2024-08-08, 17:03
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claddan1
Okej då förstår jag, ja det står i mitt Mail att skolan samarbetar med TCC och att testerna kommer att skickas ut snart så antar jag är vidare men sen även om jag skulle klara det så kan jag ju åka om det är hundra andra som sökt med examen. Har du tips på vad man ska tänka på eller om man kan träna på IQ testerna med mera på nätet? Hittar ingen gratis version!

Nej skulle inte påstå att det går att öva till testerna. Det är bara läsa ordentligt och hålla lugnet
Citera
2024-08-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramseskk
Liten fråga till er som gjort tester i Nässjö alt gjort proverna som tcc ger ut som steg 1-2 test inför skolan , är det Aon som håller i testerna eller dem har egna ? Har gjort testerna åt protrain och en vän ska söka in så tänkte ge han lite tips ang dem men det inte lönt om det inte samma tester ! Tacksam för svar

Men även om det inte är samma tester borde det ju ändå vara liknande frågor eller iaf samma tankesätt. Ska göra testerna för TCC/ Nässjö om några dagar är riktigt nervös. Någon som har tips på vad man kan plugga?
Citera
2024-08-08, 17:58
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Jaha då förstår jag, är med livrädd för dom fattar ingenting på de IQ jag testat på nätet sen har jag inte hittat någon gratis version heller så vet inte ens om jag gör rätt. Övade du något innan? Och vad fick du betala står bara att allt ska betalas men inte hur mycket vill liksom inte komma oförberedd o betala multum flera gånger..

Jag betalade ingenting. Skickade in ansökan och fick några dagar senare ett mail med testet.

Det testet man gör är Matrigma/Uniq. Du kan ladda ned testerna och träna. För testerna är en kopia rakt av de testerna du hittar på nätet för matrigma och uniq. Sedan är det talserieföljder, matematik och ordförståelse.

Klarar du inte testet du får till datorn hemma så är du rökt som en böckling. Du måste klara det hemma för att komma vidare till nästa steg i processen. Då får du göra ett exakt likadant test på skolan. Klarar du det så går du vidare. Klarar du inte testet en andra gång så är det tack och godnatt. Du måste klara testet två gånger i rad.

Antagningstesterna är kort sagt exakt likadana till lokförarutbildningen som till polishögskolan. Ingen skillnad överhuvudtaget på testerna.

Matrigma och Uniq är svårt om du inte har förberett dig, och det är en god idé att öva innan testet.
Senast redigerad av Mittpunkt 2024-08-08 kl. 18:02.
Citera
2024-08-08, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Hej det är inte samma tester, TCC har egna.
Bockar och bugar för svar
Citera
2024-08-08, 19:52
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag betalade ingenting. Skickade in ansökan och fick några dagar senare ett mail med testet.

Det testet man gör är Matrigma/Uniq. Du kan ladda ned testerna och träna. För testerna är en kopia rakt av de testerna du hittar på nätet för matrigma och uniq. Sedan är det talserieföljder, matematik och ordförståelse.

Klarar du inte testet du får till datorn hemma så är du rökt som en böckling. Du måste klara det hemma för att komma vidare till nästa steg i processen. Då får du göra ett exakt likadant test på skolan. Klarar du det så går du vidare. Klarar du inte testet en andra gång så är det tack och godnatt. Du måste klara testet två gånger i rad.

Antagningstesterna är kort sagt exakt likadana till lokförarutbildningen som till polishögskolan. Ingen skillnad överhuvudtaget på testerna.

Matrigma och Uniq är svårt om du inte har förberett dig, och det är en god idé att öva innan testet.

Sökte på båda namnen på tester och sådär ser varken TCCs eller Protrains tester ut.

Slöseri med pengar, gör testerna bara.
Citera
2024-08-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
Sökte på båda namnen på tester och sådär ser varken TCCs eller Protrains tester ut.

Slöseri med pengar, gör testerna bara.

Ja men bra att öva innan för att ha en förståelse på vad som kan komma, när jag kollade på testerna första gången fattade jag 0 ingen logik alls. Efter att jag läst, testat och får svar på hur man ska tänka var det mer logiskt varför svaret var som det var. Tex att kolumnen rör sig en gång till höger på varje bild vilken bild är den sista osv. Vissa saker är bara inte logisk för alla om man inte tidigare gjort det. Vad detta har för betydelse som lokförare ger mig 0 logik alls men det måste göras och övas på sen kommer inte exakt samma på testet men så länge man förstår hur man ska tänka. Har du tips på vad/ var man kan öva ?
Citera
2024-08-08, 20:48
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ja men bra att öva innan för att ha en förståelse på vad som kan komma, när jag kollade på testerna första gången fattade jag 0 ingen logik alls. Efter att jag läst, testat och får svar på hur man ska tänka var det mer logiskt varför svaret var som det var. Tex att kolumnen rör sig en gång till höger på varje bild vilken bild är den sista osv. Vissa saker är bara inte logisk för alla om man inte tidigare gjort det. Vad detta har för betydelse som lokförare ger mig 0 logik alls men det måste göras och övas på sen kommer inte exakt samma på testet men så länge man förstår hur man ska tänka. Har du tips på vad/ var man kan öva ?

De grejerna är inte med på testerna, för TCC är det ordförståelse, sifferkombinationer etc
Citera
2024-08-09, 16:42
Medlem
Finns det tester online, som man kan öva på?
Citera
2024-08-09, 17:48
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Finns det tester online, som man kan öva på?

Google på matrigma/uniq.
Citera
2024-08-11, 14:08
Medlem
Finns det någon snäll själ som har material till det första testet till TCC inför lokförareutbildningen? Hade varit guldvärt att öva på lite innan. Kan va protrain med, kan betala om så krävs!
Citera
2024-08-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Var kan man ladda ner testerna gratis för att öva?
Citera
2024-08-11, 17:51
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Finns det någon snäll själ som har material till det första testet till TCC inför lokförareutbildningen? Hade varit guldvärt att öva på lite innan. Kan va protrain med, kan betala om så krävs!

Citat:
Ursprungligen postat av aMember99
Var kan man ladda ner testerna gratis för att öva?

https://www.jobtestprep.se/matrigma-test
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in