Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-24, 23:13
Medlem
ursprungligens avatar
Det kan finnas flera mördare med eget lås inne på Skandia.

Jag hittade följande passus i förhöret med ALG:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA9982-04
För jag upptäckte det där en gång när jag skulle gå in och släcka, för belysningen var tänd där, och då tänkte jag att jag skulle in och släcka där för vi är ju till för det.

Och då kom jag inte in med min nyckel och då bryr man sig inte om det.

F: Är det något konstigt med det, är det bara han som har sin dörr?

G: Hör du du, där han har varit rätt mycket, men sen hade vi en ........... så det där, det finns ett par rum, men jag vet inte varför han har ett eget lås på sin dörr, men han har det. Om det inte är ändrat, jag har inte provat.
Det finns tydligen flera "misstänkta dörrar" med unika nycklar i Skandiahuset än bara SEs rum.

LP var ju inne på fler än en mördare?
Citera
2024-09-24, 23:30
Medlem
Roland Bergström:

F: Vet du huruvida han åkte på vintersemester eller, att han åkte på semester?

B: Nej, jag har ingen, jag har alltså inga grundinformation om det annat än att han sade till mig att han skulle åka.

Det sade han flera, jag tror han sa det samtliga tre gånger vi pratade. Så det fördes på tal samtliga tre gånger vi pratade.

Liksom att journalister ringde, liksom att polisen ville ha information och det upprepades varje gång.

Sedan så vet jag att han var inte synlig här på kontoret kommande vecka. Och efteråt har jag kunnat konstaterat han tidredovisad semester.

Jag utgick från att han varit i Idre jag har hört sedan att han inte varit det men..

F: Att han inte varit på arbetsplatsen eller?

B: Nej, att han inte varit på arbetsplatsen det är helt klart. Men att han tydligen inte åkt skidor heller. Men det har jag ingen, så där som jag kan stå för.

Sitat slut

Vad var det här för rykte? Varför trodde inte Roland att SE hadde varit i Idre?
Citera
2024-09-24, 23:31
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
En sak som jag har funderat på är det här med att ingen av alternativteoretikerna (dvs. varken Gunnar Wall eller CA-teoretikerna) verkar tro på SE:s egen berättelse. SE säger alltså själv att han ännu inte hade hunnit fram till mordplatsen när skotten föll, och att han vid den aktuella tidpunkten befann sig vid Götabanken ca: 20 meter från mordplatsen. Ni som menar att det här omöjligen kan stämma, vad är det enligt er som i så fall som omöjliggör just det här händelseförloppet?

Märkligt svar på det citerade inlägget.

Gunnar Wall får stå för sina analyser själv. Är definitivt ingen anhängare av Wall, i synnerhet inte efter magplasket med "Konspiration Olof Palme" och nu senast återvinnandet av det sedan länge uttjatade uppslaget kring Löjtant X (Jägar-Nisse).

Svaret från undertecknad är att Engströms berättelse stämmer i stort, likt flera andra vittnen utvecklas den fock övet tid. I Engströms fall placerar han sig närmare och närmare händelsernas centrum. Uppenbarligen i syfte att få bli det 'kronvitne" han kom att se sig som framöver.

Tar vi Anna Hage utvecklas berättelsen från att inte ens sett Palme falla till att se sällskapet innan skotten faller.

Det är helt mänskliga beteendemönster som uppenbarar sig och är inget unikt, varken för Engström eller Hage.
Citera
2024-09-24, 23:34
Medlem
ursprungligens avatar
Vad är Sveavägen 48 för "mystisk" lokal?

F: Vart tog du vägen då?
G: Då fortsatte jag att gå vet du, och sen har man då lokaler sån där bastu och så finns det, och så går man och låser en dörr, Sveavägen 48, som man låser då för att det är lokaler dom har där som dom får vara på kvällarna med träning och solarium och dom har sån där gymnastikhall och teknikhall.
F: Jag tänkte just på 1986-02-28 .
G: Ja det var låst. S48, alltså Sveavägen 48 låste jag när jag kom ner då .........
F: Finns det dörrar som går ut mot gatan om man har 7-tillhållarnyckel?
G: Ja men det är det ingen som har. Maskinisten Se Hubert Falk har det.
Gymnastikhall, träning och solarium? Hur hade personalen tillgång till entrén S48 efter arbetstid? Finns det loggar för dessa passager eller är detta en alternativ väg för den hypotetiska GM-SE att från Sveavägen slinka in i Skandiahuset närmare Grand?

Vad döljer sig bakom det kryptiska benämningen "teknikhall"? Vilken slags "teknik" avses? Något personalen hade tillgång till på kvällar?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-24 kl. 23:36.
Citera
2024-09-24, 23:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09

Gunnar Wall får stå för sina analyser själv. Är definitivt ingen anhängare av Wall, i synnerhet inte efter magplasket med "Konspiration Olof Palme" och nu senast återvinnandet av det sedan länge uttjatade uppslaget kring Löjtant X (Jägar-Nisse).

Svaret från undertecknad är att Engströms berättelse stämmer i stort, likt flera andra vittnen utvecklas den fock övet tid. I Engströms fall placerar han sig närmare och närmare händelsernas centrum. Uppenbarligen i syfte att få bli det 'kronvitne" han kom att se sig som framöver.

Tar vi Anna Hage utvecklas berättelsen från att inte ens sett Palme falla till att se sällskapet innan skotten faller.

Det är helt mänskliga beteendemönster som uppenbarar sig och är inget unikt, varken för Engström eller Hage.

Det unika med SE är att han är det enda vittne som ser LJ 40-60 sekunder efter skotten, men att inget vittne ser SE stå och titta i den tämligen öppna positionen. Någon av vittnena på plats inom 60 sekunder borde ha lagt märke till honom. Det betyder sannolikt att SE såg LJ från ett annat håll ... Och då är han förstås GM.
Citera
2024-09-24, 23:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Inom alternativrörelsen verkar det nu ha delat upp sig i två olika inriktningar:
1. Gunnar Walls teori: Det var vem som helst som sköt Palme, och alla teorier om palmemordet är därför lika bra och intressanta. Förutom då just det här med att SE skulle ha skjutit Palme. Det enda vi vet är ju att det inte var SE.

2. Den andra alternativteorin: Det var CA som sköt Palme (men här får man alltså inte med sig Wall).
Citera
2024-09-24, 23:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
G: Ja det var låst. S48, alltså Sveavägen 48 låste jag när jag kom ner då .........
G: Ja men det är det ingen som har. Maskinisten, Hubert Falk har det.

Jag har hittat en till "nyckel" till lösningen på mordet?

Hubert Falk har nyckel till den olarmade dörren på S48 och jobbar på mordnatten över i Skandiahuset.
HF går till hållplatsen utanför Grand och ser där en "misstänkt man".

WPU:
Hubert Falk, född 1921.

Maskinist på Skandia som var Stig Engströms arbetskamrat.

Som maskinist hade Hubert Falk huvudnyckel och kunde komma och gå i Skandiahuset utan att behöva kontakta Securitas väktare i receptionen.

På brottsplatsen
Brottsplats: Sveavägen mellan Grands entré och Kammakargatan.
Brottstid: Mordkvällen. Fredagen 1986-02-28 20:45-21:15 (cirka).
Brott: Misstänkt övervakning av familjen Palmes ankomst till Grand
Misstänkt person: Man utanför Grand
Signalementsuppgifter
(Uppslag och förhörsdatum):
L859-00 | 1986-03-02 17:05 | 1 sida
Man, 40-45 år, cirka 180 cm lång. Smal kroppsbyggnad, asketisk hurtbulletyp.
Huvud: Bucklig näsa.
Klädsel: Jacka och mörkare byxor. Han hade en mörk skidmössa, eventuellt blå, med skärm och öronlappar.
Övrigt: Falk skulle känna igen honom i profil.
Här har vi ett "vittne" som sannolikt kan ha sett OP utanför Grand och genom att låtsas vara ett vittne undgår polisens intresse. HF befinner sig utanför Grand då LOP är där. "HF var däääär!"

Troligen går HF tillbaka till Skandia, smyger sig in och förser SE med mordvapen (ur SBs förråd) och billig whiskey tillräckligt för att skjuta ett halvt departement... (SE hade inte hala skor. SE var stupfull.)

Vet vi vad HF var för filur och hur väl kände han SE? Kunde SE låna HFs sjutillhållarnyckel på samma sätt som SE lånade WGs mordvapen?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-25 kl. 00:48.
Citera
2024-09-25, 00:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inom alternativrörelsen verkar det nu ha delat upp sig i två olika inriktningar:
1. Gunnar Walls teori: Det var vem som helst som sköt Palme, och alla teorier om palmemordet är därför lika bra och intressanta. Förutom då just det här med att SE skulle ha skjutit Palme. Det enda vi vet är ju att det inte var SE.

2. Den andra alternativteorin: Det var CA som sköt Palme (men här får man alltså inte med sig Wall).

Även TP "särbehandlar" SE och beskriver honom som "osannolik". Där är väl TP och WG lite lika?
Citera
2024-09-25, 00:12
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det unika med SE är att han är det enda vittne som ser LJ 40-60 sekunder efter skotten, men att inget vittne ser SE stå och titta i den tämligen öppna positionen. Någon av vittnena på plats inom 60 sekunder borde ha lagt märke till honom. Det betyder sannolikt att SE såg LJ från ett annat håll ... Och då är han förstås GM.

Vittnena var inga kameror som började hårdregistrera omgivningen och andra personer när skotten föll. De flesta uppger ändå att de koncentrerade sig på brottsoffren eller tittade efter gärningsmannen. Björkman tilldrog sig uppmärksamhet p.g.a. sin position och sitt uppträdande.

Den intetsägande Engström var det få som lade märke till, det till hans uppenbara förtret. Sedan är det ju även så att vittnen mycket väl kan ha observerat varandra utan att nämna det, helt enkelt p.g.a. att de ansåg det ovidkommande för ärendet.

Ljusförhållandena på mordplatsen medger att Engström kunnat göra observationen av Jeppsson. Detaljrikedomen kräver att observationen är gjord under tids- och positionsmässigt fördelaktiga förhållanden. Det har Engström från mordplatsen. Att göra motsvarande i flykt med avsevärt sämre ljusförhållanden är betydligt osannolikare.

Möjligtvis ser även Fru Palme Jeppsson, och skulle därmed bekräfta Engströms uppgift. Men gällande Lisbeth i det skedet finns det en tidsproblematik, så lämnar det därhän för närvarande.
Citera
2024-09-25, 00:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Du är alltså inne på att SE såg LJ då LJ stod söder om barackerna innan han gick upp och tittade på norra sidan? SE borde då stått något söder om mordplatsen på Tunnelgatan ungefär vid den låsta tunnelbanenedgången?

Då har SE precis passerat mordplatsen när han hör skotten och vänder sig om och blir stående ungefär där han senare blir fotograferad vid Tunnelskylten? Tittar SE då in i gränden ser han LJ söder om barackerna. Detta innan LJ byter position.

GM är också inritad i exakt denna position i SvDs teckning i söndagens tidning och då blir det lätt att som många gör "förväxla" SE med den verkliga mördaren.

Tittar man på andra vittnesförhör verkar det inte som om den verkliga mördaren stått i denna position så du får läsa förhören igen, kanske med en väldigt enkel skiss över mordplatsen som även du kan tolka.

Edit: Det går en separat "mörkgul linje" söder om barackerna rakt ut till den positionen framför den låsta tunnelbanenedgången där man tydligt kunde se LJ från, innan han byter sida till andra sidan om barackerna. (Den gula linjen "följer" LJ när han byter position.)

Edit2: SE går enligt många utom HO direkt ut på gatan och kan då stå och röka lite i godan ro vid tunnelskylten när skotten faller.

Edit3: En del vittnen tycks ha förväxlat den rökande SE med GM och beskriver det som om SE var vänd mot LOP, vilket han var utan att vara mördaren. Obduktionen visar att OP sköts bakifrån.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-09-25 kl. 00:28.
Citera
2024-09-25, 00:51
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Kohut säger faktiskt också i sitt förhör att hon stöter på Engström ca kl 21 efter att han varit ute, men sen försöker hon släta över det, säger att det var dumt att hon sade så osv.

Vet du varför? För att hon kommer på sig själv med att erkänna att många fuskade med stämpel- och passersystemet och att det var hon som släppte in dom och inser att hon precis berättat detta i ett polisförhör som kan komma att bli offentligt

Citat:

Inte nödvändigtvis. Har SE kommit till mordplatsen senare än han uppgett kan ju folk pratat på ett sådant sätt att han förstår att LJ stått där framme. Det är väl inte helt orimligt att han hört något, lagt ihop ett och ett eller rent av kunnat se in i gränden. Vittnena bör ju ha haft fullt fokus på mördaren och sedan OP och LP när mördaren försvunnit in i gränden. Du kan lätt tappa fokus på annat folk som kommer in i bilden

Du ska få en insikt. Titta på detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo

Citat:
Vittnena var inga kameror som började hårdregistrera omgivningen och andra personer när skotten föll. De flesta uppger ändå att de koncentrerade sig på brottsoffren eller tittade efter gärningsmannen. Björkman tilldrog sig uppmärksamhet p.g.a. sin position och sitt uppträdande.

Den intetsägande Engström var det få som lade märke till, det till hans uppenbara förtret. Sedan är det ju även så att vittnen mycket väl kan ha observerat varandra utan att nämna det, helt enkelt p.g.a. att de ansåg det ovidkommande för ärendet.

Jo, men precis. Du kan också titta på klippet ovan
Citera
2024-09-25, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vad är Sveavägen 48 för "mystisk" lokal?

F: Vart tog du vägen då?
G: Då fortsatte jag att gå vet du, och sen har man då lokaler sån där bastu och så finns det, och så går man och låser en dörr, Sveavägen 48, som man låser då för att det är lokaler dom har där som dom får vara på kvällarna med träning och solarium och dom har sån där gymnastikhall och teknikhall.
G: Ja men det är det ingen som har. Maskinisten Se Hubert Falk har det.
Gymnastikhall, träning och solarium? Hur hade personalen tillgång till entrén S48 efter arbetstid? Finns det loggar för dessa passager eller är detta en alternativ väg för den hypotetiska GM-SE att från Sveavägen slinka in i Skandiahuset närmare Grand?

Vad döljer sig bakom det kryptiska benämningen "teknikhall"? Vilken slags "teknik" avses? Något personalen hade tillgång till på kvällar?

Det var porttelefon efter kontorstid till väktarna. Var öppet till 22-tiden. ALG låser den vid 23-tiden.

Min tolkning av "teknik" är att det handlar om lyftteknik osv. Gym och övningar för att stärka kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in