Citat:
Ursprungligen postat av
erikathejanssons
Jag tror folk underskattar svårigheten med att sälja mindre lägenheter nu, 1-3

r, och framförallt kopplat till högre ränta för det privata lånet i kombination med en ökad månadsavgift till föreningen. Jag tycker mig se ett ökat utbud av mindre lägenheter där avgiften numera är närmare 4-5 000/månad, med nuvarande prisnivå finns det inte en chans att omsättningen kommer igång - vad riskerar det här att innebära? Jo, att de som köpt in sig på marknaden med mindre lägenheter inte kommer få ut lika mycket vinst som tidigare och vad det kommer resultera i kan man spekulera i, lägre radhus/villapriser?
TLDR: Mindre lägenheter är svårare att sälja till överpris och vinsten som tidigare, med stor sannolikhet, använts för att investera i ett större objekt finns inte, vilket bör leda till påverkan av större lägenheter samt villor/radhus.
Så länge köpkraften inte återhämtat sig, kommer ettor generellt troligtvis inte se ATH än på ett tag, förutom i topplägen med ålderskrisande och nyskilda, medelålders mellanchefer som primära målgrupp.
Några faktorer som påverkar priset på ettor:
1. Singelhushåll - dvs oftast bara en inkomst.
2. Demografin - antalet unga vuxna (20-25) är idag färre än för 10 år sedan.
3. (För dom som inte har några dubier mot att suga mammas tutte upp i vuxenåldern.) ”Mammapappa-banken” har svårare att dels få loss pengar (låna upp på befintligt boende) och dels påverkas utlåningsviljan när det blir dyrare att låna.
Enda som kan ”rädda” priset på ettor på kort sikt, som jag ser det, är om en generell bostadsyra likt den som rådde 2011-2017 tar fart igen, där FOMO och TINA regerar, och allt, även dragiga skjul i Övre Lappträsk, dras med i karusellen.
Annars tror jag pandemin var ”sista chansen” på några år att komma ur ettan med vinst. Ser en påtaglig sannolikhet att priset på ettor inte återhämtar sig förrän decennieskiftet, om vi inte löneökningarna tar fart rejält. Men det krävs ju som bekant synskhet för att kunna förutse sådant.