2015-01-27, 22:29
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Aktiemarknaden är inte ett nollsummespel. Bolagen tillförs ju ett värde i takt med att de utvecklas, förhoppningsvis till det bättre.
Det stämmer att aktiemarknaden inte är ett nollsummespel, men det är ett nollsummespel att slå index. Alltså, för att du ska kunna slå index så måste någon annan prestera sämre än index.
Citera
2015-01-27, 23:28
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha
Det stämmer att aktiemarknaden inte är ett nollsummespel, men det är ett nollsummespel att slå index. Alltså, för att du ska kunna slå index så måste någon annan prestera sämre än index.
Nej, så är det inte alls med nödvändighet.
Vi kan ta ett enkelt exempel. jag har mitt kapital investerat i en fond som följer index slaviskt. Den presterar då som index, eller hur? Jag säljer en del av mitt innehav och köper aktie A, som utvecklas bättre än index. Då slår jag index.
Personen som säljer aktie A till mig investerar sina pengar i en fond som följer index slaviskt. Den personen presterar då som index, jag presterar lite bättre än index. Vem presterar då sämre än index?
Citera
2015-01-28, 00:23
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Vi kan ta ett enkelt exempel. jag har mitt kapital investerat i en fond som följer index slaviskt. Den presterar då som index, eller hur? Jag säljer en del av mitt innehav och köper aktie A, som utvecklas bättre än index. Då slår jag index.
Personen som säljer aktie A till mig investerar sina pengar i en fond som följer index slaviskt. Den personen presterar då som index, jag presterar lite bättre än index. Vem presterar då sämre än index?
Givetvis kan alla slå ett index. Det är ju bara att skapa ett index som följer gruvbolag i Norrland.

Antagligen menar ShlahLkha ett oviktat genomsnitt av hela marknaden.

Svaret på din fråga blir i så fall att eftersom du äger lite fler aktier av A än snittet så måste en eller flera personer äga något färre, och de presterar då sämre.
Citera
2015-01-28, 00:31
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Du kan ju inte bara välja ut två personer och ha det som exempel. Du måste ha med alla personer som äger aktier. Alla aktier på marknaden ägs av någon. Index är snittet av hur alla aktier på marknaden utvecklas. Totalt sätt alltså lika mycket aktievärde som går bättre än index som går sämre än index och alla aktier ägs av någon.

Däremot behöver det inte vara så att 50% av personerna på marknaden är bättre än index och 50% är sämre än index. De som är bättre kan ju vara såpass mycket bättre än de som är dåliga så att kanske t.ex. 20% slår index (och i snitt gör det ganska rejält) medan 80% är sämre än index (men inte med så mycket)
Citera
2015-01-28, 11:09
Medlem
Hej

vilka indikatorer skulle ni tips om när man har en aktie som rör sig små ören varje dag, med låg omsättning under 600.000 per dag, för att jaga 2% per affär. oftast ser man flera fina trades under dagen, men kan inte veta om en ny lägre/högre kurs kommer ske om 1 eller 3 dagar så att säga
Citera
2015-01-28, 12:10
Medlem
Hej jag vill köpa en amerikansk aktie genom avanza, Tesla motors, Jag följer detta företaget ganska mycket och tänkte bara köpa en aktie eller två för skoj skull. Jag undrar lite om jag ska använda ett ISK konto eller ett vanligt aktie konto, jag var under den uppfattningen att ISK bara kan användas på svensk marknad, har jag fel?
Citera
2015-01-28, 12:43
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Antagligen menar ShlahLkha ett oviktat genomsnitt av hela marknaden.
Ja.

Det känns som om zoccer försöker slingra sig undan.
Senast redigerad av ShlahLkha 2015-01-28 kl. 12:54.
Citera
2015-01-28, 13:42
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Hej jag vill köpa en amerikansk aktie genom avanza, Tesla motors, Jag följer detta företaget ganska mycket och tänkte bara köpa en aktie eller två för skoj skull. Jag undrar lite om jag ska använda ett ISK konto eller ett vanligt aktie konto, jag var under den uppfattningen att ISK bara kan användas på svensk marknad, har jag fel?

Hej,

Det går alldeles utmärkt att köpa amerikanska aktier i ett ISK!

/Kristoffer, Avanza
Citera
2015-01-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo

Du kan ha amerikanska aktier på ISK. Och bör också ha det eftersom skatten på kontot är så förbannat låg för tillfället. Så kör på ISK
Citera
2015-01-28, 14:44
Medlem
Brmcs avatar
Jag har sedan 3 veckor börjat med aktier men undrar mest när man förväntas sälja? Eftersom jag är student ville jag inte sätta in hela min buffert utan la undan 5000 till aktier.

Känns dumt att ligga och ruva på aktier som man gör med fonder, eller är det beroende på aktie? Satte in pengar i Holmen B och Betsson.
Citera
2015-01-28, 15:48
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Jag har sedan 3 veckor börjat med aktier men undrar mest när man förväntas sälja? Eftersom jag är student ville jag inte sätta in hela min buffert utan la undan 5000 till aktier.

Känns dumt att ligga och ruva på aktier som man gör med fonder, eller är det beroende på aktie? Satte in pengar i Holmen B och Betsson.

Jag köper aktier för olika horisonter. Vissa aktier är köpta för att behållas livet ut och kontinuerligt köpa mer av dem, medan andra köps och säljs tämligen fort. Allt beror på aktien.
Citera
2015-01-28, 15:56
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Jag köper aktier för olika horisonter. Vissa aktier är köpta för att behållas livet ut och kontinuerligt köpa mer av dem, medan andra köps och säljs tämligen fort. Allt beror på aktien.

Mkay, men jag tänker då Holmen. Jag köpte den för drygt 270 per aktie. Hur mycket kan en sån egentligen stiga på sikt? Förstår att det är svårt att avgöra, men är det rimligt att tro att en sådan stiger drygt 50-100% inom loppet av t.ex ett par år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in