E:t (Earnings per share) i P/E uppdateras med varje rapport (om vi nu talar om bakåtblickande P/E på rullande 12 mån), men P:t (Price) uppdateras förstås varje dag aktien handlas och därmed förändras P/E-talet också. Rimligen borde Avanza (eller deras dataleverantör Millistream) uppdatera de nyckeltalen som är beroende av aktiepriset åtminstone dagligen. Jag brukar dock använda andra tjänster än Avanza för nyckeltalen så jag vet inte om så är fallet.
Tyska ETF spelar det någon roll om man har det på isk eller kf?
De har ju ändå ingen utdelning. Tänkte om det spelar någon roll den dagen man säljer dem.
Finns som sagt många ETF:er med utdelning. De flesta ETF:er som handlas på den tyska börsen har dock sin faktiska hemvist (domicil) på Irland eller Luxemburg (kolla vad ISIN-koden börjar med IE=Irland, LU=Luxemburg) och som en Enuddafigur skrev så belastas inte utdelningar från ETF:er med skatt där. Därmed spelar det ingen roll om man har dem på KF eller ISK.
Var ETF:en har sin hemvist spelar också roll för hur mycket skatt själva ETF:en betalar i första ledet på utdelningar från innehaven i fonden. En Luxemburgbaserad ETF betalar t.ex. 30 % skatt på utdelningar från amerikanska innehav medan en Irlandsbaserad betalar 15 %. Alltså fördel att välja en Irlandsbaserad.
OT: så snubblade jag över att Irland däremot har några riktigt sjuka skatter för sina egna invånare på ETF:er:
While investors based in the country pay 33% capital gains tax on profits made when selling stocks, they pay a 41% exit tax on profits when they sell ETFs within eight years.
For long-term investors, Ireland’s ‘deemed disposal’ system means they automatically pay a 41% tax on gains after eight years of holding an ETF, even if they do not exit their position.
Finns som sagt många ETF:er med utdelning. De flesta ETF:er som handlas på den tyska börsen har dock sin faktiska hemvist (domicil) på Irland eller Luxemburg (kolla vad ISIN-koden börjar med IE=Irland, LU=Luxemburg) och som en Enuddafigur skrev så belastas inte utdelningar från ETF:er med skatt där. Därmed spelar det ingen roll om man har dem på KF eller ISK.
Var ETF:en har sin hemvist spelar också roll för hur mycket skatt själva ETF:en betalar i första ledet på utdelningar från innehaven i fonden. En Luxemburgbaserad ETF betalar t.ex. 30 % skatt på utdelningar från amerikanska innehav medan en Irlandsbaserad betalar 15 %. Alltså fördel att välja en Irlandsbaserad.
OT: så snubblade jag över att Irland däremot har några riktigt sjuka skatter för sina egna invånare på ETF:er:
While investors based in the country pay 33% capital gains tax on profits made when selling stocks, they pay a 41% exit tax on profits when they sell ETFs within eight years.
For long-term investors, Ireland’s ‘deemed disposal’ system means they automatically pay a 41% tax on gains after eight years of holding an ETF, even if they do not exit their position.
På många mindre bolag så finns det individer som skriver negativa synpunkter sett till bolaget (som kan både vara kloka och mindre). Men när det blir debatt och dessa ska ha sin absoluta rätt så tycker jag att de dyker upp med nya trådar ofta, och de vill gärna munhuggas med flertalet som ser positivt i bolagen.
Grejen med dessa är att det inte känns som baisse för eget intresse (Då kurserna för tillfället redan kan vara låga) utan allmänt gnäll för att skita ner bolagen som sådana och skydda sitt ego på vägen för att sluta rätt.. Vad är egentligen syftet med sådant här beteende? Varför oftast samma alias och så förekommande men olika individer i olika bolag, helst små som är volatila.
Jag tycker absolut att man alltid ska uttrycka hela myntet men det känns överdrivet barnsligt när man kan ägna en hel arbetsdag till det och rent av sadistiskt mot bolagen som säkert gör sitt bästa.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!