2024-09-30, 08:14
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag erhöll en fullmakt från hans syster för att försöka ta reda på hur det förhöll sig.

Tack Skaraborg!

Gay inte registrerad som far till barnet?
Hm…
Här får man ju lätt tanken att kvinnan vid nedkomsten uppgav ”fader okänd”.

Det här ju verkligen något som borde forskas i och jag förstår att du försökt men inte kommit någonstans.

En annan sak som slår mig är att Gay’s syster verkar vara intresserad av att få din hjälp för att komma fram till vad som hände med brodern. KÅ’s familj håller tyst; Gay’s syster har uppenbarligen en äkta vilja att få fram vad som hände med brodern.
Citera
2024-09-30, 10:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
De tre familjerna.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Tack Skaraborg!

Gay inte registrerad som far till barnet?
Hm…
Här får man ju lätt tanken att kvinnan vid nedkomsten uppgav ”fader okänd”.

Det här ju verkligen något som borde forskas i och jag förstår att du försökt men inte kommit någonstans.

En annan sak som slår mig är att Gay’s syster verkar vara intresserad av att få din hjälp för att komma fram till vad som hände med brodern. KÅ’s familj håller tyst; Gay’s syster har uppenbarligen en äkta vilja att få fram vad som hände med brodern.

Så kan hon mycket väl ha kunnat uppge vid barnets födelse.

Vi har på alla sätt försökt att få klarhet i hur det förhöll sig men det går inte att komma längre. Gays syster är tyvärr numera avliden. Hon berättade mycket för mig gällande sin bror om hur han t. ex. var som person. Kjell-Åkes syster har jag känt i 15 år och hon har också berättat för mig det lilla hon känner till om brodern. Kjell-Åke själv berättade väldigt lite för henne vad han höll på med samt vilka han umgicks med. Däremot hans flickvän vet betydligt mera men hon vägrar att berätta något.

De som verkligen höll tyst ända sedan 1965 fram till 2017 var familjen Dahlsjö. Familjen ville inte ens anmäla honom som saknad utan blev mer eller mindre tvingade till att göra så mot deras vilja.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-30 kl. 10:53.
Citera
2024-09-30, 11:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:

De som verkligen höll tyst ända sedan 1965 fram till 2017 var familjen Dahlsjö. Familjen ville inte ens anmäla honom som saknad utan blev mer eller mindre tvingade till att göra så mot deras vilja.

Varför just 2017?
Citera
2024-09-30, 12:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjemedlemmar 1965.

Citat:
Varför just 2017?

Därför att 2017 var det år då den siste familjemedlemmen i denna familj avled som själv var närvarande 1965.

Den enda familjemedlemmen som ev. ännu kan finnas i livet är en äldre halvsyster till Dahlsjö boende i Skåne.
Citera
2024-09-30, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart en spekulation från min sida.

Kollade upp hur det förhöll sig med Dahlsjös halvsyster.

Hon är inte i livet längre. Däremot är hennes make det och han bor kvar i samma hus som paret flyttade till 1977. Janne Dahlsjö hade tre halvsyskon. En bror född 1927, en annan bror född 1928 samt denna syster född 1932. En av dessa bröder kom också att försvinna. Antagligen gick han ut till sjöss och på så sätt försvann han av en eller annan anledning. Systern var född i Annedal.

Enbart en vild spekulation från min sida. Har ingen som helst aning om vad som hände med denne halvbror. Tänk om han också kom att hamna i Rotterdam (eller Amsterdam) fast betydligt tidigare?
Citera
2024-09-30, 17:23
Medlem
RFTs avatar
Ja, det får vi väl aldrig veta.
Ha en bra måndagskväll, Skaraborg!
Citera
2024-09-30, 21:17
Medlem
Venators avatar
Citat:
Kollade upp hur det förhöll sig med Dahlsjös halvsyster.

Hon är inte i livet längre. Däremot är hennes make det och han bor kvar i samma hus som paret flyttade till 1977. Janne Dahlsjö hade tre halvsyskon. En bror född 1927, en annan bror född 1928 samt denna syster född 1932. En av dessa bröder kom också att försvinna. Antagligen gick han ut till sjöss och på så sätt försvann han av en eller annan anledning. Systern var född i Annedal.

Enbart en vild spekulation från min sida. Har ingen som helst aning om vad som hände med denne halvbror. Tänk om han också kom att hamna i Rotterdam (eller Amsterdam) fast betydligt tidigare?

Det är en intressant tanke! Att det redan fanns en halvbror i en hamnstad utomlands att ta kontakt med.
Citera
2024-09-30, 22:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den äldre halvbrodern som också kom att bli obefintlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det är en intressant tanke! Att det redan fanns en halvbror i en hamnstad utomlands att ta kontakt med.

Bara något som jag har funderat över.

Dessa båda äldre halvbröder var födda antingen 1926 och 1927 eller 1927 och 1928. Det var den yngre av dem som kom att bli obefintlig.
Citera
2024-10-01, 18:42
Medlem
Citat:
Så kan hon mycket väl ha kunnat uppge vid barnets födelse.

Vi har på alla sätt försökt att få klarhet i hur det förhöll sig men det går inte att komma längre. Gays syster är tyvärr numera avliden. Hon berättade mycket för mig gällande sin bror om hur han t. ex. var som person. Kjell-Åkes syster har jag känt i 15 år och hon har också berättat för mig det lilla hon känner till om brodern. Kjell-Åke själv berättade väldigt lite för henne vad han höll på med samt vilka han umgicks med. Däremot hans flickvän vet betydligt mera men hon vägrar att berätta något.

För ett tag sedan skrev du att du misstänker att Gay och K-Å var buksvågrar. Varför tror du det? Skulle det rört sig om modern till K-Ås barn eller modern till "Peter"?

Vet du ngt mer om hur Dahlsjös agerade med den äldre halvbrodern? De verkar ha hjälpt Janne ekonomiskt efter vad du skriver, men också velat få honom dödförklarad.
Citera
2024-10-01, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickvännen och familjen Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
För ett tag sedan skrev du att du misstänker att Gay och K-Å var buksvågrar. Varför tror du det? Skulle det rört sig om modern till K-Ås barn eller modern till "Peter"?

Vet du ngt mer om hur Dahlsjös agerade med den äldre halvbrodern? De verkar ha hjälpt Janne ekonomiskt efter vad du skriver, men också velat få honom dödförklarad.

Den uppfattningen får man när man läser polisförhören med flickvännen.

Hon vill då att de skall framföra en hälsning Gay: "Hälsa honom att jag är med barn". Detta var naturligtvis en ren skär lögn från hennes sida. Hon hade enbart ett barn då och det var tillsammans med Kjell-Åke.

Familjen Dahlsjö var verkligen en "klan". Totalt sju söner och en dotter. Har ingen som helst aning om ifall dessa båda halvbröder hade något att göra varandra. Ja familjen Dahlsjö skall till fullo ställt upp för den olycksdrabbade sonen/brodern. De ville få honom dödförklarad 1968 för att få ta del av en försäkring han hade från hans arbetsgivare. Detta misslyckades emellertid och det blev inga pengar. Därför står han än idag som obefintlig.
Citera
2024-10-05, 17:17
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Den uppfattningen får man när man läser polisförhören med flickvännen.

Hon vill då att de skall framföra en hälsning Gay: "Hälsa honom att jag är med barn". Detta var naturligtvis en ren skär lögn från hennes sida. Hon hade enbart ett barn då och det var tillsammans med Kjell-Åke..

Hej Skaraborg!
Vet du i vilket sammanhang i förhöret hon gjorde uttalandet?
Förhörande polis måste ha ställt en fråga, framlagt en spekulation, gjort ett påstående eller något liknande och alltså ”triggat” henne att säga detta.
Att hon skulle ha sagt det rakt ut, utan att det hörde till ett sammanhang, känns inte troligt.
Citera
2024-10-07, 07:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risåsgatn 9C i augusti 1965.

Citat:
Hej Skaraborg!
Vet du i vilket sammanhang i förhöret hon gjorde uttalandet?
Förhörande polis måste ha ställt en fråga, framlagt en spekulation, gjort ett påstående eller något liknande och alltså ”triggat” henne att säga detta.
Att hon skulle ha sagt det rakt ut, utan att det hörde till ett sammanhang, känns inte troligt.

Eftersom jag inte hade läst polisutredningen på ett bra tag så blandade jag ihop det.

Den här konversationen som flickvännen hade var inte med polisen. Den skedde istället tillsammans med en person som uppehöll sig i Gays lägenhet i augusti 1965.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in