2024-06-27, 12:17
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Detta är offtopic men du har naturligtvis rätt. Dock en sidodiskussion härrörande ur ren okunskap, inte illvilja.

Men: Ryssland BORDE ha kunnat tillverka mer materiel, dock verkar det uppenbart att de inte gjort det. Sanktioner, korruption och brain drain har sannolikt påverkat mer än vad vi tror är möjligt i väst, samtidigt som såväl materiel, taktik och soldatesk underpresterat på sedvanligt ryskt manér. Underskattas skall de aldrig och Ukraina måste få mer och bättre stöd med allt utom trupp så kommer Rysslands förmåga att bedriva krig att skrumpna ihop.

Absolut. Sanktioner biter så klart. Det är en extremt komplex produktionslina att tillverka de mest avancerade vapnen och en sådan skitsak som att exempelvis inte direkt kunna beställa ett mätverktyg med extrem precision till ett av CNC-verktygen kan stoppa upp hela produktionsflödet tills det är åtgärdat och i stridsflygplanpropduktion så finns det många kritiska moment.

Det här är min närmast religiösa övertygelse:
Vi ska inte förlita oss på ett inlägg på interwebz om Garmin-gps enheter i ett Ryskt stridsflygplan för att komma till en slutsats om hur många plan de kan producera. Det kan bita oss i röven rejält.
Idag vet ingen helt säkert vilken produtionstakt som uprätthålls i en flygplansfabrikbyggnad i Komsomolsk-on-Amur. Då man inte vet ska man ta höjd för det värsta. Jag säger mer F16 till Ukraina! Mycket mer!
Citera
2024-06-27, 12:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ok. jag visar mina kort så visar du dina:

Jag påstår att Rostec-ägda KRET har levererat avioniken till SU-57:
https://www.aviationtoday.com/2018/11/23/russia-completes-testing-su-57-avionics-complex/
https://en.wikipedia.org/wiki/Concern_Radio-Electronic_Technologies
Att du kastar fram en propagandaartikel där tillverkaren av flygplanet förklarar hur jävla avancerat flygplanet är säger ingenting. Den texten är full av skit. Lika mycket skit som det har skrutits om att både ARENA och speciellt deras ARENA-M skulle göra deras T-90 och T-80 immuna mot Javelins. Lik förbannat ser vi dessa vagnar flyga i luften om och om och om igen. Varför är det så?

Grundfrågan blir då varför används inte Su-57 skarpt i Ukraina? Uppfyller det inte alla kraven för att modernt stridsflyg eller vad är problemet tror du?

Citat:
Självklart så sitter det en och annan TI-komponent på kretskorten eller ett NVIDIA-chip någonstans som skyfflar pixlar till skärmar, men dessa är då av generisk industrimodell eftersom INGEN är så utvecklingsstörd så de sätter sin värsta fiendes komponent i sitt viktigaste vapen om den komponenten ligger under fiendens vapenexportkontroll.
Du borde undersöka skillnaden mellan "civilian-grade" och "military-grade" på dessa chip. Du kan inte plocka ett chip från en generisk modell och utsätta den för 10G och tro att den klarar det.

Citat:
Nu ska du få visa dig smart här. Ta gärna fram en länk på vilket väst-företag som levererat den där avioniken till SU-57. Eller du kanske tänker att det kanske så påpassligt är hemligt eftersom du inte kommer hitta ett skit.
Du har ju fått en länk tidigare?
Citat:
...assembled a list that sheds light on the extensive usage of hardware, supplied by American firms, in the Russian fighter jet production by Sukhoi. Specifically, the components were sourced from Texas Instruments, Analog Devices, and the Japanese company, Murata Manufacturing.

Citat:
Seså: Fram med länken nu om vem i väst som gjort avioniken i SU57.
Det är väl självklart att väst inte säljer färdig avionik till Ryssland utan det handlar om komponenterna man bygger systemen med.

Du ska få en annan länk av mig som du gärna får kommentera. Men misstänker att du bara förbiser den som vanligt.
https://en.defence-ua.com/industries/production_tempo_at_su_35s_and_su_57_assembly_line s_in_russia_look_nothing_like_youd_expect_from_a_c ountry_at_war-10463.html
Citat:
As for the Su-57 production, the pictures above show disconnected parts that are yet to become airframes for the aircraft. The real rates of manufacture lie in statistical data: the line for mass production was put into operation in 2020. Still, by early 2024 there were about 10 or less Su-57s delivered to the russian air force.
Vad skrev du ursprungligen som du sköt ur röven? 20st bara i år?
Citera
2024-06-27, 13:00
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du har ju fått en länk tidigare?

Seså: Fram med den då. Skit ur dig vilket väst-företag som levererat avionik till SU-57 för den kan ju omöjligen flyga utan avionik och ryssland kan omöjligen producera det enligt dig.

Jag väntar fortfarande.

Citat:
Det är väl självklart att väst inte säljer färdig avionik till Ryssland utan det handlar om komponenterna man bygger systemen med.

Så väst säljer military grade komponenter då? För inga industry-grade komponenter klarar G-krafter enligt dig i samma post.

Då så: Vilka military grade komponenter har väst levererat till SU-57?
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-06-27 kl. 13:03.
Citera
2024-06-27, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Budanov sa ordagrant (på engelska) om Crocus-attentatet: I'm very glad to see this... That's my reaction":

https://www.bitchute.com/video/ztciIqtt6Nb8/

Lite komiskt hur den korkade amerikanska journalisten verkligen pedagogiskt betonar att Ukraina på inget vis har något med saken att göra. Alla förstår nog vem som låg bakom "islamist"-attentatet...

Ja, Islamister i IS. Ryssarna har allierat sig med Talibanerna, IS ärkefiender. Ukraina ligger inte bakom det där.
Citera
2024-06-27, 13:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Seså: Fram med den då. Skit ur dig vilket väst-företag som levererat avionik till SU-57 för den kan ju omöjligen flyga utan avionik och ryssland kan omöjligen producera det enligt dig.

Jag väntar fortfarande.
Men jag skriver ju åt dig att ingen färdig avionik kommer från väst utan komponenterna. Förstår du inte det?

Men du får gärna svara på dina utskitna siffror på 20st Su-57 tillverkade bara i år. Det finns inga belägg för det för att Ryssland har inte möjligheten att producera tillräckligt pålitlig avionik.

Där har du mitt grundargument. Vad är ditt? Att tjafsa?

Citat:
Så väst säljer military grade komponenter då? För inga industry-grade komponenter klarar G-krafter enligt dig i samma post.

Då så: Vilka military grade komponenter har väst levererat till SU-57?
Kan det inte ha slagit dig att Ryssland försöker använda likvärdiga komponenter från andra produkter för att ersätta sina komponenter och att det inte funkar tillförlitligt? Därav den minskade produktionen.

Vi har ju bevis på västerländska undermåliga komponenter i både deras "avancerade" missiler och i helikoptrar. Varför skulle det inte vara likadant i en Su-57?
Senast redigerad av Conception 2024-06-27 kl. 13:07.
Citera
2024-06-27, 13:15
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Men till Ukraina-kriget.
Small tydligen i Tver, även om ryssarna säger (som vanligt) inga skador.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Ryssarna lyckades framgångsrikt bekämpa en drönare. Det som användes för att förstöra den var en fabrik.
Citera
2024-06-27, 13:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ryssarna lyckades framgångsrikt bekämpa en drönare. Det som användes för att förstöra den var en fabrik.

Men fortfarande så förstördes en drönare. En vinst för ryssen. Nu är kriget vunnet och väst kan packa väskorna och betala skadestånd direkt till puttefnask enligt proryssar i tråden.

Ungefär lika logiskt som ryssens ständiga kärnvapenhot.
Citat:
Ryssland kan komma att ändra sin kärnvapendoktrin för att ta hänsyn till erfarenheterna av striderna i Ukraina. Rysslands vice försvarsminister Sergej Ryabkov, som citeras av den statliga nyhetsbyrån Tass, uttalade sig på torsdagen, enligt Reuters.
- Västerländska politiker kommer inte att kunna ta skydd i bunkrar om det blir en kärnvapenkonflikt, säger Ryabkov.
Ryssland har anklagat USA för direkt inblandning i en attack av Ukraina på den ockuperade Krimhalvön nära Sevastopol på söndagen. De ryska myndigheterna har hotat USA med vedergällningsåtgärder, men enligt Ryabkov har de redan vidtagits. Ryabkov sa också att Ryssland har ökat det militära samarbetet med andra länder på grund av västs "anti-ryska aktiviteter".
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Så vilka åtgärder? Mer rubel i fickan till kremls maffiabossar? Har inte sett annat är det vanliga skitsnacket från kreml. Men vad begär man av en övervintrad röding från sovjet-eran. Och som vanligt verkar ryssen glömma att det finns tre länder med stridsspetsar pekandes mot träsket, Petrograd och andra skithålor inne i rysseriet.
Citera
2024-06-27, 13:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Vad var det jag skrev igår om att Armenien i Nato? ( (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)) Första stegen redan tagna i och med inbjudan till Nato-event. Få se om även Azerbajdzjan nappar.
Citat:
U.S. Aims To Invite Azerbaijan, Armenia To NATO Event, As O'Brien Headed To Baku With 'Clear Messages'
https://x.com/ralakbar/status/1806227607337222173

Och Armenien vill nu öppna diplomatiska banden till turken samtidigt som fredsavtal är på g mellan Baku och Teheran. Det går bra för ryssen nu. Allt detta för att ett par idioter (patrushev och putte) bestämde sig för att hoppa på Ukraina. Ryska imperiets och försök till geopolitisk styrning av närområdets sista dödsryckningar kommer att ske under vår livstid. Fan på tiden.
Citera
2024-06-27, 13:48
Medlem
Silfverryggs avatar
Den där fabriken i Tver som small? Tillverkar visst bl.a. flygbränsle.
Citat:
Drones have attacked Rodkinsky chemical plant in Tver region. The plant producing aviation fuel among other chemical production
https://t.me/astrapress/58433
Citera
2024-06-27, 13:50
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Du i morse 06:38
Citat:
Jag visade dig precis att de inte ens har fungerande navigation i sina nuvarande flygplan, dvs de kan inte producera någon jävla "avionics" själva. Fattar du?
Vet du ens vad avionik är?

Du idag kl 13:03
Citat:
Men jag skriver ju åt dig att ingen färdig avionik kommer från väst utan komponenterna. Förstår du inte det?

Det går snabbt i hockey.

Nu ska jag svara på den viktigaste frågan IGEN:

Citat:
Men du får gärna svara på dina utskitna siffror på 20st Su-57 tillverkade bara i år. Det finns inga belägg för det för att Ryssland har inte möjligheten att producera tillräckligt pålitlig avionik.

Du länkar till Defence Express som är en sida som har en ukrainsk organisation för ukrainska försvarsföretagen som avsändare. De hänvisar till en siffra.

Drodz eller de andra Vatniksen här i tråden kan direkt länka till Southfront eller Military Watch någon annan sida med rysk avsändare som lätt påstår att de gör minst en SU-57a i veckan och två Su 35 på det.

Problemet här är att ingen av dem förmodligen är rätt och det som jag säger är att det är en sjuk jävla risk man tar om man hela tiden mentalt tar "bästa för oss möjliga siffra" som den absoluta sanningen.

En annan sak som jag är oerhört övertygad om är att det är direkt skadligt för den Ukrainska saken och för Ukrainska liv att människor som inte vet hela tiden ska skrika sig hesa om att kriget snart är vunnet. för att "insert valfritt hittepå som för tillfället låter jättebra".

Jag säger ödmjukt att jag inte vet hur många plan som fabriken i Komsomolsk-on-Amur skiter ur sig, men jag försöker göra en kvalificerad gissning.

Med det du gör är att du letar reda på den fördelaktigaste siffran du kan hitta och ordbajsar ur dig den helt okritisk utan en tanke på att en ukrainsk försvarsindustri organisation kan ha ett egen strategisk kommunikationsplan.

Sjäv så har jag ett västerländskt grundtänk och jag tror inte att det är bra att bara hitta på "sanningar". Jag tror det skapar fel opinion kring mängden stöd som Ukraina behöver och folk som sprider glädjesiffror motverkar Ukrainas sak.

5 plan. 10 plan. 20 plan. 50 plan.
Vill jag hitta något som styrker 20 plan kan jag göra det.

Exempel:
Center for the National Interest 20+
Wiki 24

Men ingen av dem har stuckit in huvudet i fabriken och kollat.
Oavsett att vi inte vet så tycker jag det är helt utveckligsstört att med en dåres envishet påstå att fabriken står i stort sätt stil.
Citera
2024-06-27, 13:53
Medlem
Jag hoppas alla begränsningar för Ukraina släpper nu när N Korea skickar trupp till Ukraina för att slåss tillsammans med Ryssen.

Allt stöd till N Korea bör även upphöra omedelbart. (Ja väst hjälper N korea med mat och liknande i enorma mängder varje år)
Senast redigerad av Kratatch 2024-06-27 kl. 13:57.
Citera
2024-06-27, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Vad var det jag skrev igår om att Armenien i Nato? ( (FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)) Första stegen redan tagna i och med inbjudan till Nato-event. Få se om även Azerbajdzjan nappar.

https://x.com/ralakbar/status/1806227607337222173

Och Armenien vill nu öppna diplomatiska banden till turken samtidigt som fredsavtal är på g mellan Baku och Teheran. Det går bra för ryssen nu. Allt detta för att ett par idioter (patrushev och putte) bestämde sig för att hoppa på Ukraina. Ryska imperiets och försök till geopolitisk styrning av närområdets sista dödsryckningar kommer att ske under vår livstid. Fan på tiden.
Vore kul om Georgien och Azerbaijan gick samma väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in