Citat:
Ursprungligen postat av
MundanityOne
Syftet med inlägget var att ge min bild av den pågående och på samma gång accelererande häxjakten på GH, vilken enligt min mening med dagens bevisläge inte håller. GH saknar, precis som den gode Skandiamannen tidigare, en offentlig försvarare vilket han verkligen skulle behöva nu. När Engström-spåret kallnat en aning behövs uppenbarligen en ny syndabock och många börjar springa åt samma håll, inklusive stora mediehus. Den ensamagerande gärningsmannen tycks alltid vara favoriten. Mitt inlägg i sig tvingar mig inte att prestera ett bättre alternativ.
Jag kan dock tänka mig ett antal varianter, av vilka de allra flesta inbegriper någon typ av planering och fler personer än en. Titta gärna på klippet med Holmér från KU, som jag länkade till, om du inte redan sett det. Han, Ebbe Carlsson och säkerligen några till i denna sfär hade förmodligen kännedom om vad som egentligen hände, är min gissning. Det förklarar den bisarra Kurd-jakten och ganska många andra märkligheter i utredningen. Han vidgår uppenbarligen att han sagt detta och signalerar tydligt att tiden inte är mogen, det får KU och medborgarna helt enkelt tugga i sig, är min tolkning. Det finns fler saker som pekar i denna riktning, dvs att han visste mer; märkligheter med Borlänge-vistelser, brevlåde-intervjuer med mera. Inte minst Ebbe Carlssons inblandning i ett tidigt skede.
Att baserat på tämligen lösa indicier, spekulationer samt överdrifter konstatera att ”jo, men han den där GH var det nog” enkom för att kunna stänga boken är inte ok. Vi pratar om en riktig och civil människa som inte förtjänar detta eftermäle utan några som helst substantiella bevis. Det vore skamligt. Dessutom förtjänar Sverige bättre, dvs att man inte låtsas att detta nationaltrauma är utläkt innan det finns oemotsägliga bevis i ärendet. Om dessa aldrig kommer, so be it. Men jag gissar vidare, givet hur Hans Holmér formulerar sig, att det nog förr eller senare flyter upp till ytan. Låt oss hoppas.
Citat:
Syftet med inlägget var att ge min bild av den pågående och på samma gång accelererande häxjakten på GH, vilken enligt min mening med dagens bevisläge inte håller. GH saknar, precis som den gode Skandiamannen tidigare, en offentlig försvarare vilket han verkligen skulle behöva nu. När Engström-spåret kallnat en aning behövs uppenbarligen en ny syndabock och många börjar springa åt samma håll, inklusive stora mediehus. Den ensamagerande gärningsmannen tycks alltid vara favoriten.
Å andra sidan är det stor skillnad på Engström och CA om man ser till indicier. Gällande häxjakten och hur synd det skulle vara om CA, så menar jag att CA själv får sota för detta då han själv bäddat för det här genom att inte samarbeta med polisen.
Citat:
Jag kan dock tänka mig ett antal varianter, av vilka de allra flesta inbegriper någon typ av planering och fler personer än en. Titta gärna på klippet med Holmér från KU, som jag länkade till, om du inte redan sett det. Han, Ebbe Carlsson och säkerligen några till i denna sfär hade förmodligen kännedom om vad som egentligen hände, är min gissning. Det förklarar den bisarra Kurd-jakten och ganska många andra märkligheter i utredningen. Han vidgår uppenbarligen att han sagt detta och signalerar tydligt att tiden inte är mogen, det får KU och medborgarna helt enkelt tugga i sig, är min tolkning. Det finns fler saker som pekar i denna riktning, dvs att han visste mer; märkligheter med Borlänge-vistelser, brevlåde-intervjuer med mera. Inte minst Ebbe Carlssons inblandning i ett tidigt skede.
Så Holmér, Ebbe Carlsson och alla andra som varit med i konspirationen har hela tiden suttit med sanningen utan att yppa ett enda ord? Jag tycker inte heller att det Holmér säger om grundvalar är något anmärkningsvärt. Frågan är om han ens överhuvudtaget yppat dessa ord. Vi vet att Holmér ville vara mer märkvärdig än vad han var. Problemet är fortfarande att alternativet, det vill säga att det skulle vara någon form av konspiration och att fler än en skulle vara inblandade, rimmar illa med omständigheterna kring hur mordet begicks, platsen mordet begicks på, makarnas förehavanden innan biobesöket med mera. Om man nu ska torgföra konspiration, så behöver man också förklara varför konspirationen agerade som de gjorde just denna kväll.
Citat:
Att baserat på tämligen lösa indicier, spekulationer samt överdrifter konstatera att ”jo, men han den där GH var det nog” enkom för att kunna stänga boken är inte ok. Vi pratar om en riktig och civil människa som inte förtjänar detta eftermäle utan några som helst substantiella bevis. Det vore skamligt. Dessutom förtjänar Sverige bättre, dvs att man inte låtsas att detta nationaltrauma är utläkt innan det finns oemotsägliga bevis i ärendet. Om dessa aldrig kommer, so be it. Men jag gissar vidare, givet hur Hans Holmér formulerar sig, att det nog förr eller senare flyter upp till ytan. Låt oss hoppas.
Som sagt, CA får skylla sig själv. Han blev till och med förvarnad av polisen att hans obefintliga samarbetsvilja skulle ligga honom till last från den dagen han gravsätts. Han säger i förhör som svar till detta att han rent ut sagt skiter i konsekvenserna.
Citat:
Mitt inlägg i sig tvingar mig inte att prestera ett bättre alternativ.
Uppenbarligen tror du ju på en konspiration. Men du har ingenting att ens presentera. Inga namn. Inga förklaringar till olika omständigheter. Ingenting om hur mordet ens kan ha gått till från planering till efterspel. Och sen tror du att du stärker dina aktier genom att brännmärka det enda spåret där märkligheter efter märkligheter dyker upp allt eftersom utredningen lagts ned och uppslag offentliggjorts.