Citat:
Ursprungligen postat av
ENTP
Nja det låter lite som trauma, typ som i att hon har en son eller dotter som kraschade sitt liv och som antagligen hade rökt en joint någon gång, och nu är det enklast att helt och hållet skylla på just det snarare än något annat. Du känner säkert till typen av person/resonemang. Vissa gör ganska allvarliga ingrepp i andras liv med motivering "men du knarkar ju" och då kan det bli jobbigt att erkänna att man kanske hade fel och därmed gjorde fel.
Skulle mer tippa på "jobbar i vården". Dvs. överviktigt WT som röker och dricker, men minsann inte är någon knarkare!
Personligen blir jag betydligt mer orolig när nån jag känner börjar dricka mycket och intensivt jämfört med att de röker på i samma utsträckning.
Kan ta år, och då snackar vi dagligt rökande, stora mängder, för att det ska ge negativa effekter.
Alkohol däremot. Det kan gå snabbt som bara den. Vi snackar veckor till månader.
Ett alkoholmissbruk går inte att jämföra med ett cannabismissbruk.
Alkohol är på en helt annan nivå i hur skadligt det är för kroppen och knoppen. Och det behövs inte år direkt...
Däremot finns det en aspekt med cb:n som är värre. Och det är stigmat och utanförskapet. För att inte tala om att du blir förvägrad vård mot psykisk ohälsa av staten vid bruk/missbruk.
Vilket i sig kan ha mer skadliga effekter än vilken drog som helst i världen.
Att behöva gömma både sitt missbruk och att inte få psykvård. Samt att stigmat i samhället, i det sociala och i familjerelationer är förmodligen mer skadligt för både kropp och knopp än alkohol eller cannabis missbruk i sig självt om jag får killgissa.