2024-10-22, 23:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
man kan alltså få ett bättre boende för samma kostnad som en hyresrätt
Exakt. Jag förklarar i mitt inlägg bland annat det intuitiva (givet att man inte är hjärndöd) i detta eftersom att hyra är att betala för en tjänst. Detta har inte alla råd med.

Att du av någon anledning kvalificerar dig själv som nästan ekonomiskt oberoende är inte intressant för någon annan i tråden. Poängen med inlägget var att du skulle förstå att du inte är rik, för om du inte var ekonomiskt svag skulle du ha en bättre förståelse för basal privatekonomi och bostadsköp. Att jag ville poängtera detta är för att jag hoppades att (bland andra) du skulle sluta ta upp en massa inlägg med att förstöka beskriva för andra att du är rik.
Citera
2024-10-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Problemet är dock att det krävs närmare 30 år i en kö (om man pratar shlm) vilket gör att jämförelsen haltar betänkligt

Tror du på jultomten också? Ja, man kan säkert köa i 30 år om man vill, men man behöver inte göra det.

Jag har de senaste 2 åren fått flertalet erbjudanden och sitter för närvarande på ett förstahandskontrakt som troligen kräver en 30 år i kön, minst. Ingen liknande (storlek, område) lägenhet har i alla fall förmedlats så långt bostadsförmedlingen har statistik. Jag har 2 år i kön.

Jag är inte exceptionell på något sätt. Inga rika föräldrar, guldpläterade kontakter eller andra fördelar annat än att jag har en stabil ekonomi och är proaktiv, relationsskapande och allmänt väljusterad. Det är ingen hög ribba. Det är heller ingen slump att boende i HR har högre inkomster (tror till och med blunders konstaterat detta) än dito i BR. Åtminstone i stan.

För att återknyta till huruvida HR är bättre än BR eller småhus; det beror väl på? Prioriteringar, livsstil, skede i livet, och säkerligen mycket annat. Jag har testat på huslivet och det passade inte mig då - för mycket jobb och meck, omständig kollektivtrafik, dyrt som fan och absurda mängder räkningar/avgifter. HR passar mig bättre, åtminstone just nu. BR kommer inte på tal dock - jävligt skev "ägande"form som inte riktigt faller mig i smaken.
Citera
2024-10-23, 02:40
Medlem
cz

Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
En BR som kostar 4 MSEK får en månadskostnad på över 10 000 efter ränteavdrag.

Motsvarande HR går att hitta för 6- 7 000 SEK i hyra. Finns 10-tusentals HR som blir billigare än BR.
Då då får du nog lära dej räkna bättre!
Om du skulle ha en bostadsrätt värd 4miljoner kan du för det första inte ha lån på 4 miljoner (du behöver en kontantinsats på ca 20%)..
Men skit samma, vi räkna på ditt exempel!
4 mille, ränta idag höga 3.5% ger 11 666kr
Med ränteavdrag (33%) blir det 7700kr...
Då ska man ta i beaktning att räntan idag 'r ca 3.5 ggr högre än vad den var för 2.5år sedan. Och den är på väg tillbaka till den nivån. Då blir ett lån med räntebidrag ca 2275kr/månaden...
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2024-10-23 kl. 02:41. Anledning: fel
Citera
2024-10-23, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Varför behöver hyresvärden ta ut 20% av kapitalet i vinst? Jag har ägt i snart 25 år. Är inte imponerad av prisökningen på bostäder jämfört med att hyra.
Kanske för att företag behöver ha en vinst på sin verksamhet....
Inte många ideella företag som hyr ut bostäder.
Citera
2024-10-23, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
din efterblivna apa.

du betalar ränta till banken. de gör MILJARDER i vinst.

du betalar företag för underhåll. de gör alla vinst.
Är jag en apa för att jag vet hur bostadsmarknaden fungerar???

Så din Hyresrätts ägare betalar inte ränta för lånen på deras fastigheter???
Undrar just vem som är apa, men med tanke på din okunniga kommentarer i tråden skulle nog fan en apa bli kränkt att bli jämförd med dej!
Citera
2024-10-23, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Kanske för att företag behöver ha en vinst på sin verksamhet....
Inte många ideella företag som hyr ut bostäder.

Och din poäng är noll.

Jag hyr ut själv för övrigt. Hyran ska täcka kostnaderna inklusive slitaget. Må det vara en kompishyra jag tar ut men 20% är då en djävligt överdriven siffra.
Citera
2024-10-23, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Chansen att lägenheterna ska 12X, 10X eller ens 5x nästa 30 år är obefintlig. Denna lägenhet kommer med tur gå för kanske 10M om 30 år, men inte en chans i livet att den skulle gå för 50M.

Jag tänker dock mer idag på risken för hyperinflation och att efter en sådan är det bara fastigheterna som finns kvar. En anledning är att dagens befolkning och dagens makthavare är farligt korkade och obildade samt verkar helt sakna något som helst samhällsansvar och därför torde vi ligga illa till. Hyperinflation i Tyskland blev det ju trots Tyskland samt en tid när bildningsideal fortfarande hölls högt.
Citera
2024-10-23, 03:25
Medlem
Citat:
Och din poäng är noll.

Jag hyr ut själv för övrigt. Hyran ska täcka kostnaderna inklusive slitaget. Må det vara en kompishyra jag tar ut men 20% är då en djävligt överdriven siffra.

Vore ju skoj att få reda på vilket företag du hyr av som bedriver ideell verksamhet!

Tror du på det själv eller är du bara korkad? Skulle tro på det senare för det är ju inte direkt några smartare typer som inte satsar på egna hem....
Citera
2024-10-23, 03:37
Bannlyst
Citat:
Vore ju skoj att få reda på vilket företag du hyr av som bedriver ideell verksamhet!

Läs vad jag skriver. Du läser ju fel.
Citera
2024-10-23, 04:16
Medlem
Citat:
Läs vad jag skriver. Du läser ju fel.
Så vad är felet? Tror du på allvar att ett företag driver en verksamhet som en BRF med att gå med 0-resltat?
Citera
2024-10-23, 04:28
Bannlyst
Citat:
Så vad är felet? Tror du på allvar att ett företag driver en verksamhet som en BRF med att gå med 0-resltat?

Är du dum i huvudet? Jag skriver att jag hyr ut. Jag skriver inte att jag hyr. Vidare skriver jag att jag täcker för utgifter och visst slitage även om att det i mitt fall är lite av en kompishyra. Skriver också att det är överdrivet med ett bostadsbolag som tar ut så mycket vinst att det motsvarar 20% av kapitalet. Torde bli enorma hyror det.

Men sitt i din d-a BR du. Jag har en själv. Bra läge och allt men jag är inte BR-religiös för det.
Citera
2024-10-23, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Exakt. Jag förklarar i mitt inlägg bland annat det intuitiva (givet att man inte är hjärndöd) i detta eftersom att hyra är att betala för en tjänst. Detta har inte alla råd med.

Att du av någon anledning kvalificerar dig själv som nästan ekonomiskt oberoende är inte intressant för någon annan i tråden. Poängen med inlägget var att du skulle förstå att du inte är rik, för om du inte var ekonomiskt svag skulle du ha en bättre förståelse för basal privatekonomi och bostadsköp. Att jag ville poängtera detta är för att jag hoppades att (bland andra) du skulle sluta ta upp en massa inlägg med att förstöka beskriva för andra att du är rik.

Jag har aldrig påstått att jag är rik, det betyder inte att jag är ekonomiskt svag.

I den här tråden så dyker det gång på gång upp personer som hävdar att det är billigare att hyra vilket det inte är. Har man koll på hur privatekonomi funkar och hur bostadsmarknaden fungerar så kan man få en klart bättre situation för sig själv och sin familj genom att köpa och sälja bostäder.

Visst du har en poäng i att har man tillräckligt med pengar så har man råd att förlora pengar också.
Men det har inget med vad jag diskuterat att göra ( de jag känner som faktiskt är rika gillar absolut inte att slösa bort eller förlora pengar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in