2024-10-25, 11:22
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
underlaget uppdateras kvartalsvis i samband med kvartals/årsrapporten men aktiekursen uppdateras ju i realtid, om det svarar på din fråga

Det var p/e talen som jag undrade om, tycker de sällan förändras. Men ja då borde det förändras till januari.
Citera
2024-10-25, 16:14
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Det var p/e talen som jag undrade om, tycker de sällan förändras. Men ja då borde det förändras till januari.

P/E uppdateras fyra ggr per år. Och om både aktiepris och intäkter rör sig i synkro så kommer P/E knappt ändras mellan kvartalen.

P/E ska du jämföra mot forecastat P/E för nästa kvartal eller år. Att bara läsa P/E utan någon kontext säger inte mycket.
Citera
2024-10-25, 18:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
P/E uppdateras fyra ggr per år. Och om både aktiepris och intäkter rör sig i synkro så kommer P/E knappt ändras mellan kvartalen.

P/E ska du jämföra mot forecastat P/E för nästa kvartal eller år. Att bara läsa P/E utan någon kontext säger inte mycket.

Det är dem siffrorna jag är intresserade av.
Citera
2024-10-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
P/E uppdateras fyra ggr per år.
E:t (Earnings per share) i P/E uppdateras med varje rapport (om vi nu talar om bakåtblickande P/E på rullande 12 mån), men P:t (Price) uppdateras förstås varje dag aktien handlas och därmed förändras P/E-talet också. Rimligen borde Avanza (eller deras dataleverantör Millistream) uppdatera de nyckeltalen som är beroende av aktiepriset åtminstone dagligen. Jag brukar dock använda andra tjänster än Avanza för nyckeltalen så jag vet inte om så är fallet.
Citera
2024-10-27, 08:02
Medlem
Black.Panthers avatar
Tyska ETF spelar det någon roll om man har det på isk eller kf?

De har ju ändå ingen utdelning. Tänkte om det spelar någon roll den dagen man säljer dem.
Citera
2024-10-27, 09:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

De har ju ändå ingen utdelning. Tänkte om det spelar någon roll den dagen man säljer dem.

475 av 1 291 börshandlade fonder i Avanzas utbud har utdelning, som mest 10,51 %. Det brukar stå "dist" (distributing) i slutet av fondnamnet.

Utdelningen kan ske varje månad, kvartal, halvår eller år.

https://www.avanza.se/borshandlade-p...eld.desc&o=400
Citera
2024-10-27, 10:05
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
475 av 1 291 börshandlade fonder i Avanzas utbud har utdelning, som mest 10,51 %. Det brukar stå "dist" (distributing) i slutet av fondnamnet.

Så vitt jag förstår ska ETFer med utdelning som är registrerade på Irland (de handlas i Tsykland) vara ok att äga på ISK. Det beskrivs i den här bloggposten:
https://petrusko.blogspot.com/2023/1...d-markets.html
Citera
2024-10-27, 10:32
Medlem
Citat:

Finns som sagt många ETF:er med utdelning. De flesta ETF:er som handlas på den tyska börsen har dock sin faktiska hemvist (domicil) på Irland eller Luxemburg (kolla vad ISIN-koden börjar med IE=Irland, LU=Luxemburg) och som en Enuddafigur skrev så belastas inte utdelningar från ETF:er med skatt där. Därmed spelar det ingen roll om man har dem på KF eller ISK.

Var ETF:en har sin hemvist spelar också roll för hur mycket skatt själva ETF:en betalar i första ledet på utdelningar från innehaven i fonden. En Luxemburgbaserad ETF betalar t.ex. 30 % skatt på utdelningar från amerikanska innehav medan en Irlandsbaserad betalar 15 %. Alltså fördel att välja en Irlandsbaserad.

OT: så snubblade jag över att Irland däremot har några riktigt sjuka skatter för sina egna invånare på ETF:er:

Citera
2024-10-27, 12:18
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

Inte den jag är intresserad av. Tror den har hemvist på Irland men är mest amerikanska företag som ingår i den.
Citera
2024-10-27, 12:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Finns som sagt många ETF:er med utdelning. De flesta ETF:er som handlas på den tyska börsen har dock sin faktiska hemvist (domicil) på Irland eller Luxemburg (kolla vad ISIN-koden börjar med IE=Irland, LU=Luxemburg) och som en Enuddafigur skrev så belastas inte utdelningar från ETF:er med skatt där. Därmed spelar det ingen roll om man har dem på KF eller ISK.

Var ETF:en har sin hemvist spelar också roll för hur mycket skatt själva ETF:en betalar i första ledet på utdelningar från innehaven i fonden. En Luxemburgbaserad ETF betalar t.ex. 30 % skatt på utdelningar från amerikanska innehav medan en Irlandsbaserad betalar 15 %. Alltså fördel att välja en Irlandsbaserad.

OT: så snubblade jag över att Irland däremot har några riktigt sjuka skatter för sina egna invånare på ETF:er:

Men det gäller väl inte oss? Sjuka vilkor skulle aldrig köpa etf i sådana fall
Citera
2024-10-27, 15:59
Medlem
Citat:
Men det gäller väl inte oss? Sjuka vilkor skulle aldrig köpa etf i sådana fall
Nej, det gäller bara irländare.
Citera
2024-11-11, 16:28
Medlem
Flasebbs avatar
På många mindre bolag så finns det individer som skriver negativa synpunkter sett till bolaget (som kan både vara kloka och mindre). Men när det blir debatt och dessa ska ha sin absoluta rätt så tycker jag att de dyker upp med nya trådar ofta, och de vill gärna munhuggas med flertalet som ser positivt i bolagen.
Grejen med dessa är att det inte känns som baisse för eget intresse (Då kurserna för tillfället redan kan vara låga) utan allmänt gnäll för att skita ner bolagen som sådana och skydda sitt ego på vägen för att sluta rätt.. Vad är egentligen syftet med sådant här beteende? Varför oftast samma alias och så förekommande men olika individer i olika bolag, helst små som är volatila.
Jag tycker absolut att man alltid ska uttrycka hela myntet men det känns överdrivet barnsligt när man kan ägna en hel arbetsdag till det och rent av sadistiskt mot bolagen som säkert gör sitt bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in