Citat:
Ursprungligen postat av
Zebrima
I detta med att någon uppehåller sig vid OP ben och är missnöjd med hur de försöker livrädda honom håller jag helt med dig, det skulle kunna vara SE, men likaväl någon annan såklart. Att AH säger att "en vaktmästare från Skandia" håller på med just detta är också intressant och skulle kunna tala för SE, även om jag inte skulle tycka att han ser ut som en vaktmästare med sin rock, gubbkeps och handledsväska, precis.
Det andra fetade kan jag dock inte hålla med dig om. Att hjälpa till med livräddningen (om än bara vända i framstupa sidoläge), springa efter polisen, lyckas få vettiga uppgifter ur Lisbeth och ge instruktioner till polisen om var mördaren tog vägen tycker jag nog är ganska intressanta och uppmärksamhetslockande saker. Eller vilka 10 saker som händer menar du skulle väcka mer uppmärksamhet på platsen? Nu menar jag från att första vittnet är framme.
Det är dock inte många alternativ där. Den enda andra möjliga personen som framträder i materialet är BP, som för övrigt inte heller "observeras" av vittnen trots att han enligt sig själv var en av de första framme och då hjälpte till med kroppen. Men han verkar enligt egen utsaga inte vara framme vid kroppen. Så då får man anta att han utelämnade den delen av någon anledning.
Sedan har vi ju pratet om framstupa sidoläge och missnöjdhet med livräddningen som är återkommande i SEs utsagor.
AH ser också två människor på trottoaren norrut påväg till OP. Det är då AB och en till. I förhöret ser det ut som att hon pratar om ett par, en kvinna och en man, men det är förhörsledarens ord. Hon säger bara att hon ser två personer. Så då är ju frågan vem den andre är om inte SE.
1. En människa håller på att dö och kräver vård och fokus
2. Polisen kommer. Och det med flera olika bilar
3. Två ambulanser kommer
4. LP springer runt och pratar en massa
5. En människa står och kräks i hörnet
6. Flertalet nya människor kommer till platsen
7. En polisjakt organiseras och startas. Med flertalet människor som springer in i gränden.
8. Insamling av vittnesmål påbörjas
9. Polisen försöker få kontakt med LP
10. Information om att det är statsministern börjar spridas
11. AB håller på att lämna platsen men stoppas
12. JÅS går runt och domderar
Det går att fortsätta med denna lista. Och nu slog jag dessutom ihop polisbilarna och ambulanserna. Men det är ju enskilda händelser egentligen.
Men poängen är ju att det händer väldigt mycket på kort tid. Det uppseendeväckande SE gör späs ju ut ordentligt. Sedan menar jag väl inte riktigt att inget han gör syns alls för att folk har fokus på annat. Utan var han där så såg nog de flesta där honom. Problemet är ju snarare att sedan komma ihåg sådana dussinhändelser som inte verkar ha något med mordet göra, och inte heller är intressant för utredningen. Det har du bara en rimlig chans att minnas om du har fokus på det. Och det är inte lätt när det är folk som springer överallt och kaos råder.
Sedan är det ju som sagt bara ett fåtal som fått frågan, och det flera månader senare.
Att folk inte kommer ihåg eller nämner folk på plats är ju dessutom återkommande i vittnesmålen. Det är väldigt få nämningar av folk som inte var i deras eget sällskap. Vissa, likt BP, nämns inte alls. Andra försvinner ur vittnesmål de rimligtvis borde vara med i, som NF ur LPs vittnesmål.