vänners berättelse, skulle kunna ha våldtagit BO om han ville.
Ingen borde dömas på så lösa grunder i ett rättssäkert land. Det du och den här domen förespråkar är alltså ett mardrömslikt samhälle där människor ska kunna dömas till mångåriga fängelsestraff för brott de aldrig begått, enbart på grund av påståendet att de ska ha varit likgiltiga för att något skulle kunna ha skett!

Domen är klar med att det inte finns någon som helst bevisning. När allt då handlar om ord mot ord är väl det minsta tingsrätten kunde göra att inte favorisera BO genom att låta hennes vänner komma till tals, samtidigt som GM inte tillåts få stöd från sina vänner och bekanta?
Anser du att det är en rättvis dom när den som påstår sig blivit våldtagen får alla instanser på sin sida redan från början innan rättegången börjat?
Du tycks förespråka ett samhälle där människor döms på förhand innan de begått brott likt framtidsdystopin Minority Report, samtidigt som du tycks vilja att domstolar ska välja ut en person att favorisera från början (i feministSverige så kommer prinsessorna favoriseras) och snedvrida hela åtalet så att denne vinner oavsett om bevisning saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in