2024-11-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
- Att hon gjort slut med sin pojkvän, verkar berott på att det var ett distansförhållande. Så det kom inte från "ingenstans". Vet inte riktigt hur du har läst FUP/tolkat FUP.

- Målsägande ville inte ha Vi*king sovandes hos sig, det framgår tydligt i chattkonversationen. Hon hade hellre velat ha dejten "Kingen" där. Vilket alltså är en helt annan kille (som hon varit på åka-bil-dejt med). Du kanske blandar ihop Vi*king och "kingen"? Det är alltså två olika personer.

- Det var målsägandes vänner som insisterade på att målsägande skulle kontakta sitt ex efter våldtäkten, det var inget som kom naturligt från den traumatiserade målsägande.

- Vi*king ändrar sin historia bland annat om hur målsägandes kläder kom av. Och blåmärkena bortförklarar han med hennes judo, varför gör han det kan man ju undra? Han kunde ju sagt att de kom till vid bordet fast pga. frivilligt sex, han borde ju ha märkt att han var hårdhänt mot henne vid bordet, då det var rät stora blåmärken... Rättsmedicinalverket styrker målsägandes berättelse att blåmärkena kom till vid bordet och vid den tidpunkt som målsägande uppgivit. Så... Vi*king slirar uppenbarligen på sanningen, både om kläderna och blåmärkena.

Så. Läs nu FUP igen.

Det är expojkvännens egna ord. Redan på första punkten har du ju fel, så testa läsa fup igen själv du som verkar ägna all din vakna tid åt detta.
Citera
2024-11-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeffreythugga
Det är expojkvännens egna ord. Redan på första punkten har du ju fel, så testa läsa fup igen själv du som verkar ägna all din vakna tid åt detta.

J, för exets del kanske det var en blixt från klar himmel. Men läser du ett av förhören med Vi*king så framgår det ju med tydlighet att Vi*king och målsägande har pratat om hur tufft det är med distansförhållanden. Så. Om du nu litar så blint på vad Vi*king säger, så borde du ju även lita på det...
Citera
2024-11-13, 00:51
Medlem
Har läst fup nu, och det första jag slogs av var hur otroligt kort den var. Läser en del fupar och det brukar vara ett gediget arbete för att föra de tillsynes allra mest triviala detaljer i bevis. Här är det som om, hur ska jag uttrycka det, ingen ens brytt sig... Jag tycker alla som har chans ska läsa den för att bilda sig en egen uppfattning. Har sällan varit så lite övertygad om att någon bör sitta tre år i fängelse utifrån det som ska kallas bevisen.
Citera
2024-11-13, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helosanbanan
Har läst fup nu, och det första jag slogs av var hur otroligt kort den var. Läser en del fupar och det brukar vara ett gediget arbete för att föra de tillsynes allra mest triviala detaljer i bevis. Här är det som om, hur ska jag uttrycka det, ingen ens brytt sig... Jag tycker alla som har chans ska läsa den för att bilda sig en egen uppfattning. Har sällan varit så lite övertygad om att någon bör sitta tre år i fängelse utifrån det som ska kallas bevisen.

Tycker du den är kort? Har du främst läst mord-FUP förr? Eller FUP där det har skett långvarig brottslighet eller flera brott? För dessa FUP brukar uppta massor med sidor.

Ett enstaka brott, som inte är mord, ger inte någon lång FUP. Denna FUP är normallång i det hänseendet och de har med flertalet sidor av chattkonversationer etc. Kort är den inte. Den är ju på över 300 sidor. Du har inte blandat ihop den med domen?
Senast redigerad av TomatKungen 2024-11-13 kl. 06:14.
Citera
2024-11-13, 07:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ett nej är dock något att ta på allra största allvar och avbryta. Och jo, han forcerade, hon sa ifrån/värjde sig flera gånger. Han skulle ha slutat redan vid första gången. Lagt sig på golvet och sagt "ok, ändrar du dig och vill hångla osv. så är jag på, bara kom och säg till".

Hon sa aldrig "ja" efter sina "nej". För hon ville inte. Och det är helt klart våldtäkt.

Jo, hon sade ja genom att i handling aktivt delta i sexakten. Hon hade uppenbarligen ändrat sig om hon tidigare sagt nej.

Nej, någon ”forcering” förekom inte enligt målsägandens egen berättelse. Den beskriver inte något tvång eller våld.

Vilket du felaktigt vill påstå: https://www.synonymer.se/sv-syn/forcera

Att respektera ett nej innebär inte att det är förbjudet att få motparten att ändra sig. Om du vill att jag skall spela Monopol med dig och jag säger nej, så får du försöka övertyga mig om att ändra mig. Det är inget övergrepp på min vilja eller begränsar min handlingsfrihet. Vill jag inte spela Monopol så låter jag bli.
Citera
2024-11-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, hon sade ja genom att i handling aktivt delta i sexakten. Hon hade uppenbarligen ändrat sig om hon tidigare sagt nej.

Nej, någon ”forcering” förekom inte enligt målsägandens egen berättelse. Den beskriver inte något tvång eller våld.

Att respektera ett nej innebär inte att det är förbjudet att få motparten att ändra sig. Om du vill att jag skall spela Monopol med dig och jag säger nej, så får du försöka övertyga mig om att ändra mig. Det är inget övergrepp på min vilja eller begränsar min handlingsfrihet. Vill jag inte spela Monopol så låter jag bli.

Jo det är din tolkning av lagen, men det du skriver stämmer inte.

Om någon är osäker på vad personen vill så ska den alltid fråga.

Om en person tjatar, tvingar eller övertalar någon att ha sex så har den inte fått samtycke även om personen till slut säger ja.

Även om du har sagt ja en gång och då gett ditt samtycke så går det bra att säga nej en annan gång. Även under samma tillfälle så kan du säga ja till en viss sexuell handling, men nej till en annan typ av sex och då måste det respekteras.

Ditt monopol spelande är en väldigt dålig och osmaklig liknelse.
Citera
2024-11-13, 09:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jo det är din tolkning av lagen, men det du skriver stämmer inte.

Om någon är osäker på vad personen vill så ska den alltid fråga.

Om en person tjatar, tvingar eller övertalar någon att ha sex så har den inte fått samtycke även om personen till slut säger ja.

Även om du har sagt ja en gång och då gett ditt samtycke så går det bra att säga nej en annan gång. Även under samma tillfälle så kan du säga ja till en viss sexuell handling, men nej till en annan typ av sex och då måste det respekteras.

Ditt monopol spelande är en väldigt dålig och osmaklig liknelse.

Det stämmer inte. Sk tjatsex är inte olagligt.

Ja, du kan säga nej till sex eller viss typ av sex även om du tidigare sagt ja, och på samma sätt kan du säga ja till sex efter övertalning även om du tidigare sagt nej. Samtycke är samtycke även om man låtit sig övertalas till sex.

Min monopol-jämförelse är högst relevant och det är du som är osmaklig om någon därför att du inte är sanningsenlig. Om du är det så vet du att sloganen ”ett nej är ett nej och skall respekteras” inte har med verkligheten att göra. I verkligheten ändrar sig människor hela tiden och låter sig övertalas till monopol-spelande eller sex eller en massa andra saker hela tiden därför att det är så mänsklig interaktion fungerar.

Man faller för frestelser och beslutar sig för saker man är ambivalent inför. Det gäller även män och i en mängd situationer men som alla egentligen vet gäller det definitivt kvinnor och sex som vare sig det nu är kulturellt betingat eller är den kvinnliga naturen ofta vill bli förförda och förledda till sexuella handlingar även om det är olämpligt ur vissa aspekter.

Män och kvinnor som säger nej till otrohet menar precis vad de säger och vill inte alls bli övertalade till sådan? Är den naiva synen på sexualitet sann?
Citera
2024-11-13, 10:44
Medlem
Citat:
Det stämmer inte. Sk tjatsex är inte olagligt.

Ja, du kan säga nej till sex eller viss typ av sex även om du tidigare sagt ja, och på samma sätt kan du säga ja till sex efter övertalning även om du tidigare sagt nej. Samtycke är samtycke även om man låtit sig övertalas till sex.

Min monopol-jämförelse är högst relevant och det är du som är osmaklig om någon därför att du inte är sanningsenlig. Om du är det så vet du att sloganen ”ett nej är ett nej och skall respekteras” inte har med verkligheten att göra. I verkligheten ändrar sig människor hela tiden och låter sig övertalas till monopol-spelande eller sex eller en massa andra saker hela tiden därför att det är så mänsklig interaktion fungerar.

Man faller för frestelser och beslutar sig för saker man är ambivalent inför. Det gäller även män och i en mängd situationer men som alla egentligen vet gäller det definitivt kvinnor och sex som vare sig det nu är kulturellt betingat eller är den kvinnliga naturen ofta vill bli förförda och förledda till sexuella handlingar även om det är olämpligt ur vissa aspekter.

Män och kvinnor som säger nej till otrohet menar precis vad de säger och vill inte alls bli övertalade till sådan? Är den naiva synen på sexualitet sann?

Det räcker inte med att du läser några rader i lawline.
Det är riktigt att det inte är brottsligt att tjata.

Det är illa nog att man behöver tjata till sig sex, visar mer om hur oattraktiv den personen måste vara.

Men rekvisitan "tjat sex" och oaktsamheten står i förhållande till det frivilliga deltagandet.
Det vill säga, att gärningspersonen inte förstått eller velat förstått att den person hen hade sex med inte deltog frivilligt men att hen borde ha insett att så var fallet.
Citera
2024-11-13, 11:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Det räcker inte med att du läser några rader i lawline.
Det är riktigt att det inte är brottsligt att tjata.

Det är illa nog att man behöver tjata till sig sex, visar mer om hur oattraktiv den personen måste vara.

Det är struntprat. Som jag skrev ovan så fungerar mänsklig interaktion så att det kan behövas övertalning och att människor försöker övertala andra till saker. Det finns ingen direkt korrelation mellan fulhet och övertalningsförmåga.

Citat:
Men rekvisitan "tjat sex" och oaktsamheten står i förhållande till det frivilliga deltagandet.
Det vill säga, att gärningspersonen inte förstått eller velat förstått att den person hen hade sex med inte deltog frivilligt men att hen borde ha insett att så var fallet.

Visst. Men blir man övertalad till sex deltar man frivilligt, så länge inga andra påtryckningsmedel som upphäver frivilligheten används.

I det här fallet framgår inte några sådana påtryckningsmedel ens av målsägandens berättelse och det är fakta att hon senare deltar fullt frivilligt och aktivt i sexet.
Citera
2024-11-13, 11:45
Medlem
Citat:
Tycker du den är kort? Har du främst läst mord-FUP förr? Eller FUP där det har skett långvarig brottslighet eller flera brott? För dessa FUP brukar uppta massor med sidor.

Menade även kvalitén.

Hur som helst, läs fup alla som ser detta. Vill vara tydlig med att jag inte vill få andra att tycka det ena eller det andra bara för att jag tycker si och så. Bara bilda sig en egen uppfattning.

https://gofile.io/d/otPIt4
(Ursprungligen postat av EchoBloom)
Citera
2024-11-13, 12:06
Medlem
Citat:

Oavsett era autistiska argument så kan ni inte förändra juridiken.

257 riksdagsledamöter ställde sig bakom samtyckeslagen när den röstades igenom 2018, 38 röstade nej.
Jag tror det var SD men kan inte hitta röstresultatet, men det borde vara här ngnstans
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/en-ny-sexualbrottslagstiftning-byggd-pa_h501juu29/

Vill man förändra lagen får man kontakta våra folkvalda.
Josef Fransson SD lämnade in en motion ganska nyligen så det kanske diskuteras i justitieutskottet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/oversyn-av-brottsrubriceringen-valdtakt_hc02257/

Domstolen bedömde alltså att hon aldrig i handling visat sitt samtycke, och att hennes reaktion dagen efter bekräftar detta. Det är precis så man bedömer våldtäkt. En kvinna som puttat bort och sagt nej, innan hon till sist ger upp, ses inte som samtycke. Det spelar ingen roll vad ni tycker är en "riktig" våldtäkt, eftersom juridisk inte fungerar genom tyckande.

Om man nu tar jämförelsen med Monopol. Anta att din pappa tvingar sig sitta och spela. Du reser dig och han sätter dig igen. Du försöker igen och han trycker ner dig. Så ger du upp och sitter där eftersom du inte har något val. Det är inte samtycke, det är att ge upp.
Citera
2024-11-13, 12:09
Medlem
Citat:
Det är struntprat. Som jag skrev ovan så fungerar mänsklig interaktion så att det kan behövas övertalning och att människor försöker övertala andra till saker. Det finns ingen direkt korrelation mellan fulhet och övertalningsförmåga.

Visst. Men blir man övertalad till sex deltar man frivilligt, så länge inga andra påtryckningsmedel som upphäver frivilligheten används.

I det här fallet framgår inte några sådana påtryckningsmedel ens av målsägandens berättelse och det är fakta att hon senare deltar fullt frivilligt och aktivt i sexet.

Jag är inte lika övertygad som du om att HR kommer att ändra TR Dom och rekvisita för oaktsamhet inte föreligger.

Övervägande fler Dommar har skärpts i HR där TR tom har friat i så kallade "tjat sex" mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in