2024-08-10, 16:51
  #277
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ingen betalar 500 spänn för en burk lingonsylt.
Priset på en 400g burk med lingonsylt skulle öka med 6-7 kronor om priset på lingon fördubblades.
Citera
2024-08-10, 16:53
  #278
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Men så funkar det inte i verkliga livet och i Sverige. Oavsett vad du tycker om det. Ingen kommer tvinga ut arbetslösa i skogen under pistolhot som många tuffingar här på Flashback vill. Det kommer ju folk från andra sidan jorden och skor sig gott på skattepengar och ingen gör något åt detta alls. Det kan man roa sig och tänka på medans man sitter i någon bilkö en slaskig novembermorgon på väg till ett skitjobb medans somaliefamiljen sitter inne och myser i en varm lägenhet någonstans på vår bekostnad. Jag tror svensken innerst inne tycker om att försörja folk som inte vill arbeta. Samt skänka miljarder i EU bidrag så svettiga greker kan gå i pension vid 50 års åldern.

Hehe, ja mången vänstermänniskor vill försörja och bli försörjda av andra - det ligger i er natur... Jag har ett jobb jag trivs riktigt bra med så mig behöver du inte innefatta i dina svettiga fantasier. Nej, det fungerar inte så i Svedala, men det går att ändra på om bara politiker grodde lite bollar...

Plocka bär, eller svält är mitt nya motto för lata medborgare...
Citera
2024-08-10, 16:55
  #279
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Ja, svenskar vill inte ha lika låga löner som på 70-talet. Fullt förståeligt. Men du kanske själv vill sänka din lön?
En varvsarbetare i Sydkorea har en timlön på ca 133 SEK omräknat med dagens växelkurs. Timlönen är 17343 KRW och idag är växelkursen 0,0077 kr för 1 KRW [1][2].

Jobbar man 144 h/månad i snitt blir det ca 19150 kr före skatt, det är ett jobb du kan utföra direkt med grundskoleutbildning. Man behöver inga år på någon högskola eller ens något gymnasium, och har således inga studieskulder när man börjar jobba där. Eftersom Sydkorea inte heller har tagit på sig att vara en humanitär supermakt har de mycket mindre genus-/asyl-/akademikerflum som ska bekostas och dras från deras löner via skatt.

Jag vågar påstå att en sydkorean idag trots allt har en högre levnadsstandard än en svensk på 1970-talet. Sverige har knullat sig självt. Några av varven i Sverige hade säkert lagts ned pga. stordriftsfördelar, men t.ex. Kockum i Malmö och kanske något i Göteborg hade kunnat vara kvar och frodas om vi hade haft:
1. en löneutveckling som låg i paritet med övriga västvärlden
2. ett skattetryck som var konkurrenskraftigt.
Citera
2024-08-10, 16:57
  #280
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Ingen boende i Sverige vill arbeta för de slavlöner som bärföretagarna erbjuder. En sådan lön går det aldrig att leva på i ett västland. Bärföretagen täljer guld med tälgkniv genom att plocvka in dessa utländska plockare. Dessutom smiter de från arbetsgivaransvar, försäkringar och skatter vilket gör det än mer lönsamt.
Men nu finns alltså nya lagar och regler som ska sätta stopp för detta. Antalet Thailändska plockare har minskat drastiskt i både Sverige och Finland. Så det vi diskuterar är hur bärföretag och myndigheter ska bära sig åt för att få in tillräckligt med bär framöver.
Citera
2024-08-10, 17:09
  #281
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hehe, ja mången vänstermänniskor vill försörja och bli försörjda av andra - det ligger i er natur... Jag har ett jobb jag trivs riktigt bra med så mig behöver du inte innefatta i dina svettiga fantasier. Nej, det fungerar inte så i Svedala, men det går att ändra på om bara politiker grodde lite bollar...

Plocka bär, eller svält är mitt nya motto för lata medborgare...

Jag tycker du ska ut och plocka bär i skogen istället för att sitta här på Flashback och spy ut dig kommunistisk propaganda om att göra Sverige till något arbetsläger. USCH!
__________________
Senast redigerad av GertBenny 2024-08-10 kl. 17:16.
Citera
2024-08-10, 17:17
  #282
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Jag tycker du ska ut och plocka bär i skogen istället för att sitta här på Flashback och spy ut dig kommunistisk propaganda om att göra Sverige till något arbetsläge. USCH!


Som du ser så har jag redan ett jobb som jag trivs med - förstår att detta svider i din feta kropp. Nej, bärplockning skall förbehållas lata bidragstagare av alla raser och skall utföras för att kunna erhålla sin gyllene bidrag. Vägrar man, inga bidrag och du får istället sälja ditt arsel på gatan...
Citera
2024-08-10, 17:24
  #283
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men nu finns alltså nya lagar och regler som ska sätta stopp för detta. Antalet Thailändska plockare har minskat drastiskt i både Sverige och Finland. Så det vi diskuterar är hur bärföretag och myndigheter ska bära sig åt för att få in tillräckligt med bär framöver.

Har bärföretagen ens några annonser ute? Söker man platsbanken för bärplockare är det bara ett företag som söker just nu.
Citera
2024-08-10, 17:31
  #284
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vad är tillräckligt bra betalt? Uppenbarligen duger inte 24000/månad för ett jobb som inte kräver utbildning alls och som barn kan utföra. Vad vill du att lönen ska ligga på?

Är ointressant vad jag vill då det är marknaden som bestämmer. Som sagt lever vi i en marknadsekonomi och om man erbjudit tillräckligt bra löner/villkor så hade man inte haft brist på arbetskraft, svårare än så är det inte. Alternativt så har man inte lagt ner tillräckligt arbete för att nå ut till potentiella arbetstagare, men om man är dålig på att vara arbetsgivare kan man alltid skylla på någon annan.
Citera
2024-08-10, 17:31
  #285
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Varken svenskar eller invandrare vill jobba och staten ser till att dom inte behöver.

Hur förklarar man annars att ingen svensk eller invandrare jobbar vare sig som bärplockare eller foodora?
Vilka är det som jobbar på Foodora menar du? Är det också inresta thailändare? De gånger jag beställt från Foodora har det alltid varit invandrare
Citera
2024-08-10, 17:33
  #286
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som du ser så har jag redan ett jobb som jag trivs med - förstår att detta svider i din feta kropp. Nej, bärplockning skall förbehållas lata bidragstagare av alla raser och skall utföras för att kunna erhålla sin gyllene bidrag. Vägrar man, inga bidrag och du får istället sälja ditt arsel på gatan...

Det är ingen som bryr sig om vad du har för jobb förutom du. Jag tänker mer att du skulle bli snällare och mindre autistisk om du fick komma bort ifrån Flashback och datorskärmen ett par timmar - därför skrev jag att du skulle ut och plocka bär, så som avkoppling. Samt att du kanske kommer landa lite mer i verkligheten och inse att det inte är en hållbar ekonomisk modell att flera hundratusen arbetslösa istället ska bli prostituerade på gatan. Vem ska sätta på alla dessa arslen av alla raser och som går på gatan? Du eller?
Citera
2024-08-10, 17:34
  #287
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men nu finns alltså nya lagar och regler som ska sätta stopp för detta. Antalet Thailändska plockare har minskat drastiskt i både Sverige och Finland. Så det vi diskuterar är hur bärföretag och myndigheter ska bära sig åt för att få in tillräckligt med bär framöver.

Vad behöver diskuteras? Om man erbjuder tillräckligt bra löner/villkor så kommer man få arbetskraft, är inget som myndigheterna behöver lägga sig i. Ren och simpel marknadsekonomi.
Citera
2024-08-10, 17:35
  #288
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
I år kommer ”bara” 2.000 Thailändska bärplockare till Sverige, jämfört med cirka 6.000 förra året. Huvudskälet verkar vara att det är svårare för Thailändarna att få inresetillstånd.

Därför kommer det nu att bli brist på svenska bär, och de livsmedelsföretag som hanterar bären kan komma att säga upp anställda.

Men varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.

Det finns gott om arbetslösa svenskar, och för de som saknar utbildning kan bärplockning vara ett steg in på arbetsmarknaden. Ja, det är ju till och med så att man kan se det som halvt vansinnigt att flyga in bärplockare från andra sidan jordklotet, när det finns gott om folk i Sverige.

Att diskutera: Är det så att bärföretag, livsmedelsföretag och myndigheter helt enkelt är tafatta? I så fall är det dags att vakna upp. 6.000 arbetstillfällen är verkligen inte fy skam, ens om de är säsongsbetonade.

https://sverigesradio.se/artikel/brist-pa-bar-ger-varsel-i-livsmedelsbranschen

Du skriver, att "det finns gott om arbetslösa svenskar". Det beror ju på, vilka du åsyftar med "svenskar". Bullletin skriver:

"En ny analys visar att 52 procent av de arbetslösa i Sverige är invandrare – utrikesfödda. Denna överrepresentation blir ännu tydligare i ljuset av att arbetslösheten bland utrikesfödda är 16,8 procent, jämfört med endast 5,4 procent bland inrikes födda. Samtidigt utgör utrikesfödda 63 procent av ökningen i arbetslöshet sedan förra året."

https://bulletin.nu/over-halften-av-sveriges-arbetslosa-ar-utrikes-fodda

Arbetslösheten bland inrikes födda är alltså inte så stor.

Har du några förslag på, hur bärindustrin ska göra, för att "locka till sig" arbetslösa bland de utrikes födda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in