2024-09-10, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det fanns färja vid Nötesund.

Men det var ändå lite krångligare att ta sig från Orust och norrut än idag. Dessutom är det ju en omväg om man ska till Gerlesborgsskolan, vilket jag antar att det rörde sig om. E6 till Dingle och sedan västerut på 174:an var/är kortaste vägen från Göteborg.
Citera
2024-09-10, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
För en som inte följt tråden så är jag också väldigt nyfiken på detta, och egentligen också över själva anledningen till övrigas försvinnande.

Gay Karlsson skall ha blivit avrättad vid ett nybygge och sedan begravd där.

Efter den 30 juli finns inga uppgifter att någon skall ha sett honom. Han slutade också att ringa till sin lillasyster. Denna varning till de andra skall ha blivit utförd efter detta datum och fram till strax innan ca den 10 augusti. Det går förstås inte att bevisa.

En video publicerad för två månader sedan av en bloggare från Canada. Inget nytt framkommer men visar på att intresset håller i sig.

https://www.youtube.com/watch?v=7oe3_crDPgg
Citera
2024-09-10, 16:02
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Gay Karlsson skall ha blivit avrättad vid ett nybygge och sedan begravd där.

Efter den 30 juli finns inga uppgifter att någon skall ha sett honom. Han slutade också att ringa till sin lillasyster. Denna varning till de andra skall ha blivit utförd efter detta datum och fram till strax innan ca den 10 augusti. Det går förstås inte att bevisa.

En video publicerad för två månader sedan av en bloggare från Canada. Inget nytt framkommer men visar på att intresset håller i sig.

https://www.youtube.com/watch?v=7oe3_crDPgg

Tack för ett bra och snabbt svar! För att få en överblick över teorier om vad som har hänt, motiv, utredningen mm, rekommenderar du någon bok eller är det plöjning av den här tråden som gäller?
Citera
2024-09-10, 16:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teorier och motiv.

Citat:
Tack för ett bra och snabbt svar! För att få en överblick över teorier om vad som har hänt, motiv, utredningen mm, rekommenderar du någon bok eller är det plöjning av den här tråden som gäller?

Eftersom trådstarten gjordes för över 15 år sedan så finns det förstås en mängd olika motiv i denna och dessa har delvis ändrats under årens lopp.

Den boken som jag tycker är mest intressant är 29:e Juli 1965 och andra olösta försvinnanden av Eva Kullenberg som utkom 2015. Kapitlet där heter Dahlsjö-fallet - tre unga män försvann den 29 juli 1965. Återfinns där på sidan 94 och illustrerat med en hel del foton.

Det finns också en radiodokumentär inspelad i Göteborg 2015. Du får googla så får du fram en hel del eftersom fallet har blivit mycket uppmärksammat. Även internationellt från t. ex. länder som Japan, Vietnam, Ryssland och Brasilien.
Citera
2024-09-10, 16:49
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
För en som inte följt tråden så är jag också väldigt nyfiken på detta, och egentligen också över själva anledningen till övrigas försvinnande.

Han är i vart fall inte begravd i Sverige.
Citera
2024-09-10, 17:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Han är i vart fall inte begravd i Sverige.

Det beror på vad man lägger i begreppet. Han är med all sannolikhet nedgrävd i Sverige.
Citera
2024-09-10, 17:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Enligt ryktena i Haga 1965-66 så hade bilen blivit sänkt i ett vattendrag i trakterna av Göteborg.

Det kanske ska förtydligas att ryktet gäller en tom bil sänkt utan några personer i.
Citera
2024-09-10, 17:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tom bil.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det kanske ska förtydligas att ryktet gäller en tom bil sänkt utan några personer i.

Bra att du förtydligade detta.

Handlar alltså om en tom bil utan några personer i den.
Citera
2024-09-10, 18:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket svår att hitta.

Citat:
Det beror på vad man lägger i begreppet. Han är med all sannolikhet nedgrävd i Sverige.

En inofficiell grav som skulle vara mycket svår att hitta någonstans i Göteborg.

När hans syster skulle sörja honom gick hon alltid till Minneslunden på Kvibergs kyrkogård.
Citera
2024-09-11, 07:25
Medlem
RFTs avatar
God morgon!
Nu sitter jag och funderar igen. Det här med att de sprängde kassaskåp, vad menas med det.

Och först: Skaraborg, jag vill på inget sätt mena att du skulle ha fel; du ligger säkert nära sanningen.

Men vet vi något om denna ”verksamhets” omfattning. Sprängde de två, fem eller 15. Om det under en tidsintervall på t ex ett år sprängdes 15 skåp i Gbg, då borde dagspressen, radio och TV i hela landet uppmärksammat det. Det hade gissningsvis beskrivits som ”en våg av sprängningar”. Och polisen borde ha lagt ner en hel del resurser på det. Jag minns inget sådant från den tiden.
Även ett enda sprängt skåp i lilla Gbg borde ha resulterat i en artikel i tidningen.

Var detta det kanske första eller andra skåp de de sprängde? Och det gick fel direkt.

Och vad menas egentligen med ”sprängde”? Ska vi ta ordet bokstavligen och tänka dynamit, eller ska vi ta det det bildligt och tänka skärbrännare.
Citera
2024-09-11, 08:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
God morgon!
Nu sitter jag och funderar igen. Det här med att de sprängde kassaskåp, vad menas med det.

Och först: Skaraborg, jag vill på inget sätt mena att du skulle ha fel; du ligger säkert nära sanningen.

Men vet vi något om denna ”verksamhets” omfattning. Sprängde de två, fem eller 15. Om det under en tidsintervall på t ex ett år sprängdes 15 skåp i Gbg, då borde dagspressen, radio och TV i hela landet uppmärksammat det. Det hade gissningsvis beskrivits som ”en våg av sprängningar”. Och polisen borde ha lagt ner en hel del resurser på det. Jag minns inget sådant från den tiden.
Även ett enda sprängt skåp i lilla Gbg borde ha resulterat i en artikel i tidningen.

Var detta det kanske första eller andra skåp de de sprängde? Och det gick fel direkt.

Och vad menas egentligen med ”sprängde”? Ska vi ta ordet bokstavligen och tänka dynamit, eller ska vi ta det det bildligt och tänka skärbrännare.

Om ett stulet eller tömt kassaskåp oavsett om det är sprängt, bortforslat, uppbrutet eller uppsågat uppmärksammas i media beror ju till stor del på var innehållet kommer ifrån. Kommer det från olaglig verksamhet så kan inte ägaren anmäla det till polisen och det blir då inte uppmärksammat.

"Kassaskåpssprängarna" tas då istället om hand på annat sätt, vilket lär vara vad det handlar om i det här fallet.
Citera
2024-09-11, 09:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Om ett stulet eller tömt kassaskåp oavsett om det är sprängt, bortforslat, uppbrutet eller uppsågat uppmärksammas i media beror ju till stor del på var innehållet kommer ifrån. Kommer det från olaglig verksamhet så kan inte ägaren anmäla det till polisen och det blir då inte uppmärksammat.

"Kassaskåpssprängarna" tas då istället om hand på annat sätt, vilket lär vara vad det handlar om i det här fallet.

Ja visst, och Skaraborg har ju skrivit att de ”tog fel skåp”, så därvidlag är ju ditt resonemang riktgt och ägarna till skåpet, tog tag i saken på eget sätt.
Men min fråga kvarstår ju. Tog de flera skåp och något eller några skåp med ”vitt” innehåll? I så fall borde sådant uppmärksammats i media. Bland de skåp som fanns i Gbg kan ju inte alla ha innehållit pengar från olaglig verksamhet.
Skaraborg har ju skrivit att K Å ibland hade omotiverat mycket pengar.

Om inga ”kassaskåpssprängningar” uppmärksammades i media, så kanske det aktuella skåpet var det enda de ”sprängde”. Och vem vet, de kanske inte ens hade klart för sig att skåpet tillhörde ”maffian”.

Och i detta läge; att Guy fått plikta med livet, kunde de överhuvudtaget vara kvar i Gbg? Skaraborg menar ju att i alla fall K Å övervintrade i sta’n. Måste ju ha varit väldigt riskabelt. Eller hade ”Putte i Haga” sådana kontakter att han kunde ”skydda” K Å?
Senast redigerad av RFT 2024-09-11 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in