2023-10-11, 11:31
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
ok det låter bra. Lite trist att jag inte står som ägare men det kanske mest blir semantik, dvs avanza gör inget utan min vilja.

Du köper och säljer, Avanza tar hand om byråkratin. Det är bara för att det ska underlätta för dig.

Finns massor lättillgänglig info på nätet, läs här t ex: https://www.borskollen.se/isk-af-kf
Citera
2023-10-11, 11:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Du köper och säljer, Avanza tar hand om byråkratin. Det är bara för att det ska underlätta för dig.

Finns massor lättillgänglig info på nätet, läs här t ex: https://www.borskollen.se/isk-af-kf

Tack för infon.

Ska välja KF om jag börjar köpa amerikanska aktier igen. När man går in på "fördelning" på Avanza så räknas väl det med i den total procenten ändå?
Citera
2023-10-11, 15:14
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det blir "bara" ~9,75 % i snitt per år. Möjligen en gnutta imponerande om man väger in att den har en väldigt hög fondavgift så före avgiften har de snittat klart högre. Men det är ju ganska irrelevant för dig som fondägare vad de avkastar före avgiften.

Nu orkar jag inte leta fram en massa fonder som fanns redan 2000 som fortfarande finns kvar idag men t.ex. Skagen Global som var den fösta fonden jag kom på som funnits så länge har i samma tidperiod avkastat bättre, ~825 % och det finns garanterat många fonder som avkastat mer i den tidsperioden. Långt från något rekord alltså.

Sen hade Lynx sina glansdagar från 2000-2010 då den avkastade ~375 % utan några större svackor. Tar du från början av 2011 så har den bara avkastat +75 % fram till idag (~4,4 % per år) med en del riktigt svaga år. Jag köpte för övrigt Lynx just i början på 2011 men sålde den efter ett par år med i stort sett noll avkastning...

Lynx kan fortfarande prestera bra i vissa perioder men problemet är det är omöjligt att veta när de infaller. Dessutom handlas den månadsvis så den går inte att komma in och ur snabbt (finns visserligen Lynx Dynamic som är dagshandlad men med ännu högre avgift). Långsiktigt är det inget att äga då avgiften äter upp avkastningen och deras algoritmer genererar bevisligen inte avkastning i alla marknadsklimat.
Jag är inte så insatt i mattematiken.
Trodde man räknade så här:På 23 år har fonden lynx gått upp 750%.Trodde man delade 750% i 23 år.Trodde de blev ca 32,61% per år.
Men blir de bara ett snitt på 9,75% som du skriver för den fonden kan de kanske löna sig bättre att handla med värdepapper i egen regi.Har lite svårt att förstå hur snittet ska räknas ut.
Tyckte de va fantastisk ökning när jag läste om lynx.Men ändå är det väl bra avkastning i förhållande till många andra fonder och i förhållande till om man handlar själv på börsen eller?
Undrar hur många % vinst det blir om median eller medelvärde räknas ut för oss sparar i börsen.
Senast redigerad av olovpalme 2023-10-11 kl. 15:21.
Citera
2023-10-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Jag är inte så insatt i mattematiken.
Trodde man räknade så här:På 23 år har fonden lynx gått upp 750%.Trodde man delade 750% i 23 år.Trodde de blev ca 32,61% per år.
Men blir de bara ett snitt på 9,75% som du skriver för den fonden kan de kanske löna sig bättre att handla med värdepapper i egen regi.Har lite svårt att förstå hur snittet ska räknas ut.
(1 + r)^23 = 1 + 750/100

r = 8,5^(1/23) - 1 = 0,0975 = 9,75 %

Ränta-på-ränta-effekten gör att det inte krävs så extrem avkastning per år för att det över lång tid ska bli en hög avkastning.
Citera
2023-10-30, 10:57
Medlem
Finns det valutakonto för svenskar i vanliga banker inkl avanza?

Vill bara ha en klumpsumma dollar för att diversifiera?
Citera
2023-10-31, 00:44
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Finns det valutakonto för svenskar i vanliga banker inkl avanza?

Vill bara ha en klumpsumma dollar för att diversifiera?
Antar att du menar för ISK. Ja, Nordea har valutaficka för ISK. Men du måste ringa dom för att lägga aktieordrar, men du får internetcourtaget även när du handlar över telefon. Ring värdepappersdesken på Nordea och prata med dom.
Citera
2023-11-13, 08:04
Medlem
Var börjar en helt oinsatt?
Mvh
Citera
2023-11-13, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DolandAnka
Mvh
Avanza Akademin, https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin.html
Rikatillsammans, https://rikatillsammans.se/kom-igang/

Sidor med mängder av allt från nybörjartips, förklaringar och till lite mer avancerat.
Citera
2023-11-13, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Avanza Akademin, https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin.html
Rikatillsammans, https://rikatillsammans.se/kom-igang/

Sidor med mängder av allt från nybörjartips, förklaringar och till lite mer avancerat.

Tack
Citera
2023-11-13, 19:59
Medlem
Citat:
Mvh
Börjar med vad?
Citera
2023-11-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Börjar med vad?

Sorry, aktier. Investera pengar och tjäna på det
Citera
2023-11-13, 20:39
Medlem
Citat:
Sorry, aktier. Investera pengar och tjäna på det
Kör på Avanza Akademin. Bra skit för en nybörjare. Men sen är det liksom att man måste skapa sin egna resa. Det finns ingen riktig bra utbildning som tar en hela vägen, utan man måste ta in det en bit i taget. YouTube och google är bra, finns mycket info där. Sen kan det vara bra att bara typ läsa en rapport och sen googla på allt du inte fattar. Nått du borde vara medveten om är att >95% av folk inte borde investera i aktier för det brukar gå åt helvete eller åtminstone sämre än index. Så bästa valet är antagligen att köra på indexfonder, men det skadar inte att lära sig om aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in