2024-06-27, 11:27
Medlem
Silfverryggs avatar
Så pervot peskov hotar med att ryssen ska eventuellt nedgradera de diplomatiska relationerna?
Citat:
Kremlin's spokesperson: Russia is considering options to respond to western actions, up to downgrading the level of the diplomatic relations
https://t.me/tass_agency/257380

Jag har ett motförslag: Stäng ambassaderna och släng ut "diplomaterna". Ska man ha eventuella kontakter borde man väl kunna samla alla på samma plats. Finns ju redan FN-huset i NY. Ha den platsen som en allmän samlingspunkt där ambassadörer kan sitta och snacka nonsens med varandra om man nu måste ha kontakter.

Men till Ukraina-kriget.
Small tydligen i Tver, även om ryssarna säger (som vanligt) inga skador.
Citat:
Det ryska försvarsministeriet sa tidigare på torsdagen att luftförsvarssystem hade avlyssnat sju ukrainska drönare natten innan. Enligt ministeriet avvisades fyra av drönarna i Tver-regionen nordväst om Moskva.
Men videorna som cirkulerar på sociala medier, filmade i Tver-regionen, tyder på att åtminstone en av de ukrainska drönarna möjligen passerade genom ryskt luftvärn. Videoklipp har publicerats bland annat av den vitryska oppositionskanalen Nexta.
Den första videon visar ett flygplan som rör sig genom himlen. Efter att den försvunnit hörs en hög smäll från bilden, följt av ljudet av någon form av larmsiren.
Den andra videon visar ett rökmoln som stiger upp bakom taken vid horisonten.
- De slog till i fabriken igen, säger en mansröst i bakgrunden.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-06-27 kl. 11:42.
Citera
2024-06-27, 11:35
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sydkorea kommer nog stödja Ukraina mer om Nordkorea skickar trupper dit. De har redan sagt att om Putin ger Nordkorea vapen eller vapenteknologi så kommer de stödja Ukraina med vapen.

Det vore utan tvekan ett stort misstag av Putin ! Sydkorea har utan tvekan världens största och modernaste tyngre industri .
Citera
2024-06-27, 11:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Så pervot peskov hotar med att ryssen ska eventuellt nedgradera de diplomatiska relationerna?

https://t.me/tass_agency/257380
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Blir inte förvånad om något på det större planet kommer att ske i Ryssland. Var ju även förra veckan att det var prat om att man skall förändra sin nukleära doktrin. Månaden innan dess så arresterade man ju även officerare.

Man tar iallafall steg för steg..mot att bli ett nytt Nk.
Citera
2024-06-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
USA? Över 200 år av konstant krig/konflikter borde göra dom konstant bra på att kriga.

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_United_States_military_operations

https://www.globalresearch.ca/america-has-been-at-war-93-of-the-time-222-out-of-239-years-since-1776/5565946

Problemet för USA militärt är att de inte mött någon jämbördig motståndare sedan andra världskriget. De är anpassade till närmast polisiära operationer mot fullständigt underlägsna motståndare där exempelvis luftherravälde är en självklarhet och över tusen döda är en PR-mässig katastrof. Det gör att det är svårt att bedöma hur de skulle stå sig i ett mer konventionellt krig mot t.ex Kina.

Även Kina är förstås oprövade. Eller snarare, när de prövades sist mot Vietnam gick det väldigt dåligt. Det är förstås nästan femtio år sedan, kanske har de lärt sig av misstagen?

Överhuvudtaget är det vanskligt att bedöma militära förmågor utifrån historiska resultat. När Sverige vann vid Breitenfeld hade det bara gått 26 år sedan slaget vid Kirkholm när en pols styrka på inte ens 4 000 man utplånade en svensk här på nära 10 000. Polackerna förlorade några hundra man.

Man vet inte förrän man vet helt enkelt. Kloka ledare undviker därför krig, vilket Putin borde gjort. Ryssland hade nog en bättre position i Ukraina även militärt innan den fullskaliga invasionen inleddes. Herraväldet över Krim var ohotat och den lågintensiva konflikten i Donbass garanterade att Ukraina inte skulle släppas in i Nato.
Citera
2024-06-27, 11:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
27.06.2024
Tanks — 8042 (+3)
Armored fighting vehicle — 15459 (+9)
Artillery systems — 14363 (+42)
MLRS — 1108
Anti-aircraft warfare — 868 (+5)
Planes — 359
Helicopters — 326
UAV — 11459 (+24)
Cruise missiles — 2324
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 19468 (+61)
Special equipment — 2420 (+11)
Military personnel — aprx. 539320 people (+1260)

Färre stridsvagnar och pansarvagnar men många "Cars and cisterns", tyder på att ryssarna har färre stridsfordon och fler "kinesiska golfbilar", motorcyklar, Scooby Doo-bilar etc.
Citera
2024-06-27, 11:48
Medlem
Silfverryggs avatar
Angående Armenien och deras tjafs med ryssen. Koppling till Ukraina finns.
Citat:
Armeniska säkerhetsrådets sekreterare Armen Grigoryan hävdar att Ryssland "stal" Nagorno-Karabach från Armenien och gav det till Azerbajdzjan.
- Det här hände när vi var helt beroende av Ryssland. Verkligheten är att Ryssland kom, tog Nagorno-Karabach från oss, lämnade tillbaka det till Azerbajdzjan och gick. Utan Rysslands tillstånd hade det inte blivit ett krig, sa Grigorjan, enligt Armenpress.

Låter lite som Donbass som ryssen först snodde för att sedan ge området till sig själva.

Citat:
Som en före detta sovjetrepublik har Armenien upprätthållit nära relationer med Ryssland i decennier, men har nu meddelat att de drar sig ur CSTO eftersom de anser att organisationen inte uppfyllde sina skyldigheter gentemot Armenien.
Enligt Gregorjan beslutade Ryssland att inte leverera vapen eller ammunition till landet och förklarade detta beslut med de behov som kriget i Ukraina orsakade, rapporterar Meduza.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/09481d8b-bbc0-45b6-a326-c47428be8174

Det fetade: Och kriget i Ukraina den går fortfarande bra och ryssen har alla de resurser de kan tänkas behöva?
Citera
2024-06-27, 11:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Men snälla du. Nu byter du fokus helt och hållet.

Vi diskuterade möjligheten för Ryssland att producera avancerade stridsplan och du påstod att "avionics" i ryska flygplan kan de producera själva.

Jag visade dig precis att de inte ens har fungerande navigation i sina nuvarande flygplan, dvs de kan inte producera någon jävla "avionics" själva. Fattar du?

Vet du ens vad avionik är?

Ok. jag visar mina kort så visar du dina:

Jag påstår att Rostec-ägda KRET har levererat avioniken till SU-57:
https://www.aviationtoday.com/2018/11/23/russia-completes-testing-su-57-avionics-complex/
https://en.wikipedia.org/wiki/Concern_Radio-Electronic_Technologies

Självklart så sitter det en och annan TI-komponent på kretskorten eller ett NVIDIA-chip någonstans som skyfflar pixlar till skärmar, men dessa är då av generisk industrimodell eftersom INGEN är så utvecklingsstörd så de sätter sin värsta fiendes komponent i sitt viktigaste vapen om den komponenten ligger under fiendens vapenexportkontroll.

Nu ska du få visa dig smart här. Ta gärna fram en länk på vilket väst-företag som levererat den där avioniken till SU-57. Eller du kanske tänker att det kanske så påpassligt är hemligt eftersom du inte kommer hitta ett skit.

INGEN förutom du är så utveckligsstörd så de tror att SAAB har sålt avionik till Ryssland i hemlighet eller med vår egen regerings godkännande.

Tror du det är annorlunda i Frankrike eller USA? Macron kanske har gett Thales AVS rätt att utveckla avioniken till Ryska stridsflygplan.

Eller så är det kanske USA? De exporterar inte F22 alls, och är restriktiva med F35 som de bara säljer till allierade men Northrop och Lockheed har samtidigt sålt avioniken till SU-57 till Ryssland?

Fram med länken om industrisamarbetet nu. Eller påstå att det skett i hemlighet så vi alla kan skratta åt dig.

Fatta vilken stor jävla väderkvarn du tror är en jätte nu. Det här är ett hörn du målat in dig av episka proportioner.

Seså: Fram med länken nu om vem i väst som gjort avioniken i SU57.
Citera
2024-06-27, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Ryssland kommer inte använda kärnvapen.
Ben Hodges förklarar: https://youtu.be/ao2g8wX1LrY?si=OLO0NYqKqq6iYiUb

Kärnvapen är menade att inte användas. Det är bara då de gör nytta. För att göra folk rädda så att de backar undan och inte vågar göra nåt. Tyvärr så går väst på det tricket.
Ben Hodges tänker rätt som en militär person. Det finns inget att hämta för Putin att använda även taktiska kärnvapen.
Men frågan är om Putin tänker som Ben Hodges?
Edit: Det vore ett misstag att utgå från att en fiende tänker som jag gör.
Ville du och jag gått till anfall på Ukraina? -Nej, det ville vi inte, men Putin gjorde det endå.
Allt Putin har gjort till nu liknar på en spelare sitt beteende som kastar tärningar upp i luften för att se vad som kommer ner.
Tänker Putin rationellt? -Kanske, kanske inte. Plötsligt fick han Finland och Sverige in i NATO, sanktioner och annat skit. Det verkar som att han inte tänker rationellt, men tänker ut i från desperation och sina egna storhetsfantasier.
Senast redigerad av emtor 2024-06-27 kl. 12:21.
Citera
2024-06-27, 11:57
Bannlyst
Det kan inte vara bara jag som frågar mig om detta är det "bästa" Ryssland kan prestera? Är det så illa ställt? Visserligen förstod man redan när 3dagars operationen blev ett fiasko men ändå?
Citera
2024-06-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ok. jag visar mina kort så visar du dina:

Jag påstår att Rostec-ägda KRET har levererat avioniken till SU-57:
https://www.aviationtoday.com/2018/11/23/russia-completes-testing-su-57-avionics-complex/
https://en.wikipedia.org/wiki/Concern_Radio-Electronic_Technologies

Självklart så sitter det en och annan TI-komponent på kretskorten eller ett NVIDIA-chip någonstans som skyfflar pixlar till skärmar, men dessa är då av generisk industrimodell eftersom INGEN är så utvecklingsstörd så de sätter sin värsta fiendes komponent i sitt viktigaste vapen om den komponenten ligger under fiendens vapenexportkontroll.

Nu ska du få visa dig smart här. Ta gärna fram en länk på vilket väst-företag som levererat den där avioniken till SU-57. Eller du kanske tänker att det kanske så påpassligt är hemligt eftersom du inte kommer hitta ett skit.

INGEN förutom du är så utveckligsstörd så de tror att SAAB har sålt avionik till Ryssland i hemlighet eller med vår egen regerings godkännande.

Tror du det är annorlunda i Frankrike eller USA? Macron kanske har gett Thales AVS rätt att utveckla avioniken till Ryska stridsflygplan.

Eller så är det kanske USA? De exporterar inte F22 alls, och är restriktiva med F35 som de bara säljer till allierade men Northrop och Lockheed har samtidigt sålt avioniken till SU-57 till Ryssland?

Fram med länken om industrisamarbetet nu. Eller påstå att det skett i hemlighet så vi alla kan skratta åt dig.

Fatta vilken stor jävla väderkvarn du tror är en jätte nu. Det här är ett hörn du målat in dig av episka proportioner.

Seså: Fram med länken nu om vem i väst som gjort avioniken i SU57.

Detta är offtopic men du har naturligtvis rätt. Dock en sidodiskussion härrörande ur ren okunskap, inte illvilja.

Men: Ryssland BORDE ha kunnat tillverka mer materiel, dock verkar det uppenbart att de inte gjort det. Sanktioner, korruption och brain drain har sannolikt påverkat mer än vad vi tror är möjligt i väst, samtidigt som såväl materiel, taktik och soldatesk underpresterat på sedvanligt ryskt manér. Underskattas skall de aldrig och Ukraina måste få mer och bättre stöd med allt utom trupp så kommer Rysslands förmåga att bedriva krig att skrumpna ihop.
Citera
2024-06-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Det kan inte vara bara jag som frågar mig om detta är det "bästa" Ryssland kan prestera? Är det så illa ställt? Visserligen förstod man redan när 3dagars operationen blev ett fiasko men ändå?

När ingen vågar fatta beslut blir det såhär.
Citera
2024-06-27, 12:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM

-En bunt av "ja sägare"..
-Köra igång på mitt på vintern..
-Massiv korruption..(vilket bla gör att grejer inte finns i lagren)
-Uppmuntrar inte enskilda officerares initiativ i fält, utan det är troligtvis tvärtom. Man blir bestraffad.
-Man lyssnar inte heller "där uppe", vad de "där nere" upplever..
-Man tar dåligt hand om manskapet..

Det summerar väl upp det hela, men inte trodde jag heller att det skulle vara illa ställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in