2019-10-03, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talad13
OMX Stockholm 30 sjönk från -0.1% till och under -1%.
Skedde på 10 minuter, är sån här volatilitet vanlig där?

Kan man ta reda på vad det möjligtvis kan ha berott på?

Kolla de amerikanska marknaderna. Världens börser följer amerika när amerika är öppen. Det kom en makrosiffra från USA vid 16:00 och den var dålig, då gick allt ner eftersom börsen är så ängslig nu när Trump håller på och twittrar.

Nu för tiden så är sådan volatilitet att räkna med. Se det som en chans att tjäna pengar. Var upp 5% igår och typ 2% idag på mitt konto.
Citera
2019-10-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuschwanstein
Kanske fel tråd att posta detta men jag arbetar på ett ställe där jag enligt mitt kontrakt inte får handla aktier, det står dock att man får handla värdepappersfonder eller fonder med motsvarande riskspridning. Vad innebär detta, får man handla vilken fond som helst eller? Har googlat lite men förstår mig inte riktigt på vad det innebär att jag får handla. Någon som har koll?

De flesta tillämpar Svenska Fondhandlareföreningens regler. Läs mer här:
https://www.fondhandlarna.se/regler-...valutaaffarer/

Kort sammanfattat får du inte sälja aktier o dyl. med vinst innan 30 dagar har passerat. Notera att inga hinder föreligger när det kommer till att köpa och äga länge, eller sälja omedelbart med förlust. Hänvisar dock till länken ovan för fullständig information. Tala också med din chef, eventuell verksamhetskontroll alternativt HR-avdelningen om du har frågor om vad som gäller på din arbetsplats.
Citera
2019-10-07, 17:39
Medlem
Neuschwansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
De flesta tillämpar Svenska Fondhandlareföreningens regler. Läs mer här:
https://www.fondhandlarna.se/regler-...valutaaffarer/

Kort sammanfattat får du inte sälja aktier o dyl. med vinst innan 30 dagar har passerat. Notera att inga hinder föreligger när det kommer till att köpa och äga länge, eller sälja omedelbart med förlust. Hänvisar dock till länken ovan för fullständig information. Tala också med din chef, eventuell verksamhetskontroll alternativt HR-avdelningen om du har frågor om vad som gäller på din arbetsplats.

Tack för svar!
Citera
2019-10-12, 20:56
Medlem
Hej! Mina föräldrar sparade pengar till mig i värdepapper/fonder under min uppväxt och i år har jag tagit ut 53.000 kr i samband med ett husköp. Vad kommer jag att behöva betala nästa år vid deklarationen? Har kapital att betala såklart men det kom som en klump i magen efter att jag sålt andelarna, hade glömt att jag förmodligen skulle behöva skatta och vill ha någon ungefärlig siffra.
Citera
2019-10-12, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omori
Hej! Mina föräldrar sparade pengar till mig i värdepapper/fonder under min uppväxt och i år har jag tagit ut 53.000 kr i samband med ett husköp. Vad kommer jag att behöva betala nästa år vid deklarationen? Har kapital att betala såklart men det kom som en klump i magen efter att jag sålt andelarna, hade glömt att jag förmodligen skulle behöva skatta och vill ha någon ungefärlig siffra.

Skatten baseras på skillnaden mellan försäljningsintäkten och anskaffningskostnaden(vad dina föräldrar har betalt för fondandelarna). I och med att vi inte vet vad dina föräldrar har betalt går det inte att svara med någon exakt siffra. Om fonderna har stigit med minst 400% kan man använda schablonmetoden och då blir din skatt 24% av försäljningsintäkten. Annars är skatten 30% på vinsten. Förhoppningsvis kan du se anskaffningskostnad i dina kontoutdrag.
Citera
2019-10-13, 18:33
Medlem
Finns det någon statistik på hur folk köper aktier, vad tror ni?

Dvs hur många lägger en marketorder när börsen är öppen vs stoploss eller limit order på kväll/helg
Citera
2019-10-24, 21:05
Medlem
Jag såg nyss en video med Warren Buffet där han pratade om att småsparare måste förstå vikten av att diversifiera sin aktieportfölj. Det är bra att ha minst 10 aktier.

Min spontana reaktion är: Hur kan man förvänta sig att icke-experter ska våga satsa på flera olika aktier överhuvudtaget - när de flesta småsparare aldrig någonsin lärt sig tillräckligt om ekonomi för att kunna motivera att köpa en enda aktie?

Jag föreställer mig att gemene man på sin höjd kan hänga med i börsens svängningar rent generellt - och därmed bör man köpa indexfonder.

När det gäller enskilda bolag föreställer jag mig att gemene man inte har en susning om vad som får en aktiekurs att gå upp eller ned - och därmed inte kan motivera att man ska köpa aktier överhuvudtaget.

Ett exempel: Om vi tar Microsofts aktie.
Jag tror att gemene man inte har en susning om vad skillnaden på Microsofts akties utsikter är år 2019 jämfört med år 2015. De vet nog överhuvudtaget inte vad det står i Microsofts rapporter, vad som va orsaken till kursens toppar och dalar senaste 5 åren, vilka nya produkter de jobbar på, deras business-to-business affärer eller liknande.
På sin höjd vet man att Microsoft skapade Windows, Office-paketet och outlook. Men man vet inte i närheten av tillräckligt för att kunna satsa på deras aktie.

Kan man då verkligen med gott samvete säga att det är rimligt att gemene man ska ha en diversifierad aktieportfölj med över 10 olika aktier - När de inte ens kan lära sig tillräckligt om ETT enda bolag?

Är det inte lika bra att bara säga åt folk att investera i indexfonder?
För jag tror att det mesta man kan förvänta sig av gemene man är att man åtminstone har ett hum om hur "börsen går rent generellt".

----

Att förespråk indexfonder istället för aktier är ju inget nytt.

Men min fråga är egentligen: Hur tycker ni man ska börja investera i aktier?

Är det inte mer rimligt att man försöker lära sig tillräckligt om ETT bolag för att våga satsa på EN aktie (ett par procent av ens portfölj, medan man har resten i fonder) - jämfört med att direkt skaffa sig en diversifierad aktieportfölj där man bara chansar sig fram till att köpa 10 olika aktier?
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-10-24 kl. 21:24.
Citera
2019-10-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Att förespråk indexfonder istället för aktier är ju inget nytt.

Är det inte mer rimligt att man försöker lära sig tillräckligt om ETT bolag för att våga satsa på EN aktie (ett par procent av ens portfölj, medan man har resten i fonder) - jämfört med att direkt skaffa sig en diversifierad aktieportfölj där man bara chansar sig fram till att köpa 10 olika aktier?

Warren Buffert förespråkar väl ofta just indexfonder men jag tror kanske han menar att man inte ska göra som många svenskar, äga en enstaka "folkaktie". Typ att man har allt i Ericsson eller Volvo bara för att. Finns säkert Amerikanska motsvarigheter, och i typ varje land egentligen. Kanske var till de han riktade sig i den videon du såg.
Citera
2019-10-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan

Låter rimligt att man börjar med en aktie och huvuddelen av kapitalet i indexfonder.
Vartefter man lär sig mer om aktiemarknaden kan man öka på med antalet aktier och minska
i andelen indexfonder.

Till sist så kommer man underfund med att själv är bäste dräng och vikten av diversifiering
i aktieportföljen.
Citera
2019-10-31, 21:34
Medlem
Tack för kommentarerna.

Samtidigt som jag känner mig nöjd över att min resonemang lätt rimligt i andras öron kan jag efter att ha funderat lite mer förstå hur man kunde motivera att köpa fler aktier på en gång.

Om någon kunde tänka sig att köpa en indexfond som följer OMXS30, men man har lågt förtroende för 10 av de bolagen - då kunde man ju motivera att det skulle kännas rimligare att köpa de 20 andra som separata aktier istället.
Åtminstone i ett teoretiskt läge där det inte skulle bli orimligt dyrt med courtage-avgifterna.
Citera
2019-10-31, 21:49
Medlem
Ny fråga: Det sägs att det enligt statistiken inte lönar sig att paniksälja aktier under en krasch, för ren statistiskt förlorar fler småsparare på att aktivt sälja och köpa - jämfört med om de bara hade låtit pengarna liggar kvar på börsen hela tiden. Problemet är väl att man ofta missar uppgången.

Hur kommer det sig att det inte snackas mer om att sätta upp automatiska ordrar i förväg?
- Sälj automatiskt när kursen droppat under en viss nivå.
- Köp automatiskt när kursen gått upp en viss procent från årets lägsta punkt.

Kanske inte går att sätta upp köp-ordrar med den typen av villkor på vanliga börs-sidor, men det går ju med en aktierobot.
Citera
2019-11-01, 17:00
Medlem
Fråga från en nybörjare
Är det tillåtet att ett börsnoterat bolag tar ett lån och inte berättar för aktieägarna om vem som lånat ut pengarna,bara säger att det är en proffesionell investerare
säkert tillåtet,men knappast moraliskt rätt,eller ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in