Citat:
Ursprungligen postat av
BorgeH
Har nu läst både FUP och tingsrättsdomen. Det jag reagerade på var:
1) BO:s vittnen och hon själv har en beskrivning som är mycket lika. Ofta brukar annars människor komma ihåg olika saker.
2) BO:s snap-konversation där hon nämner att hon varit på en date med en kille och att en annan kille, Viking, skulle komma hem till henne. Det verkade som hon redan var på jakt efter ett nytt förhållande fast hon nyss gjort slut.
3) BO:s selektiva beskrivning av samlagen. Hon nämner iinte förrän polisen frågar om hur det kom sig att hon red på Viking. Det känns som hon försöker vinkla det hela till sin fördel.
4) Varför upprepade BO inte sitt nej flera gånger? Varför skrek hon inte på hjälp? Ett studenthem i en tentavecka har folk vakna! Hon kunde fått hjälp!
5) Varför gick hon och lade sig med Viking efter toalettbesök, hon kunde gått till någon granne och bett om hjälp eller låst in sig på toaletten med telefon och ringt polisen.
Mitt intryck är att det hela var ett tjat-sex som spårade ur. Det blev inte så bra för BO. Efter det hela ångrade hon sig när hon pratat med sina kompisar och anmälde för våldtäkt.
Men är det här samma typ av våldtäkt som när någon blir överfallen i en park? Men det är inget snack om att Viking betett sig som en idiot. Att tjata sig till sex blir aldrig bra. Men brukar inte kufarna på teknisk fysik-programmet vara de knäppaste studenterna på Chalmers? Nu får han studera i lugn och ro på statens bekostnad på någon anstalt och fundera på vad nej betyder. För hovrätten ändrar nog inte på domen så mycket.
1. Nej, de har inte så värst lika vittnesmål, men i sak är de lika. Läs igen så ser du.
2. Hon har varit på bil-dejt med Kingen. Vet inte riktigt hur mycket dejt det hela var? Och hon är inte intresserad av ett nytt förhållande. Hon är ju hemma (och inte på fadderfesten) och är ledsen över att det tagit slut med hennes ex (som hon sedan blir tillsammans med igen). Så: nej. Hon verkar verkligen
inte vara ute efter något nytt förhållande. Hon erbjuder en klasskamrat sovplats på sitt golv, när han missat sista bussen hem. Och han våldtar henne som "tack". Läs också hennes snap-konversation med vännen Zu, där framgår tydligt att målsägande
inte vill ha Vi*king sovandes hos sig.
3. Hon säger redan vid första förhöret:
"Han vänder mig och han lyfter mig och han ja, han gör det han vill med mig i princip och bara flyttar mig och sätter mig där han vill att jag ska va". Hade polisen frågat mer där, så hade hon förmodligen pratat om det redan vid första förhöret.
4. Hon säger nej/visar att hon
inte vill flera gånger. Men han forcerar vidare. Tills hon hamnar i något liknande frys-reaktion när hon inser vad som är på väg att hända. I övrigt ska det givetvis räcka med
ett nej. De har aldrig tidigare haft sex ens, så då behöver man givetvis vara extra lyhörd. Vilket Vi*king verkligen inte är. Inte säkert att hon bodde i ett studenthem. Och hon är i chock över det som händer. Rädd att bli skadad. Så inte säkert hon vågar skrika på hjälp. Om dörren hennes är låst, så kan ju hjälpen komma försent... Som hon säger själv "
jag ville bara överleva natten typ". Ganska talande över hur hon mådde och hur hon skrämmande det hela var för henne...
5. Som sagt: hon ville bara överleva natten och visste inte vart hon skulle ta vägen (de var ju i hennes eget hem).