Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Vi vet ju att Christer enligt egen uppgift endast förvarade vapnen i bankfacket när det inte var skyttesäsong...dvs vinterhalvåret.
Uppenbarligen så har han därmed inte saknat möjlighet att förvara sina vapen hemma i lägenheten på Hälsingegatan.
Varför han överhuvudtaget skall ha sina vapen i bankfack under dessa faktiska omständigheter ter sig ganska så ologiskt.
Det blev förbjudet att förvara vapen i bankfack år 2018..men som du påpekar så var bankerna själva långt före med förbud här.
Av relativt uppenbara skäl.
Ja, det finns goda skäl till att misstro det CA uppger om sin vapenförvaring.
Hade man möjlighet till reglementsenlig och tillfredställande förvaring i bostaden så fanns det knappast anledning att periodvis deponera vapen i bankfack. Hade man det inte, var man illa tvungen att alltid förvara sina vapen i bankfack eller liknande.
Förutom att detta framstår som rimligt, så var det också faktisk praktik såvitt jag förstått det. Innehavare som inte kunde förvara vapen säkert i hemmet förvarade dem alltid i bankfack eller liknande. Detta är åtminstone vad några skyttar som var med vid tiden har berättat för mig. Säsongsförvaring känner ingen jag pratat med till och man frågar sig vad det skulle ha funnits för poäng med ett sådant förfarande.
Man kan även notera att Leif GW i sin vapenutredning från slutet av åttiotalet nämner förvaring i bankfack eller liknande som ett möjligt alternativ för den som inte kan uppfylla kraven i bostaden.
Så länge ingen annan information framkommer, så får den vapenförvaring CA berättar om anses vara en avvikande och poänglös praktik.
Man kan apropå den övernitiska säkerheten vid förvaringen påminna om att CA förfarit med sitt vapen så att ett skarpt skott råkat avlossas inne i bostaden, samt att han erkänt ett grovt vapenbrott.