2024-08-27, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Nej, det finns ingen poäng med att haka på tidningars "råd". De som jobbar för dessa tidningar kan ingenting. Och det räcker inte med att "lägga lite jobb några gånger per år".. Så enkelt är det inte. Det handlar om att kunna förstå företag, och värdera företag, inget annat. För den som inte vill lägga ned flera timmar om dagen är indexfonder det enda som gäller.

För de flesta är det ett bra alternativ att haka på tidningar. Ska man bygga en utdelningsportfölj kan en bra början vara att kolla några olika tidningars förslag och sedan följa vad som händer med bolagen lite då och då.

Nej det handlar inte om att förstå företag. Jag tror inte du "förstår" ett enda företag du äger aktier i. De är få personer som kan värdera ett företag. Då måste du ha en edge i din värdering, att marknaden värderar det fel. I en utdelningsportfölj väljer man bolag med hyglig sannolikhet att ge vettig utdelning över tid. Det innebär i grunden att de är stabila och lönsamma bolag. Det är en superbra början till en portfölj.
Vill man vara mer avancerad är det bättre att titta på hur aktiekurserna rör sig och swingtrada. Det tar mer tid i anspråk. Men för oss vanliga betydligt bättre än att "förstå" företaget och "värdera företaget".
Citera
2024-08-27, 08:41
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
För de flesta är det ett bra alternativ att haka på tidningar. Ska man bygga en utdelningsportfölj kan en bra början vara att kolla några olika tidningars förslag och sedan följa vad som händer med bolagen lite då och då.

Nej det handlar inte om att förstå företag. Jag tror inte du "förstår" ett enda företag du äger aktier i. De är få personer som kan värdera ett företag. Då måste du ha en edge i din värdering, att marknaden värderar det fel. I en utdelningsportfölj väljer man bolag med hyglig sannolikhet att ge vettig utdelning över tid. Det innebär i grunden att de är stabila och lönsamma bolag. Det är en superbra början till en portfölj.
Vill man vara mer avancerad är det bättre att titta på hur aktiekurserna rör sig och swingtrada. Det tar mer tid i anspråk. Men för oss vanliga betydligt bättre än att "förstå" företaget och "värdera företaget".

Nej, ingen tjänar på att haka på tidningar. Det är ganska uppenbart att den som jobbar för en sådan tidning inte kan något annat än att skriva. Varför skulle en kompetent investerare skriva för den typen av tidning du talar om?
Jo jag anser att jag förstår de 6 bolag jag äger aktier i.
Jag har inget emot utdelningar men en indexfond kommer troligtvis över tid prestera bättre än en portfölj med hög direktavkastning.
En "vanlig" person ska inte titta på grafer och försöka förutspå kursrörelser.
Citera
2024-08-27, 09:16
Medlem
Citat:
Nej, ingen tjänar på att haka på tidningar. Det är ganska uppenbart att den som jobbar för en sådan tidning inte kan något annat än att skriva. Varför skulle en kompetent investerare skriva för den typen av tidning du talar om?
Jo jag anser att jag förstår de 6 bolag jag äger aktier i.
Jag har inget emot utdelningar men en indexfond kommer troligtvis över tid prestera bättre än en portfölj med hög direktavkastning.
En "vanlig" person ska inte titta på grafer och försöka förutspå kursrörelser.

Jag antar att du lever på dina investeringar? Det gör jag och jag har hållit på med aktier, investeringar och börsen i olika omfattning i över 30år. Jag kan med fog säga att en vettig utdelningsportfölj som byggs upp med inspiration av några av våra ledande ekonomtidningar är mycket bra för de flesta som inte är överdrivet börsintresserade. Indexfonder är självklart bra också. Min utdelningsportfölj har dock tendens att gå bättre än index.

Det är bra att du anser att du förstår de bolag du investerar i. Du är tämligen unik. Även om du känner att din aktie är värd si och så hjälper det inte om övriga marknaden anser att den är värd betydligt mycket mindre. Hur många år sitter du och väntar på att marknaden ändrar sig? The trend is your friend är ett bra uttryck som förklarar börsen väl.
Citera
2024-08-27, 10:05
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Jag antar att du lever på dina investeringar? Det gör jag och jag har hållit på med aktier, investeringar och börsen i olika omfattning i över 30år. Jag kan med fog säga att en vettig utdelningsportfölj som byggs upp med inspiration av några av våra ledande ekonomtidningar är mycket bra för de flesta som inte är överdrivet börsintresserade. Indexfonder är självklart bra också. Min utdelningsportfölj har dock tendens att gå bättre än index.

Det är bra att du anser att du förstår de bolag du investerar i. Du är tämligen unik. Även om du känner att din aktie är värd si och så hjälper det inte om övriga marknaden anser att den är värd betydligt mycket mindre. Hur många år sitter du och väntar på att marknaden ändrar sig? The trend is your friend är ett bra uttryck som förklarar börsen väl.

Nej jag är ganska ung och lever inte på mina investeringar. Jag kan bara gratulera! Jag tvivlar inte på att din utdelningsportfölj har presterat bättre än index de senaste 30 åren, men jag tvivlar på att den som följer skribenterna på Dagens Industri eller Affärsvärlden kommer slå börsen de kommande 30 åren.

Om jag är unik för att jag förstår de bolag jag investerar i är jag endast unik för att jag tar mig tiden att förstå. Det är inte direkt raketforskning.
Om övriga marknaden tycker att bolaget är värt mindre än min värdering är det till min hjälp. Att jag kan köpa aktierna till ett lägre pris än de är värda är min definition av en investering, och jag har tålamodet att vänta många år. Det betyder inte att jag har rätt, och jag kan förstås omvärdera min investering.
Citera
2024-08-27, 10:33
Medlem
Citat:
Nej jag är ganska ung och lever inte på mina investeringar. Jag kan bara gratulera! Jag tvivlar inte på att din utdelningsportfölj har presterat bättre än index de senaste 30 åren, men jag tvivlar på att den som följer skribenterna på Dagens Industri eller Affärsvärlden kommer slå börsen de kommande 30 åren.

Om jag är unik för att jag förstår de bolag jag investerar i är jag endast unik för att jag tar mig tiden att förstå. Det är inte direkt raketforskning.
Om övriga marknaden tycker att bolaget är värt mindre än min värdering är det till min hjälp. Att jag kan köpa aktierna till ett lägre pris än de är värda är min definition av en investering, och jag har tålamodet att vänta många år. Det betyder inte att jag har rätt, och jag kan förstås omvärdera min investering.

De som skriver i aktietidningar häcklar du för att de inte lever på sina investeringar men du själv anser dig kunna ge råd men lever inte själv på dina investeringar?
Personen jag rekomenderade att ta rygg på några tidningars utdelningsportföljer ville inte lägga tid på att "förstå" bolag. De bolag som vaskas fram som bra utdelningsbolag brukar vara lönsamma över tid, då slipper man stå med ett hajpat förhoppningsbolag som man behöver "omvärdera" om några år. Det är förlorad tid och förlorade pengar.

Lyckat till med dina investeringar!
Citera
2024-08-27, 13:08
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
spread är skillnaden mellan köp och sälj pris, och den ändras konstant iom att folk försöker bjuda över/under varandra
exempel: köp order på 1,00kr. sälj order på 1,20kr. spread = 20 öre

jag förstår inte så det är något extra som gör att det aktuella priset ökar/minskar?

Så om jag köper för 100 kr och sedan ökar det till 110 kr men sedan är spreaden 0.3%

Så drar jag av 0.3% på 110 eller ska jag plussa på 0.3%?

men det är något som sker endast vid köp/sälj och inget jag behöver oroa mig för om jag köper en ETF och väljer att sitta på den i 5 år?
Citera
2024-08-27, 19:21
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
jag förstår inte så det är något extra som gör att det aktuella priset ökar/minskar?

Så om jag köper för 100 kr och sedan ökar det till 110 kr men sedan är spreaden 0.3%

Så drar jag av 0.3% på 110 eller ska jag plussa på 0.3%?

men det är något som sker endast vid köp/sälj och inget jag behöver oroa mig för om jag köper en ETF och väljer att sitta på den i 5 år?

spread är bara skillnad mellan köp o sälj priset. i aktier som är populära och har hög volym är spread oftast väldigt liten, men i small cap bolag som inte handlas särskilt mycket kan spread vara väldigt stor. dvs tänk att en aktie har köp order på 80kr och sälj order på 120kr. spread är 40 kr. om du köper på 120kr så kan det ta lång tid innan köp order kommit upp till 120kr. om du ska behålla i flera år spelar det absolut ingen roll, utan det påverkar bara små aktier som handlas sällan
Citera
2024-09-05, 23:36
Som ett litet tips till alla nya därute. Det finns en period som givit riktigt mycket sämre avkastning när man köpt aktier och det är i början av en räntesänkningscykel samtidigt som börsen står på all time high.

Finns ingen period som det vara sämre att köpa aktier under som under en sådana omständigheter.

Bäst avkastning har man fått när man köpt aktier i slutet av en räntesänkningscykel

Just saying
Citera
2024-09-18, 14:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Varför står det att jag har gått plus i år på min portfölj på avanza när samtliga aktier och fonder visar på rött? ( från när jag köpte dem). Jag borde ju ligga på minus ju. Konstigt.
Citera
2024-09-18, 14:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Varför står det att jag har gått plus i år på min portfölj på avanza när samtliga aktier och fonder visar på rött? ( från när jag köpte dem). Jag borde ju ligga på minus ju. Konstigt.

För att inte bara dina nuvarande innehav utan alla aktier och fonder du ägt i år räknas med.
Citera
2024-10-25, 07:35
Medlem
Black.Panthers avatar
Hur ofta uppdateras P/E talen hos Avanza? En gång per år?
Citera
2024-10-25, 11:09
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Hur ofta uppdateras P/E talen hos Avanza? En gång per år?

underlaget uppdateras kvartalsvis i samband med kvartals/årsrapporten men aktiekursen uppdateras ju i realtid, om det svarar på din fråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in