2024-08-22, 15:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling

1. En styrränta på 1% innebär lika mycket ”pet i ekonomin ” som en styrränta på 5-6 %.

Du fattar att styrräntan bestäms av riksbanken oavsett vad styrräntan ligger på va?

2. Som ekonomin fungerar idag behöver det finnas inflation för att stimulera konsumtion

Punkt 2 som om det här är "en ny ekonomi". Håller du verkligen på med sådant svammel? Vadå "hur den fungerar idag" jämfört med hur den fungerade 1965 eller 1122?? Du är ju bara en av de indoktrinerade. Det du sysslar med här är att böna och be om sänkta räntor för du sitter på en massa lån och kan inte se längre än din näsa sträcker sig. Hade jag 1 miljon i lån så hade jag välkomnat räntehöjningar.

Förvisso. Eftersom "kapitalister" aldrig lever som de lär och petar i ekonomin hela djävla tiden så ja! Gärna en styrränta på 7%. Låt oss peta vidare då.
Citera
2024-08-22, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Ja, det är därför styrräntan kommer sänkas, för att få ned arbetslösheten

Nej. Du vill ha det så för att du vill att någon annan än du själv ska finansiera din bostadsrätt fast det kommer såklart att säljas in "för att få ned arbetslösheten". Annat som man använder är "vi måste stimulera" vilket är samma sak.

Ni stimulerar ju som fan! Minst 100 miljarder till Ukraina hittills. De pengarna är nu poff! Borta med en smäll. Dessförinnan stimulerades läkemedelsindustrin och sjukvården utav bara helvete med ett förkylningsvirus som ursäkt. Och så ska det väl stimuleras som fan med batteri-produktion och vindkraftsparker för det är tydligen jättenödvändigt.
Citera
2024-08-22, 16:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Blir dock löjligt att säga ”haha, det blev ingen krasch” eftersom man kommer ha rätt 99% av alla veckor de kommande åren (kanske 100%). Går ej förutspå ens på årsbasis när en sådan kommer.

Det är precis det jag menar, klart att det kommer en krasch någon gång, det har det ju alltid gjort genom historien. Men om man inte kan vara något sådär precis på när och orsak så är det ju ingen mening med att säga det. Och när det inte kommer en krasch, ja då står priserna stilla eller lite upp, eller ner.

Tittar man på priserna så har du gått upp de senaste 25 åren, men det betyder ju inte att de inte dippat under vissa perioder. Jag "'tror" inte att någon regering kommer att tillåta en krasch som den vi hade på 90-talet, det är helt enkelt för farligt. Men givetvis så kommer vi att få se -30% många gånger under en livstid.
Citera
2024-08-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är precis det jag menar, klart att det kommer en krasch någon gång, det har det ju alltid gjort genom historien. Men om man inte kan vara något sådär precis på när och orsak så är det ju ingen mening med att säga det. Och när det inte kommer en krasch, ja då står priserna stilla eller lite upp, eller ner.

Tittar man på priserna så har du gått upp de senaste 25 åren, men det betyder ju inte att de inte dippat under vissa perioder. Jag "'tror" inte att någon regering kommer att tillåta en krasch som den vi hade på 90-talet, det är helt enkelt för farligt. Men givetvis så kommer vi att få se -30% många gånger under en livstid.

Mm men säger man att en krasch kommer om 2-3 år (vilket är mer imponerande att träffa än att varje vecka raljera att ”näe det blev ingen krasch denna gång heller”) blir man snabbt irrelevant i en tråd som denna där människor vill mäta duk gärna samma vecka.
Citera
2024-08-23, 10:44
Har varit ut i en hel del visningar sista tiden. Aldrig varit med om så tveksamma köpare och svårighet få till affär, även om säljarna tar en förlust. Har även gällt på attraktiva objekt där spekulanterna verkat väldigt positiva på visning. Tyckte det verkade märkligt,eftersom räntorna är på väg ner..men en egen fundering är att det är det enorma utbudet av bostäder som skrämmer köparna. Även noterat att mäklarna varit mer snabba skriva kontrakt när de väl fått bara en budgivare runt utgångspriset.
Ser lite tungt ut trots räntesänkningar, att priserna kommer att stiga så länge utbudet inte sjunker.
Senast redigerad av lone star 2024-08-23 kl. 10:46.
Citera
2024-08-23, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har varit ut i en hel del visningar sista tiden. Aldrig varit med om så tveksamma köpare och svårighet få till affär, även om säljarna tar en förlust. Har även gällt på attraktiva objekt där spekulanterna verkat väldigt positiva på visning. Tyckte det verkade märkligt,eftersom räntorna är på väg ner..men en egen fundering är att det är det enorma utbudet av bostäder som skrämmer köparna. Även noterat att mäklarna varit mer snabba skriva kontrakt när de väl fått bara en budgivare runt utgångspriset.
Ser lite tungt ut trots räntesänkningar, att priserna kommer att stiga så länge utbudet inte sjunker.
Utbudet är högt just för att köparna är tveksamma att köpa till de priserna säljarna vill sälja för. Det finns alltså inget magiskt sätt utbudet minskar på. Ska utbudet minska måste säljarna först börja acceptera att det är marknadspris som gäller, inte deras ihopfantiserade siffra de pratat om när de sagt att de "tjänar pengar på att bo".

I områden där folk vill bo går fortfarande budgivningarna +20%, och det har aldrig ens riktigt avstannat. Det skulle jag säga tyder på är att vad som hänt är att vid de nya kostnaderna har helt enkelt en stor del av svenskarna inte råd, dvs lånelöftet slår i taket så de kan inte buda på nivåerna säljarna vill ha.
Citera
2024-08-23, 12:35
Medlem
Citat:

Antar att du som spekulant även är i en säljprocess eller kanske redan har sålt. Hur går/gick det?
Citera
2024-08-23, 12:39
Nja tvärtom egentligen. Håller inte på sälja. Tycker dock väldigt synd om de som försöker sälja 1-1.5halvor och/eller i föreningar med svår ekonomi/hög skuldsättning. Uppfattar att där är det absolut trögast. Köparna kan ta russinen ur kakan nu med det stora utbudet. Å lämna resten därhän.
Citera
2024-08-23, 12:56
Medlem
Citat:
Nja tvärtom egentligen. Håller inte på sälja. Tycker dock väldigt synd om de som försöker sälja 1-1.5halvor och/eller i föreningar med svår ekonomi/hög skuldsättning. Uppfattar att där är det absolut trögast. Köparna kan ta russinen ur kakan nu med det stora utbudet. Å lämna resten därhän.
Kan hålla med men samtidigt så är det väl ett korrekt beslut av marknaden, som snarare ballade ur någon gång runt milenieskiftet.
Hjälpte frugans grabb att hitta lägenhet i stockholm för drygt 10år sen.
Då hamnade BR priserna på samma nivå helt oberoende på föreningens status.
Så en BR i en princip obelånad välhållen fastighet betingade samma m2 som en motsvarande BR i en överbelånad fastighet med stora renoveringsbehov.
Lusläste massor av dokument och blev mörkrädd för hur vissa föreningar i stockholms innerstad skötts.
Så i grunden ser jag det som sunt att det nu verkar bli så att även föreningen börjar granskas inför ett köp. Men det är ju synd om de satar som belånade sig hårt utan att läsa på läxan.
Citera
2024-08-23, 14:01
Medlem
Jag tror folk underskattar svårigheten med att sälja mindre lägenheter nu, 1-3r, och framförallt kopplat till högre ränta för det privata lånet i kombination med en ökad månadsavgift till föreningen. Jag tycker mig se ett ökat utbud av mindre lägenheter där avgiften numera är närmare 4-5 000/månad, med nuvarande prisnivå finns det inte en chans att omsättningen kommer igång - vad riskerar det här att innebära? Jo, att de som köpt in sig på marknaden med mindre lägenheter inte kommer få ut lika mycket vinst som tidigare och vad det kommer resultera i kan man spekulera i, lägre radhus/villapriser?

TLDR: Mindre lägenheter är svårare att sälja till överpris och vinsten som tidigare, med stor sannolikhet, använts för att investera i ett större objekt finns inte, vilket bör leda till påverkan av större lägenheter samt villor/radhus.
Citera
2024-08-23, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikathejanssons
Jag tror folk underskattar svårigheten med att sälja mindre lägenheter nu, 1-3r, och framförallt kopplat till högre ränta för det privata lånet i kombination med en ökad månadsavgift till föreningen. Jag tycker mig se ett ökat utbud av mindre lägenheter där avgiften numera är närmare 4-5 000/månad, med nuvarande prisnivå finns det inte en chans att omsättningen kommer igång - vad riskerar det här att innebära? Jo, att de som köpt in sig på marknaden med mindre lägenheter inte kommer få ut lika mycket vinst som tidigare och vad det kommer resultera i kan man spekulera i, lägre radhus/villapriser?

TLDR: Mindre lägenheter är svårare att sälja till överpris och vinsten som tidigare, med stor sannolikhet, använts för att investera i ett större objekt finns inte, vilket bör leda till påverkan av större lägenheter samt villor/radhus.

Så länge köpkraften inte återhämtat sig, kommer ettor generellt troligtvis inte se ATH än på ett tag, förutom i topplägen med ålderskrisande och nyskilda, medelålders mellanchefer som primära målgrupp.

Några faktorer som påverkar priset på ettor:

1. Singelhushåll - dvs oftast bara en inkomst.

2. Demografin - antalet unga vuxna (20-25) är idag färre än för 10 år sedan.

3. (För dom som inte har några dubier mot att suga mammas tutte upp i vuxenåldern.) ”Mammapappa-banken” har svårare att dels få loss pengar (låna upp på befintligt boende) och dels påverkas utlåningsviljan när det blir dyrare att låna.

Enda som kan ”rädda” priset på ettor på kort sikt, som jag ser det, är om en generell bostadsyra likt den som rådde 2011-2017 tar fart igen, där FOMO och TINA regerar, och allt, även dragiga skjul i Övre Lappträsk, dras med i karusellen.

Annars tror jag pandemin var ”sista chansen” på några år att komma ur ettan med vinst. Ser en påtaglig sannolikhet att priset på ettor inte återhämtar sig förrän decennieskiftet, om vi inte löneökningarna tar fart rejält. Men det krävs ju som bekant synskhet för att kunna förutse sådant.
Citera
2024-08-23, 16:38
Medlem
Denna föreningen har många likvärdiga lägenheter (36-38kvm. små tvåor). Samma standard på alla.

2022 gick dom för 3 miljoner+
https://www.booli.se/annons/4612012
https://www.booli.se/annons/4450938

Nu såldes en för två månaders sedan för 2,7 miljoner https://www.booli.se/bostad/3989858
Tror säljaren släppte den för det för att h*n själv köpt den för ca det 2020.

Och nu får ingen annan heller bud på mer än det på sina
https://www.booli.se/bostad/3989861
https://www.booli.se/bostad/3989829

Har sett flera sånna som varit på budgivning men dragits tillbaka igen under senaste året. Verkar vara ett tema. Tex den här har varit så. Tror dom två ovanför här i inlägget som ligger ute nu med.
https://www.booli.se/bostad/3989888
Senast redigerad av DrL0c 2024-08-23 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in