Citat:
Kper du idag kommer du ha hga kostnader i decennier.
Snittpris kr/m2 Sthlm sept -24: 83 517. Snitthyra 70m2: 9030.
Jag ska vara snll och anvnda ett exempel med lgre inkpspris d innerstaden drar upp priserna rejlt.
Ex: Du kper en lgenhet fr 4M (70m2). Avgift 4K Drift 500. Kontantinsats 600K (15 %) och amorterar 2 % rligen.
Kostnad r 1 efter rnteavdrag minus amortering (Rnta 3,25 %)
r 1: 6524(rnta)+4000 (avgift)+500(drift): 11K
r 15: 4170(rnta)+4000(avgift)+500(drift): 8670.
Din boendekostnad har gtt ned 21 % eller 2330 SEK p 15 r om resten r ofrndrat. Sjlvklart kommer avgift och drift stiga med tiden (betydligt mer n mnga r varse).. Om jag fr gissa tror jag avgiften och driften nra p dubblats i en snittfrening om 15 r.
Nr priserna och lnebeloppen r s hga tar det en halv livstid att komma ner i kostnad. Kpte du fr 480K eller 1,1M r lnebeloppen inte s viktiga men med dagens priser betalar du dyrt lnge.
Snittpris kr/m2 Sthlm sept -24: 83 517. Snitthyra 70m2: 9030.
Jag ska vara snll och anvnda ett exempel med lgre inkpspris d innerstaden drar upp priserna rejlt.
Ex: Du kper en lgenhet fr 4M (70m2). Avgift 4K Drift 500. Kontantinsats 600K (15 %) och amorterar 2 % rligen.
Kostnad r 1 efter rnteavdrag minus amortering (Rnta 3,25 %)
r 1: 6524(rnta)+4000 (avgift)+500(drift): 11K
r 15: 4170(rnta)+4000(avgift)+500(drift): 8670.
Din boendekostnad har gtt ned 21 % eller 2330 SEK p 15 r om resten r ofrndrat. Sjlvklart kommer avgift och drift stiga med tiden (betydligt mer n mnga r varse).. Om jag fr gissa tror jag avgiften och driften nra p dubblats i en snittfrening om 15 r.
Nr priserna och lnebeloppen r s hga tar det en halv livstid att komma ner i kostnad. Kpte du fr 480K eller 1,1M r lnebeloppen inte s viktiga men med dagens priser betalar du dyrt lnge.
Vi tyckte priserna var hga nr jag klev in p marknaden ocks.
r man fattig s har jag full respekt fr att det r omjligt att kpa p mnga stllen idag.
Men de flesta r inte fattiga och som rapporterna jag visat tidigare sger s tjnar de flesta p att ga.
Det frklarar varfr boendeformen r s populr.
Dina antagande om drift och avgifts kningarna kan mjligen stmma men om dessa skulle ske kommer ven hyresrtt f hgre hyror. Skattereglerna gr dessutom att dessa kommer stiga mer n avgifterna i en Brf.
Sedan har du ocks den verhngande risken fr att marknadshyror skulle infras vilket kommer gra mnga attraktiva platser betydligt dyrare.
Att du sedan ger exempel p 15 r r talande, flyttar man hemifrn vid 18 s kommer ditt boende vara i femtio r eller mer fr de flesta. Kanske tycker du det r dumt att spara ocks? Pensionssparande?
Vi hade inte mycket ver varje mnad nr vi var i trettiorsldern men det gav resultat nr vi var 40, redan vid 35 s hade vi klart lgre mnadskostnad. Dessutom hade vi ett boende som gav vr familj en hg livskvalitet vilket r det viktigaste.