Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-17, 22:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Då vill jag påstå tre saker...

Först ska man anta att Engström gör en missuppfattning av RB ( inga bevis )

Sen ska man anta att Engström behöver stryka samtalet med väktarna för att kunna vara ute från Skandia ca 23:21:20 vilket han verkligen inte behöver...

Sen måste man även anta att det är viktigt för Engström att ligga lite närmare LOP än vad han gjorde ! Här blir jag också mkt tveksam för hans klocktittande visar på att han ändå inte vill se något av värde , så varför så viktigt då ?

Varför försöka hitta på anledningar åt honom ?

Du kanske kan börja med att hitta på en anledning för GM-SE att medvetetet flytta tiden till 23:20? Var ligger det geniala i det menar du? Ett ärligt misstag ligger närmare till hands.

Han behöver inte vara ute från Skandia 23:21:20 enligt den tidslinje han torgför när han säger att han stämplade ut 23:20. Då vill han ju vara strax bakom LOP vilket innebär att han måste vara ute från entrén mycket tidigare. Dessutom är väl 1:30 marginal det bästa möjliga scenariot eftersom stämpelklockan bara visar hela minuter. I realiteten kan det vara mycket mindre.
Citera
2024-10-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Du kanske kan börja med att hitta på en anledning för GM-SE att medvetetet flytta tiden till 23:20? Var ligger det geniala i det menar du? Ett ärligt misstag ligger närmare till hands.

Han behöver inte vara ute från Skandia 23:21:20 enligt den tidslinje han torgför när han säger att han stämplade ut 23:20. Då vill han ju vara strax bakom LOP vilket innebär att han måste vara ute från entrén mycket tidigare. Dessutom är väl 1:30 marginal det bästa möjliga scenariot eftersom stämpelklockan bara visar hela minuter. I realiteten kan det vara mycket mindre.

Borde inte 23:21:20 räcka fint..?

Han går snabbt och är väl 20m ifrån när skotten följer...

Okej säg 23:21:15 för han kan ju inte påstå att han är i hälarna på dom...?

Dom borde gå förbi Skandia ca 23:21:00 typ ?

Jag kan ge en förklaring på GM-SE på varför han vill senare lägga sin utstämplingstid

Som GM så vet han ju att samtalet med väktarna inte kommer att räcka och vill inte dra in dom alls....Så han hoppas som GM att poliserna köper 23:20 om han inte misstänks? Skulle han misstänkas mer redan 1mars så är det kört oavsett så varför inte prova !?
Citera
2024-10-17, 22:16
Medlem
Citat:

Man måste lägga till att Engström faktiskt tackade nej till RB när han erbjöd sig kontakta polisen om utstämplingstiden....

Man behöver inte dra några jätteväxlar på detta men lite säger det dock
Citera
2024-10-17, 22:22
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Borde inte 23:21:20 räcka fint..?

Han går snabbt och är väl 20m ifrån när skotten följer...

Okej säg 23:21:15 för han kan ju inte påstå att han är i hälarna på dom...?

Dom borde gå förbi Skandia ca 23:21:00 typ ?

Jag kan ge en förklaring på GM-SE på varför han vill senare lägga sin utstämplingstid

Som GM så vet han ju att samtalet med väktarna inte kommer att räcka och vill inte dra in dom alls....Så han hoppas som GM att poliserna köper 23:20 om han inte misstänks? Skulle han misstänkas mer redan 1mars så är det kört oavsett så varför inte prova !?

Inte helt självklart att efterspelsvittnet SE satt och räknade sekunder som svårt MOP-skadade kufar gör 38 år senare. Han kan ha känt att 1:30 blev lite tight för ett helt väktarsamtal, särskilt om han kände till att stämpelklockan bara visade hela minuter och att den riktiga marginalen kunde vara mycket kortare.

Oavsett gäller samma problematik i GM-scenariot. Det finns ingen anledning för GM-SE att hitta på 23:20. I så fall borde han ha hittat på 23:21. Då blir det för kort om tid att bli mördare men precis lagom för att hamna en bit bakom LOP.
Citera
2024-10-17, 22:29
Medlem
Citat:
Inte helt självklart att efterspelsvittnet SE satt och räknade sekunder som svårt MOP-skadade kufar gör 38 år senare. Han kan ha känt att 1:30 blev lite tight för ett helt väktarsamtal, särskilt om han kände till att stämpelklockan bara visade hela minuter och att den riktiga marginalen kunde vara mycket kortare.

Oavsett gäller samma problematik i GM-scenariot. Det finns ingen anledning för GM-SE att hitta på 23:20. I så fall borde han ha hittat på 23:21. Då blir det för kort om tid att bli mördare men precis lagom för att hamna en bit bakom LOP.

Jag köper att 23:20 är också en rätt dålig tid..

Men som GM har han ju inte så mkt att jobba med !?

Men som GM så är 23:21 också tight då LOP går utanför Skandia just då och han blir nästan lite sen då ...Då krävs ju nästan 23:21:00 för att det ska gå i lås..

Men 23:20:45 eller senare funkar iofs rätt bra..

Men han kände kanske att 23:20 var den enda tiden han kunde missuppfatta utan bli misstänkt..!

Köper du det ?
Citera
2024-10-17, 22:38
Medlem
Citat:

Sen måste vi ju vara ärliga att vidare så provar Engström 23:21 ...Så helt främmande är han inte för 23:21
Citera
2024-10-17, 22:41
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag köper att 23:20 är också en rätt dålig tid..

Men som GM har han ju inte så mkt att jobba med !?

Men som GM så är 23:21 också tight då LOP går utanför Skandia just då och han blir nästan lite sen då ...Då krävs ju nästan 23:21:00 för att det ska gå i lås..

Men 23:20:45 eller senare funkar iofs rätt bra..

Men han kände kanske att 23:20 var den enda tiden han kunde missuppfatta utan bli misstänkt..!

Köper du det ?

Jag gillar ditt kreativa tänkande ibland men jag föredrar när pusselbitarna passar ihop någorlunda naturligt utan att man måste såga en massa. Som GM vore det uppenbara valet att säga 23:21. Det är som klippt och skuret för att inte rimligen hinna bli mördare men ändå vara eftersläntrare på Sveavägen. Jag kan inte riktigt släppa det.

Så jag väljer att tro på att efterspelsvittnet helt enkelt missuppfattade Roland. Det finns visserligen inga bevis, men eftersom SE redogör för Rolands tidskorrigering i förhör måste Roland ha nämnt både 23:19 och 23:20 för SE. Då finns det risk för missförstånd.

Godnatt.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-17 kl. 22:43.
Citera
2024-10-17, 23:00
Medlem
Citat:
Jag gillar ditt kreativa tänkande ibland men jag föredrar när pusselbitarna passar ihop någorlunda naturligt utan att man måste såga en massa. Som GM vore det uppenbara valet att säga 23:21. Det är som klippt och skuret för att inte rimligen hinna bli mördare men ändå vara eftersläntrare på Sveavägen. Jag kan inte riktigt släppa det.

Så jag väljer att tro på att efterspelsvittnet helt enkelt missuppfattade Roland. Det finns visserligen inga bevis, men eftersom SE redogör för Rolands tidskorrigering i förhör måste Roland ha nämnt både 23:19 och 23:20 för SE. Då finns det risk för missförstånd.

Godnatt.

Jag kan köpa att det blivit ett missförstånd...

Jag kan också köpa att han inte vill säga något om väktarna för att vilja vara på Sveavägen tidigare...

Jag kan köpa att han kollar på klockan på Sveavägen för när han väl placerat sig på Sveavägen för tidigt så kan han ändå inte påstå att han sett GM ...

Men ...Ja nu kommer det ett litet men

Han måste ju sett LJ i gränden även i din teori väl ?

Då begriper jag inte alls syftet med grejen då han kan säga exakt det han upplevde för det blir ju i princip samma som hans "påhittade" försök med att lägga sig lite tidigare och sen hitta på klocktittandet !

Sättet du tänker på är som att du försvara Engström om du fattar hur jag menar

Jag tror att han gör en kombination av lite alibi och lite förväxling som GM..

Han vill liksom både ha alibi och ändå gå där GM går....

Som jag skrivit tidigare i tråden...

Låt säg att något vittne skulle gå ut till polisen med orden : Jag såg Engström gå bakom LOP på Sveavägen !

Skulle faktiskt kunna vara vittne från bilar eller gåendes på trottoaren...!

Det skulle såklart vara besvärande men ändå är det ju det Engström själv påstår !

En sak som jag inte får grepp om är att Palmegruppen (1986) vet ju att Engström kommer ut 23:19 - 23:20 och inte pratar med väktarna !! Jaha vart menar dom då att Engström är på Sveavägen??
Citera
2024-10-18, 01:32
Medlem
Citat:

Godnatt.

Ska korta ner lite vad jag menar !

Du är långt ifrån ensam om att tro att Engström "ljuger" sig närmare LOP på trottoaren men är ändå inte sen nog att kunna se LJ i gränden !

Det handlar om att han vill flytta fram sin position ca 25-30 sek...!

Sen förstör han allt ändå genom klocktittandet ...

Det påminner lite om hans språngmarsch som sen han dödar genom att påstå att poliserna gått upp i rök vid Luntmakargatan !

Ni som inte tror på Engström väljer ut vilka delar ni tror han ljuger på...

Men någonstans tror jag det gnager i er långt långt inne att Engström kanske ljuger om allt
Citera
2024-10-18, 03:14
Medlem
Citat:

23.19 var jättedåligt för Engström.
Det "geniala" med 23.20 var att det faktiskt skulle kunna innebära i stort sett 23.21 - t ex 23.20:59.
När Engström säger 23.20 så betyder det underförstått så nära 23.21 som det behövs.

Knappast genialt (mer desperat) men otroligt nog fungerade det då en del utredare, då som nu, godtroget ser "råka göra misstag" som troligare än lögn.
Citera
2024-10-18, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
23.19 var jättedåligt för Engström.
Det "geniala" med 23.20 var att det faktiskt skulle kunna innebära i stort sett 23.21 - t ex 23.20:59.
När Engström säger 23.20 så betyder det underförstått så nära 23.21 som det behövs.

Knappast genialt (mer desperat) men otroligt nog fungerade det då en del utredare, då som nu, godtroget ser "råka göra misstag" som troligare än lögn.

Det är ändå lite intressant att även om 23:19 är jättedåligt så reagerar Palmegruppen inte på det !

När blir Palmegruppen helt medvetna om 23:19 första gången ?
Citera
2024-10-18, 04:02
Medlem
Citat:
Det är ändå lite intressant att även om 23:19 är jättedåligt så reagerar Palmegruppen inte på det !

När blir Palmegruppen helt medvetna om 23:19 första gången ?
De (åtminstone delar av den) bör ha vetat om detta i juni 1986. När Erik Skoglund kommer tillbaka från sin semester får han dock andra arbetsuppgifter och utredningen mot SE läggs ned (!). Per Häggström gör - enligt egen utsaga - vissa påtryckningar för gruppen att fortsätta utredningen, men utan framgång.
Skandiamannen borde i juni -86 varit ett superhett "spår", men fokus i Palmegruppen styrdes nu kraftigt in på PKK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in