2024-08-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Skicka ut ungdomar i skogen....
Eller alla raketforskare, läkare och ingenjörer.
Citera
2024-08-11, 17:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Ja, inte konstigt då du är en vänstermänniska och de är inte kända för att orka ta i lite och/eller ha uthållighet. Säger mycket om ditt umgänge, tyvärr...

Tror inte bärplockarryggen på en random Östermalms-bratt är speciellt mycket bättre men fantisera vidare grabben.
Citera
2024-08-11, 17:11
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är nog inte arbetarna som är problemet utan arbetsgivarna.

I det här inslaget har DN besökt thailändarna i thailand.
Det är helt klart skojare till arbetsgivare i den här branchen.
https://youtu.be/oQuHIq0qLfE?si=gOSy1_1g1Y524TGF

En kvinna blev skadad och fick en räkning fast arbetsgivaren ska betala arbetsskada.
En annan kvinna blev sjuk men tvingad att arbeta och dog sen.
De måste låna 44000 för resan och det är en blåsning rakt av, de får sina pass beslagtagna av arbetsgivaren och måste plocka 4 ton lingon, blåbär eller hjortron för att få åka hem. När de kommer hem är de skuldsatta och har fått sina liv förstörda.

Det här slaveriet har väl gett branchen dåligt rykte?

Ni kan själva arbeta under dessa förutsättningar om ni klagar på arbetslösa!
Vem fan vill ha sån chef???

Ännu fler exempel

(FB) Två personer åtalade för människohandel i Åsele, Västerbotten (2024-05-03)

(FB) Bärplockare bedragna av företagare - Åsele

Finns inga bärföretag som söker personal just nu, finns uppenbarligen ingen brist på bärplockare. Däremot finns det brist på billig arbetskraft som kan utnyttjas, stackars bärföretag.
Citera
2024-08-11, 17:57
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Såg att man kan köpa blåbär för 25kr litern så du fick ihop en hundring på dina timmar i skogen..Hur tog du dig dit ? med bil ?
I mitt fall så pass nära att det räcker med en bussresa.
Citera
2024-08-11, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Nej, det där du beskriver var ett system som Äggskallen införde och som fick enorm kritik av en massa deltidsanställda. Svetsaren avskaffade detta och nu kan du jobba deltid precis som det var innan Äggskallen pissade på oss. Det var väl för övrigt en av ytterst få bra saker som Svetsaren någonsin gjorde under sina år.
Jag tvivlar. Jag plockade själv nästan fyra liter på ett par timmar, visserligen från en odling för några veckor sedan. Självklart var det plockning enbart för husbehovet, men så långsamt gick det ändå inte.

Plocka i Norrland har jag inte gjort men jag borde i alla fall som ovan plockare i mitt tempo kunna ta sexton liter på en åttatimmarsdag. På tre dagar borde jag lätt komma upp i dina 37kg med råge.

Det är inte raketvetenskap.

Skatteavdraget ligger på 12500 kr. Enligt experterna (Bärföretagen) klarar svenskar av 4 kg per dag. Det är cirka 6.5 liter (Blåbär). Det är skillnad att gå i skogen och odling.

Jag kan säga att thailändare är bra mycket bättre på plocka bär än svenskar. Det beror på att de är risodlare i Thailand. De håller på att försvinna i Thailand då man får mer och mer maskiner i Thailändskt jordbruk.
Citera
2024-08-11, 18:57
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Så länge man öht kan "tacka nej till jobb" och vänta på bidragsutbetalningen så kan det finnas brist på allt möjligt i kombination med arbetslöshet.
Citera
2024-08-11, 19:22
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Tror inte bärplockarryggen på en random Östermalms-bratt är speciellt mycket bättre men fantisera vidare grabben.

Varför skulle en "bratt" från Östermalm plocka bär? På tal om att fantisera, var det ja...
Citera
2024-08-11, 19:24
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
För att bärplockare i regel blir utnyttjade, ut och plocka med dig själv om du saknar blåbär.
Citera
2024-08-11, 19:52
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Ja, det är så det är, de är tafatta.
Finns mängder av folk som gladeligen skulle plocka bär, inte minst sommarjobbandes ungdomar och studenter.

Haha!

Tror du på allvar att det fiinns folk i Sverige som vill jobba i skogen även om det skulle innebära ett så enkelt arbete som att plocka bär?

Tillåt mig skratta rakt ut!
Citera
2024-08-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenkomp GRK
För att bärplockare i regel blir utnyttjade, ut och plocka med dig själv om du saknar blåbär.

Håller med!
Det har till och med varit ute i media att de blir utnyttjade och det hör har man sett en artikel om nästan varje år
Citera
2024-08-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
... varför ser inte livsmedelsföretagen och myndigheterna till att arbetslösa svenskar ges möjlighet att plocka bär? Lön och villkor är numera enligt avtal. Så det finns inga arbetsrättsliga problem som jag förstår det.
Gissar att det är billigare med utländsk arbetskraft, trots avtalsklimatet.
Alternativt att svenskar är alldeles för bekväma för att dra på sig Helly Hansen och gummistövlar och gå runt i skogen för att arbeta. De flesta svenskar tror jag instämmer med att 'asiater' är kända för att vara rena arbetsmaskiner.
I båda fallen tjänar livsmedelsförsäljarnas kedjor mer pengar för sig själva. Därför klagar folk till riksdagen och kommuner att 'det saknas bärplockare'; fastän det i fysiologisk mening inte gör det rent befolkningsmässigt.
Senast redigerad av Robbinist 2024-08-11 kl. 20:30.
Citera
2024-08-11, 20:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markberedning
Varför vill du hellre importera bär från andra länder istället för att låta thailändare komma hit och plocka de svenska bären åt oss så att alla kan njuta av svenska bär? Inte bara dom som har råd att köpa ursprungsmärkta blåbär och lingon till ett högre pris?
Jag vill helst inte att man behöver importera bär, men flera bärföretag har sagt att de tänker göra det. Och en del import har redan förekommit.

Flera företag har blivit fällda för, eller har pågående rättegångar om, trafficking/människohandel av Thailändska bärplockare. Med de nya regler som myndigheterna i Finland och Sverige nu arbetar med att driva igenom kan det nog bli svårt och dyrt att flyga in plockare från andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in