2025-09-02, 09:53
  #505
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Skoägarna betalar för lite för att inhemsk arbetskraft ska lockas. Skogsägarna har inte råd med mer för alla skatter och försäkringar. Vi behöver få in alla skatter och försäkringspremier för att kunna ta hand om hitresta Afghaners skolgång och för att täcka upp för dessa öststatares stölder. Om vi inte hade dessa Afghaner och öststatare här skulle kanske skogsägarna ha råd med inhemsk personal igen, precis som på 50-talet.

Det är knappast dåligt betalt som är orsaken, utan det rör sig snarare om att det är fult att jobba i skogen. Givetvis är det tungt och kan vara farligt, men med det sagt är det snarare som så att det lockar mer att kränga kläder på Åhléns och kunna spendera tiden på sociala medier och dejtingappar i stället för att arbeta.
Citera
2025-09-02, 09:55
  #506
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Bärplockning känns ju som ett perfekt arbete för just krya pensionärer som är garanterade en viss summa pengar varje månad oavsett vad . TS kan få sin pension på typ 15k efter skatt och få in några sköna tusenlappar via sin bärplockning - win-win.

För de flesta som är arbetslösa och beroende av bidrag är det inte en långsiktig lösning på problemet.


Den som är ung och arbetslös kanske skulle må gott av att få tummen ur röven och plocka bär i stället för att sitta hemma.
Citera
2025-09-02, 16:22
  #507
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Den som är ung och arbetslös kanske skulle må gott av att få tummen ur röven och plocka bär i stället för att sitta hemma.

Kanske det. Men jag håller fast vid att det är ett mycket mer intressant jobb för pensionärer som är garanterade en viss summa pengar varje månad oavsett. Det innebär att man inte anstränger sig i onödan, utan får njuta av de pengar man får in.

Problemet med att ha ett välfärdssamhälle är att det inte alltid lönar sig att arbeta. För att bärplockning skall vara värt det måste antingen bidragen skäras ner kraftigt eller så måste man ha möjlighet att spara pengar trots att man går på bidrag (t.ex. Tysklands "Burgergeld"-system).
Citera
2025-09-02, 19:44
  #508
Medlem
Det är bra som det är. Vi vill inte ha allsköns slödder i skogarna som skräpar ner. Slöddret kommer absolut inte plocka bär effektivt heller.

Låt kilopriset bestämmas av marknaden och låt dom som är manade att komma ut i skogen och plocka få göra det.

Alltså inga fixerade löner eller nå sån skit. Kilopris är grejen. Går att lägga ut på marketplace eller andra försäljningssifor så får ni betalt det det är värt. Undvik smutsiga bäruppköpare. Ofta ett riktigt jävla pack.
Citera
2025-09-02, 19:45
  #509
Medlem
Man måste ha lite kunskap om skogen och skogarna man är i ochså för att kunna plocka blåbär effektivt.
Citera
2025-09-03, 11:08
  #510
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kanske det. Men jag håller fast vid att det är ett mycket mer intressant jobb för pensionärer som är garanterade en viss summa pengar varje månad oavsett. Det innebär att man inte anstränger sig i onödan, utan får njuta av de pengar man får in.

Problemet med att ha ett välfärdssamhälle är att det inte alltid lönar sig att arbeta. För att bärplockning skall vara värt det måste antingen bidragen skäras ner kraftigt eller så måste man ha möjlighet att spara pengar trots att man går på bidrag (t.ex. Tysklands "Burgergeld"-system).

Jag ifrågasätter inte din ståndpunkt vad gäller pensionärer. Den tanken är mycket god och jag skulle själv kunna tänka mig göra det om jag varit pensionär. Dra ihop några vänner uppe i stugan under en till två veckor och plocka bär i skogarna runt omkring. Det hade varit förbaskat trevligt och precis som du säger hade det var bonuspengar.

Men vad gäller 9% i arbetslöshet och möjlighet att få jobb i landet är det uppenbarligen som så att det saknas folk inom många branscher där det inte krävs allt för mycket kompetens för att kunna börja jobba. Sen lär man sig på vägen.
Citera
2025-09-09, 10:59
  #511
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Däremot går det att gladeligen kvittera ut bidrag varje månad utan att någon tvingar dem till det.

I sanning en märklig värld vi lever i.

En existerande ekonomi är alltså inget tvång?
Citera
2025-09-09, 11:25
  #512
Medlem
2021

"Några av de thailändska plockarna tjänade inkomster motsvarande upp till femton års inkomster i Thailand under sina två och en halv månader långa bärplockningskontrakt.

Enligt Jukka Kristo, VD för bärföretaget Polarica, har de bästa plockarna i hans företag en nettoinkomst på 12 000 euro, och genomsnittet ligger strax under 4 000 euro netto.

– Årsinkomsten inom lantbrukarsegmentet ligger på runt 800 euro, och när vi pratar om en genomsnittsinkomst på strax under 4 000 euro är det verkligen mycket. Och för dem vars inkomst närmar sig 12 000 euro är det så mycket att de kan göra mycket i familjen – med två och en halv månads inkomst."

https://yle.fi/a/3-12129362

varför ska man jobba om man inte behöver?
Citera
2025-09-09, 17:34
  #513
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
2021

"Några av de thailändska plockarna tjänade inkomster motsvarande upp till femton års inkomster i Thailand under sina två och en halv månader långa bärplockningskontrakt.

Enligt Jukka Kristo, VD för bärföretaget Polarica, har de bästa plockarna i hans företag en nettoinkomst på 12 000 euro, och genomsnittet ligger strax under 4 000 euro netto.

– Årsinkomsten inom lantbrukarsegmentet ligger på runt 800 euro, och när vi pratar om en genomsnittsinkomst på strax under 4 000 euro är det verkligen mycket. Och för dem vars inkomst närmar sig 12 000 euro är det så mycket att de kan göra mycket i familjen – med två och en halv månads inkomst."

https://yle.fi/a/3-12129362

varför ska man jobba om man inte behöver?


Och det tror du din dumme fan på för att företagssvinet som utnyttjar människor har sagt det?
Citera
2025-09-09, 17:38
  #514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den här tråden handlar om hur man kan få folk att plocka bär, helst utan att flyga hit folk från andra sidan jordklotet.

Behöver villkor och löner ändras så är det fritt fram att komma med förslag. Att bara avfärda bärplockning med att det leder till slaveri är ju inte ett särskilt konstruktivt förslag. Det går nästan alltid att få en verksamhet att fungera med drägliga villkor. I fallet med bärplockning kanske bären blir dyrare, men det lär gå att sälja en hel del bär ändå.

Men du om bärföretagaren plockar sina egna bär så kan hen ju ta ut hur låg lön hen vill, eller hur?
Citera
2025-09-09, 20:32
  #515
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Och det tror du din dumme fan på för att företagssvinet som utnyttjar människor har sagt det?

tror inte du förstår vad det innebär att arbeta och producera något?
är du möjligen en blatte som försörjer dig på bidrag?

"Han plockar 133 kilo/dag

En 35-årig man från Thailand är mitt vandringssällskap. Han är klädd i rånarluva och prasslande träningsoverallsbyxor av nylon. Klockan är 4.40.

Svenskarna är sämst
Det är stor skillnad i flit och fart mellan olika nationaliteter. Hos en av de största skogsbärshanterarna, Balsjö Frys & Bär AB, finns en inofficiell lista för person och dag för blåbärsplockning:

Thailändare 133 kg

Ukrainare 60 kg

Ryssar och vitryssar 40 kg

Polacker och balter 10 kg

Svenskar 4 kg

Klockan fyra är sju av deras åtta gamla minibussar redan försvunna från gården. Den åttonde står med irriterat varvande motor redo för start

Arbetsdagen inklusive restid är 15 timmar. Sju dagar i veckan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnrdxA/han-plockar-133-kilo-dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in