2024-02-05, 21:05
Medlem
Cowells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radioskitet
Skulle hellre föredra att söka jobb på egen hand än att behöva delta i möten/samtal varje vecka.
Det skulle nog varenda människa, men man har inget val tyvärr. De vill tjäna pengar på en samt göra livet surare för den arbetssökande.
Citera
2024-02-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sundhetsstyrelsen
Från Akademikernas a-kassa:

"Vad händer om man tackar nej?
Om man har a-kassa och tackar nej till att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program – till exempel Rusta och matcha – anses man ha förlängt sin arbetslöshet och kan bli avstängd från arbetslöshetsersättning."

Ser liknande information på andra a-kassors sidor.

Det är frivilligt på samma sätt som det är frivilligt att betala hyran.

Tack för svaret.

Trist att de lagt upp på det sättet, har inte varit arbetslös så länge (4mån).

Får väl bita ihop och ta mig igenom det.
Citera
2024-02-08, 17:32
Medlem
Ombedd att delta i "Rusta och matcha" men kan inte. Vad gör jag? Panik.

Håller på att fullständigt haverera.

Jag går för tillfället på grundersättning av A-kassa. Det passade bra i tiden att bli av med jobbet, då jag vigt tiden åt att hjälpa mina sjuka farföräldrar som inte kan ta hand om sig själva. De bor inte i Sverige.

Nu har Arbetsförmedlingen sagt att jag ska delta i "rusta och matcha", och därmed behöver vara på plats på min hemort ganska omgående. Då måste jag alltså lämna mina gamla släktingar tills de får ny hjälp (1a april).

Jag håller på att få total panik. Finns det någon möjlighet att få "pausa" programmet? Typ säga att man har fått ett frilansuppdrag tills 1a April? Jag vill liksom inte tappa hela min ersättning för all tid. Men jag vill verkligen hjälpa mina farföräldrar.

Eller är det OK att säga "jag vill inte ta emot ersättning fram tills 1a april", och så är det inga konstigheter? Jag bryr mig inte om ersättningen under den perioden. Jag måste bara få hjälpa dem. Någon insatt? Pls advise.
Citera
2024-02-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul4n
Håller på att fullständigt haverera.

Jag går för tillfället på grundersättning av A-kassa. Det passade bra i tiden att bli av med jobbet, då jag vigt tiden åt att hjälpa mina sjuka farföräldrar som inte kan ta hand om sig själva. De bor inte i Sverige.

Nu har Arbetsförmedlingen sagt att jag ska delta i "rusta och matcha", och därmed behöver vara på plats på min hemort ganska omgående. Då måste jag alltså lämna mina gamla släktingar tills de får ny hjälp (1a april).

Jag håller på att få total panik. Finns det någon möjlighet att få "pausa" programmet? Typ säga att man har fått ett frilansuppdrag tills 1a April? Jag vill liksom inte tappa hela min ersättning för all tid. Men jag vill verkligen hjälpa mina farföräldrar.

Eller är det OK att säga "jag vill inte ta emot ersättning fram tills 1a april", och så är det inga konstigheter? Jag bryr mig inte om ersättningen under den perioden. Jag måste bara få hjälpa dem. Någon insatt? Pls advise.
Du har ju redan fått godkänt att få ta med dig grundersättningen utomlands för att ta hand om dina föräldrar.Så slå dom en signal och fråga om du kan pausa programmet.
Citera
2024-02-08, 17:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Är du inskriven skall du stå till arbetsmarknadens förfogade, dvs inte plugga eller göra nåt annat som hindrar från att ta jobb. Verkar som du missbrukar systemet. Vad lipar du då om.

"För att få ersättning från en a-kassa ska du vara inskriven som arbetslös på Arbetsförmedlingen. Du ska kunna och vilja ta ett jobb direkt. Det får inte finnas något som hindrar dig från att söka och ta ett jobb. Om du har barn ska du ha barnomsorg ordnad. I normalfallet ska du också befinna dig i Sverige"
Citera
2024-02-08, 17:57
Avstängd
Klarspråk innebär ju att du nu inte står till arbetsmarknadens förfogande, alltså skäl nog för att bli utskriven.

Att befinna sig utomlands för att ta hand om sina föräldrar, är inte ett godtagbart skäl, och det bör väl finnas andra som kan göra det.

Och för inte så länge sedan skulle du bo hos goda vänner med hund..

(FB) Bo med vänner som har hund
Senast redigerad av PatricHbg 2024-02-08 kl. 18:00.
Citera
2024-02-08, 17:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Du har ju redan fått godkänt att få ta med dig grundersättningen utomlands för att ta hand om dina föräldrar.Så slå dom en signal och fråga om du kan pausa programmet.
Jag uppfattar det inte som att det är arbetsförmedlingen som har godkänt att TS är utomlands med grundersättning utan att det är TS som blivit inskriven i programmet och ska vara på plats från start i april (oavsett var TS befinner sig idag).
Senast redigerad av exoticspice 2024-02-08 kl. 18:00.
Citera
2024-02-08, 18:01
Avstängd
Citat:

Farföräldrar. Och ersättning gäller i Sverige. Är man utomlands skriver man in sig hos motsvarande myndighet där.
Citera
2024-02-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Jag uppfattar det inte som att det är arbetsförmedlingen som har godkänt att TS är utomlands med grundersättning utan att det är TS som blivit inskriven i programmet och ska vara på plats från start i april (oavsett var TS befinner sig idag).
Man måste ju ansöka och få godkänt för att få ta med sig grund ersättningen utomlands.
Vilket jag antar .att Ts har gjort.
Så att ringa till berörd part och berätta om läget borde ju vara bästa vägen att gå.
Annars är det bara att inställa sig.Om man vill ha kvar ersättningen dvs.
Citera
2024-02-08, 18:38
Medlem
exoticspices avatar
Om du inte kan delta i programmet kan du "pausa programmet" genom att tacka nej till att överhuvudtaget börja.

Det blir ekonomiska konsekvenser för dig men som du själv skriver så är det inga problem.

Vad händer om man tackar nej?

Citat:
Om man har a-kassa och tackar nej till att delta i ett arbetsmarknadspolitiskt program – till exempel Rusta och matcha – anses man ha förlängt sin arbetslöshet och kan bli avstängd från arbetslöshetsersättning.

Vid första tillfället stängs man av i 5 avstängningsdagar,
Vid andra tillfället stängs man av i 10 ersättningsdagar,
Vid tredje tillfället är det 45 ersättningsdagar.

Skulle man tacka nej en fjärde gång upphör rätten till arbetslöshetsersättning.

För att åter få rätt till arbetslöshetsersättning måste man jobba ihop ett nytt arbetsvillkor.

Blir du avstängd i 45 dagar har du tid nog för att ordna annan hjälp till dina farföräldrar.
Citera
2024-02-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om du inte kan delta i programmet kan du "pausa programmet" genom att tacka nej till att överhuvudtaget börja.

Det blir ekonomiska konsekvenser för dig men som du själv skriver så är det inga problem.

Vad händer om man tackar nej?

Blir du avstängd i 45 dagar har du tid nog för att ordna annan hjälp till dina farföräldrar.

Tack för hjälpen! Mycket bra svar.
Citera
2024-02-08, 18:52
Avstängd
Citat:
Man måste ju ansöka och få godkänt för att få ta med sig grund ersättningen utomlands.
Vilket jag antar .att Ts har gjort.
Så att ringa till berörd part och berätta om läget borde ju vara bästa vägen att gå.
Annars är det bara att inställa sig.Om man vill ha kvar ersättningen dvs.
Man kan aldrig ta med sig grundersättning utomlands, om man nu inte ljuger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in