Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Till skillnad från dig anser jag att diskutera självklarheter som (att våldta är olagligt) bara är slentrian och inte något som leder någon vart. Det har liksom varit ett brott i över 400 år, vi vet att det är olagligt, men ändå sker det dag efter dag.
Hade diskussionen i samhället även inkluderat att minimera risktagande så hade BO förmodligen haft ett helt annat synsätt och avstyrt besöket. Om en onykter man ringer till en kvinnlig bekant och vill sova, bör i normalfallet leda till att varningsklockor ringer. Men tack vare sådana som dig så fortsätter kvinnor att försätta sig i sådana utsatta situationer gång på gång och din tröst till dem är då "det är inte ditt fel". Jag tror BO skiter fullständigt i dessa tama floskler då det enda de förmodligen tänker på är att "jag ångrar att, jag borde inte ha...".
Så jag frågar dig återigen, hur många fler kvinnor ska behöva våldtas innan diskussionen om risktänk ska bli en del av diskussionen att hindra våldtäkter?
För inte alls länge sedan skyldes våldtäkter oftast på offret. Dvs.: att offret hade tagit "risker". Våldtäkter fortsatte ändå att hända. Men anmäldes
inte i samma omfattning, eftersom våldtäktsoffren inte ville förnedra sig med att anmäla det hela. De tog på sig skuld och skammen själva för våldtäkten som
någon annan: förövaren utsatt dem för. "Om jag inte varit så berusad", "om jag inte haft på mig den där korta kjolen", "om jag inte följt med honom hem" osv.
Du vill alltså tillbaka till den tid där man skuldbelade våldtäktsoffret? Det fick
inte ner våldtäkterna, bara så att du vet.
Våldtäkter kommer alltid ske. Så länge det finns våldtäktsförövare. oavsett vilka risker/inte risker kvinnor tar. Våldtäktsförövare finner sina vägar ändå. Slingrar sig in ändå. Se bara hur det är på förskolor....... Se på Ljusdal.
Om Vi*king inte hade fått sova över hos målsägande, så hade kanske målsägande klarat sig undan våldtäkt
den gången. Vi*king kan dock mycket väl ha våldtagit henne
en annan gång. Eller våldtagit en annan kvinna, vid annat tillfälle. Det är ju
han som är själva "risken". Att det går våldtäktsförövare ute i det fria är vad som är risken för våldtäkt. Och de kan som sagt alltid hitta kryphål som möjliggör våldtäkt...
Hade Vi*king inte fått sova över hos målsägande, så kanske han en annan dag frågat om de kunde plugga tillsammans. Och där sett sin chans att få våldta målsägande. Eller så hade han våldtagit någon annan student på någon fest.
Våldtäktsförövare kommer alltid, på något sätt finna offer att våldta. Oavsett hur försiktiga än kvinnor skulle börja vara.
Kvinnor kan tom. vara så pass försiktiga att de tar taxi hem (inte svarttaxi) för att undvika att bli våldtagna. Och bli våldtagna i taxin, av taxichauffören. Har varit flertalet sådana fall, för inte alltför längesedan.
Våldtäktsförövarna hittar alltid offer, ska du se. Oavsett hur försiktiga än kvinnor är.
Det som behövs är totlat fördömande och skam och skuldbeläggande av våldtäktsförövare. Så att folk skäms över att ens tänka tanken på att bli en våldtäktsförövare. Och om de våldtar, dvs. gör en
olaglig handling: döms till långa straff, så att de inte kan våldta på länge.
Så kan kvinnor som vill vara generösa mot manliga klasskamrater, erbjuda dem en sovplats på golvet när den manliga klasskamraten missat bussen hem. Och den manliga klasskamraten vet vart gränsen går och kommer
inte våldta om hon säger "nej" till sex. För han vill
inte vara en skammad våldtäktsförövare.