2025-09-22, 18:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StBy
Järnvägstekniker verkar det finnas stort behov av.

tack men nej tack. har diskbråck -och utan smärtstillande. skulle inte klara av lyfta tunga saker i hunkande ställningar och sen jobba ute 365 dagar om året. vintertid spär smärtan på desto mer. jag har förövrigt jobbat ute några år som truckförare i mina unga dagar. kallt, kallt kallt och tungt säger jag bara(anledningen till bråcket). Att sitta långa pass eller att stå långa pass (typ lokförare = samt att gå upp och ner för trappor - inga problem) förövrigt. Cyklar varje dag, går långa promenader, har elitkondition. Men just vid tunga knäppa lyft och vid aktiviteter som kräver att man slår på saker med svetsarhandksar, böjer sig ner osv brister min ungkarlskropp fort.

så kanske för nån annan. har hittat lite andra roliga saker utanför loket så att säga
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-09-22 kl. 19:07.
Citera
2025-09-26, 07:34
Medlem
Jag började 25 augusti att börja läsa hos TTC. Varför jag ställer om proven är för att se om alla prov man gör hos kristinehamn är samma
Citat:
Ursprungligen postat av Triphe
När började du studera? man ligger troligen bra mkt bättre till med jobb om man går ut inför nästa år, enl rykten så kommer behovet öka mot sommaren 2026 och framåt.

I våran klass som gick ut i våras är vi nu 10/27 med jobb, flertal är i pågående rekrytering så kan bli fler
Citera
2025-09-27, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karrankarran
Hur är det att arbeta som lokförare? Vad är det bästa och det sämsta med arbetet? Hur är arbetstiderna och lönen? Är arbetet svårt? Långtråkigt? Sover man borta ofta?

Och sist men inte minst: hur svåra är testerna man måste genomföra? Jag är intresserad av att bli lokförare men jag vet inte om jag kommer klara testerna. Är ganska dålig på matte, till exempel. Vet inte om det är mycket sådant i testerna?

Testerna är enkla. Eller svåra. Det enda man kan göra är att göra dem och se hur det går. Själva utbildningen är enkel. Det svåraste med utbildningen är att komma in på den.

Jobbet är överlag bra. Man sköter sig själv, behöver inte bry sig om så mycket och det finns ett tydligt klart och slut. Ingen som jagar en när man slutat med mail och telefon. Inga diffusa möten att gå på, inga hopplösa projekt att försöka ro i hamn, inga idiotiska kollegor att vara beroende av. Man sköter sig själv helt enkelt, kör sitt tåg och så går man hem. Följ reglerna, ta inga dumma genvägar i arbetsuppgifterna och kom ihåg att inget tåg är så viktigt att du måste riskera dig själv för det.

Arbetstiderna är oregelbundna med fokus på oregelbundna. Jag kör gods och godståg kör 24 timmar om dygnet så det finns inte en timme eller en minut på dygnet som jag inte gått upp på, börjat jobbet på eller slutat jobbet på. Det är en salig blandning av natt och dagjobb och allt däremellan. Jag jobbar komprimerat, 7 dagars jobb, 7 dagars ledigt. Det funkar utmärkt för att återhämta sig. Under de sju arbetsdagarna har jag i snitt 1-2 dygn där jag sover borta.

Lönemässigt ligger jag på runt 40,000 netto efter skatt i månaden efter skatt i snitt. Då jobbar jag inte ett enda övertidspass numera. Förut när jag brukade ta 1-2 övertidspass i månaden låg jag på dryg 50,000 i månaden netto men det har jag slutat med nu.

Arbetet är generellt enkelt. Man får väl tänka lite extra när man har 2500 ton godståg att hantera i regn eller uppförsbackar, eller ska växla ihop och syna ett långt godståg, ta ut en spärrfärd eller växla lokalt på en bangård men allt sådant där blir man ju utbildad på. Samma sak när lok och vagnar krånglar, man får försöka lösa det man kan. Går det inte så går det inte. Jag har ställt in tåg eller lämnat kvar vagnar när jag haft problem jag inte ansett mig kunna lösa på ett sätt att det går att köra med tåget.
Citera
2025-10-04, 17:15
Avstängd
Här kommer lite statistik om ansökande per 2025-10-04 till TCC start 2026 januari. Jag tror det gäller hela landet men det framgår inte. Jag har endast sökt för Stockholm själv så det kan ju vara så att den information jag har tillgång till bara avser Stockholm/Solna.

Just nu: 264stk personer bokade för test 1 med provvakt och antalet kan komma att öka t.o.m 21 oktober.

Antal platser på TCC:s utbildning för januari 2026: 90. Så just nu ett överskott på 174 ansökande betalare som troligen inte kommer ges plats, dock med reservation för om någon annan tackar nej i slutändan. Givetvis de 90 som får bäst resultat på test 1 + psykologtestet som kan bli erbjuden plats. Sen kan det ju finnas en och annan som misslyckas i hälsotestet - tex på droger, synfel eller annan sjukdomsbild - och då går väl platsen till nästa i led också? Har hört att TCC tar hårtest på folk för denna rekrytering för att upptäcka missbruk längre bak i tiden.

Platser per skola. 30stk - Stockholm. 30stk - Göteborg. 15stk - Borlänge. - 15stk Vännäs
Är det nån som har statistik för hur många som TCC utbildade 2025 januari och hur många som gjorde urvalsprov 1 betal?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-04 kl. 17:35.
Citera
2025-10-06, 20:05
Avstängd
Uppdatering per 2025-10-06
Antal ansökande för betal test 1 på TCC med provakt: 346 stk för start period Jan 2026.

Första provtiden är nu på torsdag så kommer att uppdatera med hur många som bokat tid tills då.
Känns som sjukt många ansökande just nu när de bara har 90 platser totalt för denna period?

Skulle potentiellt 346 lokförare kunna fylla ut all arbetsbrist anser ni.... eller behövs det ännu flera de kommande åren. vad tror ni som redan jobbar som lokförare? är det mättat? samtidigt gick man ju ut och sa att polisen var i behov av 25 000 nya poliser till 2030. så är det större polisbrist än vad det är lokförarbrist med andra ord?
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-06 kl. 20:13.
Citera
2025-10-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Antal ansökande för betal test 1 på TCC med provakt: 346 stk för start period Jan 2026.

Första provtiden är nu på torsdag så kommer att uppdatera med hur många som bokat tid tills då.
Känns som sjukt många ansökande just nu när de bara har 90 platser totalt för denna period?

Skulle potentiellt 346 lokförare kunna fylla ut all arbetsbrist anser ni.... eller behövs det ännu flera de kommande åren. vad tror ni som redan jobbar som lokförare? är det mättat? samtidigt gick man ju ut och sa att polisen var i behov av 25 000 nya poliser till 2030. så är det större polisbrist än vad det är lokförarbrist med andra ord?

Enligt den här artikeln så har arbetsgivarorganisationen Tågföretagen räknat ut att det behöver utbildas fem hundra lokförare om året fram till 2030 för att fylla behovet: https://arbetet.se/2025/09/29/var-ak...g2znpGdAEjHNHA

Jag tror själv att det är en överdrift men vem vet.

Sedan så ska det sägas att det kan råda lite olika åsikter om hur bemanningen hos operatörerna faktiskt bör se ut. Min nuvarande arbetsgivare anställer ingen just nu eftersom de menar att vi är tillräckligt många. Jag och mina kollegar som får varenda ledighetsansökan nekad med vändande mail har en annan åsikt och menar att vi behöver bli flera.
Citera
2025-10-06, 21:03
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:

Jag tar examen i slutet på denna månad, det sägs att det kommer behöva anställas lokförare framåt våren/sommaren 2026.
Men så som det ser ut nu finns det inget som helst behov av att utbilda en endaste förare
Citera
2025-10-10, 10:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Jag tar examen i slutet på denna månad, det sägs att det kommer behöva anställas lokförare framåt våren/sommaren 2026.
Men så som det ser ut nu finns det inget som helst behov av att utbilda en endaste förare

Det är ändå sjukt att det totalt är 496 personer som just nu betalt för ett prov på TCC där endast 90 kan bli antagna hursomhelst. Och ca 140 avverkade första provdagen igår. Och för mej var TCC den enda skolan som erbjöd utbildning i region stockholm. Så det får mej att tro att de är de enda i hela landet som erbjuder utbildningen?

Nån som vet vilka antagningspoäng man måste ha för att bli antagen till TCC efter att ha gjort testen? Tar de in folk som underpresterat lite - om andra hoppar av tex?

Min största tvekan just nu är verkligen om arbetsgivare är redo att anställa. Att hålla inne på anställningar, att utnyttja den arbetskraft man kan till fullo och inte bevilja semester... är inte min vision av Sverige direkt. Men den börjar bli sanning i många brancher. Därför man som arbetslös idag behöver göra viktiga val inför framtiden. Jag kommer från tidigare lagerbranch, en branch som du bara behöver knäppa ett finger och du har jobb direkt, du har semester beviljad direkt, du har svenssonlön. men du får jobba häcken av dej hela livet. hårt tufft arbetsklimat med folk som bossar över och under en. dras ofta med skador och får ett skitliv när du blir äldre. Hade lite förhoppningar när folk sa att det behövs lokförare. - endast för att sen få höra att väldigt få kommer in på uttbildningen, många slutar efter påkörning och trauma från folk som valt att ta sitt liv över spåren, många får inte ens semester beviljad. Kanske bara är flashback som målar upp dunklet som vanligt. Aja... jag gör provet på tisdag i alla fall.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-10 kl. 10:32.
Citera
2025-10-10, 11:05
Medlem
Citat:
Det är ändå sjukt att det totalt är 496 personer som just nu betalt för ett prov på TCC där endast 90 kan bli antagna hursomhelst. Och ca 140 avverkade första provdagen igår. Och för mej var TCC den enda skolan som erbjöd utbildning i region stockholm. Så det får mej att tro att de är de enda i hela landet som erbjuder utbildningen?

Nån som vet vilka antagningspoäng man måste ha för att bli antagen till TCC efter att ha gjort testen? Tar de in folk som underpresterat lite - om andra hoppar av tex?

Min största tvekan just nu är verkligen om arbetsgivare är redo att anställa. Att hålla inne på anställningar, att utnyttja den arbetskraft man kan till fullo och inte bevilja semester... är inte min vision av Sverige direkt. Men den börjar bli sanning i många brancher. Därför man som arbetslös idag behöver göra viktiga val inför framtiden. Jag kommer från tidigare lagerbranch, en branch som du bara behöver knäppa ett finger och du har jobb direkt, du har semester beviljad direkt, du har svenssonlön. men du får jobba häcken av dej hela livet. hårt tufft arbetsklimat med folk som bossar över och under en. dras ofta med skador och får ett skitliv när du blir äldre. Hade lite förhoppningar när folk sa att det behövs lokförare. - endast för att sen få höra att väldigt få kommer in på uttbildningen, många slutar efter påkörning och trauma från folk som valt att ta sitt liv över spåren, många får inte ens semester beviljad. Kanske bara är flashback som målar upp dunklet som vanligt. Aja... jag gör provet på tisdag i alla fall.

Lite väl dyster bild av lokföraryrket du fått höra, så är inte verkligheten tycker jag, inte för jämnan iallafall.

Jag har arbetat ganska många år nu som lokförare, inom olika företag genom åren. Det har alltid under dessa år funnits vissa perioder med både under- som överskott av lokförare, och så kommer det fortsätta att vara.

Ingen vet hur arbetsmarknaden ser ut om 1-2 år, förhoppningsvis ljusare än nu.
Citera
2025-10-10, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Lite väl dyster bild av lokföraryrket du fått höra, så är inte verkligheten tycker jag, inte för jämnan iallafall.

Jag har arbetat ganska många år nu som lokförare, inom olika företag genom åren. Det har alltid under dessa år funnits vissa perioder med både under- som överskott av lokförare, och så kommer det fortsätta att vara.

Ingen vet hur arbetsmarknaden ser ut om 1-2 år, förhoppningsvis ljusare än nu.

Får hoppas att man kommer in först och främst nån gång och att man ges tillfälle. Jag vill minnas att jag sökte till SL eller MTR:s tunnelbanneutbildning för ca 5 år sen här i stockholm. Även där var atagningsprocessen så utdragen, långdragen och komplicerad och då var jag verkligen i behov av pengar så jag hoppade av och tog ett lagerjobb på typ dagen. Pengar hade man - men aldrig riktigt den där hälsan skulle jag tro. Lagerjobb = kameraövervakning. prestationsmätning. poängmätning. Var du på toa mer än 5 minuter så var du tvingad ta hissen upp till chefen och förklara sej för att behålla jobbet - och så där höll det på år efter år. Ja jäklar, tala om dåligt arbetsklimat grabbar. Var glada ni har bättre - även om ni inte alltid får era 5 veckors semester beviljad under sammanhängande tid.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-10 kl. 11:28.
Citera
2025-10-11, 21:50
Medlem
Är det någon som har gjort tcc prov
Citera
2025-10-16, 13:37
Medlem
Börjar plugga till Lokförare om 2 veckor och börjar bli redigt orolig. När jag fick upp intresset för yrket så var det en enorm brist på personal nu verkar marknaden vara mättad. Inte så jäkla kul att ha lämnat ett fast jobb som lastbilschaufför för att plugga dra på sig CSN skulder bara för att hamna i lastbilshytten igen. Min Fråga till er lokförare och generelt till folk som har koll på branschen. Är det så jäkla dystert med jobb så som man har fått höra och läsa? Vad bedömer ni kommer det att vända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in