2025-05-27, 22:48
Medlem
hippien47s avatar
Jag har svårt att se att detta skulle vara ett bristyrke. SJ ger sken av att alla som går deras utbildning får jobb direkt efter, som att det inte finns arbetslösa lokförare.
Citera
2025-05-27, 22:51
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Jag har 0.4 nu. Sen även om jag får linser eller glasögon så har jag fortfarande 0.4 vet ej vad jag ska göra
Varit hos optiker och gjort ett riktigt syntest?
Man kollar in i en maskin och de justerar skärpan till så skarpt det kan bli för just dina ögon.
Jag ser sämre på mitt högra öga, har för mig att det blev 0,4 på det utan glasögon.
Med glasögon ser jag 1,0 på vänster och 0,8 på höger.
Citera
2025-05-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shafiqrafiq
Jag har 0.4 nu. Sen även om jag får linser eller glasögon så har jag fortfarande 0.4 vet ej vad jag ska göra
Låter väldigt märkligt att du inte skulle få någon förbättring med linser/glasögon mot utan?!
Citera
2025-05-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Jag har svårt att se att detta skulle vara ett bristyrke. SJ ger sken av att alla som går deras utbildning får jobb direkt efter, som att det inte finns arbetslösa lokförare.

De som går SJs utbildning är redan anställda under utbildningen, så det är inte konstigt att de som går den och klarar av den sedan blir lokförare. Gäller även andra utbildningar som operatörerna har själva.

YH är man däremot inte anställd eller garanterad jobb efter examen. Båda utbildningstyperna har sina för- och nackdelar.
Men just nu verkar det svårare att få jobb generellt, vet inte om det ens startas fler operatörsspecifika utbildningar?
Citera
2025-05-28, 07:35
Medlem
Jag var hos en optiker förra veckan och gjorde ett test i en maskin. Han sa att om du får glasögon så kommer det vänstra ögat att ta över synen ifrån det högra ögat
Så det lät ju lite konstigt men optikern jag pratade med satt i en annan stad och fick hjälp av en Annan. Han ringde genom Skype eller något annat program för att göra testerna
Men jag har tid hos en annan optiker nu på söndag

Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Varit hos optiker och gjort ett riktigt syntest?
Man kollar in i en maskin och de justerar skärpan till så skarpt det kan bli för just dina ögon.
Jag ser sämre på mitt högra öga, har för mig att det blev 0,4 på det utan glasögon.
Med glasögon ser jag 1,0 på vänster och 0,8 på höger.
Citera
2025-05-30, 15:55
Medlem
Triphes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
De som går SJs utbildning är redan anställda under utbildningen, så det är inte konstigt att de som går den och klarar av den sedan blir lokförare. Gäller även andra utbildningar som operatörerna har själva.

YH är man däremot inte anställd eller garanterad jobb efter examen. Båda utbildningstyperna har sina för- och nackdelar.
Men just nu verkar det svårare att få jobb generellt, vet inte om det ens startas fler operatörsspecifika utbildningar?

SJ har väl dock avbrutit sin utbildning som jag förstått det.

Nu har de gått några veckor sedan man sluta, intensiv men kul utbildning!

Har löst sig med jobb för min del
Citera
2025-06-05, 13:34
Medlem
Tjena,
Behöver lite input från er som har koll på järnvägsbranschen.

Har länge varit sugen på att bli lokförare. Sökte nyligen både TCC:s lokförarutbildning och ett jobb som fordonsoperatör hos SJ – och nu har jag kommit in på utbildningen och blivit erbjuden jobbet.

TCC (lokförarutbildning):

+Jag blir utbildad lokförare direkt och kan börja köra tåg efter examen.
– Utbildningen är obetald och det finns inga jobbgarantier.

SJ (fordonsoperatör):

+Jag får betalt under utbildningen och jobb direkt.
+Får in foten hos SJ.
– Får bara förarbevis för växling. Vet inte hur lätt det är att gå vidare till lokförare sen.
– Inte riktigt det jag helst vill göra, men kanske en väg in?

Frågan är alltså:
Vad hade ni valt? Är det värt att ta TCC-spåret och chansa på jobb som lokförare, eller är det smartare att ta jobbet hos SJ och försöka vidareutbilda sig senare?

Alla tankar och erfarenheter välkomnas!
Citera
2025-06-05, 17:29
Medlem
Jag hade gått TCC.
Lokförare har behörighet att vara växlare också så är marknaden mätt på lokförare kan du börja som växlare men inte tvärt om.
Försök få din LIA på SJ så har du halva foten inne där om det e just SJ du vill köra / jobba för sen.

Men känner du att det vore helt ok att jobba som växlare några år så är det kanske mest ekonomiska då du slipper ta CSN.

Skulle marknaden vara mättad så kan du alltid söka dig som växlare till någon större ort där Green Cargo är, där är möjligheterna stora att "uppgraderas".
Citera
2025-06-05, 21:02
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieWizard
Tjena,
Behöver lite input från er som har koll på järnvägsbranschen.

Har länge varit sugen på att bli lokförare. Sökte nyligen både TCC:s lokförarutbildning och ett jobb som fordonsoperatör hos SJ – och nu har jag kommit in på utbildningen och blivit erbjuden jobbet.

TCC (lokförarutbildning):

+Jag blir utbildad lokförare direkt och kan börja köra tåg efter examen.
– Utbildningen är obetald och det finns inga jobbgarantier.

SJ (fordonsoperatör):

+Jag får betalt under utbildningen och jobb direkt.
+Får in foten hos SJ.
– Får bara förarbevis för växling. Vet inte hur lätt det är att gå vidare till lokförare sen.
– Inte riktigt det jag helst vill göra, men kanske en väg in?

Frågan är alltså:
Vad hade ni valt? Är det värt att ta TCC-spåret och chansa på jobb som lokförare, eller är det smartare att ta jobbet hos SJ och försöka vidareutbilda sig senare?

Alla tankar och erfarenheter välkomnas!

Jag hade väntat till nästa utbildningsstart, då man på TTC (när jag gick där) fick spara sina testresultat och söka till nästa kurs. Eftersom du kom in denna gången, kommer du förmodligen komma in igen. För tillfället är det anställningsstopp på i princip alla företag. Tar du utbildningen nu och börjar jobba som växlare kommer du tappa en del och det gillar inte arbetsgivarna. Observera att det sistnämnda är beroende på vilket företag du vill jobba på.
Citera
2025-06-06, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynavoice
Jag hade gått TCC.
Lokförare har behörighet att vara växlare också så är marknaden mätt på lokförare kan du börja som växlare men inte tvärt om.
Försök få din LIA på SJ så har du halva foten inne där om det e just SJ du vill köra / jobba för sen.

Men känner du att det vore helt ok att jobba som växlare några år så är det kanske mest ekonomiska då du slipper ta CSN.

Skulle marknaden vara mättad så kan du alltid söka dig som växlare till någon större ort där Green Cargo är, där är möjligheterna stora att "uppgraderas".

Vill bara inflika att CSN trots räntehöjningar är det mest fördelaktiga lånet man nånsin kan ta, så ser inte att CSN är ett argument för att gå internutbildningen framför YH.

Med det sagt, YH all the way! Finns alltid nåt företag som söker förare, oavsett hur mättad branschen är. Se bara till att prioritera utbildningen och visa framfötterna på LIA:n!

Lycka till
Citera
2025-06-06, 22:04
Medlem
Gjorde ypu'n för 3 veckor sen och ej hört något. Har folk redan börjat få antagningsbesked så kanske man inte ska ha så höga förhoppningar?
Citera
2025-06-09, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glidknegarn
Gjorde ypu'n för 3 veckor sen och ej hört något. Har folk redan börjat få antagningsbesked så kanske man inte ska ha så höga förhoppningar?

Jag har gjort ypu hos både protrain och tcc och har fortfarande inte fått besked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in