Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Jag antar att du lever på dina investeringar? Det gör jag och jag har hållit på med aktier, investeringar och börsen i olika omfattning i över 30år. Jag kan med fog säga att en vettig utdelningsportfölj som byggs upp med inspiration av några av våra ledande ekonomtidningar är mycket bra för de flesta som inte är överdrivet börsintresserade. Indexfonder är självklart bra också. Min utdelningsportfölj har dock tendens att gå bättre än index.
Det är bra att du anser att du förstår de bolag du investerar i. Du är tämligen unik. Även om du känner att din aktie är värd si och så hjälper det inte om övriga marknaden anser att den är värd betydligt mycket mindre. Hur många år sitter du och väntar på att marknaden ändrar sig? The trend is your friend är ett bra uttryck som förklarar börsen väl.
Nej jag är ganska ung och lever inte på mina investeringar. Jag kan bara gratulera! Jag tvivlar inte på att din utdelningsportfölj har presterat bättre än index de senaste 30 åren, men jag tvivlar på att den som följer skribenterna på Dagens Industri eller Affärsvärlden kommer slå börsen de kommande 30 åren.
Om jag är unik för att jag förstår de bolag jag investerar i är jag endast unik för att jag tar mig tiden att förstå. Det är inte direkt raketforskning.
Om övriga marknaden tycker att bolaget är värt mindre än min värdering är det till min hjälp. Att jag kan köpa aktierna till ett lägre pris än de är värda är min definition av en investering, och jag har tålamodet att vänta många år. Det betyder inte att jag har rätt, och jag kan förstås omvärdera min investering.