Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-25, 18:54
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.melin
Mördaren sprang uppför trappan. Låter som en vältränad polis. Ej ca. Jepson säger det

Ja, om det nu var mördaren. LJ såg inte den som sköt Palme.
Citera
2025-01-25, 19:13
Medlem
pojkpingiss avatar
Något som iaf jag tycker pekar bort från CA som GM, är ju beskrivningen av GM på själva mordplatsen. CA känns med sina 186cm (väl?) för lång. Att GM skulle ha varit så pass lång är ju inget exempelvis AB påpekar, vilket han ju borde? Dessutom, har jag förstått, från en viss användare som är långt mer insatt och kunnig på området rörande ballistiken, med in- och utgångshål, osv att GM var ganska kort, rent av jämlång med Palme. Då faller CA bort ordentligt då Palme var 173-174cm.

Nu har vi (iaf inte jag) sett några foton på CA från 1986. Men på bilder före och efter, skulle jag inte vilja påstå att CA framstod som smärt och smidig (vilket ju en del tyder på att GM var), snarare tvärtom. Han såg ju exempelvis inte ut som den tunna tjackis CP var 1986, snarare i närheten av Craig Williamsons väldiga kroppshydda. Och detta borde ju rimligen någon ha noterat omkring skotten och flykten från platsen? Det är ju först i senare förhör, som någon påpekar att GM sprang konstigt, tungt, osv.

LJ må ha pratat i sitt andra förhör om att GM var just väldigt lång, längre än förhörsledarens 184cm (väl?), dock säger han lite annorlunda i sitt första förhör. Och att hänvisa till något annat förhör än det första, är ju en dödssynd på forumet, då får offentlig pisk, om det nu inte rör sig om SE förstås, då är reglerna lite annorlunda.
Citera
2025-01-25, 22:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag har ej hört inslaget och vet inte vad det är för kamerateam som ska ha sprungit efter CA. Det fanns ett antal spaningspatruller posterade omkring mordplatsen och kyrkogården. Såvitt framgår ej utrustade med videokameror.

Det jag känner till är att CA skuggas när han denna eftermiddag åker in till Centralstationen för att gå direkt till Sveavägen. Han svänger in på Kungsgatan och besöker Pressbyrån som han lämnar kl. 17.17. Enligt skuggande patrull går han sedan Kungsgatan tillbaka till Sveavägen, svänger höger, passerar mordplatsen och går in på "ett konditori och salladsbar på Sveavägen 33".

Mordplatsen videoövervakas samtidigt från Trygg-Hansas lokaler på Sveavägen 31. I videoprotokollet framgår:

"17.23 XXXXX kommer från Kungsgatan på Sveavägen och passerar mordplatsen. Han går över Sveavägen och fortsätter Sveavägen V ut" .

Utan tvekan avser båda dessa observationer samma individ, det vill säga CA. Videoövervakningen mittemot mordplatsen kan dock inte fånga att han går in i lokalen i fastigheten intill.

Videoprotokoll: https://imgur.com/a/spaning-mordplatsen-rsdagen-1996-WlxcFGD

CA:s rutt: https://imgur.com/a/bes-k-i-city-rsdagen-1996-YWQZvca
De omfattande aktiviteterna just den här dagen (1996-02-28) väcker en del frågor. Kan hela "operationen" tio år efter mordet ha dragits igång för att någon trodde att en okänd sjuk mördare av någon anledning skulle dyka upp på mordplatsen för att celebrera årsdagen av mordet? Eller kan det ha handlat mer om att någon kände till att CA brukade fika i närheten, och att man lite desperat ville filma honom där i ett försök att få fram bevis mot honom inför en rättegång? Handlade det här om två av varandra oberoende projekt, eller kan de ha varit samordnade?
Senast redigerad av Draifos 2025-01-25 kl. 22:19.
Citera
2025-01-26, 08:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De omfattande aktiviteterna just den här dagen (1996-02-28) väcker en del frågor. Kan hela "operationen" tio år efter mordet ha dragits igång för att någon trodde att en okänd sjuk mördare av någon anledning skulle dyka upp på mordplatsen för att celebrera årsdagen av mordet? Eller kan det ha handlat mer om att någon kände till att CA brukade fika i närheten, och att man lite desperat ville filma honom där i ett försök att få fram bevis mot honom inför en rättegång? Handlade det här om två av varandra oberoende projekt, eller kan de ha varit samordnade?

Man håller koll på vilka individer som rör sig omkring mordplatsen alla årsdagar, men 1994 och ett par år framåt sjösätts betydligt mer omfattande och organiserade insatser än tidigare. Särskilt gäller det just 1994 och insatsen genomförs efter rekommendation från den då helt färska gärningsmannaprofilen och som väckt en del hopp i utredningen. Det året observeras för övrigt Alf L på platsen, om jag inte missminner mig.

Ja, tanken torde varit att den typ av udda individ man skissat på i profilen skulle kunna tänkas återvända till platsen för dådet.

Det utgör inte "bevis" för något att någon dyker upp på Sveavägen. Att CA gör så vet man 1996 sedan föregående årsdag. Och givet det beteendet tror jag att man skuggar honom påföljande år med tanken att han skulle kunna tänkas företa sig även annat av intresse. Som att söka upp mordvapnet. GMP:n talar om att GM kan tänkas ha sparat detta.

Kunskap om CA:s frekventerande av Svea får man efter årsdagen 1996.

Så, nej, mordplatsövervakningen är inga specialoperationer riktade mot CA. Det är en allmän GMP-åtgärd.

Nu har ju du en alternativ version av tillvaron där man har kännedom om CA redan 1994 eller ännu tidigare och författar profilen med honom som förlaga. Och det efter att ha bedrivit hemlig icke diarieförd utredning, inklusive illegal telefonavlyssning, mot honom. Så givet det skulle insatsen redan 1994 kunna vara specialinriktad mot den CA man beslutat är GM.
Citera
2025-01-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Något som iaf jag tycker pekar bort från CA som GM, är ju beskrivningen av GM på själva mordplatsen. CA känns med sina 186cm (väl?) för lång. Att GM skulle ha varit så pass lång är ju inget exempelvis AB påpekar, vilket han ju borde? Dessutom, har jag förstått, från en viss användare som är långt mer insatt och kunnig på området rörande ballistiken, med in- och utgångshål, osv att GM var ganska kort, rent av jämlång med Palme. Då faller CA bort ordentligt då Palme var 173-174cm.

Nu har vi (iaf inte jag) sett några foton på CA från 1986. Men på bilder före och efter, skulle jag inte vilja påstå att CA framstod som smärt och smidig (vilket ju en del tyder på att GM var), snarare tvärtom. Han såg ju exempelvis inte ut som den tunna tjackis CP var 1986, snarare i närheten av Craig Williamsons väldiga kroppshydda. Och detta borde ju rimligen någon ha noterat omkring skotten och flykten från platsen? Det är ju först i senare förhör, som någon påpekar att GM sprang konstigt, tungt, osv.

LJ må ha pratat i sitt andra förhör om att GM var just väldigt lång, längre än förhörsledarens 184cm (väl?), dock säger han lite annorlunda i sitt första förhör. Och att hänvisa till något annat förhör än det första, är ju en dödssynd på forumet, då får offentlig pisk, om det nu inte rör sig om SE förstås, då är reglerna lite annorlunda.

Ballistiken ger oss tyvärr inte så mycket. Det brukar väl sägas att GM enligt den undersökningen var ca 180 +/- 10cm om jag minns rätt. Om nån har mer precisa uppgifter får som gärna skriva det. Detta intervall täcker ju de flesta, såväl CA (186) som ingenjören (173 tror jag), den enda som utesluts i sammanhanget är väl Lars J (164 om jag minns rätt).

CA’s kroppshydda 1986 är väl fortfarande okänd, han blev ju betydligt mer korpulent med åren, men på passfotot från tidigt 80-tal ser han ju ganska normalbyggd ut. Han är förvisso ganska välbyggd på skolfotot från tonåren, men sånt kan ju ändras fort i de unga åren.
Citera
2025-01-26, 10:33
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen
Ballistiken ger oss tyvärr inte så mycket. Det brukar väl sägas att GM enligt den undersökningen var ca 180 +/- 10cm om jag minns rätt. Om nån har mer precisa uppgifter får som gärna skriva det. Detta intervall täcker ju de flesta, såväl CA (186) som ingenjören (173 tror jag), den enda som utesluts i sammanhanget är väl Lars J (164 om jag minns rätt).

CA’s kroppshydda 1986 är väl fortfarande okänd, han blev ju betydligt mer korpulent med åren, men på passfotot från tidigt 80-tal ser han ju ganska normalbyggd ut. Han är förvisso ganska välbyggd på skolfotot från tonåren, men sånt kan ju ändras fort i de unga åren.

Enligt vad jag fått höra från en skribent, som studerat ballistiken noggrant, bör GM vara lika lång som OP, och att över 180cm inte stämmer (med reservation för att jag missförstått). För egen del är jag mycket på detta, och har så klart litat på den gamla utredningen från åttiotalet. Men, med tanke på allt slarv och alla felaktigheter från den tiden, har jag givetvis varit (och är) beredd att ompröva mycket omkring detta.

Var GM (säg) 173-1975cm så ryker ju CA, CP, SE och ingenjören snabbt. Längden känns ju då vara av mer sydeuropeisk art, varför inte turkar eller greker? Alternativt en äldre svensk man, rent av någon i OPs ålder, OP var ju 174cm, vilket var medellängd för hans årskull.

Passfotot är väl från 1982 om jag fattat det rätt, han är ju rundkindad även där, och som du säger; på foton från yngre dagar är han ju både trind och lönnfet, och han blev ju Craig Williamson-stor med åren. Frågan är om han verkligen kan ha ansetts som smärt/smidig/normalbyggd eller kroppsvyggaraktig 1986, personligen tvivlar jag? Hans gångstil lär ju ha varit björnlik och lite klumpig, lätt haltande pga skada. Men den kanske kom efter mordet? Minns inte året i skrivande stund.

Signalementet på personen som sköt känns inte helt kompatibel med CA, ej heller med den person vittnena såg springa in i gränden. Det är min åsikt. Men som sagt, foton på CA från 1986 skulle ju kunna bringa reda i detta.
Citera
2025-01-26, 10:33
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumposinen

CA’s kroppshydda 1986 är väl fortfarande okänd, han blev ju betydligt mer korpulent med åren, men på passfotot från tidigt 80-tal ser han ju ganska normalbyggd ut.

Rättsläkarna uttalar inför GrK att skottets placering indikerar att GM förmodligen var något längre än Palme och "inom en normallängd".

Ölvebro sammanfattar 175-185 cm.

GrK sammanväger uppskattningar av GM:s längd till "över 175 cm lång men inte längre än ca 190 cm". Föga vägledande.

Snitt av mordplatsvittnens uppskattningar av GM:s längd ska vara 181 cm.

Somliga menar att GM var kortare än dessa uppskattningar.

CA var 185 cm lång 1986.

Han får sägas falla i signalementens övre del vad gäller längd. Men längden torde inte utesluta honom.

Angående omfång, så ökar vikten alltså efterhand. Bästa källan för uppskattning av hydda är helfigursbilden tagen på Kaknäs 1983:

https://imgur.com/a/kakn-s-1983-V6fohiW

Citat:
Han är förvisso ganska välbyggd på skolfotot från tonåren, men sånt kan ju ändras fort i de unga åren.

Vilket bild gäller det? Det tidigare förekommande fotot ifrån skolåren föreställer inte CA. Vad jag känner till så var han inte storväxt i skolåren/ungdomen.
Citera
2025-01-26, 10:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Man håller koll på vilka individer som rör sig omkring mordplatsen alla årsdagar, men 1994 och ett par år framåt sjösätts betydligt mer omfattande och organiserade insatser än tidigare. Särskilt gäller det just 1994 och insatsen genomförs efter rekommendation från den då helt färska gärningsmannaprofilen och som väckt en del hopp i utredningen. Det året observeras för övrigt Alf L på platsen, om jag inte missminner mig.

Ja, tanken torde varit att den typ av udda individ man skissat på i profilen skulle kunna tänkas återvända till platsen för dådet.

Det utgör inte "bevis" för något att någon dyker upp på Sveavägen. Att CA gör så vet man 1996 sedan föregående årsdag. Och givet det beteendet tror jag att man skuggar honom påföljande år med tanken att han skulle kunna tänkas företa sig även annat av intresse. Som att söka upp mordvapnet. GMP:n talar om att GM kan tänkas ha sparat detta.

Kunskap om CA:s frekventerande av Svea får man efter årsdagen 1996.

Så, nej, mordplatsövervakningen är inga specialoperationer riktade mot CA. Det är en allmän GMP-åtgärd.

Nu har ju du en alternativ version av tillvaron där man har kännedom om CA redan 1994 eller ännu tidigare och författar profilen med honom som förlaga. Och det efter att ha bedrivit hemlig icke diarieförd utredning, inklusive illegal telefonavlyssning, mot honom. Så givet det skulle insatsen redan 1994 kunna vara specialinriktad mot den CA man beslutat är GM.
Angående "CA i rutan" så verkar det vara en spaningsfilm från 1996-02-28 som är mest intressant, och dokumentärmakarna har nu i två års tid försökt få ut den här filmen:
https://youtu.be/61dZStd7P0k?t=238

Det skulle kanske vara bra om polisen åtminstone lät dem titta på filmen, om inte annat för att de skall kunna förvissa sig om att CA verkligen är med i filmen. Sedan om det visar sig att det här stämmer så kan man kanske titta på om han t.ex. är klädd på ett sätt som överensstämmer med signalementet på mördaren, och om han eventuellt beter sig märkligt osv. osv.
Citera
2025-01-26, 11:15
Medlem
Citat:
Rättsläkarna uttalar inför GrK att skottets placering indikerar att GM förmodligen var något längre än Palme och "inom en normallängd".

Ölvebro sammanfattar 175-185 cm.

GrK sammanväger uppskattningar av GM:s längd till "över 175 cm lång men inte längre än ca 190 cm". Föga vägledande.

Snitt av mordplatsvittnens uppskattningar av GM:s längd ska vara 181 cm.

Somliga menar att GM var kortare än dessa uppskattningar.

CA var 185 cm lång 1986.

Han får sägas falla i signalementens övre del vad gäller längd. Men längden torde inte utesluta honom.

Angående omfång, så ökar vikten alltså efterhand. Bästa källan för uppskattning av hydda är helfigursbilden tagen på Kaknäs 1983:

https://imgur.com/a/kakn-s-1983-V6fohiW

Vilket bild gäller det? Det tidigare förekommande fotot ifrån skolåren föreställer inte CA. Vad jag känner till så var han inte storväxt i skolåren/ungdomen.

Tack för preciseringen! Jag hade lite för stora felmarginaler. Som tillägg kan väl sägas att Lars Larsson räknade ur ett aritmetisk medelvärde på 178cm, men det beror ju naturligtvis på urvalet av vittnen och tolkningar av utsagor.

Svårt att se på kaknäsbilden, men jag tolkar det som någorlunda normalbyggd.

Den bilden på han som tonåring, som jag tänker på kommer nog från Pennartz dokumentär alternativt från Ottos videos, kan inte hitta den just nu. På WPU finns den här: https://wpu.nu/wiki/Christer_Andersson#/media/Fil:CA_som_14-%C3%A5ring.jpg , men det är inte den jag tänker på.

Edit: bilden jag tänker på finns 2:40 in i en av Ottos videor: https://youtu.be/mOcxXAdfgbk?si=NqxAT_1z__152F_7
Senast redigerad av Skumposinen 2025-01-26 kl. 11:20. Anledning: Tillägg av länk
Citera
2025-01-26, 12:37
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt för referensinlägget.)

Det går inte att utifrån olofskottet beräkna mördarens kroppslängd annat än som ett ungefärligt minimum. Ingångshålet sitter på 140 cm höjd, utgångshålet är lite avlångt och sitter på 136-138 cm höjd. Räknar man på 20 cm tjocklek på bröstkorgen och 137 cm för utgångshålet så blir nedåtvinkeln på sårkanalen 8-9 grader.

Sedan får man också göra vissa justeringar. Vi vet att mördaren puttade till eller grep Palme med handen på axeln just innan skottet, vilket fick Palme att tvärstanna och vända sig om åt höger. Att han vänt sig åt höger framgår av att krossåret när han slog pannan i marken sitter på vänster sida. Saken är då, att när man tvärstannar så lutar man torson bakåt med 2-3 grader, och då får man subtrahera det från sårkanalens nedåtvinkel. Vi hamnar då kring 6 grader nedåtvinkel för skottet relativt trottoaren.

Trottoaren i sin tur är horisontell precis vid mordplatsen. Den lutar uppför både i Skandiakvarteret och kvarteret söder om Skandia, men är platt just vid utfarten från Tunnelgatan. Ingen justering behövs för trottoarens lutning, och därför blir "slutsiffran" kring 6 grader plus/minus en liten felmarginal.

Mördarens huvud befann sig i skottögonblicket cirka en meter bakom Palme. Drar man ut skottlinjen bakåt så träffar den mördarens ansikte ungefär vid 151 cm höjd. Då kan man utgå från att mördarens ögonhöjd inte är lägre än där skottlinjen träffar bakåt, men först måste man justera för insteget vid skottet och för att huvudet böjs framåt när man siktar lite nedåt vid skjutningen.

Insteget leder till att knäet böjs, vilket sänker torson och därmed även huvudet och ögonhöjden. Huvudböjningen sänker också ögonhöjden jämfört med upprättstående. Hur stora de här justeringarna blir är svårt att säga exakt, men om ögonhöjden vid upprättstående ligger på bara 151 cm så är mördaren knappt ens 165 cm. Insteget och huvudlutningen lägger till några centimeter, och vi hamnar på en minimilängd på 170 cm plus/minus (säg) 5 cm.

Så långt minimilängden, som alltså kan bestämmas enligt ovan utifrån olofskottet. Den ligger kring 170 cm och sedan kan mördaren vara "hur lång som helst" i meningen att olofskottet inte sätter någon övre gräns. En lång mördare kan ju helt enkelt ha hållit vapnet lägre, alltså en bit under ögonhöjd.

Maximilängden på mördaren går alltså inte att bestämma utifrån olofskottet, utan för att bestämma det måste man utgå från lisbethskottet inom ramen för en korrigerad ballistikmodell. Den "officiella" ballistikmodellen säger att även lisbethskottet riktades snett nedåt och slog i trottoaren nära det södra övergångsstället. Det är en fysisk omöjlighet eftersom skottvinkeln genom Lisbeths kappa kan bestämmas med hygglig precision, och då ligger den på cirka 5 grader uppåt – inte nedåt. Vi vet att Lisbeth stod upprätt i skottögonblicket och därför vet vi också att den "officiella" ballistikmodellen är fel.

Om man korrigerar ballistikmodellen till en upprättstående Lisbeth så kan vi utifrån skottvinkeln genom kappan jämte ungefärliga skattningar av ingångshålets i kappan höjd respektive skottavståndet göra ett överslag av hur högt över trottoaren mördarens armbåge befann sig i skottögonblicket.

Efter ganska noggranna avstämningar har jag kunnat bestämma ingångshålet till cirka 122 cm över trottoaren. Skottavståndet är större än tyskarna (BKA) bestämde, och det är det därför att de använde en revolver med tretumspipa vid sina provskjutningar medan mordvapnet har en längre pipa. En rimlig bedömning är att mördarens armbåge i skottögonblicket befinner sig cirka två meter från Lisbeth.

Om revolvern då hålls lite i sidled så att skottlinjen projiceras direkt tillbaka till armbågen så får vi en maximihöjd på armbågen på cirka 104 cm över trottoaren. Även här får man lov att justera för insteget, dock ej för huvudböjningen, så om mördaren stått rakt som en pinne skulle armbågen sitta några centimeter högre än den faktiskt gjorde vid skottet. Armbågshöjden i sin tur har en ganska nära relation till kroppslängden, och vi får därför fram att mördaren högst kan ha varit cirka 170 cm, plus/minus en smärre felmarginal på kanske 5 cm.

Kombinerar man olofskottet och lisbethskottet så finner man alltså, att mördaren enligt olofskottet måste ha varit minst cirka 170 cm, medan lisbethskottet säger att mördaren måste ha varit högst cirka 170 cm. De två skotten fungerar i praktiken som ett "skruvstäd" som låser in mördarens kroppslängd från bägge hållen. Man kan säkert dividera kring några centimeter hit eller dit, men lägger vi in felmarginalerna så hamnar vi på 165-175 cm för mördarens kroppslängd.

Det är vad ballistiken säger om saken. För att få en längre mördare än så måste man bortse från lisbethskottet, och för att bortse från det måste man ta fram en fungerande alternativ ballistikmodell. Vilket enligt min uppfattning inte låter sig göras.

Eftersom den "officiella" ballistikmodellen överhuvudtaget inte stämmer med de data vi har rörande lisbethskottet så finns misstanken att man ordnat till den på det viset just i syfte att dölja att gärningsmannens längd inte ligger i Christer Pettersson-klass (181 cm). Då uppkommer naturligtvis även samma bekymmer med andra gärningsmannakandidater som Stig Engström (182 cm) eller Christer Andersson (185-186 cm). Det blir man kanske inte populär av att påpeka här, men då får jag riskera ytterligare impopularitet. Jag får väl citera Basfaktas motto: "Sanningen är aldrig välkommen."
Citera
2025-01-26, 13:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det går inte att utifrån olofskottet beräkna mördarens kroppslängd annat än som ett ungefärligt minimum. Ingångshålet sitter på 140 cm höjd, utgångshålet är lite avlångt och sitter på 136-138 cm höjd. Räknar man på 20 cm tjocklek på bröstkorgen och 137 cm för utgångshålet så blir nedåtvinkeln på sårkanalen 8-9 grader.

Sedan får man också göra vissa justeringar. Vi vet att mördaren puttade till eller grep Palme med handen på axeln just innan skottet, vilket fick Palme att tvärstanna och vända sig om åt höger. Att han vänt sig åt höger framgår av att krossåret när han slog pannan i marken sitter på vänster sida. Saken är då, att när man tvärstannar så lutar man torson bakåt med 2-3 grader, och då får man subtrahera det från sårkanalens nedåtvinkel. Vi hamnar då kring 6 grader nedåtvinkel för skottet relativt trottoaren.

Trottoaren i sin tur är horisontell precis vid mordplatsen. Den lutar uppför både i Skandiakvarteret och kvarteret söder om Skandia, men är platt just vid utfarten från Tunnelgatan. Ingen justering behövs för trottoarens lutning, och därför blir "slutsiffran" kring 6 grader plus/minus en liten felmarginal.

Mördarens huvud befann sig i skottögonblicket cirka en meter bakom Palme. Drar man ut skottlinjen bakåt så träffar den mördarens ansikte ungefär vid 151 cm höjd. Då kan man utgå från att mördarens ögonhöjd inte är lägre än där skottlinjen träffar bakåt, men först måste man justera för insteget vid skottet och för att huvudet böjs framåt när man siktar lite nedåt vid skjutningen.

Insteget leder till att knäet böjs, vilket sänker torson och därmed även huvudet och ögonhöjden. Huvudböjningen sänker också ögonhöjden jämfört med upprättstående. Hur stora de här justeringarna blir är svårt att säga exakt, men om ögonhöjden vid upprättstående ligger på bara 151 cm så är mördaren knappt ens 165 cm. Insteget och huvudlutningen lägger till några centimeter, och vi hamnar på en minimilängd på 170 cm plus/minus (säg) 5 cm.

Så långt minimilängden, som alltså kan bestämmas enligt ovan utifrån olofskottet. Den ligger kring 170 cm och sedan kan mördaren vara "hur lång som helst" i meningen att olofskottet inte sätter någon övre gräns. En lång mördare kan ju helt enkelt ha hållit vapnet lägre, alltså en bit under ögonhöjd.

Maximilängden på mördaren går alltså inte att bestämma utifrån olofskottet, utan för att bestämma det måste man utgå från lisbethskottet inom ramen för en korrigerad ballistikmodell. Den "officiella" ballistikmodellen säger att även lisbethskottet riktades snett nedåt och slog i trottoaren nära det södra övergångsstället. Det är en fysisk omöjlighet eftersom skottvinkeln genom Lisbeths kappa kan bestämmas med hygglig precision, och då ligger den på cirka 5 grader uppåt – inte nedåt. Vi vet att Lisbeth stod upprätt i skottögonblicket och därför vet vi också att den "officiella" ballistikmodellen är fel.

Om man korrigerar ballistikmodellen till en upprättstående Lisbeth så kan vi utifrån skottvinkeln genom kappan jämte ungefärliga skattningar av ingångshålets i kappan höjd respektive skottavståndet göra ett överslag av hur högt över trottoaren mördarens armbåge befann sig i skottögonblicket.

Efter ganska noggranna avstämningar har jag kunnat bestämma ingångshålet till cirka 122 cm över trottoaren. Skottavståndet är större än tyskarna (BKA) bestämde, och det är det därför att de använde en revolver med tretumspipa vid sina provskjutningar medan mordvapnet har en längre pipa. En rimlig bedömning är att mördarens armbåge i skottögonblicket befinner sig cirka två meter från Lisbeth.

Om revolvern då hålls lite i sidled så att skottlinjen projiceras direkt tillbaka till armbågen så får vi en maximihöjd på armbågen på cirka 104 cm över trottoaren. Även här får man lov att justera för insteget, dock ej för huvudböjningen, så om mördaren stått rakt som en pinne skulle armbågen sitta några centimeter högre än den faktiskt gjorde vid skottet. Armbågshöjden i sin tur har en ganska nära relation till kroppslängden, och vi får därför fram att mördaren högst kan ha varit cirka 170 cm, plus/minus en smärre felmarginal på kanske 5 cm.

Kombinerar man olofskottet och lisbethskottet så finner man alltså, att mördaren enligt olofskottet måste ha varit minst cirka 170 cm, medan lisbethskottet säger att mördaren måste ha varit högst cirka 170 cm. De två skotten fungerar i praktiken som ett "skruvstäd" som låser in mördarens kroppslängd från bägge hållen. Man kan säkert dividera kring några centimeter hit eller dit, men lägger vi in felmarginalerna så hamnar vi på 165-175 cm för mördarens kroppslängd.

Det är vad ballistiken säger om saken. För att få en längre mördare än så måste man bortse från lisbethskottet, och för att bortse från det måste man ta fram en fungerande alternativ ballistikmodell. Vilket enligt min uppfattning inte låter sig göras.

Eftersom den "officiella" ballistikmodellen överhuvudtaget inte stämmer med de data vi har rörande lisbethskottet så finns misstanken att man ordnat till den på det viset just i syfte att dölja att gärningsmannens längd inte ligger i Christer Pettersson-klass (181 cm). Då uppkommer naturligtvis även samma bekymmer med andra gärningsmannakandidater som Stig Engström (182 cm) eller Christer Andersson (185-186 cm). Det blir man kanske inte populär av att påpeka här, men då får jag riskera ytterligare impopularitet. Jag får väl citera Basfaktas motto: "Sanningen är aldrig välkommen."

Tack för förtydligandet. Vill minnas att du skrivit om detta längre tillbaks, och givetvis var det dig och dina beräknar jag åsyftade i mitt inlägg (dock hade jag inte hela bilden klar/kvar när jag skrev inlägget), väntade att du skulle komma in berätta igen, då jag inte fann inlägget vid sökning, så tack!

Tycker detta är oerhört intressant och viktigt att ha detta i skallen. Dessa uppgifter i kombination med vittnesmålen om GM, tycker jag i det närmaste sopar undan en hel del kända "GM" en gång för alla, helt hundra kan man ju inte vara, men inte långt därifrån. Även tack, för dina nyligen publicerade inlägg i stora MOP-tråden gällande "rörelsen" och mörkläggningen. Både kittlande och lite otäckt, fick små gungningar i mina grundvalar. Och om det är detta Holmér åsyftade med sin klassiska sägning, så hade givetvis Sverige dött av en kollektiv hjärtinfarkt på den tiden, det skulle i det närmaste orsaka än idag. Den saken är biff, sa bananen.
Citera
2025-01-26, 13:52
Medlem
Citat:
Tack för förtydligandet. Vill minnas att du skrivit om detta längre tillbaks, och givetvis var det dig och dina beräknar jag åsyftade i mitt inlägg (dock hade jag inte hela bilden klar/kvar när jag skrev inlägget), väntade att du skulle komma in berätta igen, då jag inte fann inlägget vid sökning, så tack!

Tycker detta är oerhört intressant och viktigt att ha detta i skallen. Dessa uppgifter i kombination med vittnesmålen om GM, tycker jag i det närmaste sopar undan en hel del kända "GM" en gång för alla, helt hundra kan man ju inte vara, men inte långt därifrån. Även tack, för dina nyligen publicerade inlägg i stora MOP-tråden gällande "rörelsen" och mörkläggningen. Både kittlande och lite otäckt, fick små gungningar i mina grundvalar. Och om det är detta Holmér åsyftade med sin klassiska sägning, så hade givetvis Sverige dött av en kollektiv hjärtinfarkt på den tiden, det skulle i det närmaste göra det än idag. Den saken är biff, sa bananen.

Tack, jag såg att du skrev om ballistiken och då lät det som om "skribenten" du nämnde kunde vara jag. Då tänkte jag att det kanske är bäst att sammanfatta mina rön på ett bräde så blir det lättare för både dig och andra läsare, så att ni slipper rota i arkiven.

Det bör väl också sägas, som lite brasklapp då, att sådana här räkneövningar bygger alltid på antaganden och resultaten blir aldrig bättre än antagandena de vilar på. Ändå tyckte jag att det var intressant att kolla in just frågan om vad lisbethskottet egentligen säger om mördarens kroppslängd, för det hade aldrig blivit föremål för ordentlig analys och då blev resultaten ganska slående.

De ballistikgrundade beräkningarna av mördarens kroppslängd är nu inte någon absolut och definitiv sanning men jag tycker nog ändå att det är ett hyfsat tungt argument. Jag menar, vittnesuppgifterna går ju isär så pass mycket att de blir svåra att använda som sådana, utan då blir det så att folk cherrypickar de vittnen vars uppgifter stämmer med de egna förutfattade meningarna. Alternativt räknar de fram något medelvärde som inte betyder någonting. Det finns ju inget som säger att vittnena har rätt i genomsnitt. Därför tycker jag att ballistiken ändå ger viss hjälp med att rikta fokus mot de vittnesuppgifter som pekar i ungefär samma riktning.

Du har ju pekat på Anders Björkmans uppgifter, som ju är väldokumenterade, trovärdiga och framför allt är han placerad så att han kunnat se alla tre tillsammans i upprättstående läge – till synes "sida vid sida" – och då kunnat jämföra dem. Och då stämmer Björkmans uppgifter också ganska bra med ballistiken.

När det gäller vittnesuppgifterna vill jag jag betona jämförbarheten. Om vittnet inte har något att jämföra med så blir uppgiften ganska meningslös. Ta vittnena som sitter i bilar på 20-40 meters avstånd och ser mannen i silhuett i mörkret. Hur ska de kunna bedöma längden när de inte har någon referenspunkt att jämföra med? I praktiken blir det ju då, att de tittar på huvudets storlek jämfört med kroppens – det är allt de har att gå på. Men om mördaren har breda axlar eller litet huvud i förhållande till kroppslängden så blir deras bedömningar missvisande av det skälet.

För att kunna göra en längdbedömning måste en referenspunkt finnas. En sådan är att vittnet befinner sig tillräckligt nära för att ha "närkontakt" och kunna jämföra med den egna kroppslängden. En annat än att vittnet sett mördaren stå eller gå jämte paret Palme – eller åtminstone Lisbeth efter skotten – och på så vis kan jämföra typ att "mördaren var en decimeter längre" än den andra personen. De vittnen som sitter i bilar och varken har närkontakt eller hinner se Lisbeth innan hon går ner på huk, deras uppgifter är kort sagt inte så mycket att hänga i granen.

Högst av alla vittnen smäller naturligtvis Björkman, som både har närkontakt och ser alla tre tillsammans i upprätt läge. Tvåa blir väl Morelius, som emellertid blandar ihop Olof och Lisbeth Palme, så när han säger att mördaren var en decimeter längre så är det oklart om han avser Olof eller Lisbeth Palme. Om det är Lisbeth han avser (men tror att det är Olof) så hamnar han ju fel med 11-12 cm, som var längdskillnaden mellan Olof (174-175 cm) och Lisbeth (163 cm). Tolkar man Morelius enligt misstagsmodellen blir mördaren en decimeter längre än Lisbeth, och då stämmer det också med både Björkmans uppgifter och ballistiken. Jag ville nämna den här komplikationen ifall du vill titta på den.

Det tredje vittnet som har lite kontakt även om det inte är närkontakt, det är Anna Hage som springer ut ur bilen och då kommer så nära som kanske 15-20 meter från mördaren när denne sticker iväg. Hon säger att han var 170-180 cm lång. Även det stämmer med Björkman och ballistiken, fast då får man kanske betona nedre halvan av intervallet. I det tidiga skedet av utredningen utgick polisen också från att mördaren var 170-180 cm lång, det är först senare som han börjat "töjas ut" främst av folkloren men även i viss mån av kommissioner typ GrK.

Andra som jämför är Lisbeth Palme själv, men hennes längdbedömningar är problematiska inte minst som hon står på huk och dessutom har väldigt dålig koll på avstånd överlag. Leif Ljungqvist drar till med att han kunde bedöma mördarens längd utifrån vinkeln på nacken när denne tittar ner på Lisbeth Palme. Den varianten är visserligen kul, men trovärdigheten på den ligger väl i klass med när han påstår sig känna igen Christer Pettersson på fotknölarna.

En totalgenomgång av hela vittnesmaterialet låter sig inte göras här, men jag har i alla fall gjort en sådan hemma på kammaren och då tittat på sådana "optiska" problem som jag nämnt här ovan och även på "tidsproblemet" där det verkar finnas en vittnespsykologisk tendens till att töja ut och göra mannen längre med tiden. Det tycker jag också är lite intressant, att de tidigare uppgifterna som regel är lite kortare än de senare. Hur stora växlar man ska dra på det är dock oklart.

Några till smågrejor där att ta med på färden. Lycka till med pillrandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in