2024-06-27, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Så pervot peskov hotar med att ryssen ska eventuellt nedgradera de diplomatiska relationerna?

https://t.me/tass_agency/257380

Jag har ett motförslag: Stäng ambassaderna och släng ut "diplomaterna". Ska man ha eventuella kontakter borde man väl kunna samla alla på samma plats. Finns ju redan FN-huset i NY. Ha den platsen som en allmän samlingspunkt där ambassadörer kan sitta och snacka nonsens med varandra om man nu måste ha kontakter.

Men till Ukraina-kriget.
Small tydligen i Tver, även om ryssarna säger (som vanligt) inga skador.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Jag håller med. Sverige borde slänga ut alla Ryssar på ambassaden och stänga ner den. (Men först dra hem alla vår personal i Ryssland) Vi behöver inga diplomatiska relationer med Ryssland. Och deras ambassad personal verkar bara ställa till med problem i alla fall.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/putins-spionbilar-kor-runt-fritt-i-stockholm-avslojas-av-detaljen/

Citat:
Flera tunga åklagare misstänker att de kartläggs av personal från Rysslands ambassad i Stockholm.

Det bekräftar kammaråklagare Mats Ljungqvist vid den särskilda åklagarenhet som handlägger spioneri och terroristmål i Sverige.

– Jag tror att de försöker ta reda på vilka mobiltelefoner vi har för att få möjlighet att avlyssna oss, säger han.
Citera
2024-06-27, 14:04
Medlem
Norrbagg79s avatar
https://nitter.privacydev.net/KilledInUkraine
Säkert varit uppe tidligare, men denna sida är interessant, kartläggning av stupade ryska officerar med lite bilder, info hur, når och tårar från vk. Ger en interessant innblick i hur det går för sig.
Nu 4300 stupade officerer!
Nitter är förvrig öppet.
Citera
2024-06-27, 14:10
Medlem
Verkar som att exilryssar kommer be NATO om hjälp att störta Putin och göra landet till en demokrati.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryskt-skuggparlament-ber-om-stod-for-lonnmord/

Citat:
Skrivit ny konstitution

Gruppen bildades i november 2022 och har enligt dem själva sammanlagt 106 medlemmar. Det handlar om före detta medlemmar av duman som nu befinner sig i exil, men också om nuvarande ledamöter som deltar anonymt. Gruppen har skrivit en ny konstitution och utvecklar nya lagar för ett demokratiskt Ryssland efter Putin. Bland de första huvudnumren finns ett avskaffande av säkerhetstjänsten FSB – KGB:s efterträdare – och statens enormt långa arm i civilsamhället.

Times beskriver dem som den politiska delen av legionen ”Frihet för Ryssland”, som kämpar på Ukrainas sida i kriget, och Nationella republikanska armén (NRA) – en paramilitär grupp som opererar inne i Ryssland och har tagit på sig morden på militärbloggaren Vladlen Tatarskij och Darja Dugina, dotter till den högerextrema Putin-vännen och politiska filosofen Alexander Dugin.

En av deltagarna på mötet i Warszawa var Ilja Ponomarev, som nämnts som ledare för Frihet för Ryssland. Han var den enda parlamentsledamot som röstade emot Rysslands annektering av Krim och säger sig nu vara NRA:s politiska samordnare. Ponomarev säger att gruppen skulle kunna samla tusentals stridande – men att de behöver tydligare stöd från västvärlden.

– Det vi ber om är att avlägsna alla restriktioner på attacker mot militär infrastruktur och mot stridande inne i Ryssland och att låta Ukrainas armé avgöra prioriteringarna, säger Ponomarev.

– Jag anser att alla med koppling till krigsmaskinen – regeringsföreträdare som organiserar eller finansierar kriget, affärsmän som producerar vapen, krigshetsande propagandister likväl som soldater eller säkerhetsfolk – är stridande. De är legitima mål för både den ukrainska militären och ryska motståndsmän.
Citera
2024-06-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ben Hodges tänker rätt som en militär person. Det finns inget att hämta för Putin att använda även taktiska kärnvapen.
Men frågan är om Putin tänker som Ben Hodges?
Edit: Det vore ett misstag att utgå från att en fiende tänker som jag gör.
Ville du och jag gått till anfall på Ukraina? -Nej, det ville vi inte, men Putin gjorde det endå.
Allt Putin har gjort till nu liknar på en spelare sitt beteende som kastar tärningar upp i luften för att se vad som kommer ner.
Tänker Putin rationellt? -Kanske, kanske inte. Plötsligt fick han Finland och Sverige in i NATO, sanktioner och annat skit. Det verkar som att han inte tänker rationellt, men tänker ut i från desperation och sina egna storhetsfantasier.

Putin kan inte avfyra kärnvapen ensam. Så vad han anser är ganska irrelevant. Vad de andra två personerna anser är mer intressant eftersom de kan stoppa kärnvapenkrig (eller orsaka det).
Citera
2024-06-27, 14:59
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
När ingen vågar fatta beslut blir det såhär.
Jag tror detta är det största missförståndet med Ryssland som nation och folk: Vi här i Väst™ som är vana vid fungerande elektricitet, rinnande vatten, demokrati och åsiktsfrihet har lite svårt att förstå eller tänka oss att ett land på ~135 miljoner människor så enhetligt och gemensamt kan bete sig på ett så fullkomligt efterblivet vis.
Vi inbillar oss att ryssar skulle vara ungefär som oss, tänka någorlunda rationellt och se till vårt egna lands och medborgares bästa? Ingenting kunde vara mer fel! Ryssland är ett land befolkat av slavar som under flera generationer fått sin fria vilja och initiativförmåga bortavlade; tänkte du själv eller sade något obekvämt och/eller insiktsfullt så åkte du på enkel biljett till Sibirien för att aldrig mer synas till igen.

Ryssland har alltid styrts av en enda person, och ingen får kritisera eller säga emot denne helige och utvalde ledare:
https://threadreaderapp.com/thread/1667916593714667523.html
Lack of Individualism - There will be no "popular uprising" in Russia.
An average Russian will only try to comply with the existing order of things. If the current topic of the day is the war against "Ukrainian Nazis" all would comply, some apathetically, some wholeheartedly.
This applies even to those who flee Russia. A Harvard study of Soviet defector interviews confirms that the Russians provided responses that they thought were expected from them. But most of them still sympathized with the Soviet regime.

There is no separation between the tsar and the nation - The tsar is the nation. Why so much love for the Russian leader? I think a quote from my relative living in Russia sums it up beautifully:
"Protesting against the authorities is to protest against the nation."
Denna medeltida kultur och förtryck, som annars knappt går att finna i de mest sorgliga U-länder runt om i världen, har Kreml liksom det ryska tjänstefolket och trälarna själva försökt uthärda och hantera genom att utveckla en slags arrogant stolthet i: "Ja, vi är viljelösa slavar men vi lyder under vår starke och manlige ledare som omvärlden är rädda för!" (Dear Leader-tänket, se likheterna med partnern Nordkorea)

Att hela denna debila nationalanda, som också utgör ett slags storhetsvansinne när det som nu behövs, är en fullkomlig och närmast skrattretande fabel spelar ingen som helst roll: Sanningen har aldrig betytt särskilt mycket i ett land där konstant och uppenbart ljugande är standardförfarande och ses som något positivt, ryska lögner var en vanesak redan på Sovjet-tiden:
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ingenting tyder på att Ryssland är på väg att invadera Ukraina. Västs hysteriska propaganda är falsk och oanständig. Den syftar till att öka fientligheten mot Ryssland och det har de lyckats med så här långt. Man försöker provocera Ryssland till aggressiva handlingar.
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ryssland har inte ens en tanke på att invadera Ukraina och det finns inga som helst bevis för att dom skulle göra det.
Allt är bara lögner. Som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Det som sker är psykologisk krigföring. Gentemot befolkningen i väst. USA vill dra in Ryssland i ett krig, och därför håller dom på och hetsar om att Putin ska in i Ukraina, för att sedan själva utföra en false flag och försöka tvinga in Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
då kan vi avskriva all den här oron om att ryssarna skall "invadera Ukraina" som obefogad.
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Men det stämmer att Ryssland under INGA omständigheter kommer att invadera Ukraina
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Men det är en illusion att Ryssland skulle invadera Ukraina
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ryssland kommer inte gå in i Ukraina. Tror inte ens Ukraina själva tror på det. Väst vill bara ha en anledning till att fortsätta hetsa mot Ryssland.
Citat:
Ursprungligen postat av BorjeViking
Jag är ytterst tveksam till om det finns några ryssar här på fb överhuvudtaget.
Det kommer inte gå att lösa eller få bukt med detta eviga ryska problem därför att Uralmongolerna helt enkelt inte anser att det de gör är fel när de invaderar och gör anspråk på andra länders territorium (varken i Ukraina, Georgien eller Moldavien). Enda sättet att få slut på deras militära eskapader och äventyranden mot svagare grannländer är en balkanisering av den artificiellt konstruerade ryska federationen: Att folkrepubliker och etnostater den faktiskt består av för första gången på flera sekel kan få ett självbestämmande, börja avgöra sin egen framtid och framförallt inte längre tvingas skicka sina pengar och resurser till att slösas bort i Moskva...
Citera
2024-06-27, 15:02
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Verkar vara slut på Ryssar som vill strida för Ryssland.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-27/russia-has-sent-around-10-000-immigrants-to-front-in-ukraine

Omöjligt, enligt den här vatnik infon är det flera månaders kö för att ta värvning i den ryzzka armén...

(FB) Flera månaders KÖ till ryska armen.
Citera
2024-06-27, 15:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Du i morse 06:38

Du idag kl 13:03

Det går snabbt i hockey.
Precis. Du förstår skillnaden där va. Jag har aldrig någonsin skrivit att Väst har levererat färdig avionik till Ryssland. Inte någonstans. Utan att de har "fått" komponenter i sin avionik från väst. Troligtvis "lower grade" som gör att de inte fungerar helt perfekt. Se de västerländska GPS-systemen i flygplanen tidigt i kriget exempelvis. Hur och var de får dessa ifrån vet jag inte men troligtvis har det bara blivit svårare och svårare att få tag på dem. Från din artikel (som var från 2018) så var det förmodligen enklare än det var idag.

Fattar du nu?

Citat:
Nu ska jag svara på den viktigaste frågan IGEN:
Tack! Det är detta påstående som du drog ur röven som jag anser är fel.

jag förstår att Ukraina har sina skäl att rapportera sina siffror och jag förstår att vatniks-kanaler gör på sitt sätt.

Men FAKTUM kvarstår. Hade de tillverkat planet i den takten du påstår så hade vi sett flygplanen mer frekvent i luften och även på marken via satellitbilder.

Det gör vi inte och jag undrar varför.

Citat:
Jag säger ödmjukt att jag inte vet hur många plan som fabriken i Komsomolsk-on-Amur skiter ur sig, men jag försöker göra en kvalificerad gissning.
Jag säger ödmjukt att din gissning är tokig. Du kan inte lägga dig mellan Ukrainas siffror och Ryssland siffror och tro att det ska vara någon form av sanning.

Du får titta på andra "rådata" för att kunna dra en kvalificerad gissning.

https://breakingdefense.com/2023/01/putins-comments-underline-growing-russian-concern-over-jet-tank-production/
Citat:
Tank plants and production facilities charged with building less technologically complicated platforms can turn to importing refrigerators, washing machines and other household appliances to salvage the microchips inside

Citat:
“But this is not going to help you produce an airborne radar set or an EW module or a raft of the latest model seeker heads,” he said. “Production for some of the most critical subsystems for Russian fighters has almost seized up. Problematic items like the Su-35’s Irbis passive electronically scanning array (PESA) radar antenna can require a year or more.

Citat:
Med det du gör är att du letar reda på den fördelaktigaste siffran du kan hitta och ordbajsar ur dig den helt okritisk utan en tanke på att en ukrainsk försvarsindustri organisation kan ha ett egen strategisk kommunikationsplan.
Det gör jag inte men situationen i Ukraina pekar på att rysk produktion av stridsflygplan är låg. Det är inte flera maskiner i månaden som du antyder. Det är omöjligt.

Citat:
5 plan. 10 plan. 20 plan. 50 plan.
Vill jag hitta något som styrker 20 plan kan jag göra det.
Håll dig till 20st Su-57 under 2024 men jag anser att det är helt jävla uppåt väggarna.

Citat:
Men ingen av dem har stuckit in huvudet i fabriken och kollat.
Oavsett att vi inte vet så tycker jag det är helt utveckligsstört att med en dåres envishet påstå att fabriken står i stort sätt stil.
Jag undrar jag vem som har rätt. Om dina gissningar skulle vara rätt så skulle alltså Ryssland ha producerat ca 100st SU-57 sedan krigets start. (20 på ett halvår som du så "kvalificerat" gissar.)

Var fan finns dessa plan menar du?

Om satellitbilder kan visa hur en SU-57 kan bli skadad av en drönare varför ser vi då inte dessa andra 100 gömda Su-57 någonstans? Har Putin stoppat upp dem röven kanske? Så frågan är vem av oss som beter sig utvecklingsstört.

Siffran 10st sedan krigets start är betydligt mer kvalificerad i sin gissning. Det kan handla om kanske 10 fler men att det skulle vara 90 fler som du påstår är inte kvalificerat någonstans förutom i din skalle.

EDIT: Kan komma med ett tillägg. Hade Ryssland producerat de mängder av SU-57 som du påstår så hade de givetvis publicerat bilder på dessa. Vi hade sett rader av dessa uppställda i prydlig propaganda-rad av ryssarna. Vi ser inte ett skit vilket pekar på att produktionen av dessa är skitlåg.
Senast redigerad av Conception 2024-06-27 kl. 15:18.
Citera
2024-06-27, 15:10
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Verkar som att exilryssar kommer be NATO om hjälp att störta Putin och göra landet till en demokrati.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryskt-skuggparlament-ber-om-stod-for-lonnmord/

Jag ansåg att skuggparlamentet förtjänar en egen tråd.
Citera
2024-06-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Polen vann kriget mot Sovjet 1919 - 1921. Att de förlorade mot Nazityskland och Sovjetunionen tjugo år senare är inte särskilt konstigt.

Överhuvudtaget säger händelser på slutet av 1700-talet noll och intet om förhållanden idag. Inte ens andra världskriget säger särskilt mycket om nutiden - någon som tror att Tyskland är en militär världsmakt?

Finns inget land som är konstant "bra på att kriga". Fullständigt efterblivet inlägg.

Nu är detta inte en tråd om Polens historia. Men Polen har varit notoriskt svaga i krig. Det exempel du nämner med kriget mot Sovjet 1919-21 illustrerar enbart detta faktum. Visst, Polen segrade, men Sovjet/Ryssland har aldrig i historien varit militärt svagare än just då eftersom man just de åren brottades även med sitt eget inbördeskrig mellan Bolsjevikerna och den ursprungliga provisoriska revolutionsregeringen.

Sedan är det självklart så att historisk förmåga inte nödvändigtvis säger något om dagens förmåga, men jag anser det vara mycket dumt av Polen att ge sig in i ett krig idag. Och deras historiska erfarenheter talar verkligen för att de ska hålla sig borta.

Sedan det du skriver i ditt senare inlägg är något som jag framhållit flera gånger i tråden. Putin vann 2014. Krim var säkrat ryskt, Ukraina kunde inte ta tillbaka det och omvärlden hade i stort sett de facto accepterat det hela (dock inte de jure). Och läget i Donbass gjorde som sagt Ukrainas Nato-ambitioner omöjliga och även en EU-anslutning var närmast omöjlig. Allt detta satte Putin på spel
Citera
2024-06-27, 15:25
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Irak krossades med ytterst små egna förluster.

Ryssland förlorar fler soldater i veckan än vad USA förlorade under 2003-2011 i Irak.
Citera
2024-06-27, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag ansåg att skuggparlamentet förtjänar en egen tråd.

Du har nog rätt i det.
Citera
2024-06-27, 15:43
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Jag undrar jag vem som har rätt. Om dina gissningar skulle vara rätt så skulle alltså Ryssland ha producerat ca 100st SU-57 sedan krigets start. (20 på ett halvår som du så "kvalificerat" gissar.)

Nu trodde Ryssland på riktigt att Ukraina skulle falla, och det är nog ingen myt att man räknade med ett par dagar. Det var också nära men marginalerna gjorde att Kiev inte föll. Därmed så hade Ryssland en övertro på sin egen kapacitet och hade inte förberett för ett långt krig så därav kanske fabrikerna inte gick på treskift redan 2022. Den frågan som man som analytiker vill ha ett svar på är ju om de gör det nu?

Varför ska min gissning om 20 flygplan 2024 enligt din logik ge ett resultat på 100 plan redan nu?
För att 4 x 20 = 100???

Det här är babymatten som inte håller i rum där helt vanliga normalbegåvade människor befinner sig i.

I stora industriprojekt så skalar man upp produktionen över tid och kontrollerat.
Så det kan också se ut så här (bara ett exempel):

År 1: 2st
År 2: 4st
År:3: 11st
År 4: 20st

Då blir det 37 st och inte hundra.

Su 57 är kraftigt försenad och 2022 så väntade man bland annat fortfarande på rätt motor. De som sattes i var tillfälliga substitut. Även om planet flugits av producenten sedan 2010 och de då ska ha gått i produktion 2019 så betyder inte det att fabriken kör fullt ös från dag ett, speciellt eftersom den egentligen inte var helt klar.

Det finns både produktionstekniska och antagligen ekonomiska och politiska skäl bakom produktionstakt.

Exempelvis att Ryssland inte var i krig 2019 och att de under 2022 inte trodde att Ukraina skulle hålla ut så man gjorde precis som i Sverige: Man snålade kanske in på beställningarna?
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-06-27 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in