2024-09-08, 23:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Därför att Kjell-Åke visste vad som skulle hända honom om de fick tag å honom.

Han ville inte sluta på samma sätt som Gay Karlsson gjorde. Detta ville inte heller Dahlsjö som stack iväg till Holland.

Vad hände Gay Karlsson?
Citera
2024-09-09, 16:54
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Idén är bra om man tror på det scenariot.

Problemet är att ingen skulle vilja vara villig att betala dessa stora kostnader.

Vill man hitta dem så måste man. Första åtgärden är då att kontakta polisens arkiv för att få reda på var sökandet skett, och hur. Jag har dock uppfattningen att polisen sökt i vattendrag söderöver men inte mer.

Praxis, för polisen, är också att man inte söker särskilt mycket i vattendrag efter döda. Detta är helt enkelt för att det är svårt och också för att om de eftersökta är där, ja då är de ju ohjälpligt döda. Att rädda människoliv är en sak och att bärga döda är en annan.
Citera
2024-09-09, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
By identitet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Att "byta" identitet pa 60-talet var fullt mojligt med ratt kontakter. Folkbokforingen samkordes inte med fodda och doda via data pa den tiden. Om nu Kjell-Ake var desperat och traffade pa ratt person sa kan det absolut inte uteslutas att han fick hjalp med detta. Val utomlands sa ar det enkelt att fa nya papper i det nya landet om du bara hade ratt dokument.

Det var ingen slump att manga krigsforbrytare anvande sig av kyrkor for att fa nya papper och fly Europa efter WW2. The "ratline" kordes val i manga ar via katolska kyrkan, om jag minns ratt.

Detta var fullt möjligt med rätta kontakter 1965.

Kjell-Åke kan mycket väl ha stött på en sådan kvinna. Väl utomlands med rätta dokument så blev det ännu lättare att få nya papper som i sin tur var gångbara i Sverige.

"The Rat Line" stod katolska kyrkan bakom ända in på 1950-talet. Många krigsförbrytare fick på så sätt nya identiteter.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-09 kl. 18:03.
Citera
2024-09-09, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sök i vattendrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vill man hitta dem så måste man. Första åtgärden är då att kontakta polisens arkiv för att få reda på var sökandet skett, och hur. Jag har dock uppfattningen att polisen sökt i vattendrag söderöver men inte mer.

Praxis, för polisen, är också att man inte söker särskilt mycket i vattendrag efter döda. Detta är helt enkelt för att det är svårt och också för att om de eftersökta är där, ja då är de ju ohjälpligt döda. Att rädda människoliv är en sak och att bärga döda är en annan.

Okej.

Vem tycker du skall betala för detta? Jag har för mig att det stått i media att polisen skulle ha gjort sökningar i vattendrag söderut men när man läser polisutredningen finns inget angivet ang. sök i vattendrag.
Senast redigerad av Skaraborg2 2024-09-09 kl. 21:22.
Citera
2024-09-09, 21:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Okej.

Vem tycker du skall betala för detta? Jag har för mig att det stått i media att polisen skulle ha gjort sökningar i vattendrag söderut men när man läser polisutredningen finns inget angivet ang. sök i vattendrag.

Tja, vem betalar Missing People.

Polisen har draggat i en å mellan Göteborg och Åsa, det kan ju faktiskt vara så att detta är det enda vattensök som man har gjort.

Men om "Hymme" var med så skulle ju han till en konstskola i norra Bohuslän. Varvid man skulle kunna anta att de tog vägen över Almöbron, de kanske körde fel, och åkte norrut över Orust. På Orust finns ett vattendrag som jag tror passar in, nämligen Grindsbyvattnet.
Citera
2024-09-09, 21:58
Bannlyst
Citat:
Tja, vem betalar Missing People.

Polisen har draggat i en å mellan Göteborg och Åsa, det kan ju faktiskt vara så att detta är det enda vattensök som man har gjort.

Men om "Hymme" var med så skulle ju han till en konstskola i norra Bohuslän. Varvid man skulle kunna anta att de tog vägen över Almöbron, de kanske körde fel, och åkte norrut över Orust. På Orust finns ett vattendrag som jag tror passar in, nämligen Grindsbyvattnet.

Varför skulle någon ta Almöbron till NORRA Bohuslän? 1965 fanns inte heller Nötesundsbron, så det var svårare att köra bil över öarna. Det finns och fanns väl bara Gerlesborg i dåvarande Kville kommun (nu Tanums kommun) i vilket fall. Både då och idag hade E6:an varit kortaste vägen till norra Bohuslän.
Citera
2024-09-09, 22:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Varför skulle någon ta Almöbron till NORRA Bohuslän? 1965 fanns inte heller Nötesundsbron, så det var svårare att köra bil över öarna. Det finns och fanns väl bara Gerlesborg i dåvarande Kville kommun (nu Tanums kommun) i vilket fall. Både då och idag hade E6:an varit kortaste vägen till norra Bohuslän.

Vet inte, men någonstans måste bilen vara.

Men vi talar om länsväg 160 (tror jag) och då är det Vindöbron som gäller. Har för mig att den är samtida med Almöbron som invigdes just 1965.

Edit: Aha, båda ligger på väg 160.
Senast redigerad av Eerieye 2024-09-09 kl. 23:15.
Citera
2024-09-09, 23:43
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:

Men vi talar om länsväg 160 (tror jag) och då är det Vindöbron som gäller. Har för mig att den är samtida med Almöbron som invigdes just 1965.

Nötesundsbron och Vindöbron öppnades för trafik 1966, Almöbron 1960.
Citera
2024-09-10, 01:40
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Nötesundsbron och Vindöbron öppnades för trafik 1966, Almöbron 1960.

Det fanns färja vid Nötesund.
Citera
2024-09-10, 10:14
Medlem
RFTs avatar
Det där med ny identitet har jag svårt att ta till mig. Flera personer här inne har genom åren hävdat att det var möjligt. Men ingen har kunnat redogöra för hur det gick till rent konkret.
Alltså; hur gjorde en anställd inom svenska kyrkan rent konkret detta - att skapa en vuxen person från noll. Hur löser man händelser i denna persons liv?
Föräldrarnas namn?
Född på vilket BB?
Vaccinationer?
Gått i vilka skolor?
Konfirmerad?
Listan kan göras längre…

Någon menade för länge sedan att KÅ fick en avlidens identitet. För det första måste det då finnas en nyligen avliden i ungefär samma ålder. För det andra; och nu kommer det stora problemet; vad händer när den avlidnes släktingar upptäcker att en annan person har tagit över identiteten. Den döde är helt plötsligt inte död längre…

Min största tveksamhet är ändå ”varför”?
Varför skulle en ”kurator” inom kyrkan ta risken att hjälpa en för denne, okänd ung kriminell kille att både kom undan sina fiender och dessutom komma undan rättvisan. Mer troligt är väl att ”kuratorn” skulle ha uppmanat K Å att överlämna sig till polisen omvända sig till Jesus och få förlåtelse för sina synder.
Jag vet att Skaraborg menar att KÅ var en kvinnotjusare, men räcker det för att få en kurator ”på fall”. Jag är tveksam.

Nej då tror jag mer på att han lyckades hålla sig undan ändå, men att han kallade sig något annat. Det gick nog att hanka sig fram på svartjobb, kanske inom jord/skogsbruket, på en handelsträdgård eller hos någon mindre byggare.
Och det var nog inga problem att betala hyran direkt i handen till hyresvärden.
En ung kille känner ju starka lustar och man kan ju spekulera i att det nog inte var omöjligt, nej faktiskt troligt att han fick tag i en tjej med egen bostad.
En annan sak man kan spekulera i är att han gjorde sig anonym i ett proletärt kollektiv.
Senast redigerad av RFT 2024-09-10 kl. 10:40.
Citera
2024-09-10, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rykten i Haga.

Citat:

Enligt ryktena i Haga 1965-66 så hade bilen blivit sänkt i ett vattendrag i trakterna av Göteborg.
Citera
2024-09-10, 13:59
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Vad hände Gay Karlsson?

För en som inte följt tråden så är jag också väldigt nyfiken på detta, och egentligen också över själva anledningen till övrigas försvinnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in