2024-08-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Vad anser du man ska göra?
Tvångsrekrytera folk som i Nazityskland eller Nordkorea?
Vad är lönen som bärföretagen erbjuder?
Är du säker på att den är så pass hög som idioterna i Tidölaget kräver?
Om svenskar inte vill plocka bär så vill dom inte.

Får man socialbidrag och är hyfsat arbetsför är det bara att skicka ut dem. Företagen kan betala kommunen.

Blir man uttvingad i bushen under sommaren så finns nog en drös som rycker upp sig ( inte alla, behövs ju någon gallring där) och kanske tycker att ett donkenjobb/parkarbetare är bättre
Citera
2024-08-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ica Basic Lingonsylt innehåller väldigt lite lingon.

35 gram bär per 100 g sylt. Det är mestadels socker och vatten du betalar för i den produkten.

Sverige och gemene man skulle må bättre om det konsumerades mindre av den lingonsylten.

Det är just den typ av sylt som den syltköpande småbarnsmamman serverar tillsammans blodpuddingen som middag.
Men ett nytt EU-direktiv är på gång som höjer andelen bär i sylt.

"Minsta frukthalt i sylt kommer att öka, vilket betyder att det blir mindre socker i sylten.
Sylt måste ha minst 450 g fruktinnehåll per kilogram (tidigare 350 g), medan sylt av extra hög kvalitet kommer att ha 500 g fruktinnehåll per kilogram (tidigare 450 g)."

https://www.europarl.europa.eu/topics/sv/article/20240404STO20192/mindre-socker-battre-markning-av-honung-juice-och-sylt
Citera
2024-08-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De plockar betydlige mer än en tiondel, och bärkostnaden i den burk du refererar till är 12-15 kronor.

Visst blir det dyrare, men jag tror att framtiden för bärindustrin ligger i att dela upp sin produktion i olika kategorier. T ex: köra lägsta möjliga pris på bär som importerats eller plockats av de Thailändare som trots allt kommer hit. Köra lägsta möjliga pris på odlade, amerikanska blåbär. Ursprungsmärka svenska blåbär och lingon och ta ett högre pris för dem.

Själv skulle jag nog köpa billiga importbär för en del syften, och dyrare svenska för andra. Tror rätt många resonerar som jag.

Varför vill du hellre importera bär från andra länder istället för att låta thailändare komma hit och plocka de svenska bären åt oss så att alla kan njuta av svenska bär? Inte bara dom som har råd att köpa ursprungsmärkta blåbär och lingon till ett högre pris?
Citera
2024-08-11, 12:44
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du och flera andra i tråden verkar tror det beror på genetik - det handlar såklart om erfarenhet, envishet och incitament. Ge svenskar incitament för att plocka bär så skall du se att dessa också klarar att plocka multum/dag. Sätt en minimum-gräns för hur många kilon de måste plocka för att erhålla fullt bidrag. Minska detta stegvis i takt med kilon man plockat under minimum-gränsen. Då skulle ni få se flit och flinka fingrar även hos svenskarna. ALLT handlar om morot och piska, dvs. incitament!

Håller med helt!
Finns massor av bidragstagare , socialen kunder som är i sina bästa år med god fysik & mycket väl skulle kunna klara detta om kraven ställdes.

Sedan vet jag att det tyvärr inte är så enkelt att bara införa.
För så fort det är ett beodrat arbete av kommunen eller riktigt företag så krävs det , sociala avgifter, arbetskläder , arbetsskor, pausutrymmen , omklädnings rum, Dusch-WC och "skogs kojor" med dessa funktioner är svindyra hyra.
Sist men inte minst krävs det enligt lag en massa försäkringar ifall vederbörande trampar i ett hål eller får ett ruttet trä över sig med benbrott (som exempel)

Det blir fruktansvärt dyrt för "företaget" så troligen därför det faller.

Hur bärföretagen gör vet jag ej exakt men gissar det typ dom "köper in bär" och Thailändarna är "anställda " av något skumt utländsk företag som struntar i ovan grejor med kojor, försäkringar, eller så är dom "egenföratagare" rent juridisk.
Citera
2024-08-11, 12:48
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vill dom det? Jag tror inte det. Förr i tiden så satte ju sommarjobbare plant. Det vill dom inte längre.
Skogsbolagen måste förlita sig på utländsk arbetskraft.

Bärplockning är ganska slitigt. Och ingen bra lön heller.

Ja det borde vara önskvärt av någon som inte har någon inkomst. Kan lönen ge motsvarande en resa tur och retur till Thailand, plus en summa som utöver det gör det värt att åka hit, då borde det fungera fint.
Är inte säker på vad det ger exakt, men det borde vara betydande för någon som har 0 i inkomst.
Citera
2024-08-11, 12:53
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Snabbare knappast, däremot jobbar de 20 timmar om dagen, sedan känner jag inte många som självmant vill utsätta sig för den tortyren att ströva omkring i en skog full av mygg istället för att njuta av deras sommarlov.
För en lön som motsvarar den man hade på 1970-talet i relativlön, så hade nog en och annan gjort det med vissa ändringar. En ledig dag i veckan vill väl dock de flesta ha.
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Thailändarna som kommer hit är rutinerade arbetare. Utan att vidare veta så plockar de säkerligen flera gånger snabbare än random sommarjobbande svensk/invandrare, det är tufft att plocka bär.
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Men vi har några superflashbackare som säkert kan hjälpa bärbolagen.
Varför ska de hjälpa bärbolagen? Svenskar kan plocka bär själva. Efter att ha lagt undan för det egna husbehovet (saft, sylt m.m.) så kan svenskarna sälja bär eller bärprodukter via sociala medier. Om tusentals privatister gör det så kommer möjligheterna för Skatteverket att kontrollera alla att bli obefintliga. Med andra ord kan de sälja bären svart.

Svenskarna slipper då dels betala ockerhyra för att bo i en möglig barack, dels slipper de betala skatt som i stor utsträckning går till bidragsparasiter och överflödiga akademiker med fina titlar. Svenskar kan plocka betydligt färre kilo bär och ändå få ut en bättre timlön eftersom vi har bättre möjligheter att befria oss från de parasiter i mellanled som suger vårt blod.
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vill dom det? Jag tror inte det. Förr i tiden så satte ju sommarjobbare plant. Det vill dom inte längre.
Skogsbolagen måste förlita sig på utländsk arbetskraft.

Bärplockning är ganska slitigt. Och ingen bra lön heller.
Vad tjänar en skogsplanterare idag jämfört med innan Äggskallen öppnade upp för arbetskraftsinvandring tillsammans med miljöpartiklarna? Den statistiken hade varit intressant att ta del av.
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Går du på a-kassa, så ger det ju exakt samma effekt som soc. och går du en längre tid på detta sätt med halvkassa påhugg, så kommer ju din nya a-kassa bli baserad på en senare långt sämre inkomst och alla dina kassa påhugg, vilket alltid kommer hänga kvar, så länge du inte fått ett nytt 8 h arbete och din nästa a-kassa baseras på det.
Som sagt, detta system är baserat på 8 h arbetsdag och passivisera folk under arbetslösheten, så länge det inte dyker upp ett nytt 8 h arbete som man kan ta.
Man får inte sänkt a-kassa för att man jobbar, eller i vart fall fick man inte det sist jag kollade. Var är din källa? Min är Arbetsförmedlingen som jag har frågat ca 2014. Att reglerna skulle ha blivit sämre idag tror jag inte.
Citera
2024-08-11, 12:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med helt!
Finns massor av bidragstagare , socialen kunder som är i sina bästa år med god fysik & mycket väl skulle kunna klara detta om kraven ställdes.

För så fort det är ett beodrat arbete av kommunen eller riktigt företag så krävs det , sociala avgifter, arbetskläder , arbetsskor, pausutrymmen , omklädnings rum, Dusch-WC och "skogs kojor" med dessa funktioner är svindyra hyra.
Sist men inte minst krävs det enligt lag en massa försäkringar ifall vederbörande trampar i ett hål eller får ett ruttet trä över sig med benbrott (som exempel)

Hur bärföretagen gör vet jag ej exakt men gissar det typ dom "köper in bär" och Thailändarna är "anställda " av något skumt utländsk företag som struntar i ovan grejor med kojor, försäkringar, eller så är dom "egenföratagare" rent juridisk.

Kanske man kan låta arbetsgivare och stat ta kostnaderna och dela den på någon vänster? Nej, självklart inte lätt att införa, särskilt inte i Sverige, men jag leker enkom med tanken och det skulle helt klart vara genomförbart bara om den politiska viljan funnits och någon vågade ta tag i detta, men politiker vet att ett sådant förslag troligtvis vore förbundet med politiskt självmord...
Citera
2024-08-11, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Lönen är inte katastrofalt låg:

Fast företagarna luras, jag har läst otaliga artiklar om Thailändare som fastnat i Sverige för utebliven lön, de får lönen när arbetet är klart, men arbetsledaren brukar oftast dra med pengarna och lämna arbetarna i barackerna.

Nej det är inga sjyssta arbetsvillkor, de får jobba mer än 12 timmar per dag och blir uppätna av mygg, idag riskerar man ett flertal sjukdomar av mygg tack vare klimatförändriingarna, sedan ska man plocka bestämt antal kilo per dag, om det regnat mycket växter det inte så mycket bär utan de möglar bort i skogen, då kommer inte arbetarna upp till den bestämda volymen per dag.

Ingen svensk skulle gå med på dessa arbetsvillkor, och ingen vill bo i baracker i skogarna heller vilket är en förutsättning för jobbet, det handlar om att de plockar inom 5 mils radie, och många stukar eller vrickar sina fötter eftersom det finns många håligheter i skogen, dagens svenskar klarar inte dessa arbetsvillkor. Jobbet är extremt slitsamt för kroppen.
Citera
2024-08-11, 13:05
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Får man socialbidrag och är hyfsat arbetsför är det bara att skicka ut dem. Företagen kan betala kommunen.

Blir man uttvingad i bushen under sommaren så finns nog en drös som rycker upp sig ( inte alla, behövs ju någon gallring där) och kanske tycker att ett donkenjobb/parkarbetare är bättre
Då får du tillbaka tre blåbär, ett konkelbär och en deciliter spott i en hink. Varsågod, gör sylt.
Citera
2024-08-11, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Håller med helt!

Kan vara lite så. De svenska arbetslagarna som kommunerna måste följa är inte anpassade för att gå ut i skogen och plocka bär. Ett starkt argument för att privata företag tar in de thailändska bärplockarna som givetvis inte följer många av de där reglerna som kommunen måste följa.
Citera
2024-08-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Fast företagarna luras, jag har läst otaliga artiklar om Thailändare som fastnat i Sverige för utebliven lön, de får lönen när arbetet är klart, men arbetsledaren brukar oftast dra med pengarna och lämna arbetarna i barackerna.

Nej det är inga sjyssta arbetsvillkor, de får jobba mer än 12 timmar per dag och blir uppätna av mygg, idag riskerar man ett flertal sjukdomar av mygg tack vare klimatförändriingarna, sedan ska man plocka bestämt antal kilo per dag, om det regnat mycket växter det inte så mycket bär utan de möglar bort i skogen, då kommer inte arbetarna upp till den bestämda volymen per dag.

Ingen svensk skulle gå med på dessa arbetsvillkor, och ingen vill bo i baracker i skogarna heller vilket är en förutsättning för jobbet, det handlar om att de plockar inom 5 mils radie, och många stukar eller vrickar sina fötter eftersom det finns många håligheter i skogen, dagens svenskar klarar inte dessa arbetsvillkor. Jobbet är extremt slitsamt för kroppen.

Precis, det är den kriminella verksamheten som man vill komma åt, inte att thailändska bärplockare ska förbjudas att komma till Sverige. Det är därför det blir avslag. Tyvärr så har kriminella sett möjligheterna att hålla på såhär i Sverige utan att kraftiga åtgärder vidtas (av tidigare regeringar).
Citera
2024-08-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Man får inte sänkt a-kassa för att man jobbar, eller i vart fall fick man inte det sist jag kollade. Var är din källa? Min är Arbetsförmedlingen som jag har frågat ca 2014. Att reglerna skulle ha blivit sämre idag tror jag inte.

Det kommer till en punkt där du antingen får helt sluta med deltid eller vad det är, om det inte ska räknas som du faktiskt har jobb, fastän du inte har bra lön.
Detta har man gjort för att få bort just deltidsarbete och liknande. Slutar du inte där med ditt deltidsarbete, så kommer du att få en a-kassa baserat på det om du skulle behöva gå tillbaka efteråt.
Som sagt, det gäller att vara vaken här innan man hoppar på något för det är definitivt inte säkert på att det i slutändan kommer sluta i plus.
Vi har ett trygghetssystem som inte riktigt är anpassat och helt optimalt för dagens arbetsmarknad, så det är inte bara att säga att "ja, men arbetslösa kan plocka skräp, grönsaker osv".
Att det blivit så är också för att försöka sätta press på arbetsgivarna till att verkligen ge riktiga anställningar och inte alla skulle princip bara jobba som timanställda med osäkra löner och tider, men det innebär också att det finns arbete idag ex. som bärplockare som inte har fungerat vettigt sedan typ 60-talet eller något och att de varje år står inför samma dilemma.
Bärföretagen får väl göra som man gjorde förr i tiden när man behövde folk på åkern, pippa mera.
Senast redigerad av Kammadaj 2024-08-11 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in