Citat:
Frågan är för det första felställd om den riktar sig till svenskar eller européer eller medborgare i Väst generellt. Frågan tycks förutsätta att vi är i krig med Hamas och att IDF är våra frontsoldater. Så är inte fallet. De flesta medborgare i Väst sympatiserar med palestinierna, men det betyder inte att vi är i krig med Israel heller. Vi är neutrala.
Sveriges intresse i kriget handlar om två eller tre saker. Dels vill vi inte ha en ny flyktingvåg till Europa och Väst. Det andra och är att vi inte vill att Israel tillåts bryta mot alla internationella rättsregler i sin krigföring för vi anser att vi själva skyddas av respekten för sådana rättsregler. Historiskt har detta varit fallet. Under andra världskriget var det ingen nation som bröt mot kemvapenförbudet t.ex, men då fanns inte staten Israel. Tyvärr är det nog så att så länge den judiska staten tillåts existera så är alla internationella lagar bara bokstäver på papper.
Det tredje skälet att vi svenskar har intresse av utgången i kriget är att vi inte vill se att ett folk fördrivs med världens acceptans från ett landområde som deras förfäder bebott i tusentals år. Vi svenskar har bott här lika länge som palestinierna i Palestina och vi vill att vår rätt till vårt land erkänns av alla länder och folk.
Jag vet att du inte håller med om punkt tre, men jag är osäker på om du ens håller med om ett och två.
Sveriges intresse i kriget handlar om två eller tre saker. Dels vill vi inte ha en ny flyktingvåg till Europa och Väst. Det andra och är att vi inte vill att Israel tillåts bryta mot alla internationella rättsregler i sin krigföring för vi anser att vi själva skyddas av respekten för sådana rättsregler. Historiskt har detta varit fallet. Under andra världskriget var det ingen nation som bröt mot kemvapenförbudet t.ex, men då fanns inte staten Israel. Tyvärr är det nog så att så länge den judiska staten tillåts existera så är alla internationella lagar bara bokstäver på papper.
Det tredje skälet att vi svenskar har intresse av utgången i kriget är att vi inte vill se att ett folk fördrivs med världens acceptans från ett landområde som deras förfäder bebott i tusentals år. Vi svenskar har bott här lika länge som palestinierna i Palestina och vi vill att vår rätt till vårt land erkänns av alla länder och folk.
Jag vet att du inte håller med om punkt tre, men jag är osäker på om du ens håller med om ett och två.
Min formulering - Är det rimligt och t.o.m. självklart att kapitulera, när en någon medvetet bedriver utpressning mha oskyldiga människors liv? - syftar inte enbart eller ens främst på en krigssituation. De apatiska barnen, båtmigranter över Medelhavet och den Engelska kanalen och gisslantagande vid t.ex. flygkapningar är andra exempel på en medveten utpressning mha oskyldiga människors liv.
Det finns saknas någon principiell diskussion om den här frågeställningen i Västvärlden.
Media (i synnerhet) i Sverige överflödar i stället med ett skuldbeläggande av dels makthavare dels av gemene man, om man inte genast kapitulerar inför känslomässig utpressning. Ett aktuellt exempel är hur media jagar migrationsminister Johan Forssell för att ställa honom till svars för en utvisning av en familj från Pakistan, där en son i familjen är förståndshandikappad och multisjuk. Familjen hade sökt asyl i Sverige, då vården av förståndshandikappade och multisjuka har högre kvalitet i Sverige, och fått avslag på sin asylansökan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...vacker-kanslor
Senast redigerad av Meiji 2024-10-11 kl. 19:07.
Senast redigerad av Meiji 2024-10-11 kl. 19:07.