2024-06-27, 08:48
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ken Dryden hade lite mer information om det.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Intressant. Tack!
Citera
2024-06-27, 09:06
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www-interfax-ru.translate.goog/business/968190?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true
Citat:
Wage debts in the Russian Federation increased by 19.5% in May

Overdue wages in Russia as of June 1, 2024 amounted to 366.5 million rubles and compared to May 1 increased by 59.8 million rubles, or 19.5%, Rosstat informed on Wednesday.
Citera
2024-06-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
O ja. Men så har vi ändå att göra med småbebisar såsom putte och raketmannen som utgår från sin narcissistiska världsbild att alla tänker och agerar som dem.

Var det inte någon som för ett tag sedan postade en liten klipp där nån ryss klagade och undrade varför hotar inte Nato ryssen med kärnvapen för om endast de (ryssar) hotar, så får det dem att se löjliga ut.

Jag gillar det mesta du skriver och jag uppskattar verkligen de översättningar av finska artiklar som ger. Tack!

Men vad det gäller det du skrev ovan så håller jag bara med till hälften. Jag håller helt med om att Putin "utgår från sin narcissistiska världsbild [och] att alla tänker och agerar" som han. Ryssarna missade upplysningstiden, det är det som fortfarande sätter sina spår.

Däremot är jag övertygad om att Kim är mycket väl orienterad om omvärlden och att hans provokativa agerande sker med full vetskap om att det ska mycket till innan omvärlden ingriper mot honom. I Kims fall är det nog snarast så att hans maktutövning nog snarast hjälps av alla sanktionerna mot landet.
Citera
2024-06-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Finns det något sätt Nato-land kan skicka trupper utan att Putin blir nukleär? Tror polackerna vill hjälpa till..

Varför skulle putin göra det? Visst han är rätt korkad men inte såpass
Citera
2024-06-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Tecken på att ryssen passar perfekt ihop med talibanerna. Förstör sådan kultur de har ingen koppling till eller står emot det som ryssen vill visa. Precis som nassarna.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010493711.html

Mycket märkligt med denna kultur- och historieskändning ryssarna bedriver. Våra rysstroll hävdar ju hela tiden att ryssarna slåss för traditionella värden, vilka traditionella värden blir kvar om man raserar historien? Särskilt grekiskt och italienskt (romerskt) kulturarv utgör ju själva grundvalen för hela västerlandets civilisation.
Citera
2024-06-27, 09:58
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Finns det något sätt Nato-land kan skicka trupper utan att Putin blir nukleär? Tror polackerna vill hjälpa till..
Ryssland kommer inte använda kärnvapen.
Ben Hodges förklarar: https://youtu.be/ao2g8wX1LrY?si=OLO0NYqKqq6iYiUb

Kärnvapen är menade att inte användas. Det är bara då de gör nytta. För att göra folk rädda så att de backar undan och inte vågar göra nåt. Tyvärr så går väst på det tricket.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-06-27 kl. 10:07.
Citera
2024-06-27, 10:05
Medlem
Citat:

Jag gillar polackerna starkt och Polen är ett underbart land. Men tyvärr är polackerna inte särskilt bra på att kriga. Landet har delats tre gånger och flyttats ett oändligt antal gånger just på grund av att man brukar förlora alla krig man blir indragna i. Jag tror det är bättre att ukrainarna strider själva eller tar hjälp från annat håll än Polen.
Citera
2024-06-27, 10:23
Medlem
Jack.Elams avatar
Verkar vara slut på Ryssar som vill strida för Ryssland.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-06-27/russia-has-sent-around-10-000-immigrants-to-front-in-ukraine
Citat:
Russia Has Sent Around 10,000 Immigrants to Front in Ukraine

Russia has deployed roughly 10,000 immigrants who recently received citizenship to the front in Ukraine after ramping up efforts to enforce military registration among its newest nationals.

Authorities “have already caught more than 30,000” new Russian citizens who had avoided registering with the military, Russia’s chief investigator Alexander Bastrykin said Thursday at a legal conference in St. Petersburg, according to the Interfax news service.
Citera
2024-06-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
den länken funkar...

lite on topic... tror du det bor folk i frontlinjen?
eller att barn går i skolorna, sjukhusen är bemannade?

oavsett sida så sätter man militären i det mest motståndskraftiga byggnaderna, gärna med källare.

Ryssarna förstör fortfarande oskyldiga människors hem med ondska som enda motiv. Det existerar ju inga legitima mål för ryssarna i Ukraina.
Citera
2024-06-27, 10:41
Medlem
donald12s avatar
27.06.2024
Tanks — 8042 (+3)
Armored fighting vehicle — 15459 (+9)
Artillery systems — 14363 (+42)
MLRS — 1108
Anti-aircraft warfare — 868 (+5)
Planes — 359
Helicopters — 326
UAV — 11459 (+24)
Cruise missiles — 2324
Ships (boats) — 28
Submarines — 1
Cars and cisterns — 19468 (+61)
Special equipment — 2420 (+11)
Military personnel — aprx. 539320 people (+1260)
Citera
2024-06-27, 10:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Gästarbetare, visst, Ryssland saknar nog arbetskraft lite här och var. Men kan knappast vara frågan om någon mer kvalificerad personal.

Men trupper?? Låter ju livsfarligt för Kim. Har han verkligen tänkt igenom konsekvenserna? Kina, USA, SydKorea lär ju bli tokiga.

Sydkorea kommer nog stödja Ukraina mer om Nordkorea skickar trupper dit. De har redan sagt att om Putin ger Nordkorea vapen eller vapenteknologi så kommer de stödja Ukraina med vapen.
Citera
2024-06-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag gillar polackerna starkt och Polen är ett underbart land. Men tyvärr är polackerna inte särskilt bra på att kriga. Landet har delats tre gånger och flyttats ett oändligt antal gånger just på grund av att man brukar förlora alla krig man blir indragna i. Jag tror det är bättre att ukrainarna strider själva eller tar hjälp från annat håll än Polen.

Polen vann kriget mot Sovjet 1919 - 1921. Att de förlorade mot Nazityskland och Sovjetunionen tjugo år senare är inte särskilt konstigt.

Överhuvudtaget säger händelser på slutet av 1700-talet noll och intet om förhållanden idag. Inte ens andra världskriget säger särskilt mycket om nutiden - någon som tror att Tyskland är en militär världsmakt?

Finns inget land som är konstant "bra på att kriga". Fullständigt efterblivet inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in