2024-08-16, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Många snutar som egentligen tycker att den här lagstiftningen är efterblivet. Dock de högst upp inom ledningar kommer ju aldrig vilja det här. Att ta fast rökare är ju de enklaste man kan göra för att pumpa upp statistiken lite när man inte klarar av att lösa andra brott.

Problemet är väl att man inte ser hela den röda tråden vad allt leder till, den långsiktiga påverkan som missbruk har på oskyldiga runtomkring, exempelvis barn/gamla föräldrar/anhöriga/ nedsmutsade bostäder, misshandel, misskött jobb, misskött ekonomi, skulder. trafikolyckor, skador, behov av vårdkontakter, välfärdssamhället som utnyttjande av bidrag när jobb inte sköts, stölder, misshandel, brott och ökat vårdbehov ( lång mening, men det är hela linan ut).
Senast redigerad av Tissetiss 2024-08-16 kl. 09:37.
Citera
2024-08-16, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullhora
Vad missbrukande offer drabbas av kan du läsa nedan, drogen och dess brottsliga handel är inte offerlös:

https://www.vardochinsats.se/missbruk-och-beroende/om-tillstaandet/cannabis/

Om du har svårt att förstå att ovanstående innebär att människor kan bli offer för cannabis, kan det möjligtvis bero på ett cannabismissbruk?

Man blir inte ett offer rättsligt sett för gärningar man begår mot sig själv, så din jämförelse med att legalisera mord är som sagt fullständigt löjlig. Oavsett om jag använder cannabis eller inte har jag bevisligen mer vett i skallen än dig.
Citera
2024-08-16, 10:06
Medlem
YP4XQs avatar
Om detta nu skulle ske anser jag själv det är bättre att börja i andra änden och tillåta registrerad försäljning likt tyskland(?) så vi slipper alla kriminella blattar som säljer.
Citera
2024-08-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Om detta nu skulle ske anser jag själv det är bättre att börja i andra änden och tillåta registrerad försäljning likt tyskland(?) så vi slipper alla kriminella blattar som säljer.
Det är ju precis det debatten börjar handla om nu. Det tycker jag också är bra.
Citera
2024-08-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Cannabis är farligare än många tror.

Det finns inga fördelar med en legalisering.

https://svenska.yle.fi/a/7-10033060

Underrättelsechefen har fel.
Nja det finns det olika meningar om.

Den finska debatten är inte intressant här, den är bara intressant för finnar och finlandssvenskar.

Vi finns i Sverige. Här är den Svenska debatten relevant.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-16 kl. 10:39.
Citera
2024-08-16, 10:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenhoLindeman
Utspel från november 2021

👍👍 Äntligen någon som lusläser hela texten. Gammal nyhet som någon här på FB hittar och jublar åt.
Borde finnas en lag på att allt som läggs ut på nätet ska vara datummärkt väl synligt i början av texten, iallafall när media lägger upp saker men skulle vara bra om det gällde allt.
Citera
2024-08-16, 10:36
Medlem
Ämnet i tråden är som nämnt från 2021, har även dryftats i någon tråd här tidigare. Hur som helst är den mer aktuell idag, bland annat med avseende på brottsutvecklingen och omvärldens förändrade syn på cannabis men även för att användningen uppenbart är ett faktum.

Att kriminalisera cannabisanvändning och dess användare och därmed skapa brottslighet och brottslingar, som verkligen inte behöver vara det, är ju såklart dåligt för det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet. De som hamnar på fel sida om lagen, får också ett kortare steg till mera och grövre brottslighet.

Självfallet kan det inte fortsätta så här men politikerna vägrar att utvärdera kriminaliseringen av själva bruket, som lagstiftades 1988, trots att de säger att varje sten ska vändas för att få bukt med problemen…
Citera
2024-08-16, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Ämnet i tråden är som nämnt från 2021, har även dryftats i någon tråd här tidigare. Hur som helst är den mer aktuell idag, bland annat med avseende på brottsutvecklingen och omvärldens förändrade syn på cannabis men även för att användningen uppenbart är ett faktum.

Att kriminalisera cannabisanvändning och dess användare och därmed skapa brottslighet och brottslingar, som verkligen inte behöver vara det, är ju såklart dåligt för det brottsförebyggande och brottsbekämpande arbetet. De som hamnar på fel sida om lagen, får också ett kortare steg till mera och grövre brottslighet.

Självfallet kan det inte fortsätta så här men politikerna vägrar att utvärdera kriminaliseringen av själva bruket, som lagstiftades 1988, trots att de säger att varje sten ska vändas för att få bukt med problemen…
Vad fan är det där för jävla teori du svamlat fram?

Empiri visar ju att legalisering sänker brottsligheten och kriminalisering skapar den.
Citera
2024-08-16, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
👍👍 Äntligen någon som lusläser hela texten. Gammal nyhet som någon här på FB hittar och jublar åt.
Borde finnas en lag på att allt som läggs ut på nätet ska vara datummärkt väl synligt i början av texten, iallafall när media lägger upp saker men skulle vara bra om det gällde allt.
Det där har du ju helt rätt i, folk är ibland så jävla korkade att de inte ens fattar att de är korkade men debatten har ju fortsatt även efter det.

I den här tråden som jag postade för en tid sedan gäller en debatt som fördes i vintras: (FB) Debatt: Ska straffen för innehav och bruk av narkotika tas bort?
Citera
2024-08-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vad fan är det där för jävla teori du svamlat fram?

Empiri visar ju att legalisering sänker brottsligheten och kriminalisering skapar den.
Därför ska man inte heller skapa brottslingar som inte behöver vara det, varför bland annat själva bruket av narkotika behöver avkriminaliseras. Finns ingen anledning att se och hantera bruket som en kriminell handling. Det är även en förseelse utan offer, vilket flera i den här tråden dock har svårt att förstå
Citera
2024-08-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Därför ska man inte heller skapa brottslingar som inte behöver vara det, varför bland annat själva bruket av narkotika behöver avkriminaliseras. Finns ingen anledning att se och hantera bruket som en kriminell handling. Det är även en förseelse utan offer, vilket flera i den här tråden dock har svårt att förstå
Jaha, jag fick för mig att du menade precis tvärtom.

Jag ber om ursäkt.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2024-08-16 kl. 10:50. Anledning: Lägger till smiley
Citera
2024-08-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Jaha, jag fick för mig att du menade precis tvärtom.

Jag ber om ursäkt.
Sånt som händer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in