2024-08-11, 13:23
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
För en lön som motsvarar den man hade på 1970-talet i relativlön, så hade nog en och annan gjort det med vissa ändringar. En ledig dag i veckan vill väl dock de flesta ha.
Varför ska de hjälpa bärbolagen? Svenskar kan plocka bär själva. Efter att ha lagt undan för det egna husbehovet (saft, sylt m.m.) så kan svenskarna sälja bär eller bärprodukter via sociala medier. Om tusentals privatister gör det så kommer möjligheterna för Skatteverket att kontrollera alla att bli obefintliga. Med andra ord kan de sälja bären svart.

Därför några av våra eminenta Superflashbackare hävdar att de är lika duktiga som thailändare att plocka. Om vi tror bärföretagen skulle vi behöva cirka 200 000 svenskar för att göra samma jobb som 6 000 thailändare. Även om tar bort thailändarnas groteska övertid, så är runt 100 000 svenskar lika effektiva som thailändarna. Men i stället kan ju företagen hyra superflashbackarna i stället.

Jag gissar att bärföretagen väljer thailändare om de kan. Jag gissar att superflashbackarna talade med kluven tunga. De klarar nog endast av vad alla andra svenskar kan. Runt 4 kg per dag.

Du får plocka bär utan att betala skatt. Just nu kan du plocka 37kg blåbär* (orensade) och sälja utan behöva betala skatt. Det skulle ta en glad svensk, med svensk effektivitet cirka 9-10 dagar.

*Norrland.
Citera
2024-08-11, 13:52
  #362
Medlem
Är det nån som har koll på hur mycket svenska bär som stannar inom Sverige och hur mkt som går på export? Har läst uppemot 70-80%! Vi är blåsta
Citera
2024-08-11, 13:55
  #363
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Skicka ut ungdomar i skogen....
Ja, man kan göra som i Ukraina under kommunisttiden, skicka ut universitetsstudenter som får "jobba av" sin studietid åt staten. Läkare, sjuksköterskor och civilingenjörer kan undantagas (de lär betala av sig ändå), men alla genusvetare, kulturhistoriker, arkeologer och andra "Harry Potter"-elever kan gott göra någon nytta för samhället.

"Genusarna" ska ut på myren och plocka! Jag vill se en grupp överviktiga och bleka medelklassbarn med färgat hår, som går bredvid thailändarna med varsin skopa. Eftersom dessa genusar ofta gillar öppna gränser och internationellt utbyte så kan de ju passa på att snappa upp en och annan glosa på något thailändskt språk under sommarmånaderna. I slutet av augisti kanske de till och med kan hålla anföranden på thai om patriarkala strukturer i lingonriset.

Vill de inte plocka bär så får de inte bli genusvetare heller. Det blir en vinst oavsett hur man vänder på det. Antingen blir bären plockade, eller så får vi betydligt färre som lägger flera år av sitt liv på genusteorier.
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Har du förresten sett hur många asiater intar "viloställning" på sin rast efter ett tufft städ/restaurangpass/valfritt tungt jobb? Dom sitter på huk med en cigg i mungipan. Själv hade man inte kommit ner i den positionen och än mindre lyckats resa sig upp efter det.
Det är lättare än man tror, jag kan det och jag är en vit äktsvensk. Jag lärde mig från Youtube, du kan nog också med lite ansträngning (så vida du inte är ett jumbofetto).
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
För så fort det är ett beodrat arbete av kommunen eller riktigt företag så krävs det , sociala avgifter, arbetskläder , arbetsskor, pausutrymmen , omklädnings rum, Dusch-WC och "skogs kojor" med dessa funktioner är svindyra hyra.
För kläder räcker det med lite gympakläder, om socialfallen inte har det (vilket jag starkt tvivlar på), så kan man få tag på detta i någon second handbutik. Gummistövlar täcker skodonen.
Citera
2024-08-11, 14:06
  #364
Medlem
KällaFinska Yle:5,6 miljoner kilo exporterades. De viktigaste exportländerna för blåbär var Sverige och Kina.Blåbärsexporten till Sverige var 2,7 miljoner kilo. Samtidigt importerades 2,2 miljoner kilo blåbär och största delen av dem var svenska.

Haha! Sverige exporterar bär till Finland och Finland ger tillbaka till Sverige! Vad f-N är det? Måste vara nåt sätt för företagen (som är finska o svenska) att komma undan skatt.
Här är nåt skumt
Hoppas nån journalist kollar
Sen säljer vi nästan alla bär till bla Kina
Vad får vi ut av detta! Bärföretagen betalar knappast mkt skatt, marken o skogen är gratis (om de nu inte mutar markägare?) och Thailändare betalar ingen skatt i Sverige
Så våra gratis tillgångar länsas och då gnäller folk på gruvor och liknande! Skandal
Citera
2024-08-11, 14:18
  #365
Medlem
Kan förstå det....har plockat mycket i mina dar å det är ett skitjobb för så lite...krökt rygg hela dan.
Citera
2024-08-11, 14:18
  #366
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det kommer till en punkt där du antingen får helt sluta med deltid eller vad det är, om det inte ska räknas som du faktiskt har jobb, fastän du inte har bra lön.
Detta har man gjort för att få bort just deltidsarbete och liknande. Slutar du inte där med ditt deltidsarbete, så kommer du att få en a-kassa baserat på det om du skulle behöva gå tillbaka efteråt.
Som sagt, det gäller att vara vaken här innan man hoppar på något för det är definitivt inte säkert på att det i slutändan kommer sluta i plus.
Nej, det där du beskriver var ett system som Äggskallen införde och som fick enorm kritik av en massa deltidsanställda. Svetsaren avskaffade detta och nu kan du jobba deltid precis som det var innan Äggskallen pissade på oss. Det var väl för övrigt en av ytterst få bra saker som Svetsaren någonsin gjorde under sina år.
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag gissar att bärföretagen väljer thailändare om de kan. Jag gissar att superflashbackarna talade med kluven tunga. De klarar nog endast av vad alla andra svenskar kan. Runt 4 kg per dag.

Du får plocka bär utan att betala skatt. Just nu kan du plocka 37kg blåbär* (orensade) och sälja utan behöva betala skatt. Det skulle ta en glad svensk, med svensk effektivitet cirka 9-10 dagar.
Jag tvivlar. Jag plockade själv nästan fyra liter på ett par timmar, visserligen från en odling för några veckor sedan. Självklart var det plockning enbart för husbehovet, men så långsamt gick det ändå inte.

Plocka i Norrland har jag inte gjort men jag borde i alla fall som ovan plockare i mitt tempo kunna ta sexton liter på en åttatimmarsdag. På tre dagar borde jag lätt komma upp i dina 37kg med råge.

Det är inte raketvetenskap.
Citera
2024-08-11, 14:24
  #367
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Och då är alltså cirka 130.000 icke utlandsfödda svenskar arbetslösa.

Tveksamt hur rimligt det är, att enbart rikta åtgärder mot en grupp med relativt låg arbetslöshet och bortse från en annan grupp, med mycket större arbetslöshet. Det kommer knappast att landa väl och torde bli svårt att försvara.
Citera
2024-08-11, 14:26
  #368
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Lön och villkor är numera enligt avtal.

Vad bra!

Vilket avtal?
Citera
2024-08-11, 15:27
  #369
Medlem
Eurypteridas avatar
Det är nog inte arbetarna som är problemet utan arbetsgivarna.

I det här inslaget har DN besökt thailändarna i thailand.
Det är helt klart skojare till arbetsgivare i den här branchen.
https://youtu.be/oQuHIq0qLfE?si=gOSy1_1g1Y524TGF

En kvinna blev skadad och fick en räkning fast arbetsgivaren ska betala arbetsskada.
En annan kvinna blev sjuk men tvingad att arbeta och dog sen.
De måste låna 44000 för resan och det är en blåsning rakt av, de får sina pass beslagtagna av arbetsgivaren och måste plocka 4 ton lingon, blåbär eller hjortron för att få åka hem. När de kommer hem är de skuldsatta och har fått sina liv förstörda.

Det här slaveriet har väl gett branchen dåligt rykte?

Ni kan själva arbeta under dessa förutsättningar om ni klagar på arbetslösa!
Vem fan vill ha sån chef???
Citera
2024-08-11, 15:57
  #370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Varken svenskar eller invandrare vill jobba och staten ser till att dom inte behöver.

Hur förklarar man annars att ingen svensk eller invandrare jobbar vare sig som bärplockare eller foodora?
Det är gigjobb som man inte kan leva på om man inte likt pakistanierna delar madrasslägenhet med 10 andra.. socialbidragsnormen eller a-kassa lönar sig mer. Arbetslösheten bland etniska svenskar är väl låg, högre bland unga men då lönar dig sig bättre att studera..
Citera
2024-08-11, 15:58
  #371
Medlem
Eurypteridas avatar
Jävla vidriga arbetsgivare, fram med namnen?
Är det utlänningar?
__________________
Senast redigerad av Eurypterida 2024-08-11 kl. 16:00.
Citera
2024-08-11, 16:04
  #372
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nej, det där du beskriver var ett system som Äggskallen införde och som fick enorm kritik av en massa deltidsanställda. Svetsaren avskaffade detta och nu kan du jobba deltid precis som det var innan Äggskallen pissade på oss. Det var väl för övrigt en av ytterst få bra saker som Svetsaren någonsin gjorde under sina år.
Jag tvivlar. Jag plockade själv nästan fyra liter på ett par timmar, visserligen från en odling för några veckor sedan. Självklart var det plockning enbart för husbehovet, men så långsamt gick det ändå inte.

Plocka i Norrland har jag inte gjort men jag borde i alla fall som ovan plockare i mitt tempo kunna ta sexton liter på en åttatimmarsdag. På tre dagar borde jag lätt komma upp i dina 37kg med råge.

Det är inte raketvetenskap.

Såg att man kan köpa blåbär för 25kr litern så du fick ihop en hundring på dina timmar i skogen..Hur tog du dig dit ? med bil ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in