2024-08-11, 20:40
  #385
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Fast företagarna luras, jag har läst otaliga artiklar om Thailändare som fastnat i Sverige för utebliven lön, de får lönen när arbetet är klart, men arbetsledaren brukar oftast dra med pengarna och lämna arbetarna i barackerna.

Nej det är inga sjyssta arbetsvillkor, de får jobba mer än 12 timmar per dag och blir uppätna av mygg, idag riskerar man ett flertal sjukdomar av mygg tack vare klimatförändriingarna, sedan ska man plocka bestämt antal kilo per dag, om det regnat mycket växter det inte så mycket bär utan de möglar bort i skogen, då kommer inte arbetarna upp till den bestämda volymen per dag.

Ingen svensk skulle gå med på dessa arbetsvillkor, och ingen vill bo i baracker i skogarna heller vilket är en förutsättning för jobbet, det handlar om att de plockar inom 5 mils radie, och många stukar eller vrickar sina fötter eftersom det finns många håligheter i skogen, dagens svenskar klarar inte dessa arbetsvillkor. Jobbet är extremt slitsamt för kroppen.
Jo, men tråden handlar om det faktum att reglerna skärpts i Finland och Sverige och att myndigheterna nu övervakar marknaden och tillstånden så noga, att endast cirka 2.000 Thailändare kommer till Sverige i år, mot cirka 2.000 förra året.

De artiklar du läst handlar sannolikt om hur det var innan de nya reglerna och skärpta övervakningen trädde i kraft.
Citera
2024-08-11, 20:42
  #386
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tveksamt hur rimligt det är, att enbart rikta åtgärder mot en grupp med relativt låg arbetslöshet och bortse från en annan grupp, med mycket större arbetslöshet. Det kommer knappast att landa väl och torde bli svårt att försvara.
Varför skulle bärföretagen bara försöka locka folk från någon viss grupp? Vill de överleva lär de behöva leta bland alla sorts människor.
Citera
2024-08-11, 20:47
  #387
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Du skriver, att "det finns gott om arbetslösa svenskar". Det beror ju på, vilka du åsyftar med "svenskar". Bullletin skriver:

"En ny analys visar att 52 procent av de arbetslösa i Sverige är invandrare – utrikesfödda. Denna överrepresentation blir ännu tydligare i ljuset av att arbetslösheten bland utrikesfödda är 16,8 procent, jämfört med endast 5,4 procent bland inrikes födda. Samtidigt utgör utrikesfödda 63 procent av ökningen i arbetslöshet sedan förra året."

https://bulletin.nu/over-halften-av-sveriges-arbetslosa-ar-utrikes-fodda

Arbetslösheten bland inrikes födda är alltså inte så stor.

Har du några förslag på, hur bärindustrin ska göra, för att "locka till sig" arbetslösa bland de utrikes födda?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och då är alltså cirka 130.000 icke utlandsfödda svenskar arbetslösa.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tveksamt hur rimligt det är, att enbart rikta åtgärder mot en grupp med relativt låg arbetslöshet och bortse från en annan grupp, med mycket större arbetslöshet. Det kommer knappast att landa väl och torde bli svårt att försvara.

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Varför skulle bärföretagen bara försöka locka folk från någon viss grupp? Vill de överleva lär de behöva leta bland alla sorts människor.

Då återkommer vi till frågan, hur bärindustrin ska göra, för att "locka till sig" arbetslösa bland de utrikes födda?
Citera
2024-08-11, 20:49
  #388
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Vad bra!

Vilket avtal?
Nedanstående gällde 2019. Vet inte om det ändrats sedan dess.

De senaste åren har finska och svenska myndigheter skärpt övervakningen av branschen. I Finland har företag fällts för människohandel. I Sverige pågår minst en rättegång. Det verkar som om myndigheterna bestämt sig för att reda upp. Följden så här långt är att antalet Thailändska plockare i Sverigr minskat från cirka 6.000 till cirka 2.000.

Citat:
den garantilön som de har rätt till enligt Kommunals avtal med de thailändska bemanningsföretagen.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/villkoren-for-utlandska-barplockare_h711279/
Citera
2024-08-11, 20:51
  #389
Medlem
Vafan är grejen. Låt marknaden styra. Så sjukt billigt köpa frysta blåbär i frysdisken fortfarande. Knappt värt det starta upp dieselbilen och köra in i skogen. Nejnej. Priset per plockad liter är alldeles för lite. Om ni ska plocka bär. Sälj själv på blocket eller facebook. Stöd inte dom smutsiga bärinköparna.
Citera
2024-08-11, 20:52
  #390
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nedanstående gällde 2019. Vet inte om det ändrats sedan dess.

De senaste åren har finska och svenska myndigheter skärpt övervakningen av branschen. I Finland har företag fällts för människohandel. I Sverige pågår minst en rättegång. Det verkar som om myndigheterna bestämt sig för att reda upp. Följden så här långt är att antalet Thailändska plockare i Sverigr minskat från cirka 6.000 till cirka 2.000.



https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/villkoren-for-utlandska-barplockare_h711279/

Ett tips är att kolla på de länkar man postar för att backa upp ens argument.
Citera
2024-08-11, 21:08
  #391
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ett tips är att kolla på de länkar man postar för att backa upp ens argument.
Hur menar du?

Bärplockare i Sverige har avtal om minimilön. För 2023 var den 24.000 i månaden. Avtalet går via Kommunal. Det finns många källor som kan berätta detta. Här är ännu en:

Citat:
Via avtal får bärplockare en garantilön som säsongen 2023 uppgår till runt 24 000 kronor i månaden.

Vad är det du ser som problematiskt med detta?

https://arbetet.se/2023/07/03/experten-rasar-over-exploateringen-av-barplockare-det-har-ar-ett-lotteri/
Citera
2024-08-11, 21:16
  #392
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Haha!

Tror du på allvar att det fiinns folk i Sverige som vill jobba i skogen även om det skulle innebära ett så enkelt arbete som att plocka bär?

Tillåt mig skratta rakt ut!

Ja.

För att förtydliga, folk i Sverige… inte Stockholm. Du har kanske svårt att se skillnad.
Visst, folk i centrala Stockholm är rädda för skogen om den inte har elljusspår eller en snitslad bana. Men Sverige är mer än så.
Citera
2024-08-11, 21:26
  #393
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hur menar du?

Bärplockare i Sverige har avtal om minimilön. För 2023 var den 24.000 i månaden. Avtalet går via Kommunal. Det finns många källor som kan berätta detta. Här är ännu en:



Vad är det du ser som problematiskt med detta?

https://arbetet.se/2023/07/03/experten-rasar-over-exploateringen-av-barplockare-det-har-ar-ett-lotteri/

Som sagt läs dina egna länkar.

Palla förklara för en idiot vad som är problematiskt när det bokstavligen står i texten.
Citera
2024-08-11, 21:31
  #394
Medlem
Det råder brist, för att vi har så mycket lata människor i detta landet som inte ids plocka
Citera
2024-08-11, 21:40
  #395
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Som sagt läs dina egna länkar.

Palla förklara för en idiot vad som är problematiskt när det bokstavligen står i texten.
Nu är du både lat och otrevlig.

Om du hade orkat sätta dig in i tråden och problemställningen så är det så, att myndigheterna har skärpt kontrollen av bärföretagen ordentligt de senaste två åren, både i Finland och Sverige. I Finland har det utdelats domar för människohandel. I Sverige pågår minst en rättegång. Myndigheternas åtgärder har varit så långtgående att de flesta bärföretagen inte längre kan anlita Thailändska plockare.

Och myndigheterna verka ha för avsikt att fortsätta göra täta kontroller. Det kommer att bli svårare för bärföretagen att utnyttja arbetskraften på det sätt som förekommit tidigare.

En följd av detta är att antalet plockare minskar drastiskt, liksom mängden plockade bär, och en del bärföretag står inför stora problem.

Och faktum kvarstår: bärplockare har en garantilön om 24.000. Med de pågående granskningarna lär de få behålla allt mer av den. Bärföretagens kostnader kommer att stiga kraftigt.

Detta verkar de flesta som skriver i denna tråd ha begripit. Nu har jag lagt mer än nog tid på att förklara för dig. Vill du veta mer får du läsa tråden eller googla.
Citera
2024-08-11, 22:44
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Nej, folk står verkligen inte i kö för att plocka bär för de löner och villkor som erbjuds i den svängen.

De som går hemma anser sig dessutom ofta för halta och lytta för att klara ens en promenad runt kvarteret, hur ska de klara en heldag i skogen utan toalett liksom?
Det är väl bara att bajsa i skogen ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in