2025-07-23, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kanske är ni inne på ett framkomligt spår här.

Höja fribeloppet för boende i glesbygd till - säg - 30.000 per år och sätt ett minimipris för bären, så kanske man kan få många plockare som bidrar litet var, istället för att flyga hit ett mindre antal som plockar stora mängder.

Borde kunna bli en win-win. Glesbygden stärks samtidigt som det plockas mycket bär. Dessutom slipper man det omfattande och kostsamma jobbet med att välja ut och flyga hit folk från andra sidan jordklotet. Folk som dessutom ska ha någonstans att bo och som måste skjutsas till plockställena.

Fast det finns nu mera inga i lämplig ålder som lever i glesbygd och är lämpade för bärplockning. I min forna hemby bor det omkring 80 personer. Jag skulle gissa att 60 av dem är över 65 år. Finns knappt någon under 30 år. Arbetslösheten är i stort sett 0%. Många av de som arbetar tar hand om de äldre via hemtjänsten.

Så ser det säkerligen ut i en mängd av alla dessa glesbygdsbyar.

Arealerna, bärmarkerna, är alldeles för stora för att kunna skördas av de få som bor på plats. Försök hitta en svensk ungdom för skogsröjning eller plantering. Polacker är lösningen.

Samtidigt råder det en massarbetslöshet bland ungdomar i storstäderna. Största möjliga tystnad från alla håll och kanter.

Ungdomarna i storstäderna måste rökas ut och då inriktat mot ett särskilt klientel. Där är inte hindret tusentals mil, arbetstillstånd eller annat. Största möjliga tystnad från alla håll och kanter.
Citera
2025-07-23, 08:04
Medlem
Motacilla.albas avatar
Arbetslösa förväntas söka FASTA arbeten.
Systemet omöjliggör att man tar ett sådan arbete även om man vill. I alla fall var det så tidigare.
Citera
2025-07-23, 08:09
2025-07-10

Risk för osund konkurrens i bärbranschen.

I kontrollen av bärbranschen har Skatteverket hittat fel i sex av tio utredningar.
De bärföretag som anlitar friplockare kan bedömas vara arbetsgivare och därmed bli skyldiga
att betala arbetsgivaravgifter och göra skatteavdrag på de ersättningar som betalas ut.

Mellan 2023 och 2025 har Skatteverket tittat på området bärplockning i skogen för att motverka skattefel och
osund konkurrens. Skatteverket utgår från ett riskbaserat urval när det beslutas vilka aktörer som ska kontrolleras.
Kontrollen av bärbranschen har hittills omfattat 28 företag.

Ändringar av beskattningen har gjorts i drygt 60 procent av de avslutade utredningarna.
Det vanligaste felen är oredovisad vidarefakturering och oredovisad moms på vidarefakturering.
Skatteverket har hittills beslutat om höjda skatter och avgifter på 2,5 miljoner kronor för dessa företag.

Mer info: https://www.skatteverket.se/omoss/pr...edf03e641.html
Citera
2025-07-23, 08:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Fast det finns nu mera inga i lämplig ålder som lever i glesbygd och är lämpade för bärplockning. I min forna hemby bor det omkring 80 personer. Jag skulle gissa att 60 av dem är över 65 år. Finns knappt någon under 30 år. Arbetslösheten är i stort sett 0%. Många av de som arbetar tar hand om de äldre via hemtjänsten.

Så ser det säkerligen ut i en mängd av alla dessa glesbygdsbyar.

Arealerna, bärmarkerna, är alldeles för stora för att kunna skördas av de få som bor på plats. Försök hitta en svensk ungdom för skogsröjning eller plantering. Polacker är lösningen.

Samtidigt råder det en massarbetslöshet bland ungdomar i storstäderna. Största möjliga tystnad från alla håll och kanter.

Ungdomarna i storstäderna måste rökas ut och då inriktat mot ett särskilt klientel. Där är inte hindret tusentals mil, arbetstillstånd eller annat. Största möjliga tystnad från alla håll och kanter.
Kan man inte plocka bör när man fyllt 65? Jag har passerat 70 och plockar varje år 10-20 liter på några dagar.

Dessutom finns det rätt gott om mindre orter där majoriteten inte bor på äldreboende.

Det är många faktorer som avgör om man bor kvar i mindre orter och glesbygd, eller inte. Ekonomin är en av de viktigaste, och där kan en skattelättnad på bärplockning vara en liten del.

Att tvångsbussa arbetslösa invandrare långa sträckor, ordna inkvartering och hoppas på goda resultat kräver en massa statliga/kommunala insatser och pengar. Ökad byråkrati och ökad statlig inblandning. Det lär kosta staten betydligt mer ån det ger tillbaka, och glesbygden stärks inte alls.
Citera
2025-07-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan man inte plocka bör när man fyllt 65? Jag har passerat 70 och plockar varje år 10-20 liter på några dagar.

Dessutom finns det rätt gott om mindre orter där majoriteten inte bor på äldreboende.

Det är många faktorer som avgör om man bor kvar i mindre orter och glesbygd, eller inte. Ekonomin är en av de viktigaste, och där kan en skattelättnad på bärplockning vara en liten del.

Att tvångsbussa arbetslösa invandrare långa sträckor, ordna inkvartering och hoppas på goda resultat kräver en massa statliga/kommunala insatser och pengar. Ökad byråkrati och ökad statlig inblandning. Det lär kosta staten betydligt mer ån det ger tillbaka, och glesbygden stärks inte alls.

Varför skulle pensionärer plocka bär om de finns, för en billig penning, att köpa i närmaste affär? I så fall skulle man kunna föra tanken vidare med att alla ska baka sitt eget bröd, ha en ko som mjölkar, odla all potatis som behövs för året. Det finns fördelar med stordrift som i det här fallet med thailändarna och temporärt arbete. När arbetet är slut så skickas man hem.

Givetvis ska de arbetslösa få välja själva. Ta jobb inom skogsvården, bärplockning etc eller bli utan bidrag. Inget konstigt med det. Fullt naturligt.

Under AK-tiden byggdes det miltals med vägar bl.a i Norrlands inland. Skogarna sattes i stånd. Sådana tankar är dock helt förbjudna att ens yppa nu år 2025.

Helt obegripligt.

Arbete skulle hålla många ungdomar borta från droger, kriminalitet och annat elände. Staten måste också ha en uppfostrande roll. Vi ser nu hur 12-13 år gamla barn hamnar i ren asocialitet. Något måste göras!
Citera
2025-07-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tydligen lönar det sig thailändare att resa tusentals mil för att plocka bären.

Jag skulle vilja se att kvinnor från Rosengård, Tensta, Rinkeby röks ut från områdena och sätts i bärplockning.

Vid sidan om, jag har enbart sett svenska flickor rensa ogräs i parker och i rondeller under alla dessa år jag har rest runt i landet. Var är alla huckleflickor?

Arbete befordrar hälsa och välstånd.
Det lönar sig inte för folk som bor i Sverige. De plockar ut mer genom att gå på bidrag. Håller annars med dig fullständigt om att små hucklor kan och bör tvingas plocka bär.
Citera
2025-07-24, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Dom får ju ingen lön. Djungeltrumman trummar på.
Dom får ersättning för hur mycket bär / svamp Dom plockat, dock missar dom OB!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in